Kysytäänpä vielä yksi asia tässä keskiviikon ratoksi. Kuten vanha sananlasku: "Yksi hullu kysyy enemmän kuin kymmenen viisasta ehtii vastata."
Eli ruattissa jo ajellaan bioetanolilla. Kulutus on vissiin jonkin verran suurempaa kuin tavallisella bensiinillä. Lisäksi auton öljynvaihtoväli täytyy kai puolittaa! Polttoainejärjestelmä ei kestä etanolin syövyttävää vaikutusta ilman muutoksia jne. (Luin uutta TM:ää)
Kuulostaa ei niin kauhean auvoiselle! Eikö bioetanoli pelastakaan maailmaa?
Biodieselistä en sitten tiedä. Rypsiöljylläkin voi kai ajella tiissellä? Tai McDonaldsin vanhoilla paistorasvoilla...
Bioetanoli käytännössä
No ei kai se pelasta jos pitää prasiliasta viidakkoa kaataa jotta saadaan peltoa jossa viljellään kasveja josta viina keitetään.
Lisäksi etanolin valmistukseen (=tislaukseen) kuluu energiaa paljon, eli energiahyötysuhde on heikko.
Turpotunaajat kyllä tykkää tuosta E85-polttoaineesta, koska sen oktaaniluku on pitkästi yli 100. Eli kärsii ajaa kovilla ahdoilla ilman nakutuksen riskiä.
Lisäksi etanolin valmistukseen (=tislaukseen) kuluu energiaa paljon, eli energiahyötysuhde on heikko.
Turpotunaajat kyllä tykkää tuosta E85-polttoaineesta, koska sen oktaaniluku on pitkästi yli 100. Eli kärsii ajaa kovilla ahdoilla ilman nakutuksen riskiä.
I drive an Opel. What's your excuse?
Aivan näin. Bioetanoli /diesel pitäisi tehdä aina jonkin muun prosessin ns. hukkaenergialla.Mariini kirjoitti:Järkevintähän sitä on valmistaa sivutuotteena puunjalostuksen yhteydessä tmv, ei Melitoksen kertomalla tavalla. Energiaa tulee vähemmän kuin siihen laitetaan...
Muuten mielestäni ei saisi edes puhella ekologisesta vaihtoehdosta