Auton hiilidioksiidipäästöt

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Matti
Viestit: 252
Liittynyt: 14.12.2005 18:27

Auton hiilidioksiidipäästöt

Viesti Kirjoittaja Matti »

Kuinka voi laskea / mistä tietää oman autonsa hiilidioksiidipäästöt / km? :idea: Katsastuksen yhteydessä tehtävässä päästömittauksessa on jotakin häkä- tms. lukemia.
Timo J
Viestit: 171
Liittynyt: 08.6.2006 7:52
Paikkakunta: Tampere / Haapavesi

Viesti Kirjoittaja Timo J »

1 litra dieseliä tuottaa palaessaan noin 2660 g hiilidioksidia.

Jos auto kuluttaa 6,5 l/100km :

6,5 x 2660 g = 17290 g / 100 km eli ~173g / km

Ohjekirjoistakin taisi löytyä tästä aiheesta sekä
vuodesta 2000 on rekisterikirjassa merkintä Co²-päästöistä.
Matti
Viestit: 252
Liittynyt: 14.12.2005 18:27

Viesti Kirjoittaja Matti »

Tuottaako 1 litra bensiiniä palaessaan vastaavan määrän hiilidioksidia? Unohdin mainita että auto on bensiinikäyttöinen...

Ohjekirjasta en löytänyt ko. lukemia, ja auto on vintage-vuosikertaa 1992, eli ei ole merkintää rekisteriotteessakaan...

Kulutus on tosin melko maltillinen, n. 7 litraa menovettä / 100km tietä.
Timo J
Viestit: 171
Liittynyt: 08.6.2006 7:52
Paikkakunta: Tampere / Haapavesi

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Bensa tuottaa palaessaan 2350 g / litra Co²:a.
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Timo J kirjoitti:Bensa tuottaa palaessaan 2350 g / litra Co²:a.
Häh! :shock:
Siis litrasta bensaa tulee melkein 2,5 kg Co²:a :?:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Timo J
Viestit: 171
Liittynyt: 08.6.2006 7:52
Paikkakunta: Tampere / Haapavesi

Viesti Kirjoittaja Timo J »

dry kirjoitti: Siis litrasta bensaa tulee melkein 2,5 kg Co²:a :?:
Niinpä, bensasta irrotetaan energia hapen avulla.

Litra bensiiniä vaatii palaakseen 14kg ilmaa.

Litra ilmaa painaa noin gramman, joten kuutio ilmaa painaa 1kg.

Litra bensaa tarvii siis 14 m³ ilmaa palaakseen.

Ilma yhtyy hiilivedyn (bensan) kanssa ja reaktiosta syntyy palojätteitä johon on sitoutunut ilmasta molekyylejä, josta kertyy sitä painoa.

Niin ja tulee sieltä pakoputkesta muutakin kuin hiilidioksidia.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

dry kirjoitti:Siis litrasta bensaa tulee melkein 2,5 kg Co²:a :?:
Kyllä se on pitkälle noin. Tuossa hiilidioksidimolekyylissähän on kaksi atomia happea. Paino menee suhteessa 1 hiiltä ja 2,76 happea. Eli happea tuossa määrässä on sitoutunut noin 1,7 kiloa ja hiiltä vastaavasti noin 635 grammaa.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Matti
Viestit: 252
Liittynyt: 14.12.2005 18:27

Viesti Kirjoittaja Matti »

Kiitos!

Eli oman autoni hiilidioksidipäästöt laskettuna 7 litran kulutuksella:

7 x 2,35 = 16,45 kg (skeidaa ilmakehään / 100km), jaettuna 100:lla:

=164,50 g/km

Onpahan nyt joku vertailuarvo kun kattelen lehdistä noita uusien citymaasturien päästöarvoja...
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Suunnilleen noin. Siitä ei ole oikein tietoa, minkä kulutuksen mukaan ne arvot on laskettu, maantie, kaupunki, vai jokin yhdistelmä.

Miksihän vanhoille autoille ei lasketa hiilidioksinipäästöjä virallisten kulutusten mukaan, vaan vero aiotaan lätkäistä painon perusteella. Olisikohan sillä vaikutusta asiaan, että vanha kalusto ei kevyemmän painonsa takia tuota hiilidioksidipäästöjä sen enempää kuin uudetkaan. Itse asiassa päästöt voivat olla jopa pienemmät. :shock:
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Timo J
Viestit: 171
Liittynyt: 08.6.2006 7:52
Paikkakunta: Tampere / Haapavesi

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Perttu K kirjoitti:Miksihän vanhoille autoille ei lasketa hiilidioksinipäästöjä virallisten kulutusten mukaan, vaan vero aiotaan lätkäistä painon perusteella.
Olisko siellä aken tietokannassa se kokonaispaino selkeimmin saatavilla ja sen lisäksi se on aika yksiselitteinen argumentti.

Ja niistä kulutuslukemista ja niiden "virallisuudestakin" voi olla montaa mieltä, riitojahan siitä vaan syntyis.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Timo J kirjoitti: Olisko siellä aken tietokannassa se kokonaispaino selkeimmin saatavilla ja sen lisäksi se on aika yksiselitteinen argumentti.
Jaa että yksiselitteinen, no painon se kertoo,ei muuta.

Mitenkähän uusiin ne noita päästöjä alkaa kaivelemaan,vai onko kylmästi niin että jos ei otteesta nyt löydy niin ei sitten aleta mistään kaivelemaan :shock:
Timo J
Viestit: 171
Liittynyt: 08.6.2006 7:52
Paikkakunta: Tampere / Haapavesi

Viesti Kirjoittaja Timo J »

AM kirjoitti: Jaa että yksiselitteinen, no painon se kertoo,ei muuta.

Mitenkähän uusiin ne noita päästöjä alkaa kaivelemaan,vai onko kylmästi niin että jos ei otteesta nyt löydy niin ei sitten aleta mistään kaivelemaan :shock:
Muistaakseni vuodesta 2000 on Co²-päästöt rekisterikirjassa. Epäilisin että jos ei löydy niin sitten painon mukaan. Mutta kukapa noista tietää.

Yksiselitteidyydellä tarkoitin sitä, että kulutuslukemia ilmoitetaan monella tavalla: on EU-keskikulutusta, 60-90-120km/h (mersuissa-->96) ja monta muuta tapaa. Jos niitä aletaan lukemaan niin, että kaikille tulee oikea lukema syrjimättömästi, niin siitä käydään oikeutta vielä vuonna 2870.

Eihän tuo painokaan mitään kerro todellisista päästöistä, mutta antaa suuntaa.
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3648
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Jep. Tälle 200D:n omistajalle onkin saasteentuottajarangaistus paikallaan. :oops: Kokonaispainoa rekkariotteessa juhlalliset 1810kg, keskimääräinen kulutus reilut 5l satasella. :lol:

Verolle vaan! :contract:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Se on kyllä kiva kun noita verotusperusteita pantataan :evil: Tietävätköhän tosin vielä itsekään. Ostappa tässä nyt vaikka <-00 väykky ja parin vuoden päästä verotus on sen 2,5t kokonaismassan mukaan vaikka päästöarvotkin saa valmistajalta :evil:
Timo J
Viestit: 171
Liittynyt: 08.6.2006 7:52
Paikkakunta: Tampere / Haapavesi

Viesti Kirjoittaja Timo J »

AM kirjoitti:Se on kyllä kiva kun noita verotusperusteita pantataan :evil:
Samaa täällä noidutaan, ajelen Hiluxilla (ja muistelen haikeana E:tä) kunnes vero muuttuu, saa nähdä pitääkö strategia.. :wink:

Niinhän ne kyllä pari vuotta sitten sano, että parempi että kaikki muutokset autoverotukseen tulee salaa yöllä kuin pikkuhiljaa ja etukäteen tiedottamalla. Autokauppahan siitä kärsii jos ihmiset tietäisivät tulevat verotusperusteet useamman vuoden sijoituksellensa.

Pahimmassa tapauksessa maksat ensin jostain herkusta nykymallilla korkeat verot, muutoksen tullessa maksat siitä korkeimman mahdollisen käyttöveron + sen arvo tippuu puoleen, kun kukaan ei halua korkeita käyttömaksuja.

Eli ei mitään uutta länsi-rintamalla :?
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Joo, hiilidioksidiin tulee se hiili polttoaineesta ja dioksidi eli kaksi happiatomia palamiseen kuluvasta ilmasta.

Normaalipaineinen ilma (olikohan lämpötila ~20C) muuten painaa noin 1,3kg/kuutiometri.

Kulutuslukemien perusteella on tosiaan vähän vaikeampi määritellä CO2-veroa, koska aikojen saatossa normit ovat vaihdelleet. Lisäksi oikein vanhoihin autoihin ei ole saatavissa luotettavia kulutuslukemia.
I drive an Opel. What's your excuse?
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Väykkyihinhän löytyy päästöarvot valmistajalta, vaikka otteessa ei niitä olekaan,eli siis 96-00. Otetaankohan ne käyttöön vai ollaankohan niin tylyjä että vain nykyisin otteessa olevat arvot huomioidaan :evil: No vaikea veikata, eihän sitä kukaan tiedä...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”