Alfa Romeo 155 2.5 TD

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
Avatar
VMTD
Viestit: 183
Liittynyt: 20.10.2010 20:56
Paikkakunta: Hausjärvi

Alfa Romeo 155 2.5 TD

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tämmöinen topikki tuli tehtyä tänne, mutta forumin kaatumisen myötä katosi taivaan tuuliin. Pitäiskö kirjoitella uusiksi?

Kuva
Alfa 166 2.4 JTD -00, Alfa 155 1.7 TS- 95, SAAB 9000 CDi -96, CS 2,0t -97
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Iliman muuta :wink:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
VMTD
Viestit: 183
Liittynyt: 20.10.2010 20:56
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Aluksi hieman taustaa näille hankinnoille.
Aikoinaan ajellessani Alfa 164 2.0Ts mallilla oli ajatuksissa hommata samanlainen 164, mutta diesel-koneella. Kilometrejä kertyy kuitenkin sen verran, että diesel olisi paikallaan.
Myöskin MB 190 2.5 td oli ajatuksissa, jollaista "papan helmeä" kävin Salon suunnalla katsomassakin syksyllä 2003 ja auto oli kyllä uskomattoman siisti -89 malliksi.
Kuitenkin samoihin aikoihin ilmestyi Saksaan Mobile.de sivustolle mielenkiintoinen 155:n, juuri tuolla samaisella 2.5 diesel koneella kuin 164:sia on myös valmistettu.
Pitkään en tuota asiaa miettinyt, vaan suuntasin kohti Lopella olevaa Kawa-autoa, joka kuljetti rekalla autoja Saksasta. Melko nopeasti kaupat olikin sovittu ja auto saatiin Suomeen. Silloinhan ei vielä ollut yksityisillä mahdollista saada ajolupaa, ennenkuin verot on maksettu, niinpä keskityin huoltojen tekoon odotellessa veropäätöstä.
Saatuani veropäätöksen, joka oli n. 4000 euroa alvineen ja sen maksettuani sainkin auton liikenteeseen. Alfa maksoi silloin Saksassa 4400 euroa ja oli -97 mallinen, mittarissa 139 000 km.
Hetken ajettuani alkoi tyypilliset kansivian oireet, elikä painetta jäähdytysjärjestelmään ja nestettä hukkui ajossa. Auto telakalle ja kannet irti, vika oli selvä, kolmessa kannessa neljästä oli isot halkeamat esikammiosta venttiileihin saakka, yksi kansi oli uusittu Saksassa tehdyssä remontissa.
Siinä meni hetki hankkiessa osia ja saadessa auton liikenteeseen, remontti kustansi reilusti yli 2000 euroa sisältäen turbon ja suuttimien huollon samalla.
Tällä kyseisellä autolla ajelin -08 vuoden kesäkuuhun, jolloin myin sen tutulle Alfistille ja takaisinosto-optiolla. Mittarissa oli myyntihetkellä 364000 km, joten minulla ehti tulemaan 225 tkm. tässä ajassa.
Tuossa parikuvassa tämä auto on vasemmanpuoleinen ja tunnusmerkkinä radioantenni tuulilasin yläpuolella.

Kuva
Viimeksi muokannut VMTD, 21.3.2012 23:24. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Alfa 166 2.4 JTD -00, Alfa 155 1.7 TS- 95, SAAB 9000 CDi -96, CS 2,0t -97
Avatar
VMTD
Viestit: 183
Liittynyt: 20.10.2010 20:56
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Hetken ajelin Saksasta hankkimallani Fiat Croma Turbodieselillä, mutta koska olin tottunut hieman sporttisempaan malliin niin Croma tuntui liian pappamaiselta jokapäiväiseen ajoon.
Samoihin aikoihin kun Croma siirtyi seuraavalle omistajalle, sattui Mobilessa silmiini samanlainen 155 TD kuin edellinenkin ja vieläpä ilmastoinnilla. Mittarissakaan ei ollut vielä sataatuhattakaan. Hintaa autolla oli 1500 euroa ja ikää 13 vuotta. Pieniä kolhuja sielä täällä ja autossa oli hehkut pimeänä, auto seisoi korjaamon tiloissa.
Puhelu Kawa-autoon ja sieltä sainkin tiedon, että auto on menossa Saksan puolella ja seuraavana päivänä voisi käydä katsomassa kyseistä Alfaa ja ottaa kyytiin mikäli olisi jotakuinkin puheiden mukainen.
Seuraava päivä koitti ja sain lisää tietoa kyseisetä autosta, hehkut ovat pimeänä ja kahdesta kannesta on kierteet rikki ja hehkut pyörii tyhjää, autoa ei saa käymään kuin vetämällä. Hinta tippuisi vielä parisataa, joten tein päätöksen ja auto tuotaisiin tullessa.
Saman viikon Lauantaina kaarsi kuljetusauto tallin nurkille missä autojani yleensä laittelen, päivä oli 9.11.2008. Pieni koe-ajolenkki peltotiellä, pesu ja muutama kuva ja sitten talliin odottelemaan toimenpiteitä hehkujen kierteiden kunnostukseen.

Kuva
Viimeksi muokannut VMTD, 22.3.2012 21:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Alfa 166 2.4 JTD -00, Alfa 155 1.7 TS- 95, SAAB 9000 CDi -96, CS 2,0t -97
Avatar
VMTD
Viestit: 183
Liittynyt: 20.10.2010 20:56
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Poikkesin ensiksi Riihimäellä parissa paikassa kyselemässä mahdollisuutta korjauttaa hehkujen kierteet kansia irroittamatta. Aikaisemmin olin käynyt korjaamomessuilla, jossa oli esillä työkalut kierteiden korjaamiseen kannen ollessa paikallaan. Kaikissa sama laulu, "Mersuun kyllä onnistuu, mutta ..."
Tulin siihen tulokseen, että irroitetaan kannet ja yritetään sitten irtonaisina.
Pitäisihän tuon nyt sujua jo paremmin kun kerran on kannet vaihtanut ja niin aloitin purkamisen.
Samalla selvisi, miksi öljyä oli vuotanut koneesta tai öljyvuodolta se oli vaikuttanut. Jossain vaiheessa oli ilmeisesti päässyt hieman painetta imusarjaan, kun oli pullauttanut kaksi imusarjan tiivistettä rikki. Valunut töhnä oli sitä nokista töhnää, mitä syötetään uudestaan koneeseen, jotta saataisiin palamislämpötila alemmaksi ja typen oksideja vähemmäksi.

Kuva
Alfa 166 2.4 JTD -00, Alfa 155 1.7 TS- 95, SAAB 9000 CDi -96, CS 2,0t -97
Avatar
VMTD
Viestit: 183
Liittynyt: 20.10.2010 20:56
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Vähitellen osat irtoilivat koneesta ja samalla uusin muitakin osia, mm. uusi jäähdytin tuli laitettua vuotaneen tilalle, sellainen olikin ollut jo muutaman vuoden varastossa ja hankittui edellistä autoa silmällä pitäen.
Myöskin vesipumppu vaihdettiin ja termostaatti.

Kuva
Alfa 166 2.4 JTD -00, Alfa 155 1.7 TS- 95, SAAB 9000 CDi -96, CS 2,0t -97
Avatar
VMTD
Viestit: 183
Liittynyt: 20.10.2010 20:56
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Viimeisenä sylinterikannet irti ja kurkkaus sisäpuolelle. Olihan sielä pienet halkeaman poikaset esikammiosta lähteneet, mutta tuskin vielä niin pahat, että painetta päästäisivät ulos.
Pienen harkinnan jälkeen päätin kuitenkin uusia kaikki sylinterikannet, koska autoa olisi tarkoitus pitää ja silloin ei kannata jättää mitään arvailujen varaan. Niinpä tilasin kaverin välityksellä Englannista VM-spesialisteilta neljä uutta kantta ja yläpään tiivistesarjan, sekä kannentiivisteen, joka nykyään on yhtenäinen ja metallinen.

Kuva
Alfa 166 2.4 JTD -00, Alfa 155 1.7 TS- 95, SAAB 9000 CDi -96, CS 2,0t -97
Avatar
VMTD
Viestit: 183
Liittynyt: 20.10.2010 20:56
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Parin viikon kuluttua paketti saapuikin ja kylläpä kyyti oli ollut kovaa. kannet olivat omissa pahvilaatikoissa, jotka olivat soitten isommassa laatikossa ja kannentiiviste niiden päällä. Miten olivat pallotelleet pakettia, mutta kansissa olivet pinnapultit olivat takoneet kannentiivistettä niin, että oli selvät jäljet nähtävissä ja kansien laatikotkin rikki. Laitettiin palautetta lähettäjälle, mutta eihän sieltä mitään korvausta saatu ja hain Lahden kansityöstä uuden kannentiivisteen. Kannet maksoivat 218 euroa/kpl, sekä tiivistesarjat n.50 euroa.

Kuva
Viimeksi muokannut VMTD, 22.3.2012 22:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Alfa 166 2.4 JTD -00, Alfa 155 1.7 TS- 95, SAAB 9000 CDi -96, CS 2,0t -97
Avatar
VMTD
Viestit: 183
Liittynyt: 20.10.2010 20:56
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Samalla päivitin hieman muitakin osia, elikä valmistaja on tehnyt uudenmalliset nostimien pidikkeet, joissa on lisäkaulus, joka estää työntötankoa tippumasta painimen kupista, jos esim. öljynvaihdon jälkeen nostimessa ei olisi tarpeeksi öljyä.
Yhtenäinen kannentiiviste vaatii myös 1,5 mm matalammat päätypakkerit, koska nyt pakkerit tulevat tiivisteen päälle, mutta alkuperäisissä tiivisteen sivuun suoraan lohkon päälle. Nämä osat ostin Jamantilta Espoosta, joka on erikoistunut Jeepien huoltoon.
Myöskin imu- ja pakosarjan tiivisteet ovat yhtenäiset ja metalliset. Olisiko näiden kestävyys sitten parempi, kun näihin ovat siirtyneet.

Kuva
Viimeksi muokannut VMTD, 22.3.2012 22:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Alfa 166 2.4 JTD -00, Alfa 155 1.7 TS- 95, SAAB 9000 CDi -96, CS 2,0t -97
Avatar
VMTD
Viestit: 183
Liittynyt: 20.10.2010 20:56
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Nostimetkin avasin ja puhdistin, mutta en uusinut. Uusien hinta oli muistaakseni jotain 50 euroa kappaleelta, joten olisi siinä kuitenkin tullut lisäkustannusta ja pitäisihän noiden kestää melko kauan. Nostimien vaihtohan tässä koneessa vaatii kansien irroituksen, koska kannet painavat nuo pidikkeet tiiviisti nostimiin. Tuossa ei suunnittelu ole ollut kyllä kohdillaan.


Kuva
Alfa 166 2.4 JTD -00, Alfa 155 1.7 TS- 95, SAAB 9000 CDi -96, CS 2,0t -97
Avatar
VMTD
Viestit: 183
Liittynyt: 20.10.2010 20:56
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Suuttimet vein Riihimäen dieselhuoltoon, jossa vaihdettiin uudet kärjet.
Turbo kävi Lahdessa Riikosen turbohuollossa ja tullessa näytti uudelta.
Nyt olisi palikat koossa ja voisi aloittaa kokoamisen.


Kuva
Alfa 166 2.4 JTD -00, Alfa 155 1.7 TS- 95, SAAB 9000 CDi -96, CS 2,0t -97
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”