Koeajoraportti: Peugeot 107

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Koeajoraportti: Peugeot 107

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Mersulleni oli varattu aika paikalliseen merkkihuoltoon ohjausakselin alalaakerin vaihtoon kello 13.00. Menin hyvissä ajoin paikalle, ja tiskillä kerrottiinkin, että hommat ovat hieman myöhässä, ja saattaa kestää hieman aikaa, ennen kuin autoni pääsee työn alle.

Aikani kiertelin uusien Mercedesten seassa ja kuivatestailin niitä. Etenkin W211 teki suuren vaikutuksen, on se hieno peli. Vielä jonakin päivänä… Kun pienehkön autohallin kaikki autot oli kierretty, menin istumaan ja lueskelemaan autolehtiä. Kello 13.50 tiskiltä viitotaan minua tulemaan paikalle. Mies pöydän toiselta puolelta pahoittelee myöhästymistä, ja kertoo antavansa käyttööni sijaisauton. Mielessäni ajattelen jo tyytyväisenä, että pääseeköhän tässä nyt uutta E-sarjalaista ajamaan. Tai miksei uusi A, sekin olisi mielenkiintoinen kokeiltava.

Sydämeni pysähtyy, kun mies ojentaa minulle Toyotan merkillä varustetun avaimen kertoen samalla, että se on tuo harmaa Yaris keskellä parkkipaikkaa. Mieleeni juolahtaa eerolan aiemmin kirjoittama ylistysvirsi kyseiselle autolle, kun siirryn parkkipaikalle auton viereen. Yritän painella avaimesta, mutta mitään ei tapahdu. Yariksessa ei näköjään ole edes kaukolukitusta, vaan sisään mennään perinteisesti avaimella. Istahdan sisään ja huomaan, etten sovi sinne kuin kaksinkerroin (pituutta minulla 195 senttiä). Käännän virrat päälle ja huomaan, että polttoaineen varoitusvalo vilkkuu. Palaan tiskille toivoen, että joskohan sieltä nyt heruisi joku järkevämpi auto.

Seuraavaksi käteeni annetaan Peugeotin logolla varustettu avain. Tässä on jopa nappeja, ehkä siis kyseessä 407? Mielenkiintoista. Menen ulos ja painan avaimesta nappia. Jalkani meinaavat pettää alta, kun vilkut välähtävät turkoosinvärisessä Peugeot 107:ssa.

Kuva

Siirryn hoippuvin jaloin lähemmäs tuota miehekästä autoa. Ensimmäisenä huomion kiinnittävät naurettavan näköiset takavalot. Ei tällaisella voi ajaa kukaan, jolla on veren seassa tippaakaan testosteronia. Ei muuta kun sisään. Penkki näyttää erittäin pieneltä ja muotoilemattomalta. Ehkä parempi, että muotoilu on jätetty väliin, koska muutoin noin pienelle istuimelle ei yli 50-kiloisella olisi asiaa.

Penkki siirtyy kepeästi taka-asentoon, jolloin kuljettajalle onkin yllättävän hyvin tilaa. Pää ei ole katossa kiinni, ja matkaa polkimillekin on sopivasti. Katseeni kiinnittyy polkimiin. Ne ovat ranskalaistyyliin uskomattoman pienet. Lisäksi niitä on kolme kappaletta, eli yhtä monta kuin omassa autossani. Tosin vasemmanpuolimmaisin poljin onkin kytkin, eikä seisontajarru. Ehkä sitä tämän iltaa tällä pärjää silti. Virrat päälle ja sama virsi kuin Yariksenkin kanssa. Tankki tyhjänä. En kuitenkaan jaksa enää lähteä vaihtamaan toista autoa, vaan kokeillaan nyt onnea tämän kanssa ja käydään tankkaamassa.

Ovet ovat erittäin kapeat. Ne ovat kovaa muovia, eikä airbageistä ole tietoakaan. Kiinnilaittaessa niiden heppoisuus tuntuu, kassakaappi-ilmiö on kaukana.

Mittaristo on erittäin yksinkertainen. Nopeusmittari löytyy, mutta siihen se jääkin. Kaikki muut – jopa kierroslukumittari – loistavat poissaolollaan. Huikeinta on, että edes trippimittaria ei ole vaivauduttu laittamaan.

Painan kytkintä. Tai ainakin luulen painavani. Samalla painuu pohjaan myös jarrupoljin, eikä kaasukaan ole kaukana. Ei ole suunniteltu numeron 48 kengille, ei. Tarkalla varvastyöskentelyllä onnistun polkemaan vain yhtä poljinta kerrallaan, ja pistän pakin päälle. Se menee sisään erittäin mallikkaasti. Nostan kytkintä, ja auto heilahtaa ja sammuu saman tien. Mikäs tälle nyt tuli? Huomaan keskikonsolista ylöspäin sojottavan kauhukahvan ja muistan, että näissä olikin seisontajarru typerästi kädellä toimiva. Nopea vilkaisu ympärilleni, ettei kukaan vain nähnyt sammumista ja liikkeelle. Kytkin on myös nostaessa todella kevyt, kaikenlainen tunnokkuus, mihin on tottunut Mersujen kytkimissä, on poissa. Lisäksi liikkeellelähtö vaatii varsin paljon kaasunkäyttöä, koska alavääntöä ei tunnu olevan nimeksikään.

Parkkipaikalta pois päästyäni siirrytään jopa tielle asti. Kaasun painallus aiheuttaa järkytyksen – puskeminen on hirveää. Huoh. Jos auto olisi tarkoitettu etuvetoiseksi, kävelisi ihminenkin käsillään, kuten joku viisas on joskus sanonut. Auto kiihtyy liikenteen rytmiin yllättävän kepeästi, kunhan käyttää riittäviä kierroksia. Meteli on korviahuumaava jo neljässäkympissä, ja radiota joutuu suurentamaan reilusti. Tehtaalla on kyllä asennettu diskanttikaiuttimet kojelaudalle, mutta muut ovat näköjään unohtuneet. 60-luvun matkagrammarissakin on paremmat äänet. Tuulilasinpyyhin on naurettava. Niitä on ainoastaan yksi. Turha odottaa, että se toimisi kuten Mersun teleskooppi. Tämä on jäykkää mallia. Vänkärin puoli jää puoliksi pyyhkimättä kokonaan.

Ensimmäinen risteys aiheuttaa ensimmäisen jarrutuksen. Normaali jarrunpainallus, ja talvikelin vuoksi ABS-jarrut tulevat mukaan. Peugeot pomppii sivusuunnassa todella pelottavan tuntuisesti lukkiutumattomien jarrujen tahdissa. Perääkin tarjotaan sivulle. Hirvittävä järjestelmä. Ei tietoakaan Mersun kevyestä jalkapohjan täristyksestä merkkinä ulkomaailmassa olevasta liukkaudesta. Ääritilanteissa tällainen on erittäin vaarallista; PSA:lla on vielä paljon kehittämistä näiden kanssa.

Suuntaan lähimmälle huoltoasemalle ajatuksenani laittaa hieman menovettä tankkiin. Koska auto on ranskalainen, ja Ranskassa ajetaan normaalisti oikealla, on tankin luukku oletettavastikin oikealla puolella. Laitan automaattiin vitosen setelin, ja käännyt Pösöä päin. Nostan kahvasta, jonka luulin olevan tankin luukku. Yllätys on suuri, kun siitä avautuukin takaovi. Luulin tämän olevan kolmiovinen auto, mutta näköjään kyseessä onkin viisiovinen versio. Sitten onkin tenkkapoo, bensa-automaatissa sekunnit juoksevat nollaa kohti, kun en ole edes löytänyt vielä tankin korkkia. Nopea kierros auton ympäri, ja kuskin puolelta löytyy kuin löytyykin tankin luukku. Äkkiä autoon ja käsijarrukäännöksellä ympäri. Se onnistuukin erittäin näppärästi, kun auton pituus on vain 3,43 metriä. Tankin luukku auki ja ongelmat jatkuvat. Luukun alla on uusi avaimella lukittava korkki. Miksi ei tätä ole voitu kytkeä keskuslukon kanssa samaan? Nopeasti avain lukkoon ja kierto auki. Korkki ei irtoa vieläkään. Jokusen hetken korkkia riuhdottuani tajuan ruuvata sen auki, korkkia pitää pyörittää useita kierroksia, ennen kuin se irtoaa. Viime sekunneilla saan 95E–pistoolin reikään ja pääsen tankkaamaan.

Reilu neljä litraa valuu tankkiin ja matka pääsee jatkumaan. Digitaalinen polttoainemittari näyttää jo melkein puolta tankkia! Pienessä autossa pieni tankki, nähtävästi. Siirryn maantielle aikomuksena testata, onko tästä kovemmassa nopeudessa mihinkään. Meteli nousee jälleen korviahuumaavaksi neljänkympin jälkeen. Äänimaailma muuttuu entistä pöyristyttävämmäksi, kun nopeus kipuaa lähelle sadan kilometrin tuntinopeutta. Nopeusmittarin jaottelu on muuten 10-30-50 jne., eli helposti tulee ajettua väärää nopeutta, jos ei tätä tiedosta.

Kuurouduttuani lopullisesti pääsen keskittymään tämän kaupunkiauton maantieominaisuuksiin. Penkki on – kuten edellä mainittu – äärimmäisen kapea ja tukea antamaton. Mikäli jonkun mielestä vanhojen Mersujen penkeistä puuttuu sivutuki, käykää ajamassa tällaisella. Tuntuu vanhan W124:nkin penkki ralliauton kuppipenkiltä. Lisäksi niskatuki on yhdistetty selkänojaan, eikä sitä voi säätää lainkaan. Ajettaessa siihen ei siis voi nojata, vaan sen ainoa tehtävä on suojata päätä kolaritilanteessa. Pitemmällä matkalla odotettavissa niskakipuja.

Ajoltaan 107 on yllättävän vakaa. Keli oli tyyni, joten sivutuuliherkkyydestä en saanut havaintoa. Auto ei vetele kuivalla asfaltilla minnekään, ja pienet katkot tiessäkin ylittyvät mukavasti. Taustapeili on todella pieni. Se selittyy tosin välittömästi, kun luo katseen taaksepäin. Takaikkunasta ei näe mitään, se on uskomattoman pieni.

Korvani ovat saaneet tarpeekseen melusta ja käännyn takaisin kaupunkia kohti. Eteeni sattuu pyöräkuormaaja, jonka vuoksi jono etenee noin 10 kilometriä tunnissa. Kytkintä saa luistattaa vähän väliä, ja meno on vallan nykivää ja epämukavaa. Nimismiehen kiharat menevät pikkuautoksi yllättävän nätisti. Ylimääräisiä nitinöitä tai natinoita ei yllätyksekseni ole lainkaan. Kaupunkipyörityksessä ohjaus on erittäin kevyt – ja samalla tunnoton.

Saavun asunnolleni, nousen Peugeotista ja huomaan selkäni olevan kipeä tuosta ajosta. Ovet lukkoon ja pois auton luota. Mietin tämän hintaa, 13 090 euroa. Sillä rahalla saa käytettynä monenlaista autoa.

Minulla on ikävä Mersuani.
Viimeksi muokannut luokyio, 07.11.2006 16:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Otan osaa koettelemustesi vuoksi :cry:

Mutta taisimme saada uuden koeajajan kertomaan tänne kokemuksistaan muiden kulkupelien kanssa :huh:

Nautittavaa luettavaa jota lukiessa oman auton pikkuviat tuntuvat suorastaan... mitättömiltä :D
Lisää näitä :lol:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Heh, väänsit sitten meille iltapäivän ratoksi novellin. Mainio koeajoraportti, kiitos, tässä jaksaa taas uskoa Ladaan, siinä kun ei ole ainuttakaan noista mainitsemistasi vaivoista. :lol: 8)
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10841
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Itse kun viime yönä töistä tullessa juuri kiittelin siitä, että onneksi Volvo on etuveto. :wink:

Olipa taas keli ajaa, eikä auramiehiä noilla taipaleilla paljoa näy yöaikaan.

Hyvin kirjoitettu. Varmaankin tuo pösö 107 menee kakkosautona ihan hyvin, jossain keskieuroopassa?

:)
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Ville S.
VAG asiantuntija
Viestit: 544
Liittynyt: 01.10.2005 11:54
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Pösö 107, Citroen C1 ja Toyota Aygo ovat sitten sama auto. Toyotan mukanaolo ilmeisesti selittää polttoaineluukun sijainnin.
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29402
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Itse kun viime yönä töistä tullessa juuri kiittelin siitä, että onneksi Volvo on etuveto.
Jos autojen kuuluisi olla etuvetoisia, Luojamme olisi luonut ihmiset kävelemään käsillään. :D
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1595
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Isäukolla on -97 306 1,9TD sedan. Kyllähän se kulkee varsin mukavasti maantiellä, alusta nielee kuopat ja epätasaisuudet todella hyvin. Eikä vetele sinne sun tänne vaan kulkee juuri sinne minne kuski haluaa. Rengasäänetkin on vaimennettu todella onnistuneesti, uskallan jopa väittää että paremmin kuin W124:ssa. :shock:

Mutta mutta... siihen se hiljainen meno sitten loppuukin. Dieselmoottorin ääni kantautuu hyvin selvästi ohjaamoon, ihan kuin tulipellissä ei olisi mitään eristeitä. :( "TRRRRRRRR" alkaa puuduttamaan pitkällä matkalla... Ohjaamo on makuuni turhan ahdas. Ja kuten luokyio sanoi, polkimet ihan liian pienet ja ihan liian lähellä toisiaan. Mulla ei ole jalka kuin 42:n, mutta siltikin tulee painettua kaasua ja jarrua yhtäaikaa. :shock: Ja tuolla autolla ajaessa tulee myös huomattua miksi Mersussa on alareunasta saranoitu kaasupoljin: pösön kevyttoiminen lusikkatyyppinen ratkaisu kipeyttää nilkan jo 50 km jälkeen, kun se ei tue jalkaa samalla lailla (on varmaan myös tottumiskysymys :) ). Sähkövikojakin on, tällä hetkellä airbag on epäkunnossa, penkinlämmittimet paskana (korjattu varmaan kolmesti mutta ei pysy ehjänä), oven johtosarja hajoaa silloin tällöin ym ym... Tuo 1,9TD kone on ainakin ollut kestävä, auton mittarissa on nyt vähän päälle 350000, ja kone on kuin uusi (mitä nyt vähän savuttaa). Pelkillä öljyn- ja hehkujenvaihdoilla selvitty.
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Arto N »

dealer kirjoitti:
Itse kun viime yönä töistä tullessa juuri kiittelin siitä, että onneksi Volvo on etuveto.
Jos autojen kuuluisi olla etuvetoisia, Luojamme olisi luonut ihmiset kävelemään käsillään. :D
Onneksi meidät on luotu seuraamaan tähteä :lol:

Mutta mistä ne viisaat miehet oikein tulee :shock:
® Mesen linttaklubi
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10841
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

dealer kirjoitti:
Itse kun viime yönä töistä tullessa juuri kiittelin siitä, että onneksi Volvo on etuveto.
Jos autojen kuuluisi olla etuvetoisia, Luojamme olisi luonut ihmiset kävelemään käsillään. :D
Jos autojen kuuluisi olla nelivetoja, meidät olisi luotu sitten konttaamaan...
:D
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Pappi kirjoitti:
dealer kirjoitti:
Itse kun viime yönä töistä tullessa juuri kiittelin siitä, että onneksi Volvo on etuveto.
Jos autojen kuuluisi olla etuvetoisia, Luojamme olisi luonut ihmiset kävelemään käsillään. :D
Jos autojen kuuluisi olla nelivetoja, meidät olisi luotu sitten konttaamaan...
:D
Mutta niinhän me edetäänkin, kun "olosuhteet" käyvät vaikeiksi.. :deku:
Jos ei kulje niin kromaa se.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Jarno.V kirjoitti: Mutta niinhän me edetäänkin, kun "olosuhteet" käyvät vaikeiksi.. :deku:
:lol: LOL!

Näinhän se menee,ihmisillä on sellainen sisäänrakennettu 4 matic,normalisti takaveto päällä ja sitten kytketään nelivetoa jos pahalle näyttää :wink: Käsillä tulee harvemmin käveltyä.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10841
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Toisaalta jos miettii tuota 107:aa. Olispa aika mielenkiintoinen värkki takavetona. Kardaanin pitäis olla joku harjanvarren paksunen tanko, jottei kardaanitunneli syö takajalkatiloja kokonaan.

Miten lie painonjakautuma tuolla konseptilla. Tulee mieleen 300 sarjan "volvo", jossa vaihteisto oli takana? (jos oikein muistan meidän entistä potkurlautaa).

:)
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
kerosiini
Viestit: 776
Liittynyt: 05.12.2005 15:59
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Joo puukenkävolvoissa eli sianpäissä eli 300-sarjalaisissa oli vaihdelaatikko takana. Variaattorilla moinen voisi olla kiva talvileikkeihin :D
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Viesti Kirjoittaja Daimler »

kerosiini kirjoitti:Joo puukenkävolvoissa eli sianpäissä eli 300-sarjalaisissa oli vaihdelaatikko takana. Variaattorilla moinen voisi olla kiva talvileikkeihin :D
Eka autoni oli 345 volle manuaalilla.Mutsi ajeli sillä paljon ja kehuu vieläkin miten se oli liukkaalla mukava ajaa.Lieneekö mutsi edennyt kahva edellä all the time....
Hannu
juniori
Viestit: 539
Liittynyt: 10.11.2005 17:31

Viesti Kirjoittaja Hannu »

tommonen variaattorivolle menee yhtä lujaa pakilla ku eteenpäinki. oli tuosta syystä suosittuja hollannissa peruutuskisoissa jossa peruutettiin rataa ympäri asuntovaunun kanssa ja ilman 9 muun kanssakilpailian ollessa yhtäaikaa radalla 8) :lol:
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Pappi kirjoitti:Miten lie painonjakautuma tuolla konseptilla.
Jos kuskin penkille istahtaisin, painonjakautuma olisi varmaan 30/70, taka-akselin eduksi :D
Eli arvatenkin oiva peli takavetoisena :?

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”