Ostin pari vuotta sitten kakkosautoksi, vai oliko se kolmosautoksi silloin, 1991-mallisen Mazda 323 BG:n. Se kuitenkin siirtyi yhä enemmän ykkösautoksi pienen kulutuksen ja riittävän ajomukavuuden takia.
Nyt olen jauhanut sillä 33 000 km ja sanalla sanoen on ollut melkoisen halpaa ja huoletonta menoa. Nyt mittarissa on 240 tkm.
Korjauksiin on mennyt 9,90 € takavakaajan pultteihin ja vähän peltiä ja muuta tarveaineita parin ruostekohdan hitsaamiseen. Takajousilautanen myös gosahti, en raaskinut ostaa kallista osaa (Motonet 85 €, jenkeistä kuluineen 42 €), vaan värkkäsin itse uuden hyödyntäen vanhasta otettua puslaa.
Kaksi kertaa olen öljyt vaihtanut, lisäyksiä ei ole tarvinnut tehdä kun ei näytä kuluvan.
Olen ajanut sekoitussuhteella 65 % RE85:sta ja 35 % 95E:tä, jos tuosta vielä laimentaa, niin pienillä kierroksilla alkaa nykiminen. Kulutus hieman nousee verrattuna pelkkään bensaan, mutta yllättäen silti tulee halvemmaksi. Ilmeisesti hintaero on isompi kuin polttoaineiden sisältämien energiamäärien ero. 1,044 € maksaa tällä hetkellä RE85 tuossa kylällä.
Kulutusta olen mitannut ja laskenut sen niin, että muunnettuna pelkäksi 95:ksi hinnan kautta, kulutus olisi 6,1 l/100 km.
Nyt kun tuli tänään kylmempää, laitoin jo valmiiksi tankkiin 50/50-suhteella noita polttoaineita. Saas nähdä jaksaako mennä vai hyytyykö.
Kirjoittelin tämän tänne esimerkiksi siitä, että autoilu voi olla vielä suhteellisen edullistakin, jos vain jaksaa ja haluaa ajaa 500 €:n kotterolla.
Mazda 323 -91
ITelläki oli aikanaan tollanen HB malli 1,3 16v kaasarikoneella... Vähällä se kulki eikä suurinpiirtein tarvinnu ku öljyt vaihella pari kertaa vuodessa...(75 tkm ekana vuonna kortin saamisen jälkeen
)
Tuo tosiaan on tyyppivika noissa tuon takajousilautasen mureneminen, ite joutuin vaihtaan molemmin puolin, maksoi merkkiliikkeessä sillon 75€/kpl (2003)... Ainoo iso vika mikä siin oli nii kerran tuli vedeltyä pakilla markettirinkiä eestaas nii sytty-yksikkö otti siitä siipeensä ja alkoi välillä kipuna katoileen, kunnes katosi kokonaan... Sen jälkeen selvis et niitä kuulemma on menny ja paljon... Ite joutuin hitsaamaan kaks pullon korkin kokoista reikää kolmen vuoden omistuksen aikana, myymisen jälkeen piti korjata siitä pakosarjan alta menevä vesiputki ku siihen tuli reikä ja kuulin et seuraavaan katastukseen oli pitäny hitsata 1,5 neliöö peltiä pohjaan...
Nii ja olihan siinä vielä yks perinteinen mazdan vika, nimittäin syyläri oli halki yläreunasta...
Uusia sai onneksi hyvinkin edullisesti (60€ paikallisesta varaosaliikkeestä) nii tulipa uusittua sekin... Termostaatin ja sisäkennokin olis vaatinu vaihdon, mut eipä ikinä jaksanu... 

Nii ja olihan siinä vielä yks perinteinen mazdan vika, nimittäin syyläri oli halki yläreunasta...

Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"
® Mesen 199-klubi
EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
® Mesen 199-klubi
EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91