Geeliakku, mikäs se on ?
Geeliakku, mikäs se on ?
Esimerkiksi W211 - mersuissa on geeliakku, ainakin dieseleissä.
Mitäs etuja siinä on tavalliseen akkuun verrattuna ?
Ilmeisesti ainakin huoltovapaus ja suurempi kylmäkäynnistysvirta
(70Ah akussa luokkaa 760A EN)
mutta mitä muuta ?
Miksikähän sellainen on näihin Mersuihin laitettu ?
Mitäs etuja siinä on tavalliseen akkuun verrattuna ?
Ilmeisesti ainakin huoltovapaus ja suurempi kylmäkäynnistysvirta
(70Ah akussa luokkaa 760A EN)
mutta mitä muuta ?
Miksikähän sellainen on näihin Mersuihin laitettu ?
Just, kiitos - eli varauksen vastaanottokyky on parempi, palautumiskyky hyvä ja akku pitkäikäisempi.
Muutamaan W211 on vaihdettu uusi akku koska entisellä ajotietokone on herjaillut virranpuutteesta, yleensä vakion 70Ah tilalle laitettu isompi 95Ah.
Varta 95Ah hinta taisi olla 240 euron seutuvilla, alkuperäisakku Veholla 350 euroa.
Eräs asiakas toi 270CDI:n saksasta ja vaihdoimme täydellisen huollon yhteydessä entisen geeliakun tilalle suuremman hänen pyynnöstään vaikkei mitään ongelmia ollutkaan.
Hän ei tarvinnut vanhaa akkua ja pomon luvalla pelastin sen kotiin, josko laittaisi johonkin omaan autoon - testerin mukaan akku oli ja on 100% kunnossa.
Siitä tämä topikki, akku kun sattui silmään tuossa kerran kun tallia siivoilin.
Voisi olla hyvä akku jos joskus innostun asentelemaan Webaston TDT:hen.
Muutamaan W211 on vaihdettu uusi akku koska entisellä ajotietokone on herjaillut virranpuutteesta, yleensä vakion 70Ah tilalle laitettu isompi 95Ah.
Varta 95Ah hinta taisi olla 240 euron seutuvilla, alkuperäisakku Veholla 350 euroa.
Eräs asiakas toi 270CDI:n saksasta ja vaihdoimme täydellisen huollon yhteydessä entisen geeliakun tilalle suuremman hänen pyynnöstään vaikkei mitään ongelmia ollutkaan.
Hän ei tarvinnut vanhaa akkua ja pomon luvalla pelastin sen kotiin, josko laittaisi johonkin omaan autoon - testerin mukaan akku oli ja on 100% kunnossa.
Siitä tämä topikki, akku kun sattui silmään tuossa kerran kun tallia siivoilin.
Voisi olla hyvä akku jos joskus innostun asentelemaan Webaston TDT:hen.
Joo siis ne on suunniteltu niin että laite jota kynnistetään lähtee sillä ekalla käyntiin.Mulla oli tartti onkelmia mersus niin siinä hyvin huomas.Kovat pakkaset ja kerkes jo hehkut vähä jäähtyä niin aluksi jaksaa pyörittää lujaa mutta sitten hyytyy.Kylmä käynnistys virta on tuplat verrattuna normaaliin akkuun.
Mutta tuli mieleen että eipä taida jokainen geeli-akku tälläänen olla.Lueskelin mielenkiinnosta optimasta ja taitaa sielä olla muitakin eroja kuin pelkkä geeli
Geeli akustahan ei tuu mitään höyryjä joten voisko se olla perusteena miksi on sellainen laitettu?Eikös se sisätilois ole?Pidempi ikäinen geeli akku ainakin on.Naapurissa on 12vuotta vanha optima vieläkin käytössä.
Mutta tuli mieleen että eipä taida jokainen geeli-akku tälläänen olla.Lueskelin mielenkiinnosta optimasta ja taitaa sielä olla muitakin eroja kuin pelkkä geeli
Geeli akustahan ei tuu mitään höyryjä joten voisko se olla perusteena miksi on sellainen laitettu?Eikös se sisätilois ole?Pidempi ikäinen geeli akku ainakin on.Naapurissa on 12vuotta vanha optima vieläkin käytössä.
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN-
-Lintta-AATELINEN-
Töissä noiden akkujen kanssa on saanut hämmentää melkein päivittäin, siis ymmärtääkseni ne on geeliakkuja... Palovaroitinjärjestelmien, Hätäpoistumistievalojen, rikilaitteistojen yms. varavirtajärjestelmät oli toteutettu sellaisilla mustilla erikokoisilla jne. akuilla. Näppäriä ja monenkokoisia. Toki ajoneuvokäyttöön lienee aivan eri akut paitsi esim. uusissa ruohonleikkureissa on suoraan Akkutalon hyllyltä samanlainen akku mitä myydään kiinteistökäyttöönkin.
Joskus kun on oikeasti miettinyt lisälämmittimen parasta mahdollista asennusta joka toimisi kaikilla käyttäjillä ja kaikissa olosuhteissa, olen kyllä tullut siihen lopputulokseen, että sillä saisi olla oma akku ja siihen voisi tuollainen pienempi hyytelöakku olla toimiva ratkaisu.
Kerran yksillä moottoriurheilumessuilla oli sellainen ratagolffi jota sitten kuljettaja esitteli. Autoon oli asennettu mm. xxx€ maksava erikoiskevyt litium-akku yms. Jälkeenpäin vain mietin, että olisikohan paremman hintalaatusuhteen saanut kuljettajan painonpudotuksella.
Joskus kun on oikeasti miettinyt lisälämmittimen parasta mahdollista asennusta joka toimisi kaikilla käyttäjillä ja kaikissa olosuhteissa, olen kyllä tullut siihen lopputulokseen, että sillä saisi olla oma akku ja siihen voisi tuollainen pienempi hyytelöakku olla toimiva ratkaisu.
Kerran yksillä moottoriurheilumessuilla oli sellainen ratagolffi jota sitten kuljettaja esitteli. Autoon oli asennettu mm. xxx€ maksava erikoiskevyt litium-akku yms. Jälkeenpäin vain mietin, että olisikohan paremman hintalaatusuhteen saanut kuljettajan painonpudotuksella.
Ja geeliakunhan voi asentaa mihin asentoon tahansa, joskaan sillä ei varmaan tiilerin autossa mitään merkitystä ole
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Geeliakku on lyijyakku, eikös niin. Yleisestihän puhutaan lyijyhyytelöakuista jotka voidaan asentaa mihin asentoon tahansa, tosin suositus on normaali pystyasento.romu kirjoitti:Sähköisissä varajärjestelmissä käytetään pääsääntöisesti ihan lyijyakkuja.
Näissä ei tosin ole veden lisäyksen mahdollisuutta.
Oma lukunsa on sitten vanhemmat varajärjestelmät, niissä läärätään vesien ja happojen kanssa oikein kunnolla.
Edit: Ooteetä taas vaihteeksi mutta tässäpä niitä nyt on monenlaista.
http://akkupojat.fi/ap/battery/products50.php
Noita ylempiäkin on asennettu kyljelleen, myyneen liikkeen luvalla. Sekö on tavallinen suljettu lyijyakku?
Tuo hyvä palautumiskyky on muuten huomattu monta kertaa. Meikeläisellä on tuossa polariksen mönkijässä 28ah:n geeliakku, laite seisoo tallissa pitkiä aikoja ja välillä akku purkautuu tyhjiin vinssiä enemmän käytettäessä. Mutta noin puolentunnin ajon jälkeen akku on, kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Akulla on nyt ikää viitisen vuotta, eikä ominaisuudet ole minusta muuttuneet miksikään.
BMW 318d -09
Joo, Optimoisa on hölmön vähän vaihtoehtoja.NicNac kirjoitti:Joo siis ne on suunniteltu niin että laite jota kynnistetään lähtee sillä ekalla käyntiin.Mulla oli tartti onkelmia mersus niin siinä hyvin huomas.Kovat pakkaset ja kerkes jo hehkut vähä jäähtyä niin aluksi jaksaa pyörittää lujaa mutta sitten hyytyy.Kylmä käynnistys virta on tuplat verrattuna normaaliin akkuun.
.
Itsellä on Diskossa Boschin hyytelöakku, eli ns. AGM-tekniikalla toteutettu.
Erona on justiin perinteisiin vesiakkuihin verraten kylmäkäynnistevirta. Aiemmassa Vartassa oli joku 520A, tässä uudessa AGM:ssa on yhtä paljon kapasiteettia eli 70Ah mutta CCA lähes 800. Pyörittää se kyllä rivakasti.
Toisaalta maksoipa sittne kanssa melkein puolitoista sataa ja painaa muuten ns. ihanvitusti.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
No jos se noin paljon maksaa, niin ei sitä kannatakaan jättää autoon kaupassa käynnin ajaksiAku P kirjoitti: Toisaalta maksoipa sittne kanssa melkein puolitoista sataa ja painaa muuten ns. ihanvitusti.
Eikös toi geelakkujen paras etu ole just tämä hyvä virranantokyky. Eli kunnolla käyntiin kerralla, maksoi mitä maksoi
- Tomaatti II
- Kokkolan Kröönholmi
- Viestit: 2439
- Liittynyt: 11.7.2006 10:33
- Paikkakunta: Kokkola
Täällä on esimerkiksi hieman selvitetty tuota Optiman rakennetta, jos ei se jo aiemmin tullut esille.
Itse olen ollut erittäin tyytyväinen YT4.2 Optimaan.
55Ah CCA 764A (-18c) MCA 870A (0c)
Joku on kyllä autossa pielessä, mikäli näistä loppuu kapasiteetti ennen käynnistymistä!
Itse olen ollut erittäin tyytyväinen YT4.2 Optimaan.
55Ah CCA 764A (-18c) MCA 870A (0c)
Joku on kyllä autossa pielessä, mikäli näistä loppuu kapasiteetti ennen käynnistymistä!
Naapurin isännällä on traktorissaan tuommoinen.. Muistaakseni juurikin tuo 55Ah:n malli, no kyseisessä ihmepatterissa riitti happi parivuotta sitten kesällä aina viikoksi, yhdellä latauksella. (Luukaksen valmistama laturi oli nääs kaput ja uuden bochin tulo muahan kesti vähän toista kuukautta, olivat voortin hihnapyörillä varustetut mallit luonnollisesti loppu. )Tomaatti II kirjoitti: Joku on kyllä autossa pielessä, mikäli näistä loppuu kapasiteetti ennen käynnistymistä!
BMW 318d -09
Pyörittää kiukkuisesti mutta ei kovin kauan, ainakin tuommoinen suoraruiskudiesel vaatii hiukan pyörittämistä ennen starttia. Ah-lukua saisi olla siis mieluusti sitäkin, hyvän CCA:n ohessa.Tomaatti II kirjoitti:Täällä on esimerkiksi hieman selvitetty tuota Optiman rakennetta, jos ei se jo aiemmin tullut esille.
Itse olen ollut erittäin tyytyväinen YT4.2 Optimaan.
55Ah CCA 764A (-18c) MCA 870A (0c)
Joku on kyllä autossa pielessä, mikäli näistä loppuu kapasiteetti ennen käynnistymistä!
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
- Tomaatti II
- Kokkolan Kröönholmi
- Viestit: 2439
- Liittynyt: 11.7.2006 10:33
- Paikkakunta: Kokkola
Näin voi olla, itsellä ei kokemusta sahattavista...Aku P kirjoitti: Pyörittää kiukkuisesti mutta ei kovin kauan, ainakin tuommoinen suoraruiskudiesel vaatii hiukan pyörittämistä ennen starttia. Ah-lukua saisi olla siis mieluusti sitäkin, hyvän CCA:n ohessa.
...tai no Ladaa saa pyörittää jonkin aikaa, kun se on vaikka viikon seisonut. Ainakin tuossa -30 asteen pakkasilla sai hetken veivata. Roikkaahan auto ei ole nähnytkään.
Lambon oma akku, mikä lie Hi-Tech mustalaatikko liekään, kestää kyllä startata tautisen kauan. Kun siitä puhti loppuu, niin tupakan kun vetää välillä, on taas potkua toviksi! Mistä lie CCCP-satelliitista ammentaa itseään?
Oho, no mutta Optimaa ei siis ole ollut itsellä missään Ladaa vastaavassa.
Re: Geeliakku, mikäs se on ?
Minkäläinen W211:n ensiasennusakku on tarkkaan ottaen malliltaan? Vehon mies mainitsi tänään että ensiasennusakku ei ole geeliakku, vaan ns. kuiva-akku. Käsittääkseni elektrolyytti on imeytetty huopaan, joka on rullalla levyjen kanssadealer kirjoitti:Esimerkiksi W211 - mersuissa on geeliakku