POWER UP...
Tuolla oli muuten ihan mukavasti selitetty maallikolle vastauksia kysymykseen "Tarvitsenko muka enää huippuluokan öljyjä?". Ainakin näin idiootin silmään meni täydestä.Perttu K kirjoitti:http://www.roadmachine.fi/rvs.html
Tää on ihan kohta valmis.
Niin olihan siellä niitä korkeita lämpötiloja. Ihan vakuuttavan näköistä tekstiä. Muistelin vain tuossa, että oli moottorin osien lämpötilat ilmoitettu aika korkeiksi. Jos samoja asoita tutkii toisesta lähteestä, niin mm. männän lämpötilat ovat muitaakseni huomattavasti alempia. Taisipa olla sanottu jontenkin näin. "Oikein mitoiteussa voitelujärjestelmässä, ei öljyn lämpö hetkellisestikään saa ylittää 125 astetta".
Sitten mitä, noihin laakerien pintojen pinnoittamiseen tulee, niin normaalitilanteessa liukulaakerissa on hydrodynaaminen voitelu. Tarkoittaa sitä, että pyörivä akseli vetää öljyä niin paljon laakeripintojen väliin, että öljy erottaa pinnat toisistaan. Ilmiö on siis sama kuin surffaamisessa. Eihän vesihiihtäjänkään kannalta ole mitään väliä, mitä siellä järven pohjassa on. Ilmiö näkyy toimivan myös mersun koneessa, puolimiljoonaa ajetun koneen laakerit ovat ihan samanlaiset kuin paketista otetut uudet. Öljy on siis pitänyt pinnat erillään.
Sitten mitä, noihin laakerien pintojen pinnoittamiseen tulee, niin normaalitilanteessa liukulaakerissa on hydrodynaaminen voitelu. Tarkoittaa sitä, että pyörivä akseli vetää öljyä niin paljon laakeripintojen väliin, että öljy erottaa pinnat toisistaan. Ilmiö on siis sama kuin surffaamisessa. Eihän vesihiihtäjänkään kannalta ole mitään väliä, mitä siellä järven pohjassa on. Ilmiö näkyy toimivan myös mersun koneessa, puolimiljoonaa ajetun koneen laakerit ovat ihan samanlaiset kuin paketista otetut uudet. Öljy on siis pitänyt pinnat erillään.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Katohan, nyt (=20vuottasitten)ovatten mersullä soheltaneet tuon öljyhomman.Perttu K kirjoitti: Taisipa olla sanottu jontenkin näin. "Oikein mitoiteussa voitelujärjestelmässä, ei öljyn lämpö hetkellisestikään saa ylittää 125 astetta".
W124 300turboDeessä aukeaa kanava öljynjäähdyttäjälle vasta 150 astehessa. Tai sitten muistan asian päin persuusta.
Tuo surffarivertaus oli komee.
Pro HVM
Joo. Minulla on ihan sama muistikuva ja ihan yhtä hämärä
Liian kuuma se joka tapauksessa on. Samaisessa kirjassa nimittäin sanottiin, että öljyn lämpö ei jatkuvasti saisi olla yli 110 astetta, joten Saksalainen luottaa tekniikkaansa tässäkin asiassa vankasti.
90-100 astetta oli minusta paljon parempi, ihan jo pelkästään öljyn hapettumisen kannalta pitkillä vaihtoväleillä.
Pystyisiköhä sitä termostaattia säätämään? Sehän on ilmeisesti purettavissa.
Liian kuuma se joka tapauksessa on. Samaisessa kirjassa nimittäin sanottiin, että öljyn lämpö ei jatkuvasti saisi olla yli 110 astetta, joten Saksalainen luottaa tekniikkaansa tässäkin asiassa vankasti.
90-100 astetta oli minusta paljon parempi, ihan jo pelkästään öljyn hapettumisen kannalta pitkillä vaihtoväleillä.
Pystyisiköhä sitä termostaattia säätämään? Sehän on ilmeisesti purettavissa.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99