
Koneena on rapiat 90 heppainen 1.6 litran bensa, joka liikuttaa tätä yllättävänkin tilavaa autoa varsin mukavasti. Ei tokikaan mikään raketti, mutta sellaiseen leppoisaan liikkumiseen varsin passeli. Laatikko on viisi vaihteinen ja välitykset ovat lyhkäiset. Auto ohjeistaa vaihtamaan 5.vaihteelle jo hieman yli 60 km/h vauhdissa. Hieman reippaampi eteneminen vaatikin sitten jo sukan työntämisen syyläriin ja kiekkamittarin neulan on syytä sojottaa kello kolmen suuntaan. Vääntöä tässä ei ole nimeksikään mutta kytkin on käytöltään oikein mukava, joten ilman nykimisiä pääsee helpostikin liikkeelle.

Sisätiloiltaan Kian on mukavan tilava, ainakin tällaiselle alle 170 senttiselle. Etutilat erityisesti ovat mukavat ja kohtuullisen hyvin saa ajoasennonkin haettua, vaikka penkissä ei ole etuosan korkeuden säätöä. Itse penkin ovat itselleni hiukan leveät mutta kunnolliset sivuttaistuet ovat kuitenkin tarjolla. Eihän tällä toki kovin rajusti kanttailla mutkiin, mutta tuovat tukea jokatapauksessa hieman rotevammalle kuskille. Hallintalaitteet ovat perustavaraa, jotkin painikkeet hieman halvan oloisia mutta toimivia. Ohjauspyörä on sopivan kokoinen ja tuntuma hyvä. Jenkkavehkeet ihan perustasoa mutta radion toiminnassa on jotain ihmeellistä.

Ohjaukseltaan Kia on hieman kaksijakoinen. Kaupunkinopeuksissa ehkä aavistuksen liian löysä ja tunnoton ohjaus, joka kuitenkin paranee siirtyessä moottoritielle. Parkkiin ajaessa taas kevyt ohjaus on ihan kiva juttu. Maantiellä auto menee eteenpäin eleettömästi, ollen hieman sivutuuliherkkä.
Talouden molemmat autot ovat nelivetoisia, joten aikamoinen tottuminen on etuvetoisen etenemiskykyyn, tai sen puutteeseen. Meinasin jo ensimmäisenä iltana jäädä rekan alle, kun ei se siitä risteyksestä ihan niin rivakasti lähtenytkään...
Luistoneston saa pois päältä, jolloin autolla voi hieman kikkaillakin. Mutta kovin vähäisiä kiksejä tällä sellaisesta toiminnasta saa.
Rengasmelut ovat jokseenkin kovahkot mutta lienee korjaantuisi toisenlaisilla rengasvalinnoilla. Muutoin äänimaailma on mukava ja keskustelu vierustoverin kanssa onnistuu ilman huutamista. Varusteina on perusajotietokone ja vakionopeudensäädin, ilmastointi yms. perusjutut. Eli käytännössä kaikki mitä tarvii tällaisessa autossa.
Tämän hintaluokan autoksi tämä on jopa hyvä, helppo omaksua, auto ei kolise ja pauku ja ajettavuus on aivan mukava. Tiloiltaan hyvä ja varusteet riittävät. Tähän päälle tulee siis pitkät takuut, joten joskus on hyvä miettiä kannaako uuteen autoon laittaa 19 tonnia vai 29 tonnia? Toiseen saa kunnon takuut ja toiseen kenties vain 3 vuotta/ 100 000 km. Voin suositella, jos joku hakee kohtuu hintaista perusautoa arkikäyttöön.


