Mariini kirjoitti:No niin:
Paavo on hieman laiskistunut ajan myötä. Täyskaasukiihdytyksissä putkesta tuli senverran mustaa, että takanaolija
saattoi aavistaa edellämenevän pistävän parastaan.
Vedot paranivat uudella ilmansuodattimella ja kulutuskin alkaa olemaan taas siinä lukemissa missä sen pitäisikin olla, savutus on pienentynyt hieman, mutta täydellä höyryllä sitä tulee edelleenkin havaittavasti.

Ei savuta voimakkaassakaan kiihdytyksessä, ainostaan ihan 'lappu lattiassa.'Mielestäni sitä terävintä kärkeä ei vieläkään silti ole käytössä. Kone kiertää kyllä punarajoille.
Saisiko näillä tiedoilla jonkinliasta etädiagnoosia aikaan? Se paineanturi tmv imusarjassa, ei siis ilmamassamittari.
Ilmamassamittari on ilmanputsarilta ahtimeen päin ensimmäisenä.
Paineanturi on siellä imusarjan puolella.
Niitä versioita on hiukan erinlaisia, mutta eiköhän lähes kaikki ole pienen letkun "päässä".
Savun syynä voisi olla, että moottori saa kyllä polttoainetta "entiseen malliin", muttei ilmaa.
Yleensäkin savuttaminen voi mielestäni johtua periaatteessa kolmesta syystä.
Jossain painepuolella on ylim. reikä, tai tukos.
Jossain pakopuolella on tukos.
Ahdin on rikki, tai "toimintahäiriöinen".
Ilmanputsarin olitkin jo vaihtanut, hyvä.
Tarkista, että ahtoputki ei ole lytyssä, tai taittunut mistään.
Sitten on reiän mahdollisuus, sen löytämisessä voisi siitä hiljalleen tuleva öljyhuntu auttaa paikantamaan vauriota.
Cooleri, siinä voi riittää ihan likaisuuskin, silloin nimittäin imuilman lämpö nousee -> savutus+syötönrajoitus.
Pakopuolelta tulee ensin mieleen ne katit ja vaimennin.
Pakoputkikin on voinut painua "lyttyyn".
Ahtimen siipien vaurioituminen vähentää sen tuottamaa ilmamäärää -> vähemmän ilmaa = enemmän savua.
Voi ihan hyvin olla, että ahdin kuitenkin kykenee nostamaan painetta tarpeeksi.
Ilmamäärä ja paine eivät ole sama asia.
Mersussa sitä syötön määrää säännöstellään pelkän painetiedon ja kaasujalan pyynnön perusteella.
Todellista ilmanmäärän tietoa ei käytetä tehon säätöön, vaan ainoastaan kierrätyksen valvontaan.
Myös ahtopaineen säätöön tarkoitetussa siivikossa voi olla toimintahäiriö.
Siis itse siivissä, tai sitä ohjaavissa järjestelmissä.
Lue dealerin juttu sprintteristä, alipaine vuotaa -> painekello ei vedä ahtimen hukkaporttia kiinni -> ei ahtoja -> ei tehoja.
Taitaa yleensä ahtimen vaurioituminen aiheuttaa ääntelyä, eli tämä vika ei taida olla todennäköisin.
Myös mersun tyyli aukaista siivet aina, kun moottori sammutetaan ja vetäistä kiinni käynnistettäessä ehkäisee tehokkaasti jumiutumista.
Mutta jos autosi ahtimen säädöt hoidellaan alipaineella, silloin kaikki alipaineletkut kannattaa tarkistella, pienikin vuoto voi aiheuttaa häiriötä paineensäätöön, joka taas voi aiheuttaa savutusta, tehonpuutteen ohella.
Itse aloittaisin sieltä katalysaatoreiden puolelta.
Samalla voi peilin kanssa sitten tarkistaa, että onhan se ahtimen pakosiipi vielä työmaallaan (kokonaisena).