Releen kytkentäkaavat??

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Muistelen laittaneeni joskus kauan sitten( talmun ohjeen mukaan) muutamia valoja. Taisi olla releen kela pitkien + johdon, ja lyhyiden plussan välissä. Se selittäisi myös lakitekstissä olevan poikkeuksen, että "väläytyspitkillä" saisi palaa. Väläytyksessä yleensä palavat lyhyet ja pitkät yhtäaikaa, joten kela ei saisi maadoitusta toisen hehkulangan kautta. :idea:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

dealer kirjoitti:Ei ei ei. :lol:
Johto on aina ensin, sitten se katkaistaan ja laitetaan diodi väliin jos on tarvetta.
Ellei ole johtoa ei ole diodiakaan, eikä tarvetta sille.

Jos kysytään "Laitetaanko tuohon väliin diodi", tarkoitetaan aina jotain johtoa joka on olemassa, se katkaistaan ja laitetaan se diodi.
Heh. Diileri ajattelee samoin päin kuin minä. :D
mjo33400 kirjoitti:Kävin tätä muna ja kana leikkiä läpi 15 minuuttia kytkentäkuvan kanssa ja on myönnettävä, että Dealer on oikeassa, diodi on vain parkkitilanteessa estämässä huomiovalojen kytkeytymistä. Jos tätä Dealerin aiemmin esittämää toimintaa ei olisi niin diodia ei tarvittaisi vaan sen tilalla olisi suora kytkentä.
Ja etteivät huomiovalot pala, kun ajovalot ovat päällä. Sama diodi estää virran karkailun (pun intended :wink:) parkeilta huomiovaloille tuossakin tapauksessa. Toisaalta tämähän jo vissiin käsiteltiinkin.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 493
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Se on juuri näin Roisto, eli kyllä se diodi tarvitaan. Onhan se automatiikkakin tosi kiva toiminto. :lol:
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
300 D farkku
Viestit: 541
Liittynyt: 02.6.2006 22:43
Paikkakunta: 97940

Viesti Kirjoittaja 300 D farkku »

Anteeksi vähän offtopicia, miten kannattaisi lisävaloista kytkeä parkit katkaisian kautta. Rele väliin vai ilman.
Näillä mennään.
BMW 330 D -03, 286hp/668nm
BMW 335i -07, 414hp/572nm

50 prossaa jostain on parempi, kuin 100 prossaa ei mistään....
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

300 D farkku kirjoitti:Anteeksi vähän offtopicia, miten kannattaisi lisävaloista kytkeä parkit katkaisian kautta. Rele väliin vai ilman.
Eikös parkit vie niin vähän virtaa, että ei kannata laittaa relettä. :roll: tokko nuo omat siitä juuri himmenee, jos ryöstät virrat vaikka suoraan piuhasta. :idea: Ja haittaako se jos parkit vaikka aavistuksen himmenevätkin?
300 D farkku
Viestit: 541
Liittynyt: 02.6.2006 22:43
Paikkakunta: 97940

Viesti Kirjoittaja 300 D farkku »

HVM kirjoitti:
300 D farkku kirjoitti:Anteeksi vähän offtopicia, miten kannattaisi lisävaloista kytkeä parkit katkaisian kautta. Rele väliin vai ilman.
Eikös parkit vie niin vähän virtaa, että ei kannata laittaa relettä. :roll: tokko nuo omat siitä juuri himmenee, jos ryöstät virrat vaikka suoraan piuhasta. :idea: Ja haittaako se jos parkit vaikka aavistuksen himmenevätkin?
Tällä hetkellä on noin, mutta mutta...kojetaulussa alkaa palamaan :lamppu: vikavalo :evil: .
Näillä mennään.
BMW 330 D -03, 286hp/668nm
BMW 335i -07, 414hp/572nm

50 prossaa jostain on parempi, kuin 100 prossaa ei mistään....
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Rele väliin tai heitä se vikavalo mäjelle. :D
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Mika.T kirjoitti:Rele väliin tai heitä se vikavalo mäjelle. :D
Kappas vaan. Mie kun rakentelin ässän vilkkuihin naaraanhoukutusvalot, niin eipä alkanut vikavalo palamaan. Laitoin tosin "äärivaloihin" 2W polttimot. :D Ei vissiin toosa hoksaa niin pientä heittoa? :roll:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Juu Voi olla ettei se noin pientä kuorman lisäystä huomaa... Ite olen tehny vilkkuparkit niin että olen ottan uajovaloumpioista parkit kokonaan pois.
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Kun itse kytkin lisävalot, otin lisävalojen vaihtoreleen (omat/lisäpitkät) herätteen kytkimelle virran parkkien piuhasta (sulakerasialta). Ei aiheuttanyt vikavalon palamista, vaikka siinä varastetaan virtaa sekä releelle, että kytkimen valolle. Eli käyttämällä relettä, estyy vikavalon palamiselta, kuten Mika T. jo vinkkasikin :roll:

Itsellä jäi vain vikavalo palamaan pitkien kanssa, koska toinen pitkien piuha jäi kokonaan tyhjäksi, ja toisesta otin herätteen pitkien/lisäpitkien releille. Olisi vissiin pitänyt kytkeä molemmilta puolilta omat releet, niin välttäisi vikavalon palamisen :roll: En vain viitsinyt ylimääräisiä releitä käyttää, kun nytkin tuli tarpeeksi kytkettävää ja tuhat liitosta :oops:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29293
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Valovikavalon polttimon voi ottaa pois mittaritaulusta, suotta sen kanssa älskää. :?
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

dealer kirjoitti:Valovikavalon polttimon voi ottaa pois mittaritaulusta, suotta sen kanssa älskää. :?
Ei voi :amis_selittaa: :lol: Tuohan on laiskalle ihmiselle erittäin hyvä varuste, kun ei jaksa ympäri autoa kulkea :D Eihän jarruvaloja oikein muuten näekään, että toimiiko ne.. Tien päällä näkee raivostuttavan paljon autoja, joissa on polttimoita pimeänä :evil: Pahimmillaan koko takapää jarruvaloineen on ollut jollakin pimeänä :shock:

Ja joka toisessa mersussa palaa ne etusumuvalot :idiot:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ainakin pimeällä talviaikaan jarruvalojen toiminnan voi tarkistaa ihan pelkästään sivupeileistä. :D

Painaa jarrua niin maisema muuttuu molemmin puolin peilistä katsottuna punaiseksi. :D

Jos näyttää että toinen puoli ei punastu niin varmaankin palanut lamppu. :D
300 D farkku
Viestit: 541
Liittynyt: 02.6.2006 22:43
Paikkakunta: 97940

Viesti Kirjoittaja 300 D farkku »

veppe kirjoitti: Joka toisessa mersussa palaa ne etusumuvalot :idiot:
Pimeällä tiellä auttaa tuohon se, että vilauttaa itse sumareita ja jos ei vastaan tulijalla sammu, niin pitkät ja sumarit päälle. Johan sammuu.
Näillä mennään.
BMW 330 D -03, 286hp/668nm
BMW 335i -07, 414hp/572nm

50 prossaa jostain on parempi, kuin 100 prossaa ei mistään....
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

300 D farkku kirjoitti:
veppe kirjoitti: Joka toisessa mersussa palaa ne etusumuvalot :idiot:
Pimeällä tiellä auttaa tuohon se, että vilauttaa itse sumareita ja jos ei vastaan tulijalla sammu, niin pitkät ja sumarit päälle. Johan sammuu.
Ei muuten sammu... :evil:
300 D farkku
Viestit: 541
Liittynyt: 02.6.2006 22:43
Paikkakunta: 97940

Viesti Kirjoittaja 300 D farkku »

Mika.T kirjoitti:
300 D farkku kirjoitti:
veppe kirjoitti: Joka toisessa mersussa palaa ne etusumuvalot :idiot:
Pimeällä tiellä auttaa tuohon se, että vilauttaa itse sumareita ja jos ei vastaan tulijalla sammu, niin pitkät ja sumarit päälle. Johan sammuu.
Ei muuten sammu... :evil:
Sammuu :shout: , kun on tarpeeksi valoa keulalla.
Näillä mennään.
BMW 330 D -03, 286hp/668nm
BMW 335i -07, 414hp/572nm

50 prossaa jostain on parempi, kuin 100 prossaa ei mistään....
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

300 D farkku kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:
300 D farkku kirjoitti: Pimeällä tiellä auttaa tuohon se, että vilauttaa itse sumareita ja jos ei vastaan tulijalla sammu, niin pitkät ja sumarit päälle. Johan sammuu.
Ei muuten sammu... :evil:
Sammuu :shout: , kun on tarpeeksi valoa keulalla.
No juu, noilla nykyisillä valoillani saattaisin saada jonkun ehkä sammuttamaan :lol:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”