Zorromoottorilla on näytön paikka
Zorromoottorilla on näytön paikka
Zorromoottorilla on näytön paikka. [Teksti Janne Tervola 15.1.2007, Metallitekniikka]
Suomessa kehitetyn dieselmoottorin suoritusarvot on saatu siihen pisteeseen, että moottoria lähdetään esittelemään autovalmistajille. ”Ihailen joidenkin rahoittavien instituuttien asiantuntemusta. Rahoitusanomukseni on hylätty pelkän puhelinkeskustelun perusteella”, Janhunen kertoo. Moottorin kehittämiseen on palanut tähän mennessä noin puoli miljoonaa euroa. Sitä ovat rahoittaneet esimerkiksi Tekes, Keksintösäätiö, Sitra ja Runar Bäckströmin säätiö. Janhunen on käyttänyt omaa rahaa 200 000 euroa.
"Tavoite on saada riskirahoitusta parin miljoonan verran. Sillä pystyttäisiin tekemään 20 moottorin koesarja. Teholtaan se vastaisi perheauton moottoria. Koesarjana valmistettava moottori olisi kaksisylinterinen. Se vastaa käynniltään nelisylinteristä nelitahtimoottoria. Koska osia on vähemmän, moottori olisi noin 40 prosenttia kevyempi."
http://www.metallitekniikka.fi/doc.te?f_id=1083057
Suomessa kehitetyn dieselmoottorin suoritusarvot on saatu siihen pisteeseen, että moottoria lähdetään esittelemään autovalmistajille. ”Ihailen joidenkin rahoittavien instituuttien asiantuntemusta. Rahoitusanomukseni on hylätty pelkän puhelinkeskustelun perusteella”, Janhunen kertoo. Moottorin kehittämiseen on palanut tähän mennessä noin puoli miljoonaa euroa. Sitä ovat rahoittaneet esimerkiksi Tekes, Keksintösäätiö, Sitra ja Runar Bäckströmin säätiö. Janhunen on käyttänyt omaa rahaa 200 000 euroa.
"Tavoite on saada riskirahoitusta parin miljoonan verran. Sillä pystyttäisiin tekemään 20 moottorin koesarja. Teholtaan se vastaisi perheauton moottoria. Koesarjana valmistettava moottori olisi kaksisylinterinen. Se vastaa käynniltään nelisylinteristä nelitahtimoottoria. Koska osia on vähemmän, moottori olisi noin 40 prosenttia kevyempi."
http://www.metallitekniikka.fi/doc.te?f_id=1083057
Ymmärtämättä tekniikasta muuta kuin sen, mitä on oppinut kun on 40 vuotta huoltanut ja korjannut perheen autot (isä ja veli tekniikan ihmelapsia, itse siitä poikkeus). Tuntuu näin kadunmiehestä tutkimustyön tulos uskomattomalta: "Teholtaan se vastaisi perheauton moottoria. Koesarjana valmistettava moottori olisi kaksisylinterinen. Se vastaa käynniltään nelisylinteristä nelitahtimoottoria. Koska osia on vähemmän, moottori olisi noin 40 prosenttia kevyempi." Saa siinä peltejä ohentaa ja muoveja lisätä saadakseen saman tuloksen. Päästöarvot pienemmät ja olettaisin myös kulutuksen. Laatukaan ei voisi heiketä? Perustetta kylliksi. Ei elämässä tapahdu kehitystä ja tuloksia ilman työtä, luovuutta ja riskejä.
-
- Viestit: 2095
- Liittynyt: 02.10.2005 21:20
Luin mielenkiinnolla juttua kyseisestä innovaatiosta, muistaakseni Tekniikan maailmasta jokin aika sitten.
Mainio asia, että suomessa viitsitään panostaa tuonlaiseen tuotekehitykseen. Uskon, että tulevaisuudessa tämäntyyppisille voimanlähteille on kasvavaa kysyntää, johtuen hupenevista öljyvarannoista, sekä yhä ahtaammiksi ja autoistuneiksi käyvistä asuinalueista maailman suurkaupungeissa.
Hyvä suomi!
Mainio asia, että suomessa viitsitään panostaa tuonlaiseen tuotekehitykseen. Uskon, että tulevaisuudessa tämäntyyppisille voimanlähteille on kasvavaa kysyntää, johtuen hupenevista öljyvarannoista, sekä yhä ahtaammiksi ja autoistuneiksi käyvistä asuinalueista maailman suurkaupungeissa.
Hyvä suomi!
Voihan siihen moottorin päähän lisätä muovisen jatkon, ettei näytä niin lyhyeltä Tai saapa pienempiinkin pirsseihin (vaikkapa w201) sitten tarpeeksi tehokkaan moottorin ilman, että tarvii alkaa syyläriä siirtelemäänJ.T.S kirjoitti:Hienolta kuullostava laite, mutta kuka haluaa 2:si pyttyisen diiselin pirssinsä keulalle. Tai no, ehkä johonkin city-autoon tai hybridiin. Ja toisaalta, mm. mönkijöissä ja moottorikelkoissa tuo voisi olla ihan jees kiuas.
Aika riski sijoitus..
Valitettavasti autoteollisuus on erittäin konservatiivinen moottorin perustekniikkaan liittyen. Kaikenlainen nelitahtiperiaatteesta, pyöreistä männistä ja lautasventtiileistä poikkeava on erittäin vaikeasti tuotantoon saatavaa.
Ehkäpä tämä johtuu wankelmoottori-innosta 60- ja 70-luvun vaihteessa. Tuolloin usea autovalmistaja poltti miljoonia ja taas miljoonia aiheen tutkimiseen, mutta tuotantoon tuo uusi tekniikka otettiin vain NSU:lla ja Mazdalla. (Mersun C111-koemallissahan oli ainakin jossain versiossa wankel-moottori).
Lisäksi normaalista moottorista poikkeava rakenne vaatii koko auton uudelleensuunnittelun. Lisäksi moottorin kokoonpano ja osien valmistus pitää ajatella täysin uusiksi. Eli muutos vaatisi todella rajuja investointeja.
Paljon muitakin ideoita on ollut tulossa tuotantoon "ihan kohta".
Palloventtiilit: http://www.coatesengine.com/
Pattakonin kehittelemä vetävällä kiertokangella varustettu moottori. http://www.pattakon.com/pre/index.html
CEM: http://www.epindustries.com/intro_pdx.html
Sytec CMC: http://www.cmcpower.com/ (sivusto ei valitettavasti toiminut ainakaan äsken)
Entä kuka muistaa Sampower-moottorin? Vastaiskumoottori johon oli integroitu suoraan hydrauliikkapumppu.
Ehkäpä tämä johtuu wankelmoottori-innosta 60- ja 70-luvun vaihteessa. Tuolloin usea autovalmistaja poltti miljoonia ja taas miljoonia aiheen tutkimiseen, mutta tuotantoon tuo uusi tekniikka otettiin vain NSU:lla ja Mazdalla. (Mersun C111-koemallissahan oli ainakin jossain versiossa wankel-moottori).
Lisäksi normaalista moottorista poikkeava rakenne vaatii koko auton uudelleensuunnittelun. Lisäksi moottorin kokoonpano ja osien valmistus pitää ajatella täysin uusiksi. Eli muutos vaatisi todella rajuja investointeja.
Paljon muitakin ideoita on ollut tulossa tuotantoon "ihan kohta".
Palloventtiilit: http://www.coatesengine.com/
Pattakonin kehittelemä vetävällä kiertokangella varustettu moottori. http://www.pattakon.com/pre/index.html
CEM: http://www.epindustries.com/intro_pdx.html
Sytec CMC: http://www.cmcpower.com/ (sivusto ei valitettavasti toiminut ainakaan äsken)
Entä kuka muistaa Sampower-moottorin? Vastaiskumoottori johon oli integroitu suoraan hydrauliikkapumppu.
I drive an Opel. What's your excuse?
"vastaa käynniltään 4-syl...."
In my ääs, ei oikeen miillään viittiisi uskoa että paine kannattaa tehdä kompressorilla kun kerta puristustahtikin on keksitty. Tos läpi kiilto kuvasta nyt ei heti uskoisi että tuollaisen motin saa puolilla 4-tahdin osista kasaan, jos ei sitten ajatella että toi pelaa puolilla sylintereitä. Ei pevekkikään vastaa 100kuutioista kaksylinteristä mankia vaikka siinä työtahteja vähän enempi onkin. Taitaa vaan tehollinen keskipaine jäädä puoleen? Onko toi edes luotettava loppupeleissä, vai joutuuko titaanisia(halpoja) venttiileita vaihdella kymppitonnin välein?
In my ääs, ei oikeen miillään viittiisi uskoa että paine kannattaa tehdä kompressorilla kun kerta puristustahtikin on keksitty. Tos läpi kiilto kuvasta nyt ei heti uskoisi että tuollaisen motin saa puolilla 4-tahdin osista kasaan, jos ei sitten ajatella että toi pelaa puolilla sylintereitä. Ei pevekkikään vastaa 100kuutioista kaksylinteristä mankia vaikka siinä työtahteja vähän enempi onkin. Taitaa vaan tehollinen keskipaine jäädä puoleen? Onko toi edes luotettava loppupeleissä, vai joutuuko titaanisia(halpoja) venttiileita vaihdella kymppitonnin välein?