Auton ulkolämpömittari näyttää arktisia lukemia. Ajan Näsijärven rantaa viistäen kohti länttä. HEWS on asettautunut valmiustilaan. Tampereen Metro-Auto on tiedottanut, että maa tulee tänään järkkyymään Pirkanmaalla; Yksi Mercedes-Benzin täyttämä sydän tulee luopumaan tähdestä ja yhtymään baijerilaiseen kuoroon. Haaste on heitetty ja maanjäristysalueelle on päästävä leikkimään.
Hopeanvärinen, vuosimallia 2007 oleva E90-korin BMW 330xd tervehtii minua. Porrasperäinen Auto näyttää aerodynamiikkapaketin kanssa muhkealta. Kierrän autoa. Aikaisemmin hieman epäilyksiä herättänyt E90:n ulkonäkö maistuu yhtäkkiä pelottavan hyvälle. Suorakaiteen muotoinen avain polttaa kädessäni. Korvaani kuiskataan sanoja, jotka yllyttävät haukkaamaan kiellettyä hedelmää.
Yksi pieni painallus ja ylitän rajan. "Klak!" Kompaktin diesel-BMW:n ovet avautuvat.
Istuudun voimakkaasti muotoillulle urheiluistuimille. Säädettävät sivutuet ottavat selästäni varman otteen. Monipuoliset säädöt auttavat täydellisen ajoasennon löytämisessä. Kotiutumisprosessissa ei ole tietoakaan siitä epämääräisyydestä, jota tuskailin paria kuukautta aikaisemmin E61-korisen BMW:n ohjauspyörän takana. Puristan urheiluvarustelistalta valittua ohjauspyörää käsissäni. Pelottavaa. Vavahtiko maa hieman, vai kuvittelinko vain?
Työnnän avaimen virkaa toimittavan palikan virtalukon paikalla olevaan koloon ja painan vieressä olevasta painikkeesta moottorin käymään. 24-venttiilinen kuutos-diesel herää eloon ja jää raksuttamaan vaimeasti. Minulle on edelleen epäselvää, mitä lisäarvoa "palikka ja nappula"-järjestelyllä saavutetaan? BMW 530d-kokemukseni perusteella kuitenkin tiedän, millä tavalla baijerilainen insinööri on systeemin rakentanut ja siksi muka-edistyksellinen viritys ei enää aiheuta samanlaista tuskailua kuin ensimmäisellä kerralla.
Siirrän automaattivaihteiston valitsimen D:lle ja lähden liikkeelle. Neljä ja puoli metriä pitkä auto lähtee ryömimään pehmeästi eteenpäin. Painan kaasua kevyesti. Moottori ei vastaa aivan kaikkein keveimpiin kaasupolkimen liikkeisiin. En pysty välttymään mielleyhtymältä 124-korin Mercedes-Benziin.
Käännän Opel Vectra-tyyppisesti keskittävästä viiksestä suuntavilkun päälle ja ohjaan BMW 330xd:n liikenteeseen. Auto liikkuu jämäkästi pitkin talvista katua. Ohjaus antaa miellyttävän raskaan vasteen. Matalaprofiilisien nastarenkaiden rallatus peittää 3-litraisen dieselin äänen taakseen.
Etenen liikenteen mukana rauhallista maantietahtia. Tumma sisusta tekee autosta hieman ahtaan oloisen. Alumiinikoristeet matkustamossa luovat 2000-lukuista urheilullisuutta. Ilmastointiautomatiikka tuottaa sisätilaan miellyttävän lämpötilan. Otan mukavan asennon loistavalla istuimella. Jokin estää täydellisyyttä kuitenkin saapumasta.
Autolehdistö on kautta aikojen kritisoinut Mercedes-Benzin ohjausta. Se ei kuulemma palauta hitaassa ajossa ja sitä sanotaan keskialueella tunnottomaksi. Mutta tämä on BMW eikä Mersu! Neliveto-BMW jää pienien ohjauspyörän liikkeiden jälkeen vaeltamaan sivulle. Kaupungissa mukavan raskaalta tuntunut ohjausvaste on maantienopeudessa muuttunut savimaiseksi tahmaisuudeksi. Mitä baijerissa on oikein tapahtunut E46-kokemukseni jälkeen? Ei kai Mersunkaan ohjauspyörän kääntäminen kritiikin esittäjien mielestä sentään saven veivaamiselta ole tuntunut!
Saavun moottoritien liittymään. Tie kaartaa laajassa linjassa vasempaan. Kiihdytän liittymää rauhallisesti. xDrive-neliveto imee autoa eteenpäin liukkaalla pinnalla. 330xd liikkuu täsmälleen valitsemaani linjaa. Salamannopeasti pidon muutoksiin mukautuva elektronisesti ohjattu neliveto yhdessä lähes tasan 50/50 jakautuvan massan kanssa luovat kokonaisuuden, jonka hallinnan menettäminen tuntuu mahdottomalta. Tahmainen ohjaus jää kuitenkin minun ja auton väliin. Olisimmeko yhtä auton kanssa, jos sähköinen turvaverkko pettäisi?
Tie suoristuu. Painan kaasua voimakkaasti. Kierrokset ohittavat 2000:n merkin. Vääntö pomppaa 500Nm:in. Silmänräpäyksessä kierroslukumittari osoittaa 3000 rpm kohdalle. Näkymätön voima lyö minut selkänojaa vasten. Samassa 231 dieselhevosvoimaa tarttuu autoon. BMW ampaisee moottoritielle ja nopeusmittari kiertyy tahdilla, jota on vaikea uskoa todeksi. Maa tärähtää kun baijerilainen nelivetodiesel pitää pirkanmaalaista talvea pilkkanaan. Huomaan nauravani yksin autossa.
Palaan autoliikkeen pihaan. Sammutan dieselin samasta painikkeesta josta sen käynnistinkin. Xenon-valot sammuvat ja auto hiljenee. Nautin hetken fantastisesta istuimesta ja katselen auton sisätiloja. Tummaa, tyylikästä ja modernia. Nousen autosta ja katson urheilullisesti varusteltua nelivetodieseliä.
Jotain jää puuttumaan. BMW 330xd on edelleen etäinen. Maanjäristys ei osunut tällä kerralla kohdalle.
Koeajoraportti: BMW 330xd A E90 2007
Itsellä oli e39-korinen 530 dA ja siinä pienikin kaasunpainallus aiheutti hyökkäyksen eteenpäin. Rouva ei uskaltanut painaa kaasua. Hyvä, jos tämä on hiukan muuttunut. Tässä e39:ssa oli mersumaisen tahmea ja palautumaton ohjauskin, joka on aika kaukana esim. ranskalaisten jousimaisesta palautuksesta. Itse pidän kyllä ohjauksesta, joka ei palauta liian voimakkaasti, kuskihan sitä ohjauspyörää kääntää.
Olikos tässä vakio-ohjaus? Lisävarusteena saa kai planeettapyörästöllä toteutetun portaattomasti muuttuvan ohjausvälityksen, jota on kehuttu.
Mitä hiljaisuuteen, ajo-ominaisuuksiin, kulutukseen ja voimaan tulee, niin tuo vanha (-99) bemarini oli aika täydellinen auto ja ihan eri planeetalta kuin nykyinen -91 mallinen 300TDT, joka on lähinnä "vankka työjuhta". Kestävyydeltään taas 124 on ihan eri planeetalta. Olisi mielenkiintoista koeajaa uusi nelivetoinen 500-sarja bemari, mahtaako se olla paljon parempi kuin e39.
Olikos tässä vakio-ohjaus? Lisävarusteena saa kai planeettapyörästöllä toteutetun portaattomasti muuttuvan ohjausvälityksen, jota on kehuttu.
Mitä hiljaisuuteen, ajo-ominaisuuksiin, kulutukseen ja voimaan tulee, niin tuo vanha (-99) bemarini oli aika täydellinen auto ja ihan eri planeetalta kuin nykyinen -91 mallinen 300TDT, joka on lähinnä "vankka työjuhta". Kestävyydeltään taas 124 on ihan eri planeetalta. Olisi mielenkiintoista koeajaa uusi nelivetoinen 500-sarja bemari, mahtaako se olla paljon parempi kuin e39.
Jos koeajamassani autossa olisi ollut sellainen ohjaus, joka löytyy e39:stä, W124:stä tai vaikka takavetoisesta e60:stä, en olisi sanonut ohjauksesta sanaakaan. En olisi ylistänyt, mutta en valittanutkaan. Ohjaus johon ei kiinnitä liiemmälti huomiota on ihan hyvä sekin. 330xd:n ohjaukseen kiinnitin huomiota lähes koko ajan. Ja se ei ole hyvä juttu se.Jarkko N kirjoitti:...e39:ssa oli mersumaisen tahmea ja palautumaton ohjauskin, joka on aika kaukana esim. ranskalaisten jousimaisesta palautuksesta. Itse pidän kyllä ohjauksesta, joka ei palauta liian voimakkaasti, kuskihan sitä ohjauspyörää kääntää...
Ymmärtääkseni ohjaus oli vakio-ohjaus samaten kuin nelivetoisen alustakin on vakiomallia. Eli ei sporttialusta. Lisävarusteinen ohjaus ja M Sportin mukana takavetomalliin tuleva alusta olisivat saattaneet muuttaa tilannetta merkittävästikin. No, toivottavasti noilla varustetun e90:n kokemiseen tarjoutuu joskus tulevaisuudessa mahdollisuus.Jarkko N kirjoitti:...Olikos tässä vakio-ohjaus? Lisävarusteena saa kai planeettapyörästöllä toteutetun portaattomasti muuttuvan ohjausvälityksen, jota on kehuttu....
-T