Passatin hihnapyörän irroitus??

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
Avatar
Joeli
Viestit: 747
Liittynyt: 07.1.2007 18:43
Paikkakunta: Heinävesi

Passatin hihnapyörän irroitus??

Viesti Kirjoittaja Joeli »

Nyt alkaa olla keinot vähissä... pitäisi saada tuosta muumista irti alimmainen hihnapyörä. Saksalainen insinööri on ollut fiksu ja tehnyt kuppimaisen hihnapyörän koneen alaosaan keräämään kaiken kuran yms. lisännyt siihen vielä kuusiokoloruuvit varmuuden vuoksi, jotta sitä ei avattaisi.. Mutta kun tuo tuntuu olevan ihan tyypillistä, ettei se pyörä kestä, vaan hajoaa jossain vaiheessa.

Kuva

Mites tuon saisi irti, siitä se hihnaura lensi jo maantienvarteen..
************************************
MB W124 200D ´90
® Mesen linttaklubi Jäsen nro 56
************************************
Avatar
Joeli
Viestit: 747
Liittynyt: 07.1.2007 18:43
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja Joeli »

Ja pitääkö tuosta ottaa myös keskimmäinen irti?
************************************
MB W124 200D ´90
® Mesen linttaklubi Jäsen nro 56
************************************
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29396
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tuon mallin keskipultti pitää vaihtaa aina yhtä aikaa jakopään osien kanssa tai muutenkin jos se irrotetaan.
Jakopään saa kyllä purettua ilman keskipultin irrotusta mutta tuo vanhan mallin pultti ei kestä kahta vaihtoväliä.


Kantahan on normaali 19 mm mutta tietysti pitää olla 12-kulmainen hylsy.
vauhtipyörän puolelta ajoitusreiästä ylhäältä voi pitää vastaan pulttia kiristäessä.

Kuusiokoloruuvit saa helposti irti (siis jos joku taitamaton on ne myljännyt :no:) tällaisella avaimella, koko on "8":
Kuva
http://www.kruztools.com/xzn_tools.htm

Kyseessä EI ole Torx ja pitää muistaa että Torx EI OLE HYVÄ koska se on saman kokoinen kuin kuusiokolo - ja isompana kokona liian suuri.
Avain siis lyödään vasaralla kantaan.
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Vedä kaasulla sinne 6 kolopulttiin lämpöä niin paljon kuin uskallat ja stten pamauta toi dealerin ylikoko avain paikalleen. Lopulta varaudu siihen, että hitsaat pultin päähän mutterin ja avaat sillä. Pylväsporakoneella poraat isomman mutterin toiselle puolelle upotuksen, jolla se uppoaa puoliksi 6 kolopultin kantaan ja isolla virralla mikillä mutteri paikalleen, 30 sek, ja väännät auki.

Iso pultti vaatinee kunnollisen pulttipyssyn auetakseen.

P.S Saksalainen oli hyvä tekemään pornoa muttei autoja 80 luvulla, 90 luvulla ja... ja....
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Vastakierrehylsyllä nuokin lähtee ihan näppärästi ilman lekaa.
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29396
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Piti vielä lisätä että en ole noihin vanhojen volkkarinkoneiden alapyörän pultteihin kuusiokoloavainta enää edes tarjonnut vuosiin, ehkä viimeiset 100 mitä olen aukonut niin lyönyt suoraan xzn 8:n kantaan ja kasatessa uudet ruuvit.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”