Nykyautojen kalliit viat.
Nykyautojen kalliit viat.
Laitetaan tänne nyt noitten CDI-väykkyjen "sairaskertomusten" sekaan tälläinen tapaus Opelin puolelta :
Tuttavalla vuoden -00 Zafirassa alkoi moottorin kuva möllöttää mittaristossa ja kulku oli nykivää ja pätkivää, tyhjäkäynti seilasi 500-1500 rpm välillä.
Metroautolle pikahuoltoon ja testeriin kiinni. Testilaittesto tietää kertoa että: moottorinohjausyksikkö viallinen, kuulemma todella yleinen vika kys.mallissa joten uusi löytyi hyllystä suoraan a' 1000€.
Uudella yksiköllä käynti tasoittui ja vikavalo sammui.Tyhjäkäynti jäi kuitenkin vielä hieman vaeltelemaan.
Ei kun testeriin kiinni jälleen, herjaa viallisesta kaasuläppäkotelosta, kuulemma kulutusosia sekin joten uusi löytyy hyllystä a' 500€ . Näinpä kottero tulee kuntoon, ei muuta kuin käsi syvälle taskuun ja kassaneidin kautta "tyytyväisenä" kotiin.
Taidanpa pysytellä suosiolla näissä 90-luvun räppänöissä, ei ainakaan meikäläisen p*rse kestä noin kallista autoilua .
Tuttavalla vuoden -00 Zafirassa alkoi moottorin kuva möllöttää mittaristossa ja kulku oli nykivää ja pätkivää, tyhjäkäynti seilasi 500-1500 rpm välillä.
Metroautolle pikahuoltoon ja testeriin kiinni. Testilaittesto tietää kertoa että: moottorinohjausyksikkö viallinen, kuulemma todella yleinen vika kys.mallissa joten uusi löytyi hyllystä suoraan a' 1000€.
Uudella yksiköllä käynti tasoittui ja vikavalo sammui.Tyhjäkäynti jäi kuitenkin vielä hieman vaeltelemaan.
Ei kun testeriin kiinni jälleen, herjaa viallisesta kaasuläppäkotelosta, kuulemma kulutusosia sekin joten uusi löytyy hyllystä a' 500€ . Näinpä kottero tulee kuntoon, ei muuta kuin käsi syvälle taskuun ja kassaneidin kautta "tyytyväisenä" kotiin.
Taidanpa pysytellä suosiolla näissä 90-luvun räppänöissä, ei ainakaan meikäläisen p*rse kestä noin kallista autoilua .
"Huominen on aina tulevaisuutta."
elämä on, ja kehitys on. joskus aika käy meitä vastaan.
mitä kehittyneemmät vermeet sitä vika alttiimpia ovat, varsinkin sähkö-osat.
ja suomen luonto kesällä +30 hellettä ja talvella voi olla 40 pakkasta, + teiden kunto on mitä on. monimutkaisten systeemien ja osien valmistus maksaa aina enenmän, ja rahtaaminen tänne kauas pohjoiseen.
mitä kehittyneemmät vermeet sitä vika alttiimpia ovat, varsinkin sähkö-osat.
ja suomen luonto kesällä +30 hellettä ja talvella voi olla 40 pakkasta, + teiden kunto on mitä on. monimutkaisten systeemien ja osien valmistus maksaa aina enenmän, ja rahtaaminen tänne kauas pohjoiseen.
Kokemuksia vähän isommasta työkalusta, linja-autosta:
-Pistät vilkun päälle, ei mitään... 5-8 sekunnin kuluttua saattaa alkaa vilkkumaan. On hiukan pitkä aika odotella kaupungissa kun pitäisi saada kaistaa vaihdettua ja auto liikkuu koko ajan. Sitten kun vilkkuu niin saattaa lyödä kerran pikaisesti ja taas pitää pitkän tauon, tämän jälkeen hakkaa niinkuin joku discon strobovalo.
-Ovia ei saa auki, tieto ei mene perille
- Yhdellä kaasun painalluksella auto menee 2 metriä eteenpäin ja kone tyhjäkäynnille. Kaasupoljin ylös ja taas painallus, 2 metriä eteenpäin. Vika tulee ja menee, ei löydy huolloissa.
- Nykii ja potkii, tehot hukassa.
- Ei starttaa jos vilkku päällä. Jos vilkku ei ole päällä, niin startatessa se menee päälle ja starttaaminen loppuu.
- Kuljettajanpaikan lämpötila on asetettu 20-asteeseen. Lämmityksen tietokone vetää lämmöt 30-asteeseen ja toteaa että onpahan lämmintä ja alkaa laskemaan lämpötilaa -20-asteisella raa'alla ulkoilmalla. Tämän jälkeen lämpö menee jälleen täysille ja sama rumba alkaa alusta. Eipä muuten ole ikinä ollut meikäläisellä niin kovaa flunssaa kuin tuon käsittelyn jälkeen. Muutenkin laitteen toiminta täyttä arpomista.
- Sammuu ilman mitään varoitusta. Ajossa tai paikallaan seistessä. Ei välttämättä suostu enää starttaamaan. Voi startata 15 minuutin jälkeen tai voi joutua viemään hinurilla pois. Pari kertaa saanut Helsingin keskustan ruuhkaliikenteen juntturaan kun jäänyt johonkin kivaan paikkaan. Mukavaahan se on kuunnella toisten autoilijoiden torvensoittoa ja katsella viuhuvia keskareita. Tahallanihan minä sen tein, tottakai. Monen monituista kertaa päätepysäkillä jumissa vaitonaisen auton kanssa.
- Matkustamon Stop-nappulat eivät toimi... tai siis ne toimivat, mutta niistä tulevaa tietoa ei toimiteta perille eli kuljettaja vetää pysäkin ohi. Mielenkiintoisia keskusteluja asiakkaitten kanssa.
- Ratin mukana liikkuvan kojelaudan mekanismi hajoaa tai vetää jumiin etkä saa säädettyä rattiakaan sopivaan asentoon.
- Auto on täysin talvikelvoton... kuljettajalle ei kunnollista puhallusta jalkoihin, eikä minkäänlaista lisäpuhallinta selän takana. Ovet auki muutaman sadan metrin välein... onneks ei vedä kuin ihan hiukan! Liikkeelle ei pääse talvella... eikä pysähdykään. Telinkevennys ei auta, ei lukkoperä.
- Tähän kohtaan voit itse pistää jonkun vian, se löytyy noista autoista. Nuo mainitsemani ovat vain alkusoittoa.
Näitä ihania yksilöitä meillä on puolen sataa kappaletta ja niitä on hinattu vuodesta 2002 varmaan päivittäin hallille tai merkkikorjaamolle. Pahimpina aamuina niitä on näkynyt 3-4 ryytyneenä kadunvarteen. Nyt pahimpia yksilöitä on alettu poistaa liikenteestä koska niiden kanssa ei kertakaikkiaan voi tehdä työtä. Muutaman vuoden vanhoja autoja ja pakko nostaa kädet pystyyn, ei tuu mitään.
Mikä valmistaja tekee tällaisia vehkeitä?... Volvo!
-Pistät vilkun päälle, ei mitään... 5-8 sekunnin kuluttua saattaa alkaa vilkkumaan. On hiukan pitkä aika odotella kaupungissa kun pitäisi saada kaistaa vaihdettua ja auto liikkuu koko ajan. Sitten kun vilkkuu niin saattaa lyödä kerran pikaisesti ja taas pitää pitkän tauon, tämän jälkeen hakkaa niinkuin joku discon strobovalo.
-Ovia ei saa auki, tieto ei mene perille
- Yhdellä kaasun painalluksella auto menee 2 metriä eteenpäin ja kone tyhjäkäynnille. Kaasupoljin ylös ja taas painallus, 2 metriä eteenpäin. Vika tulee ja menee, ei löydy huolloissa.
- Nykii ja potkii, tehot hukassa.
- Ei starttaa jos vilkku päällä. Jos vilkku ei ole päällä, niin startatessa se menee päälle ja starttaaminen loppuu.
- Kuljettajanpaikan lämpötila on asetettu 20-asteeseen. Lämmityksen tietokone vetää lämmöt 30-asteeseen ja toteaa että onpahan lämmintä ja alkaa laskemaan lämpötilaa -20-asteisella raa'alla ulkoilmalla. Tämän jälkeen lämpö menee jälleen täysille ja sama rumba alkaa alusta. Eipä muuten ole ikinä ollut meikäläisellä niin kovaa flunssaa kuin tuon käsittelyn jälkeen. Muutenkin laitteen toiminta täyttä arpomista.
- Sammuu ilman mitään varoitusta. Ajossa tai paikallaan seistessä. Ei välttämättä suostu enää starttaamaan. Voi startata 15 minuutin jälkeen tai voi joutua viemään hinurilla pois. Pari kertaa saanut Helsingin keskustan ruuhkaliikenteen juntturaan kun jäänyt johonkin kivaan paikkaan. Mukavaahan se on kuunnella toisten autoilijoiden torvensoittoa ja katsella viuhuvia keskareita. Tahallanihan minä sen tein, tottakai. Monen monituista kertaa päätepysäkillä jumissa vaitonaisen auton kanssa.
- Matkustamon Stop-nappulat eivät toimi... tai siis ne toimivat, mutta niistä tulevaa tietoa ei toimiteta perille eli kuljettaja vetää pysäkin ohi. Mielenkiintoisia keskusteluja asiakkaitten kanssa.
- Ratin mukana liikkuvan kojelaudan mekanismi hajoaa tai vetää jumiin etkä saa säädettyä rattiakaan sopivaan asentoon.
- Auto on täysin talvikelvoton... kuljettajalle ei kunnollista puhallusta jalkoihin, eikä minkäänlaista lisäpuhallinta selän takana. Ovet auki muutaman sadan metrin välein... onneks ei vedä kuin ihan hiukan! Liikkeelle ei pääse talvella... eikä pysähdykään. Telinkevennys ei auta, ei lukkoperä.
- Tähän kohtaan voit itse pistää jonkun vian, se löytyy noista autoista. Nuo mainitsemani ovat vain alkusoittoa.
Näitä ihania yksilöitä meillä on puolen sataa kappaletta ja niitä on hinattu vuodesta 2002 varmaan päivittäin hallille tai merkkikorjaamolle. Pahimpina aamuina niitä on näkynyt 3-4 ryytyneenä kadunvarteen. Nyt pahimpia yksilöitä on alettu poistaa liikenteestä koska niiden kanssa ei kertakaikkiaan voi tehdä työtä. Muutaman vuoden vanhoja autoja ja pakko nostaa kädet pystyyn, ei tuu mitään.
Mikä valmistaja tekee tällaisia vehkeitä?... Volvo!
____________________________
S 320 L -99. Illaksi kotiin.
S 320 L -99. Illaksi kotiin.
Kollegalla on loppukesästä alkaen ollut Mazda6 MPS. Se on ollut monta kertaa telakalla moottorin varoitusvalon vuoksi. Ja aina se syttyy uudelleen. Osia on vaihdettu vaikka millä mitalla. Ja nyt se taas syttyi muutama päivä sitten. Mutta sammuikin itsekseen hiukan myöhemmin. Epäilykseni on, että nyt meni rikki jo check engine-valonkin
Ainoa onni tarinassa on, että MPS on työsuhdeauto. Omasta kukkarosta tuollaisen erikoisjapanilaisen jatkuva lääkitseminen olisi kamalaa.
Ainoa onni tarinassa on, että MPS on työsuhdeauto. Omasta kukkarosta tuollaisen erikoisjapanilaisen jatkuva lääkitseminen olisi kamalaa.
-T
-
- Virallinen Oikolukija
- Viestit: 6252
- Liittynyt: 05.10.2005 8:35
- Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.
Heh... ei ollut vaikee arvata Meillä ei onneksi ole talossa kovin montaa noita uusia volvoja. Sellaisia "puolan volvoja" eli niitä nivelvolvoja on pari-kolme. Alustaltaan aika leppoisia ajaa, mutta voi niitä sähkövikojen määrää .Marde2 kirjoitti:
Mikä valmistaja tekee tällaisia vehkeitä?... Volvo!
Aika paljon meillä on talossa jostain syystä tuota Scaaniaa. Eikä ole uusia volleja kuulemma tulossa ihan heti .
e: onko noissa muuten kääntyviä telejä, on kai . Meillä on ainakin scaanioissa kääntyvät telit ja voi niitä hajonneiden takaruutujen määrää... Ei oo onneksi omalle kohdalle vielä sattunut, mutta kyllä niiden ruutujen tippuminen aika yleistä on.
Kein siknatuur
Kori sinällään on toimiva, ainoastaan kaikki tekniikan ja sähkön osat mitä siihen on pistetty kiinni, on sutta ja sekundaa. Ja korikin on Volvon oman tehtaan tekemää, ruotsissa. Kääntyvää teliakselia ei noissa ole, arvatkaapa ottaako vastaan liukkaissa talvikäännöksissä. Scaniaa on tullut viime aikoina meillekin ja MAN tuntuu kasvattavan osuuttansa... mikäs siinä, toimiva peli. Muutama uusi telivolvokin on tullut, saa sitten nähdä millaisia pelejä ne ovat. Noissa uusimmissa volvoissa ja MANneissa on kääntyvä teliakseli. Perän sivuttaissiirtymä maksimi 1.4 metriä. Sillä saa vietyä ihmiset pysäkiltä, liikennemerkit ja pysäkkikatokset. Muutamat pysäkkikatokset onkin jo pistetty palasiksi pysäkiltä lähtiessä, tosin ei meidän firman toimesta... vielä Varmaan räjähtää hienosti ne paksut lasit siitä pysäkkikatoksesta, kun tulee vähän painetta ja vääntöä...
____________________________
S 320 L -99. Illaksi kotiin.
S 320 L -99. Illaksi kotiin.
-
- Virallinen Oikolukija
- Viestit: 6252
- Liittynyt: 05.10.2005 8:35
- Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.
Juu, ei sitä ainakaan kauheasti ohjata voi . Kääntyvä teli on sellainen vapaasti kääntyvä. Siitä on suuri hyöty kun autoa pitää kääntää ahtaissa kulmissa kääntyy todella notkeasti vapaasti pyörivän telin ansiosta. Ero on siis melkoinen jäykkiin teleihin verrattuna .Jarno.V kirjoitti:Itestäänkö se teli niissä sitten kääntyilee, vai
Ainoa haittapuoli on tuo sivuylitys. Jos paikalta, eli pysäkiltä, toisen linja-auton takaa, valoissa väistettäessä edessä olevaa kääntyvää autoa tms joutuu taittamaan ihan täydet, niin auton perä kääntyy sen 1,4 metriä yli sivullepäin siitä lähtölinjasta. Sitten kun mietitään, miten kaukana esim. lyhtytolpat, liikennemerkit, bussipysäkit, toiset autot yms on, niin yleensä matkaa on paljon vähemmän kuin tuo 1,4 metriä
Meillä taitaa olla joka autossa jossa on vapaasti kääntyvä teli sellainen varoituslappu kojetaulussa, jossa varoitetaan sivuylityksestä. Vaan kun on vähän kiire, niin se helposti unohtuu. Ja sillon voipi kuulua riks raks ja poks ja takimmaiset sivuikkunat ns. "tipahtavat sisään". Meidän firmassa tuo ei todellakaan ole edes harvinaista, tällaisia teliautoja kun meillä on aika paljon käytössä.
Kesällä näin muuten keskellä Tampereen pääkatua yhden melko uuden farmarimallisen henkilöauton hätävilkut päällä. Kuljettaja juoksenteli autoaan ympäri kesken kuuman kesäpäivän ja oli selvästi järkyttynyt. No, ihmekös tuo kun koko auton matkalta oli kylki painettu sisään ja ruhjetta koristi sininen maalijuova, joka oli juurikin sitä maalia, mitä meidän firman autoissa käytetään . Syyllistä ei vaan näkynyt missään, mutta ei kait sitä vaikea ollut jäljittää . Kyllä tuollaisesta linjuriinkiin jää jälki.
Kein siknatuur