![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Vanhempani ostivat muutama vuosi sitten -90 mallisen 124 200D:n.
Auto oli myynnissä ylivieskalaisessa autoliikkeessä pitkään, ainakin puoli vuotta, ikkunassa hintalappu 6900 euroa.
Innostuin käymään koeajolla - auto oli yllättävän hyvässä kunnossa.
Kaupantekoa voitaneen sanoa todelliseksi tinkaamiseksi.
![quarrel :quarrel:](./images/smilies/094.gif)
Ihme kyllä tuttu automyyjä kesti eikä polttanut päreitään - lopputuloksena pyyntihinnasta putosi aika tarkkaan 50% pois.
Samantien ajelin Mersun nosturille ja tutkin auton läpikotaisin.
Narinahelat olivat väljät ja toinen takajarrulevy + kilpi vaihtokunnossa.
Korjailin nämä ja tein autoon "ison huollon".
Ajokki on ollut Muoniossa taksina ja senjälkeen yhdellä omistajalla niinikään Lapissa ennen meitä.
Mitään lisävarusteita ei ole - kojelaudassa on iso luukku taksamittarille, kattokonsolissa kohdevalo ja verhoilu ruskeaa MB-Texiä.
Auton väri on vihreä.
Vanhempani ajavat vuodessa 15000-20000 km.
Öljyt on vaihdeltu noin 10 tkm välein, puolisynteettistä 10w40.
Isä on katsastanut auton kaksi kertaa ilman huomautuksia.
Jossain vaiheessa kannentiiviste alkoi vuotaa nestettä ulospäin.
Eräs iltapäivä meni sitä vaihtaessa, samalla uusittiin hieman vuotava jäähdytin ja muuta pientä osaa konehuoneeseen tarpeen mukaan.
Samalla käytin pumpun irti, lisäsin syöttöä 1,5 kierrosta ja käänsin ennakot 13 asteeseen.
Tuulilasi oli huono ja se vaihdatettiin viime kesänä.
Auto on varsin pirteä 200D:ksi, kulutus on ollut 6,0-6,5 välillä.
Tänään kävin katsastamassa Mersun - ei huomauttamista.
Kardaanin kannatinkumi oli rikki, vaihdoin sen ja laakerin, säädin käsijarrua, vaihdoin kaikki öljyt ja suodattimet.
Pari vikaa havaitsin muttei ollut aikaa korjata, näitä tyypillisiä: Hihnankiristimen keinu kierossa ja kallistuksenvakaajan kumit väljät.
Kyyti on ollut lämmintä, turvallista, hyvää ja edullista.
Yllätyksettömät ajo-ominaisuudet sopivat vanhojen ihmisten käyttöautoon erityisen hyvin.
ABS-jarrut ovat erinomainen varuste kenen tahansa autoon Suomen olosuhteissa, hyöty tietysti korostuu kun kuljettajana on iäkäs ihminen jonka refleksit ovat väkisinkin hieman hidastuneet.
Kenenkään päässä oleva aivolaatikko ei korvaa ABSeja kun edessä on tositilanne - mutta se on toinen juttu.
Mittarissa on nyt 586000 todellista kilometriä enkä näe mitään syytä miksei niitä tulisi kohtuuvähillä remonteilla lisää hamaan tulevaisuuteen asti.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Tankillisella ajaa tuhat kilometriä ennen tankkaustarvetta ja tankkaus maksaa 55-60 euroa.
Tästä päästään ooteehen, harvinaista kyllä.
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
En malta odottaa että joku suistaa tämän topikin asiasta, teen sen itse jo tässä ensimmäisessä viestissä.
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Arrow :arrow:](./images/smilies/icon_arrow.gif)
Verrata voisi vaikkapa bensa-autoon joka kuluttaa 12 litraa/100km - sellaistahan tunnetusti pidetään taloudellisena käyttöautona.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Polttoainekulut ovat tyystin eri luokkaa; samankokoisella tankilla tarve etsiä mittarikenttä tulee puolta useammin ja joka tankkaus tekee suuremman loven kukkaroon - parinkymmenentuhannen kilometrin vuotuisella ajomäärällä erotus on luokkaa vajaa parituhatta euroa.
Sillä maksaa dieselverot ja jääkin melkein puolitoista tonnia - mitäs sillä ostaisi ?
Vaikka etsisi hienokuntoisen W123:n bensakoneella ja ottaisi kesäautoksi, nyt kun tilapäinen rekisteristäpoisto tulee mahdolliseksi ? Mikä ettei.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)