Täälläkin oli jossain (enytvaanlöytäny) linkki tuonne suoli24:n topikkiin missä "ansioituneesti" tehdään tiedettä renkaiden ilmavaihdosta.
Sehän on jo pahasti vanhanaikaista, tämä on nykypäivää .
Lainaus eräästä asiakaslehdestä
"Renkaiden täyttäminen typellä säästää rahaa, sillä se vähentää polttoaineen kulutusta ja parantaa turvallisuutta vähentämällä vajaista renkaista aiheutuvia sivuluisuja ja rengasrikkoja.
Paineilma voi aiheuttaa renkaan kumin hapettumista ja siten kiihdyttää renkaan kulumista. Lisäksi paineilma pääsee helposti kulkeutumaan kumin lävitse minkä seurauksena rengaspaine laskee ja rengas kuluu epätasaisesti. Koska typpi on reagoimaton kaasu se ei hapeta kumia ja siten myös renkaan käyttöikä pitenee. Typpi myös pysyy paremmin renkaassa joten rengaspaine säilyy vakaana.
Ilmaa ja tasaisen typpivirtauksen tuottava GN on pienikokoinen, hiljainen ja energiaa säästävä yksikkö, jonka voi asentaa helposti pieneenkin tilaan. GN on ihanteellinen ratkaisu kuljetusliikkeille, rengasliikkeille ja autokauppiaille sekä muihin alalla käytettäviin ratkaisuihin."
Kysessä on jo vuosia markkinoilla ollut kompressori jota on käytetty esim. elintarvikkeiden typpikaasupakkausten täyttämiseen. Kompura erottaa tavallisesta ilmasta typen eli koneessa on kaksi hanaa. Toisesta tulee tavallista paineilmaa ja toisesta typpeä.
Uusi aluevaltaus meneillään eli renkaiden täyttö. Formulathan on jo vuosia ajaneet typpitäytteisillä renkailla. Typellä täytetyn renkaan paine kun ei muutu typen lämmetessä läheskään niin paljon kuin tavalliista paineilmaa sisältävän renkaan.
Tottavie jokaisella Mersuaan arvostavalla on jo typet renkaissa . . . - mitä - eikö ?
Lucky-Dog ja muut prot, kuka tarjoo typet ensiksi foorumille ?
Renkaiden ilmanvaihto jo vanhanaikaista !
Ko. maassahan on kaasunkäytöstä pitkät perinteet. Itse törmäsin siihen jo 5-6 vuotta sitten ja rengasmies esitteli sitä niin hyvin, että tunsin itseni vähän tyhmäksi, kun tyydyin pelkkään paineilmaan. Enhkä siihen vaikutti kumminkin pitkä kokemus tavallisilla ilmoilla ajelusta. Tuossa vielä nuo kaasun hyvät ominaisuudet:
http://de.wikipedia.org/wiki/Reifengas
Viime kesänä törmäsin rengaskaupassa uuteen keksintöön, siinä rengaspainoina käytetty lyijy oli korvattu ekologisemmilla rakeilla, joita annosteltiin tiettu määrä muoviputkeen. Sitten muoviputki hitsattiin kiinni ja liimattiin putkessa olevan tarran avulla vanteeseen. En ole vielä Suomessa moista systeemiä havainnut.
http://de.wikipedia.org/wiki/Reifengas
Viime kesänä törmäsin rengaskaupassa uuteen keksintöön, siinä rengaspainoina käytetty lyijy oli korvattu ekologisemmilla rakeilla, joita annosteltiin tiettu määrä muoviputkeen. Sitten muoviputki hitsattiin kiinni ja liimattiin putkessa olevan tarran avulla vanteeseen. En ole vielä Suomessa moista systeemiä havainnut.