Mersun kehitys mallisarjoittain - hyvässä ja pahassa
Mersun kehitys mallisarjoittain - hyvässä ja pahassa
Mie ja, kerta muutkin.
Mietitäämpäs välillä hermona sitä, mikä oli ennen paremmin ja mikä huonommin? Aiheesta väännetään jatkuvasti, minun mielipiteeni on, että ennen mentiin sarja sarjalta kohden parempaa, kehityksen kelkka kääntyi kohti alamäkeä pisteessä 124 210, 126 140 jne.
Pari esimerkkiä:
W116:n mualimanlopun alipainelämmönsäädöstä päästiin W126:ssa eroon, samalla tehtiin eräs maailman tunnetuimmista arvostetuimmista edustusautomalleista. Kaikki tunnistavat W126:n presidenttien ja johtajien ajopeliksi, samaa ei voi sanoa vaikkapa W220:sta. Itse sotken W202:n ja W140, en erota niitä toisistaan vasta kuin kohdattaessa. Sama Juttu W203:n ja W220:n kanssa.
Eli malleista ei enää erota niin selvästi kuka on rahamies ja kuka ajaa vanhalla taksinreuhkalla.
Kun siirryttiin W115:stä W123:n moni asia parani:
-Käynnistyvyys
-Sumuvalot
-Lämmityslaitteen käyttöliittymä
Jne. Muotoilussa taas otettiin WOIMAKKAASTI takapakkia.
Ennen mersua pidettiin tolokun eläjien ja rahamiesten autona, nyt meille ilkutaan ruosteesta ja kaikesta mahdollisesta.
En siis väitä, että mersu on ainoa statustaan ja laatuaan menettänyt merkki, mutta aikalailla vähemmän ne nuo Suomi24:n neropatit Avensis-miehille kuittailee?
JK: Ensimmäinen merkki maailmanlopun saapumisesta on W126 ässään ympätty ylimääräinen vikaherkkä ja joutava tekniikka:
-Luistonesto, ansaitsisi kirvestä.
-Konehuoneen alipaine- ja piuhahässäkkä: täysin turhaa, tahtoo kärjellisen virranjakajan ja normaalisti reiskaavan auton. Turvallisuudesta, kulutuksesta jne. on ihan turha ruveta minulle viisastelemaan, olenhan maailman paras kuljettaja jolla on varaa ostaa bensaa. Jos epäilyttää, että reissulla menee liikaa bensaa tai auto revittää kiireen takia, lähden viisi minuuttia aiemmin ja ajan 5km/h alhaisempaa keskinopeutta.
Jotta silleen. Uusi tekniikka haisee. Perusasiat, ajaton ja klassinen muotoilu kunniaan. Tahdon ajaa p*niksenjatkeella, en vika-alttiilla ruostepommilla jolle kaikki nauravat.
Paketti jolla pärjäisin:
W126 560SEL ilman ainuttakaan "lisävarustetta". Ilmastointi saisi olla, kaikki muu on joutavaa. Korimalli viruttaa kikulia enemmän kuin sata ERG-venttiiliä ja tasonsäätöä yhteensä. Kone kaasarilla ja kärjellisellä jakajalla, pois ruiskut ja muu joutava kiusa.
No? Saadaanko aikaan keskustelua?
Mietitäämpäs välillä hermona sitä, mikä oli ennen paremmin ja mikä huonommin? Aiheesta väännetään jatkuvasti, minun mielipiteeni on, että ennen mentiin sarja sarjalta kohden parempaa, kehityksen kelkka kääntyi kohti alamäkeä pisteessä 124 210, 126 140 jne.
Pari esimerkkiä:
W116:n mualimanlopun alipainelämmönsäädöstä päästiin W126:ssa eroon, samalla tehtiin eräs maailman tunnetuimmista arvostetuimmista edustusautomalleista. Kaikki tunnistavat W126:n presidenttien ja johtajien ajopeliksi, samaa ei voi sanoa vaikkapa W220:sta. Itse sotken W202:n ja W140, en erota niitä toisistaan vasta kuin kohdattaessa. Sama Juttu W203:n ja W220:n kanssa.
Eli malleista ei enää erota niin selvästi kuka on rahamies ja kuka ajaa vanhalla taksinreuhkalla.
Kun siirryttiin W115:stä W123:n moni asia parani:
-Käynnistyvyys
-Sumuvalot
-Lämmityslaitteen käyttöliittymä
Jne. Muotoilussa taas otettiin WOIMAKKAASTI takapakkia.
Ennen mersua pidettiin tolokun eläjien ja rahamiesten autona, nyt meille ilkutaan ruosteesta ja kaikesta mahdollisesta.
En siis väitä, että mersu on ainoa statustaan ja laatuaan menettänyt merkki, mutta aikalailla vähemmän ne nuo Suomi24:n neropatit Avensis-miehille kuittailee?
JK: Ensimmäinen merkki maailmanlopun saapumisesta on W126 ässään ympätty ylimääräinen vikaherkkä ja joutava tekniikka:
-Luistonesto, ansaitsisi kirvestä.
-Konehuoneen alipaine- ja piuhahässäkkä: täysin turhaa, tahtoo kärjellisen virranjakajan ja normaalisti reiskaavan auton. Turvallisuudesta, kulutuksesta jne. on ihan turha ruveta minulle viisastelemaan, olenhan maailman paras kuljettaja jolla on varaa ostaa bensaa. Jos epäilyttää, että reissulla menee liikaa bensaa tai auto revittää kiireen takia, lähden viisi minuuttia aiemmin ja ajan 5km/h alhaisempaa keskinopeutta.
Jotta silleen. Uusi tekniikka haisee. Perusasiat, ajaton ja klassinen muotoilu kunniaan. Tahdon ajaa p*niksenjatkeella, en vika-alttiilla ruostepommilla jolle kaikki nauravat.
Paketti jolla pärjäisin:
W126 560SEL ilman ainuttakaan "lisävarustetta". Ilmastointi saisi olla, kaikki muu on joutavaa. Korimalli viruttaa kikulia enemmän kuin sata ERG-venttiiliä ja tasonsäätöä yhteensä. Kone kaasarilla ja kärjellisellä jakajalla, pois ruiskut ja muu joutava kiusa.
No? Saadaanko aikaan keskustelua?
En tiedä saadaanko aikan keskustelua, mutta voin kertoa omia kokemuksiani. Olen samoilla linjoilla HVM:n kanssa. En osaa kertoa omakohtaisia kokemuksia uusista malleista, mutta aika paljon pahaa sanottavaa niistä taitaa ihmisillä olla
Olen joskus meinannut aloittaa topicin: "kehu autoasi". Usein ihmiset kirjoittavat topicin, kun auto on rikki jostakin paikasta tai muuta negatiivista shittiä. Tuo minun W201 190E 2.0 on ensimmäinen Mercedes joka minulla on ollut. Olen ajellut sillä puolitoista vuotta ja n. 35 000km oikeastaan ilman minkäänlaisia vikoja (jos pakosarjan tiivisteen vaihtoa ei lasketa viaksi)! Ei muuta kuin bensaa tankiin ja tietä. Minusta asian pitäisi olla juuri niin. Olen ollut autoon ihan älyttömän tyytyväinen. En kaipaa airbagejä, enkä playstationeja autooni. Ilmastointi ja sähkökattoluukku on kivoja, ja ovat toimineet moitteetta. Kaasarikoneeseen en kuitenkaan vaihtaisi. Ruostetta autossa ei ole, ja kulutus on n. 7 l / 100km. Ärsyttää seurata uutisia, joissa ollaan huolestuneita siitä että suomen autokanta vanhenee, kun saksasta uitetaan kaikki vanhat paska-romut tänne! Lähiaikoina oli tv-uutisissa ja Tuulilasi-lehden pääkirjoituksessakin avautumista asiasta... Tulee semmoinen tunne, että aivan kuin olisin joku vakavan ympäristörikoksen tehnyt, kun ajelen 14-vuotta vanhalla, ruosteettomalla autolla, joka kuluttaa matka-ajossa 6,9l /100km vrt. nämä uudet "citymaasturit", jotka ovat nyt muodissa!
Totta kai kehitys menee hurjaa vauhtia eteenpäin joka asiassa - niin pitääkin, mutta monesti sitä miettii että pitääkö joka asiasta tehdä uusi malli joka vuosi. Asiat eivät aina välttämättä parane.
Olen joskus meinannut aloittaa topicin: "kehu autoasi". Usein ihmiset kirjoittavat topicin, kun auto on rikki jostakin paikasta tai muuta negatiivista shittiä. Tuo minun W201 190E 2.0 on ensimmäinen Mercedes joka minulla on ollut. Olen ajellut sillä puolitoista vuotta ja n. 35 000km oikeastaan ilman minkäänlaisia vikoja (jos pakosarjan tiivisteen vaihtoa ei lasketa viaksi)! Ei muuta kuin bensaa tankiin ja tietä. Minusta asian pitäisi olla juuri niin. Olen ollut autoon ihan älyttömän tyytyväinen. En kaipaa airbagejä, enkä playstationeja autooni. Ilmastointi ja sähkökattoluukku on kivoja, ja ovat toimineet moitteetta. Kaasarikoneeseen en kuitenkaan vaihtaisi. Ruostetta autossa ei ole, ja kulutus on n. 7 l / 100km. Ärsyttää seurata uutisia, joissa ollaan huolestuneita siitä että suomen autokanta vanhenee, kun saksasta uitetaan kaikki vanhat paska-romut tänne! Lähiaikoina oli tv-uutisissa ja Tuulilasi-lehden pääkirjoituksessakin avautumista asiasta... Tulee semmoinen tunne, että aivan kuin olisin joku vakavan ympäristörikoksen tehnyt, kun ajelen 14-vuotta vanhalla, ruosteettomalla autolla, joka kuluttaa matka-ajossa 6,9l /100km vrt. nämä uudet "citymaasturit", jotka ovat nyt muodissa!
Totta kai kehitys menee hurjaa vauhtia eteenpäin joka asiassa - niin pitääkin, mutta monesti sitä miettii että pitääkö joka asiasta tehdä uusi malli joka vuosi. Asiat eivät aina välttämättä parane.
Itsellä on jonkinverran kokemusta 123-korimallista ja sitä uudemmista....mikä oli ennen paremmin ja mikä huonommin?
Ylläolevaan kysymykseen on mielestäni helppo vastata kokonaisuutena:
- Aina uuden korimallin tullen ajo-ominaisuudet sun muut ovat ottaneet aimo harppauksen eteenpäin.
Auto siis paranee käyttöominaisuuksiltaan selvästi kun mennään
123 124 210 211
- Samassa tahdissa korjauskulut ovat kasvaneet rajusti.
Osia ja ohjainlaitteita joita ei 123:ssa ole hajoaa uudemmista, joita ei 124:ssä ole hajoaa uudemmista jne...
Mitä ei ole, se ei voi mennä rikki.
Ongelmat ovat siis lisääntyneet jokaisen korimallin myötä, älkääkä siitä minua syyttäkö.
Tässäpä se! Miksi? Ainakaan minä en tahdo autooni tätä villapaidan kipinästä sekoavaa elektroniikkaa, mutta minun ei anneta valita. HVM ostaa vaan kiltisti kertakäyttöistä kierrätysmuovip*skaa? Äijät tahtoo patarautaa!dealer kirjoitti:Itsellä on jonkinverran kokemusta 123-korimallista ja sitä uudemmista....mikä oli ennen paremmin ja mikä huonommin?
Ylläolevaan kysymykseen on mielestäni helppo vastata kokonaisuutena:
- Aina uuden korimallin tullen ajo-ominaisuudet sun muut ovat ottaneet aimo harppauksen eteenpäin.
Auto siis paranee käyttöominaisuuksiltaan selvästi kun mennään
123 124 210 211
- Samassa tahdissa korjauskulut ovat kasvaneet rajusti.
Osia ja ohjainlaitteita joita ei 123:ssa ole hajoaa uudemmista, joita ei 124:ssä ole hajoaa uudemmista jne...
Mitä ei ole, se ei voi mennä rikki.
Ongelmat ovat siis lisääntyneet jokaisen korimallin myötä, älkääkä siitä minua syyttäkö.
En minä tee luistonestolla tai ajovakauden hallinnalla mitään, ne on tyttöjä varten. Ja tässä ei nyt ole tarkoitus mollata tyttöjen ajotaitoja, lainaan pelkästään yleistä sanontaa.
En osta, ennemmin vaikka mökötän.
Re: Mersun kehitys mallisarjoittain - hyvässä ja pahassa
Tämä muuten pitää täsmälleen paikkansa, nykyajan tiisselivehkeet haisee niin pahalle että aina meinaa jalkamiehenä oksettaa jos ohi menee. Vanha kunnon dieselpata puolestaan tuoksuu juuri sille mille Oikeiden Miesten kokoontumispaikoissa kuten rahtariessolla tai rakennustyömaalla on aina haissut. Eli hyvälle. Uustiisselin hajun aiheuttaja lienee puhtaus.HVM kirjoitti:Uusi tekniikka haisee.
Ei saada. Kaikki ovat asiasta samaa mieltä. Ainakin siihen asti kun ensimmäinen väyryseensä tyytyväinen löytää tämän topikin.HVM kirjoitti:No? Saadaanko aikaan keskustelua?
Tässä käypi samalla tavalla kuin kaikessa muussakin maailman menossa, Mercedes-Benzin on pakko mennä mukaan samaan nopean tuotekierron kierteeseen jossa asiakas vaihtaa firmaa ja osakkeenomistajan salkku kevenee nopeammin kuin sammakko nappaa kärpäsen. Uutta tekniikkaa on käytettävä koska sitä on. Ja jos ei käytetä, menee markkina-asema. Kuluttaja(!) on muuttunut niin, että pitkäkestoisella laadulla ei ole merkitystä. Tulevaisuus on jo nyt, ei sitä ehdi odottaa. Huomenna tulevat uudet tuotteet. Ketä voi syyttää? Eikö ketään?
Samasta syystä itse ajelisin 123/126-sukupolven autoilla vaikka mulla olisikin rahaa ostaa uudempia. (Ei ole.) Ja samasta syystä vaihdan laakerit 18 vuotta vanhaan upopesukarhuun enkä heitä sitä menemään ja osta uutta. Mutta ei tästä keskustelua saada.
Tää on ihan kohta valmis.
Topicissa melkein pysyen on pakko esittää pieniä spekulaatioita Boschin suunnittelijoista.Olen pikkuhiljaa tullut siihen tulokseen että K-/KE-jetin suunnittelija on sama joka on kehitellyt CDI:n polttoaineen suhikutuksen,vai oliko se nyt ruiskutus,kuitenkin Minnekähän hävisi se tyyppi joka suunnitteli OM6?? sarjan pumput??SINUA kaivattaisiin
- Jarno.V
- Opel - spesialisti
- Viestit: 1021
- Liittynyt: 30.9.2005 18:12
- Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa
Ei kyllä enää kukaan pysty suunnittelemaan niin hankalaa/monimutkaista/ihmeellistä letku/johto-hässäkkää mitä ke-jetronic on,
commonrailit, motronicit ym. on ihan lastenleikkiä vrt. tuohon.
Se on vähän ns. jenkkityyliin tehty, joka ominaisuutta varten on vanhaan systeemiin(k-jetti) lisätty joku purnukka, paineensäädin, lämpökytkin ym. kikkula.
Lopputulos on sitten semmonen että peltiä ei kannata aukasta niin kauan kuin se vähäkin käy.
commonrailit, motronicit ym. on ihan lastenleikkiä vrt. tuohon.
Se on vähän ns. jenkkityyliin tehty, joka ominaisuutta varten on vanhaan systeemiin(k-jetti) lisätty joku purnukka, paineensäädin, lämpökytkin ym. kikkula.
Lopputulos on sitten semmonen että peltiä ei kannata aukasta niin kauan kuin se vähäkin käy.
Jos ei kulje niin kromaa se.
Nimenomaan näin Ja jos ongelmia tulee niin sittenkin on melkeinpä parempi pitää se pelti kiinni ja lähteä vaikkapa kahville...Jarno.V kirjoitti: Se on vähän ns. jenkkityyliin tehty, joka ominaisuutta varten on vanhaan systeemiin(k-jetti) lisätty joku purnukka, paineensäädin, lämpökytkin ym. kikkula.
Lopputulos on sitten semmonen että peltiä ei kannata aukasta niin kauan kuin se vähäkin käy.
No k-jetti nyt vielä toimii,sitä ehkä turhaan tähän sotkin.
Re: Mersun kehitys mallisarjoittain - hyvässä ja pahassa
Hehehee...A. Hara kirjoitti:Ei saada. Kaikki ovat asiasta samaa mieltä. Ainakin siihen asti kun ensimmäinen väyryseensä tyytyväinen löytää tämän topikin.HVM kirjoitti:No? Saadaanko aikaan keskustelua?
210 -03
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Re: Mersun kehitys mallisarjoittain - hyvässä ja pahassa
Ai mää vai? No täytynee koittaa keksiä jotainA. Hara kirjoitti:Ei saada. Kaikki ovat asiasta samaa mieltä. Ainakin siihen asti kun ensimmäinen väyryseensä tyytyväinen löytää tämän topikin.HVM kirjoitti:No? Saadaanko aikaan keskustelua?
Juu. K-jetronic on kaikessa mekaanisuudessaan viehättävä, ja toimiikin sentään melkeinpä pelkällä puhtaanapidolla. Tämähän jopa liittyy aiheeseen : k-jetti on suhuutushommissa samanlainen 'hyvän vanhan teknologian' edustaja kuin vaikkapa W123. Seuraava oli jo huonompi. No uusista mie en mittään tiiäkään.AM kirjoitti:No k-jetti nyt vielä toimii,sitä ehkä turhaan tähän sotkin.
Ai miten mukavasti surahti tulille sekin saappi jolla pari talvea ajeltiin. Siinä oli koojetti.
Tää on ihan kohta valmis.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Oma mersuilukokemuksenihan alkaa juuri yykaakoolla. Lapsena tosin tuli ihannoitua siipimersuja jota naapurissa aina pakkasten yllätettyä hinattiin käyntiin, toisin kuin meidän perheen japsikulkinetta.
No anyway, yykaakoosta jäi mieleen jatkuvat ruosteongelmat jotka olivat aivan samaa luokkaa viisi kertaa halvempien japsiautojen kanssa. Mm. kokemusta kertyi takalavetin kiinnikepisteiden irtiruostumisesta. Mieleen jäi myöskin n. kympin hörsivä dieselmoottori josta löytyi about 70 hevosvoimaa......Ei tehnyt vaikutusta silloin eikä tee tänäpäivänäkään....tai vaikutusta tietenkin tekeen se jatkuva silmiä kirvelevä katku joka ko. auton perästä aina löytyy.
Mutta onneksi kehityskehittyy vaikkaa mersulla on aina hieman viivellä niin kyllä esim w210 on kuitenkin ihan nykyaikainen auto verrattuna yykaakoohon ja muihin muinaismuistoihin.
No anyway, yykaakoosta jäi mieleen jatkuvat ruosteongelmat jotka olivat aivan samaa luokkaa viisi kertaa halvempien japsiautojen kanssa. Mm. kokemusta kertyi takalavetin kiinnikepisteiden irtiruostumisesta. Mieleen jäi myöskin n. kympin hörsivä dieselmoottori josta löytyi about 70 hevosvoimaa......Ei tehnyt vaikutusta silloin eikä tee tänäpäivänäkään....tai vaikutusta tietenkin tekeen se jatkuva silmiä kirvelevä katku joka ko. auton perästä aina löytyy.
Mutta onneksi kehityskehittyy vaikkaa mersulla on aina hieman viivellä niin kyllä esim w210 on kuitenkin ihan nykyaikainen auto verrattuna yykaakoohon ja muihin muinaismuistoihin.
Muinaismuisto.. tosin yy-kaa-koo tulee vielä lotkottamaan kun kakskympit on käytännössä paalattu.
Tuolla mm. omia kokemuksia talviautoilusta, kun takana on nyt yhtä paljon ajoa väykällä ja satakakskolmosella.
Jännä homma miten viisi kertaa halvemmat täysin saman luokan ruosteongelmat omaavat japsiautot ovat jo poistuneet liikenteestä. Pohjaa ei ole vielä tarvinut ruosteen vuoksi hitsata, vaikka alkuperäinen maalipinta on rujohko. Takana Suomen olosuhteissa 24 vuotta ja lähes puoli miljoonaa kilometriä: http://smg.photobucket.com/albums/v640/w123/jeps.jpg
Taitaa muutenkin olla käynyt parempi flaksi, kun heppoja on parikymmentä lisää 1-1,5 l pienemmällä kulutuksella ja ilman kirvelevää katkua (väykkä on kaksikosta se joka lyö kiihdytyksessä mustaa )
Tuolla mm. omia kokemuksia talviautoilusta, kun takana on nyt yhtä paljon ajoa väykällä ja satakakskolmosella.
Jännä homma miten viisi kertaa halvemmat täysin saman luokan ruosteongelmat omaavat japsiautot ovat jo poistuneet liikenteestä. Pohjaa ei ole vielä tarvinut ruosteen vuoksi hitsata, vaikka alkuperäinen maalipinta on rujohko. Takana Suomen olosuhteissa 24 vuotta ja lähes puoli miljoonaa kilometriä: http://smg.photobucket.com/albums/v640/w123/jeps.jpg
Taitaa muutenkin olla käynyt parempi flaksi, kun heppoja on parikymmentä lisää 1-1,5 l pienemmällä kulutuksella ja ilman kirvelevää katkua (väykkä on kaksikosta se joka lyö kiihdytyksessä mustaa )
- seppokotilainen
- Viestit: 325
- Liittynyt: 13.12.2006 1:29
- Paikkakunta: Lievestuore
kyllä todeta täytyy että ei 123 mersujakaan ihan yhtenään vastaan tule... näin se on että tekniikka menee eteenpäin ja laatu heikkenee sille emme mahda mitään... mutta jospa tuo autoverotus muuttuis niin ettei tarviis ajella ikälopuilla autoilla uskoisin että uusikin mersu kulkee ensimmäiset 100 tuhatta melko huoletta ja sit vaihdetaan uuteen.....
MB250TDvm-95..20venttiiliä