Ilmeisesti ei tule kipunaa tällä hetkellä. Saattaa välillä pörähtää käyntiin, ja sitten taas mykkänä. Jako tässä oli ollu muutaman hampaan pielessä, kun oli ollu hihna niin kulunut. Ja oli ilmeisesti vedetty käyntiin, ja siinä päässy hyppäämään. Puristukset kuitenkin ok, oli käyny autoasentaja mittaamassa.
No, kävishän se auto, vaikka oiskin vähä naulat vinossa.

Nii. Tähän mennessä vaihdettu puola, jakajan kansi, pyörijä, johtosarja (ilmeisesti siis sytytyksen osalta, ei kokonaan kuitenkaan mun mielestä.)
Tuossa ku vähä mittailtiin, niin puolalle tulee molempaan nastaan 12 volttia. Ei kuitenkaan tainnu ihan kokoaikaa tulla, muistan mitanneeni 1-4 volttiakin + nastasta maata vasten...
Jossain oli ollu kuulema juttua, että kun tulpanjohtoihin tulee tarpeeksi vastusta, niin sytytyksen(puolan) ohjainboksi antaa lisää jytyä, ja sitte se kypsyy. Ja uudella ajaa kuulema 100km, ja taas selvä peli, jossei vaihda myös tulpanjohtoja uusiin...?
Mutta sitten toinen mitä aloin kanssa epäilemään, on tuo virranjakajan Hall anturi. Liitin on ottanu sikäli kipeää, ettei ole enää jakajassa kiinni kunnolla, vaan lähtee irti kun vähä kääntelee. Johdot näytti siltä, että oli taittuneet jne, voisivat olla poikki, mutta mittasin sitten ne, ja mittari ainakin näytti ehjää. Sehän nyt ei välttämättä ole kokototuus, kun sinne tulee kuormaa.

Aikamme ropailtiin siinä, käytettiin tuo puolan ohjainpoksin liitin irti ja katottiin virranjakajaan, niin tämän jälkeen auto kyllä pörähti käymään noin viideksi sekunniksi.

Sen jälkeen taas ollu mykkä.
Auto oli vielä eilen vai koskas nyt olikaan, käyny jonkin aikaa, kun oli jako saatu kohdalleen. Ja oli vissiin taas heränny ku antoi puolisen tuntia seistä. Sen jälkeen ilmeisesti esim puola vaihdettu.
Tuon ikäiseen Tiutiin on muuten yllättävän huonosti saatavalla noita sytytyksen osia, ainakaan Suomesta. Virranjakajaa tuntu googlesta kyllä löytyvän Boschin numerolla, hinnat lievästi sanottuna suolaisia tuon hinta- ja ikäluokan autoon.

Hall-anturi viat vaan on aika yleisiä mielestäni, sehän tuon kipinättömyyden toki aiheuttais, ja kuulema kun vielä antaa yhden kipinän siinä vaiheessa kun kääntää virrat päälle, niin vaikuttais että se sytytyksen ohjainpoksi saattais olla kunnossa?
Mutta voikos tuollaista Hall:ia mittailla mitenkään, navathan siinä on +, 0, -? Ei vissii, kun induktio vai mistäs anturista tuossa oli kyse? Ja tarvis mitata auton liittimien ollessa kiinni, jotta anturi saa myös virtaa... Tälläisessä kun ei oikein taida olla mitään diagnoosiakaan

Yks vaihtoehto olis, kun ois joku jolla on vastaava auto, joka toimii, ja vois esim jakajaa tai tuota ohjainboksia kokeilla tässä autossa, heräiskö henkiin.

90-94 paikkeiden Mazdat kuulema aiheuttivat jonkunverran tuollaista vikaa juuri Hall anturien takia, auton käynnistyminen huononi ja joutui joskus oottamaan "jäähtymistä" ja ei viimenään käynnistynyt ollenkaan, ja kun motonetistä haki parin euron uuden Hall anturin virranjakajaan, niin taas toimi...

Apuva!
