Zorromoottorilla on näytön paikka

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
Tenta
Herrasmies
Viestit: 552
Liittynyt: 09.2.2006 16:18
Paikkakunta: Espoo

Zorromoottorilla on näytön paikka

Viesti Kirjoittaja Tenta »

Zorromoottorilla on näytön paikka. [Teksti Janne Tervola 15.1.2007, Metallitekniikka]

Suomessa kehitetyn dieselmoottorin suoritusarvot on saatu siihen pisteeseen, että moottoria lähdetään esittelemään autovalmistajille. ”Ihailen joidenkin rahoittavien instituuttien asiantuntemusta. Rahoitusanomukseni on hylätty pelkän puhelinkeskustelun perusteella”, Janhunen kertoo. Moottorin kehittämiseen on palanut tähän mennessä noin puoli miljoonaa euroa. Sitä ovat rahoittaneet esimerkiksi Tekes, Keksintösäätiö, Sitra ja Runar Bäckströmin säätiö. Janhunen on käyttänyt omaa rahaa 200 000 euroa.

"Tavoite on saada riskirahoitusta parin miljoonan verran. Sillä pystyttäisiin tekemään 20 moottorin koesarja. Teholtaan se vastaisi perheauton moottoria. Koesarjana valmistettava moottori olisi kaksisylinterinen. Se vastaa käynniltään nelisylinteristä nelitahtimoottoria. Koska osia on vähemmän, moottori olisi noin 40 prosenttia kevyempi."

http://www.metallitekniikka.fi/doc.te?f_id=1083057
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Hienolta kuullostava laite, mutta kuka haluaa 2:si pyttyisen diiselin pirssinsä keulalle. :lol: Tai no, ehkä johonkin city-autoon tai hybridiin. :roll: Ja toisaalta, mm. mönkijöissä ja moottorikelkoissa tuo voisi olla ihan jees kiuas.
Aika riski sijoitus.. :roll:
BMW 318d -09
Avatar
Tenta
Herrasmies
Viestit: 552
Liittynyt: 09.2.2006 16:18
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tenta »

Ymmärtämättä tekniikasta muuta kuin sen, mitä on oppinut kun on 40 vuotta huoltanut ja korjannut perheen autot (isä ja veli tekniikan ihmelapsia, itse siitä poikkeus). Tuntuu näin kadunmiehestä tutkimustyön tulos uskomattomalta: "Teholtaan se vastaisi perheauton moottoria. Koesarjana valmistettava moottori olisi kaksisylinterinen. Se vastaa käynniltään nelisylinteristä nelitahtimoottoria. Koska osia on vähemmän, moottori olisi noin 40 prosenttia kevyempi." Saa siinä peltejä ohentaa ja muoveja lisätä saadakseen saman tuloksen. Päästöarvot pienemmät ja olettaisin myös kulutuksen. Laatukaan ei voisi heiketä? Perustetta kylliksi. Ei elämässä tapahdu kehitystä ja tuloksia ilman työtä, luovuutta ja riskejä.
Santeri Alkio
Viestit: 2095
Liittynyt: 02.10.2005 21:20

Viesti Kirjoittaja Santeri Alkio »

Luin mielenkiinnolla juttua kyseisestä innovaatiosta, muistaakseni Tekniikan maailmasta jokin aika sitten.
Mainio asia, että suomessa viitsitään panostaa tuonlaiseen tuotekehitykseen. Uskon, että tulevaisuudessa tämäntyyppisille voimanlähteille on kasvavaa kysyntää, johtuen hupenevista öljyvarannoista, sekä yhä ahtaammiksi ja autoistuneiksi käyvistä asuinalueista maailman suurkaupungeissa.

Hyvä suomi! 8)
Avatar
Salmi
Kokkolan kuiskaaja
Viestit: 666
Liittynyt: 30.9.2005 20:36
Paikkakunta: Häppämäki

Viesti Kirjoittaja Salmi »

Nelisylinterisellä versiolla saataisiin aikaan ikäänkuin diesel kasi :arrow:
vaikuttaa lupaavalta 8)
Länsi-Suomen lääninhäirikkö


W201 190 D -85
W123 220 D -77 eläkeläinen

Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät tuskaa tunne...
Ja pysyvät myöskin hyvin pinnalla.
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

J.T.S kirjoitti:Hienolta kuullostava laite, mutta kuka haluaa 2:si pyttyisen diiselin pirssinsä keulalle. :lol: Tai no, ehkä johonkin city-autoon tai hybridiin. :roll: Ja toisaalta, mm. mönkijöissä ja moottorikelkoissa tuo voisi olla ihan jees kiuas.
Aika riski sijoitus.. :roll:
Voihan siihen moottorin päähän lisätä muovisen jatkon, ettei näytä niin lyhyeltä :lol: Tai saapa pienempiinkin pirsseihin (vaikkapa w201) sitten tarpeeksi tehokkaan moottorin ilman, että tarvii alkaa syyläriä siirtelemään :D
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Valitettavasti autoteollisuus on erittäin konservatiivinen moottorin perustekniikkaan liittyen. Kaikenlainen nelitahtiperiaatteesta, pyöreistä männistä ja lautasventtiileistä poikkeava on erittäin vaikeasti tuotantoon saatavaa.

Ehkäpä tämä johtuu wankelmoottori-innosta 60- ja 70-luvun vaihteessa. Tuolloin usea autovalmistaja poltti miljoonia ja taas miljoonia aiheen tutkimiseen, mutta tuotantoon tuo uusi tekniikka otettiin vain NSU:lla ja Mazdalla. (Mersun C111-koemallissahan oli ainakin jossain versiossa wankel-moottori).

Lisäksi normaalista moottorista poikkeava rakenne vaatii koko auton uudelleensuunnittelun. Lisäksi moottorin kokoonpano ja osien valmistus pitää ajatella täysin uusiksi. Eli muutos vaatisi todella rajuja investointeja.

Paljon muitakin ideoita on ollut tulossa tuotantoon "ihan kohta".

Palloventtiilit: http://www.coatesengine.com/

Pattakonin kehittelemä vetävällä kiertokangella varustettu moottori. http://www.pattakon.com/pre/index.html

CEM: http://www.epindustries.com/intro_pdx.html

Sytec CMC: http://www.cmcpower.com/ (sivusto ei valitettavasti toiminut ainakaan äsken)

Entä kuka muistaa Sampower-moottorin? Vastaiskumoottori johon oli integroitu suoraan hydrauliikkapumppu.
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
Heikki H.
Häjy
Viestit: 843
Liittynyt: 29.9.2005 23:12
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

"vastaa käynniltään 4-syl...."

In my ääs, ei oikeen miillään viittiisi uskoa että paine kannattaa tehdä kompressorilla kun kerta puristustahtikin on keksitty. Tos läpi kiilto kuvasta nyt ei heti uskoisi että tuollaisen motin saa puolilla 4-tahdin osista kasaan, jos ei sitten ajatella että toi pelaa puolilla sylintereitä. Ei pevekkikään vastaa 100kuutioista kaksylinteristä mankia vaikka siinä työtahteja vähän enempi onkin. Taitaa vaan tehollinen keskipaine jäädä puoleen? Onko toi edes luotettava loppupeleissä, vai joutuuko titaanisia(halpoja) venttiileita vaihdella kymppitonnin välein?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”