Suzuki SJ 410 "voiman" ulosotto

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Suzuki SJ 410 "voiman" ulosotto

Viesti Kirjoittaja ram »

Tarkoitus olisi ottaa suzukista kaikki hyöty irti ja tuoda voima jakolaatikolta kätevämmin saataville, joko auton keulaan tahi perään. Sattuuko kellään foorumilaisella olemaan tämä ominaisuus hyötykäytössä?
Jos on, niin olisin kiitollinen kuvista, jotka havainnollistavat, kuinka voima on laatikolta tuotu saataville.

Tuo laippahan on hieman hankalassa paikassa.

Kuva
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Pomollahan tuo olisi Tojo BJ:n vinssikardaani, mutta vinssi olisi kaiketi ostettava samalla kertaa ja ehkä ulosottopahkakin. Muutaman satasen paketti, vaan olishan siinä vinssiki jos tarvihtee. Mulla olis varmaan siihen keppiin pari ylijäämästä haarukkaaki AriW:ltä.

Ookkos aatellunna että ottas voiman ulos nestepaineena? Mitäpä ylipäätäs meinasit pyöritellä, maalimanpallon nappaa takasippäin eiliseen päivään? :D
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Easy Rider kirjoitti:Ookkos aatellunna että ottas voiman ulos nestepaineena?
Tosiaan :idea:
Hydraulimoottori olisi huomattavasti joustavampi monenlaiseen käyttöön, verrattuna kiinteään välitykseen.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Noh.... Easyraiderin videon innoittamana ajattelin klapeja halkoa :lol:

Voishan sitä jotain muutakin pyöritettävää keksiä, mutta halkomaruuvilla aloittaisin.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Yksi vaihtoehto tehdä ulosotto melekeestä mihin vaan putkivetoseen, on laittaa liuku kumpaankin päähän kardaania ja jouset keskittämään keskiosaa tai lukitus toiselle liu'ulle. Tarvitessa ryömii auton alle ja lupsauttaa akselin pois ja toisen tilalle. Saa suuntaa ja noppeuttaki säätää toisin kuin monissa varsinaisissa ulosottoakseleissa ja tehojaki kestää. Toyotan ulosotto pyörii vaihteiden määräämällä suunnalla ja nopeudella, paikallaan käytettäessä jakari pitää olla vapaalla, mutta esim. meikällä Nivan PTO-pahka on yksinopeuksinen ja -suuntainen ja toimii myös päävaihteiston vapaalla. Kuis tuo Sussukissa menee?

BTW: Moottoripärrän ketjuilla saisi tuota akselilähtöä alemmas, mutta alempikin ratas eli sen akseli tulee tukea laatikkoon eikä runkoon, kun laatikko makaa kumien varassa. Siitäpä on jo helepompi miettiä nivelakselin linjauksia. Pitää vaan muistissa että maastossa tuo ratkasu ui mudassa ja voipi äkkiä kolhiutua.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Hydraulipumppu ja -pikaliittimet olis aika ROK ratkaisu.
Ja jouhevasti toimiva myös klapien halkomiseen.
Vaatii tieten hydraulimotorin myös klapikoneeseen.

Tässähän innostuu itsekin muistelemaan menneitä :D
Meillä kun oli viljaruuvi hydraulimoottorilla ja traktori pyöritti sitä.
Että se oli näppärää, verrattuna sähkömoottorikäyttöiseen ruuvikuljettimeen.
Joka paikassa kun ei sitä sähköä ollut tarjolla, mutta traktorin hydrauliikka oli helppo ajaa paikkaan kuin paikkaan :idea:

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Hytikkatoimisena julumetun monimutkainen ja hintava systeemi, verrattuna käytettyihin ristiniveliin ja akselin/putkenpätkiin. Toki hydrauliosiakin saa käytettynä, mutta se sopivien etsintä ja yhteensovitus, puhumattakaan varaosista joita menee aina... Ja maksaapa tuo siltikin.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Jaa luulin että olis halpa...
Moisia moottoreita on nurkat väärällään joka maatalossa/romiksella, kun oikeista paikoista kyselee.
Mutta saatan olla väärässä.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Eli siis...
Pikku öljypytty sopivaan paikkaan, siitä yhde hydr. motorin imupuolelle.
Hydr. motorin painepuolelle pikaliitin ja vinssiin/klapikoneeseen/tms.
Paluulinja siihen pikku öljypyttyyn pikaliittimellä, sehän on paineeton se paluulinja.
(Putken sisähalkaisija oltava suurempi kuin painepuolella).

Letkuilla pikaliittimet keulaan tai perään.
Tai kumpaankin päähän.

Noin nuota ennen rakennettiin, tiiä sitten miten "oikein" pitäisi tehdä... :roll:

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Hytikka olis kaikista monipuolisin vaihtoehto mutta siihen saa sitten varata auton arvon verran pätäkkää jos meinaa kunnolla tehä.
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Taitaa tuo voima tulla ulos, kuin perälle ikään olisi menossa, kunhan yksi vipu laitettu jakajalta neutraalille. Kaikki vaihteet toimii pakkia myöten.
Ei haittaa, vaikka systeemi maksaisi auton hinnan, kun ei auto ole maksanut vielä euroakaan :wink:
koko auto on kuitenkin niin yksinkertainen, ettei sen tyyliin oikein sovi hydrauliikka. Jonkinlainen akseli tuolta laipalta johonkin kai alkuperäisissä systeemeissä menee, kun vaan tietäisi miten se on ollut tapana tehdä?
Helppohan se olisi ajaa auto pukille ja tutkia kunnolla linjoja, mutta kun suzuki on niin kapea, että putoaa mun pukin ramppien väliin :shock:
olenkin ajanut vain toisen puolen renkaat rampille, että on pohjaa voinut paremmin tutkia.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Ei muuta ku sitte vaan vesijohtoputkea ja auton vetoakseleita hommaamaan niin askartelee niistä kartaanin. Näyttää kyllä kuvassa että pitää olla melkonen nivel että tuolta välistä ulos taipuu mutta kippaa se kippo katolleen niin saa paremman kuvan pohjasta :). Toinen vaihtoehto on tiputtaa ketjulla veto vähän parempaan paikkaan ja jatkaa siitä sitten kartaanilla jos sattuisi tulemaan vaikak suora linja :)
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Joo. Täytyy nostaa autoa jollakin konstilla ja tutkia tarkemmin. Siellä jonkinlaisen suorahkon linjan palkkien välistä toivoisin löytyvän.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Juhanit
Viestit: 1411
Liittynyt: 27.4.2008 7:47

Viesti Kirjoittaja Juhanit »

ram kirjoitti:Joo. Täytyy nostaa autoa jollakin konstilla
Eikös siinä ole kahvat molemmin puolin?
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Ari66 kirjoitti:Eli siis...
Pikku öljypytty sopivaan paikkaan, siitä yhde hydr. motorin imupuolelle.
Hydr. motorin painepuolelle pikaliitin ja vinssiin/klapikoneeseen/tms.
Paluulinja siihen pikku öljypyttyyn pikaliittimellä, sehän on paineeton se paluulinja.
(Putken sisähalkaisija oltava suurempi kuin painepuolella).

Letkuilla pikaliittimet keulaan tai perään.
Tai kumpaankin päähän.

Noin nuota ennen rakennettiin, tiiä sitten miten "oikein" pitäisi tehdä... :roll:
No pikkusen pytyn kanssa tarviaa ainakin hyvänlaisen jäähyttimen öljylle ettei ne kiehu parin motin puunpilkonnan perästä, eli isompi säiliö ja pienempi syyläri ja toisinpäin. Järjestelmä tarvitsee myös jonkun paineen säätöön ja rajoitukseen passelin toimilaitteen, ettei letkut toimi "sulakkeena" ja pahimmillaan käyttäjän pään läpi ole millin paksuista öljyistä reikää. Suodatin saisi olla kanssa. Hydraulijärjestelmän ohjaus ei myöskään saisi olla pelkästään auton tms. kytkimen ja vaihteiston ohjaama, vaan paineen kulkua ja suuntaa pitäisi pystyä ohjaamaan myös venttiileillä. Letkuihinkin uppoaa paperirahaa, vanhoihin letkuihin kun ei oikein suostuta prässäämään uusia päitä (hyvä niinkin), eikä ne löydetyt vanhat letkut siltään sovi kuitenkaan kuin tuurilla. Kaikkien osien tulisi myös olla virtaaman ja paineen suhteen yhdenmukaisesti mitoitettuja, mikä harvoin toteutuu kun osat on sieltä täältä haalittuja. :? Pyörivässä hydrauliikassa pitää lisäksi yleensä laittaa myös vuotolinjat tankkiin, ainakin kaksisuuntaisissa moottoreissa.

Mutta olishan se ROK ja monipuolinen sen eestä kyllä. :wink:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”