POWER UP...

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Avatar
Ruoja
Listeria-spesialisti
Viestit: 2752
Liittynyt: 28.7.2006 7:56
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Ruoja »

Nilsiän öljysheikin MANOIL - lisäaineita ei edelleenkään päihitä mikään :!:
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
xr kirjoitti:no onhan se nyt tullu todistettua että 124 kestää kauemmin kuin topik :D
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Ruoja kirjoitti:Nilsiän öljysheikin MANOIL - lisäaineita ei edelleenkään päihitä mikään :!:
Kyllä! "Kuosmastaunon" litkuille ei löydy vertaa, vaikka myynnin röpön hengenvaarallisuuden takia kielsivätkin. :lol:
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Ruoja kirjoitti:Nilsiän öljysheikin MANOIL - lisäaineita ei edelleenkään päihitä mikään :!:
Miten sille sheikille lopulta kävi? Eikös se laboratoriossa tutkittu,se öljy ja todettu mobilin öljyksi?
Avatar
Ruoja
Listeria-spesialisti
Viestit: 2752
Liittynyt: 28.7.2006 7:56
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Ruoja »

Daimler kirjoitti:Miten sille sheikille lopulta kävi?
Hänellähän oli Filippiineiltä tilattu vaimokin; olisiko kahden anopin loukussa? :D
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
xr kirjoitti:no onhan se nyt tullu todistettua että 124 kestää kauemmin kuin topik :D
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

Täältä suoli24-faktaa sheikistä:


http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi? ... 0019020890

Heikki :D
Avatar
A. Hara
Arkki-idiootti
Viestit: 866
Liittynyt: 03.8.2006 9:58
Paikkakunta: Evakkoreisulla

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

Tuolla oli muuten ihan mukavasti selitetty maallikolle vastauksia kysymykseen "Tarvitsenko muka enää huippuluokan öljyjä?". Ainakin näin idiootin silmään meni täydestä. :)
Tää on ihan kohta valmis.
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Niin olihan siellä niitä korkeita lämpötiloja. Ihan vakuuttavan näköistä tekstiä. Muistelin vain tuossa, että oli moottorin osien lämpötilat ilmoitettu aika korkeiksi. Jos samoja asoita tutkii toisesta lähteestä, niin mm. männän lämpötilat ovat muitaakseni huomattavasti alempia. Taisipa olla sanottu jontenkin näin. "Oikein mitoiteussa voitelujärjestelmässä, ei öljyn lämpö hetkellisestikään saa ylittää 125 astetta".

Sitten mitä, noihin laakerien pintojen pinnoittamiseen tulee, niin normaalitilanteessa liukulaakerissa on hydrodynaaminen voitelu. Tarkoittaa sitä, että pyörivä akseli vetää öljyä niin paljon laakeripintojen väliin, että öljy erottaa pinnat toisistaan. Ilmiö on siis sama kuin surffaamisessa. Eihän vesihiihtäjänkään kannalta ole mitään väliä, mitä siellä järven pohjassa on. Ilmiö näkyy toimivan myös mersun koneessa, puolimiljoonaa ajetun koneen laakerit ovat ihan samanlaiset kuin paketista otetut uudet. Öljy on siis pitänyt pinnat erillään.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Perttu K kirjoitti: Taisipa olla sanottu jontenkin näin. "Oikein mitoiteussa voitelujärjestelmässä, ei öljyn lämpö hetkellisestikään saa ylittää 125 astetta".
Katohan, nyt (=20vuottasitten)ovatten mersullä soheltaneet tuon öljyhomman.
W124 300turboDeessä aukeaa kanava öljynjäähdyttäjälle vasta 150 astehessa. Tai sitten muistan asian päin persuusta.
Tuo surffarivertaus oli komee.
Pro HVM
Petri K
Viestit: 85
Liittynyt: 27.3.2006 10:30

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Veikkasin tuohon öljytermarin aukeamiseen 110 astetta, tosin vain hämärä muistikuva. Paljon muuanlaisia muistikuvia ei mulla olekkaan :)
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Joo. Minulla on ihan sama muistikuva ja ihan yhtä hämärä :lol:


Liian kuuma se joka tapauksessa on. Samaisessa kirjassa nimittäin sanottiin, että öljyn lämpö ei jatkuvasti saisi olla yli 110 astetta, joten Saksalainen luottaa tekniikkaansa tässäkin asiassa vankasti.

90-100 astetta oli minusta paljon parempi, ihan jo pelkästään öljyn hapettumisen kannalta pitkillä vaihtoväleillä.

Pystyisiköhä sitä termostaattia säätämään? Sehän on ilmeisesti purettavissa.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Joskus koulussa penkitettiin jotain Mitsun arkimoottoria ja silloin kyllä heti hellitettiin kun öljyn lämmöt nousi yli yhdeksänkymmenen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”