Järkee vai ei?--pakettiautosta matkailuauto

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
miqum_86
aktiivimeseläinen
Viestit: 2099
Liittynyt: 25.10.2010 20:14

Järkee vai ei?--pakettiautosta matkailuauto

Viesti Kirjoittaja miqum_86 »

Oon tässä hommaamassa Fiat Ducatoa ja jo vuosia on pyörinyt mielessä haave matkailuauton rakentamisesta pakettiauton koriin.Mitä muutoksia vaaditaan että täyttää kriteerit matkailuautolta ja onko verotus kuinka suopeaa esim.pakuun verrattuna?

Ja toinen,olis kiva jos joku on tehnyt tai tietää jonkun joka on tehnyt,kokemuksia ja kuvia näistä :roll:
® Mesen linttaklubi
-kuluttaa muttei kulje

® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Eikös se ollu hella, riittävä sisäkorkeus ja joku sängyn tapanen mitä siihen vaadittiin mutta päästöverot on samat mitä pakuissaki eli ei siinä mitään säästä.
miqum_86
aktiivimeseläinen
Viestit: 2099
Liittynyt: 25.10.2010 20:14

Viesti Kirjoittaja miqum_86 »

Runtula kirjoitti:Eikös se ollu hella, riittävä sisäkorkeus ja joku sängyn tapanen mitä siihen vaadittiin mutta päästöverot on samat mitä pakuissaki eli ei siinä mitään säästä.
:shock: no niin,näin minä pelkäsinkinja lisäpaino tuo lisäveroa,näinhän se on.Vai onko matkailuautoilla jotenkin eri laskukaava päästöverolle?En minä noiden päälle ymmärrä..toinen olis että tekisi huoltoauton.Eikös ne ole erikoisajoneuvoja ja näin ollen verottomia kokonaan?
® Mesen linttaklubi
-kuluttaa muttei kulje

® Mesen Porkkana-klubi
frak
Viestit: 231
Liittynyt: 28.10.2010 16:15

Viesti Kirjoittaja frak »

miqum_86 kirjoitti:
Runtula kirjoitti:Eikös se ollu hella, riittävä sisäkorkeus ja joku sängyn tapanen mitä siihen vaadittiin mutta päästöverot on samat mitä pakuissaki eli ei siinä mitään säästä.
:shock: no niin,näin minä pelkäsinkinja lisäpaino tuo lisäveroa,näinhän se on.Vai onko matkailuautoilla jotenkin eri laskukaava päästöverolle?En minä noiden päälle ymmärrä..toinen olis että tekisi huoltoauton.Eikös ne ole erikoisajoneuvoja ja näin ollen verottomia kokonaan?
Miksi et tee siitä kuorma-autoa? Kaikkein pienimmät verot ja pakua vapaampi 'rakenneltavuus'. Tarvii tietysti C-kortin (ja E:n, jos hinailet yli 750kg), mutta nehän on halpoja :-). Mahdollisesti myös nopeudenrajoittimen.
miqum_86
aktiivimeseläinen
Viestit: 2099
Liittynyt: 25.10.2010 20:14

Viesti Kirjoittaja miqum_86 »

frak kirjoitti:
miqum_86 kirjoitti:
Runtula kirjoitti:Eikös se ollu hella, riittävä sisäkorkeus ja joku sängyn tapanen mitä siihen vaadittiin mutta päästöverot on samat mitä pakuissaki eli ei siinä mitään säästä.
:shock: no niin,näin minä pelkäsinkinja lisäpaino tuo lisäveroa,näinhän se on.Vai onko matkailuautoilla jotenkin eri laskukaava päästöverolle?En minä noiden päälle ymmärrä..toinen olis että tekisi huoltoauton.Eikös ne ole erikoisajoneuvoja ja näin ollen verottomia kokonaan?
Miksi et tee siitä kuorma-autoa? Kaikkein pienimmät verot ja pakua vapaampi 'rakenneltavuus'. Tarvii tietysti C-kortin (ja E:n, jos hinailet yli 750kg), mutta nehän on halpoja :-). Mahdollisesti myös nopeudenrajoittimen.
Multa löytyy kyllä kirjaimia kortista, BECE :roll: rajottimesta en tiedä.Vois tuota kuorma-autoa harkita.
® Mesen linttaklubi
-kuluttaa muttei kulje

® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

1.10.2001 jälkeen käyttöön otettuihin autoihin rajoitin tulee asentaa vuoden 2006 loppuun mennessä.
frak
Viestit: 231
Liittynyt: 28.10.2010 16:15

Viesti Kirjoittaja frak »

Runtula kirjoitti:1.10.2001 jälkeen käyttöön otettuihin autoihin rajoitin tulee asentaa vuoden 2006 loppuun mennessä.
Onneks oma sprinter on riittävän wanha :)

Naapurin 2003 VW LT35 kuuluu johonkin väliinputoajarunkonumerolistaan, jonka ei tartte laittaa rajoitinta jostain käsittämättömästä syystä. Niitä on kai maassa toistakymmentä. Näkyy myös käytettyjen hinnoissa.
miqum_86
aktiivimeseläinen
Viestit: 2099
Liittynyt: 25.10.2010 20:14

Viesti Kirjoittaja miqum_86 »

frak kirjoitti:
Runtula kirjoitti:1.10.2001 jälkeen käyttöön otettuihin autoihin rajoitin tulee asentaa vuoden 2006 loppuun mennessä.
Onneks oma sprinter on riittävän wanha :)

Naapurin 2003 VW LT35 kuuluu johonkin väliinputoajarunkonumerolistaan, jonka ei tartte laittaa rajoitinta jostain käsittämättömästä syystä. Niitä on kai maassa toistakymmentä. Näkyy myös käytettyjen hinnoissa.
Mulla ei vissiin tuo vuosimalli sitten ylity,tää oli muistaakseni -99 vai -00.No katellaa ny,kaikenlaista täs viel auki,miten alottaa :roll:
® Mesen linttaklubi
-kuluttaa muttei kulje

® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Kokonaismassan nosto vaatii valmistajan paperit, monesti vahvemmat jouset renkaat jne. Lisäksi KA:ksi muuttaessa tulee olla valmistajan tai jonkun kuormakoripajan paperit kuormansidontapisteistä ja kuormatilan etuseinästä. Valovaatimuksiakin on ja roiskeläpät tulee asentaa yms. Aika työläs homma.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
frak
Viestit: 231
Liittynyt: 28.10.2010 16:15

Viesti Kirjoittaja frak »

Easy Rider kirjoitti:Kokonaismassan nosto vaatii valmistajan paperit, monesti vahvemmat jouset renkaat jne. Lisäksi KA:ksi muuttaessa tulee olla valmistajan tai jonkun kuormakoripajan paperit kuormansidontapisteistä ja kuormatilan etuseinästä. Valovaatimuksiakin on ja roiskeläpät tulee asentaa yms. Aika työläs homma.
Mun sprinter tuli pakuna saksasta.

Laitoin siihen sisälokarit bitumimatolla höystettynä ja takasisälokarista sojottaa just riittävästi roiskeläppää.

Kuormansidontapisteet vedin läpi pohjasta. Irrotin sitä ennen pohjan verhoilun, kotelosuojamassaa ja lisäeristettä pellin päälle ja vaneri takaisin.

Printtasin uuden tyyppikilven 3550kg kokonaismassalle ja teippasin sen alkuperäisen viereen.

Vakiorenkaat, -väliseinä ja -valot kelpaavat, autohan on täysin sama kuin Suomessakin myytävät Sprinterpakut ja -kuorkit.

Katsastuksessa ei mitään ongelmia. Tuskin on suuria ongelmia myöskään Ducatojen/Jumpereiden/Boxereiden rekisteröimisen kanssa.

Ei kovin työlästä, pääsee tuntipalkoille :)
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Jälleen varmaan inssistä kiinni se helppous. Yhen LT:n muutoksen kanssa heitettiin hanskat tiskiin kun meni liian kimurantiksi.

Vaan eikös Sprintereissäkin mene kantavuuden mukaan vanne- ja rengasleveys sekä jousilehdet? :?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Taktik
Viestit: 500
Liittynyt: 02.11.2006 13:31
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Taktik »

Ja bensakoneisiin kuorma-autoihin ei tarvi jälkiasentaa nopeudenrajoitinta vuoden 2001 autoihin, esim. H2 Hummerit on k-autoja ilman rajoitinta. Sitten jostain vuosimallista alkaen se on pitänyt olla noissa pensavehkeissäkin.

Valot ja vilkut varmaan esim. Sprinterissä kelpaa kun niissä on hyväksyntämerkinnät sekä paku että k-a käyttöön. Ne merkkinät kun eivät ole samoja :? Jostain joskus lueskelin, luultavasti od:n foorumilta, että esim. juuri nuo k-a Ducatot ja Jumperit voisi virkaintoinen inssi hylätä valoista kaikki leimalla, niissä kun ei alkuperäisissä ole molempia hyväksyntämerkkejä, Sprinterissä sitten taas olisi kummatkin :?: Tieto lisää tuskaa :x
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Parissa tuonti KA-Sprinterissä on ollu sivuvilkut sellaset työkonemajakan kokoset tötteröt. Kaipa se on tullu maahantuotikatastuksessa pomppu, ei sellasia kukaan ainakaan näön vuoksi pistä.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
miqum_86
aktiivimeseläinen
Viestit: 2099
Liittynyt: 25.10.2010 20:14

Viesti Kirjoittaja miqum_86 »

No onpahan nyt kaks eri tapaa alkaa rusnaamaan romua,tosin tässä jo ajattelin että eiköhän se helpointa oo heittää patjat lattialle ja keitellä trangialla..ja ajaa pakuverolla
® Mesen linttaklubi
-kuluttaa muttei kulje

® Mesen Porkkana-klubi
frak
Viestit: 231
Liittynyt: 28.10.2010 16:15

Viesti Kirjoittaja frak »

Easy Rider kirjoitti:Jälleen varmaan inssistä kiinni se helppous. Yhen LT:n muutoksen kanssa heitettiin hanskat tiskiin kun meni liian kimurantiksi.

Vaan eikös Sprintereissäkin mene kantavuuden mukaan vanne- ja rengasleveys sekä jousilehdet? :?
Vaikea sanoa onko joku 200-sarjan sprinter jotenkin erilainen, mutta noi 300-sarjalaiset menee ilmeisesti läpi vakionakeilla ja -jousilla. Kaikki sprinterit jota mä oon nähnyt ovat olleet vähintään 225R15-renkailla, joissa on ollut riittävä kantavuus.

Tosiaan viime katsastuksessa, joka tais olla Suomessa tuon auton 12. normikatsastus muutoskatsastuksen jälkeen, inssi mainitsi, että pitäis olla ne isommat törösivuvilkut, mutta kun siitä ei aikaisemminkaan ole huomautettu, niin ei viitsi viilata pilkkuja ja menee läpi alkuperäisillä vilkuilla.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Ykköskorisissa kirjelaatikko-, summuut terveisten kuljetusmallit ja heviduuti paripyörävermeet 195/70r15c ja 300 sarja 225/70r15c. Paripyörävehkeissä omat vanteensa ja nelirenkaisissa kahta tai kolmea vanneleveyttä. (5 1/2", 6", 6 1/2") Ellen ny oo täysinkin hakoteillä.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”