Pelastin tänään hangesta puoli-hylätyn ja kylmissään värjötelleen vm.1994 Lada 1500S:n - jos Lada nyt ylipäätään voi kylmissään värjötellä?

Auto on kesällä katsastettu ja pelaa hienosti, tosin pieniä puutteitakin on, muttei vakavia:
-Kuskin oven lasinnostin on rikki.
-Viitosvaihde ei kestä päällä.
-Kaasutin tuoksuu komentosillalle saakka voimakkaasti alifaattisille hiilivedyille, epäilykseni kohdistuvat 150Km siivun analyysin jälkeen moottoribensiiniin.

-Toinen ajovalopoltin palaa.
-Toinen etupyörän laakeri on hiljainen.
-Jarruvaloja yritin tarkistaa, mutten kerennyt lukuisista yrityksistä huolimatta kyllin nopeasti auton taakse toteamaan palavatko ne? Ikä painaa? Ennen olin muistaakseni nopea kuin palava kärppä?

Ensimmäiset fiilikset mersun ratista Ladaan siirryttyäni olivat rehellisesti sanottuna "kutkuttavat", Ladassa kun olivat vielä alla kesärenkaat. Muutaman kilometrin jälkeen orientoiduin tilanteeseen, matka renkaanvaihtopaikalle sujui hyvin, ainoastaan 3 risteystä meni pitkäksi.
Ladassa voi aistia urheilullisen tunnelman, jota ilman olen elänyt jo varmaankin 15 vuotta, ja turhaan sanon minä. Olenko heittänyt elämästäni 15 vuotta hukkaan? Autolla ajamisen tulee tuntua ajamiselta, ei matkustamiselta.

Vertailua:
- Lada kulkee luotisuoraan ja kiemurtelematta, jos sitä vertaa kilpasisareensa mersuun. Ladan ohjaamiseen menee tosin 300Kj enemmän tunnissa, johtuu tehostamattomasta ohjauksesta.
- Lada kulkee mersuun verrattuna juuri sinne minne kippari sen tahtoo kulkevan. Ladan voi aistia käsissään, mersu lellii kuskinsa pilalle.
- Lada on huomattavasti lämpimämpi kuin mersu, tästä ei edes keskustella. Ladassa voi halutessaan saunoa.
-Penkki oli Ladassa yllättävän hyvä, en muistanutkaan. 15 vuotta pelkästään mersun vetelillä ja läsähtäneillä jakkaroilla ovat tehneet tehtävänsä.
Tukkanuottasille tässä ei ruveta, mutta kertokaapa muutkin monimerkki-addiktit kokemuksianne Ladasta, minä olen myyty.