Ainakin minun kokemuksien mukaan ne antaa enemmän turvallisuuden ja pidon TUNNETTA. Eli ajetaan, kun olisi tullut kesää. Rengas pitää, kun tauti. Mutta kun tosipaikka tulee ja kuski ajaa kesäiseen tahtiin, niin silloin mennään Newtonin neuvomaan suuntaan... Ei siinä auta itku eikä lahjus. Se on nastarenkaiten selvä miinus - ihmiset eivät joko ymmärä tai sitten haluaa ymmärtää talvisen ajokelin rajoituksia.
Kitka ainakin varoittaa etukäteen, että nyt ollaan liukkaalla ja kohta alkaa tapahtumaan. Itse ainakin tykkään siitä, että rengas varoittaa etukäteen tapahtuvasta.
Itse olen ikäänsä ajanut nastoilla. Valitettavasti ei ihan uusimpia ole sattunut autoni alle (köyhä landepaukku, nääs). Mutta tuttujen autoissa niitäkin on tullut kokeiltua.
Viime talven ajelin autoimaativaihteisellä etuvetojapsilla Contin kitkoilla. Ja täytyy sanoa, että sen parempaa pitoa lumella ja karhealla jäällä ei ole tavanut ennen. Etenemiskyky oli uskomaton...
Mikä taas tulee vedenalaiseen peilijäähään, nin yhtä kusessa olime kaikki, oli nastat tai ei. Ei se nastakaan pidä, jos kysessä on tosiliukas.
Sen kyllä myönnän, että nastarengas on varmemmin ohjattavissa peilijäällä. Mutta myös kitkoilla pärjää, jos hallitsee perusasiat talviajosta.
Ja se hiljaisuus

Kunhan nastarenkaiten parempaa pitoa ei ulosmitataisi suurentuneena tilannenopeuksena eikä liian pieneellä turvavälillä.