Anoppikokelaalle turvallinen auto parilla tonnilla?

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
Avatar
tuc
Ekomies
Viestit: 830
Liittynyt: 30.10.2005 1:59
Paikkakunta: Turku

Anoppikokelaalle turvallinen auto parilla tonnilla?

Viesti Kirjoittaja tuc »

Hankin anoppikokelaalle vuosi-pari sitten vanhan Nissan Sunnyn, jonka pari päivää sitten citymaasturi murskasi peräänajossa lunastukseen. Kukaan ei loukkaantunut, koska takapenkiltä oli lähtenyt henkilö 5min aiemmin pois. Asia kuitenkin herätti, että ei hemmetti, ei noilla 80-luvun Nissaneilla viitsi antaa mukavan ihmisen ajaa, kun vähänkin isommassa kolarissa lähtee henki.

Nyt metsästetään "uutta" autoa, jonka speksit ovat seuraavat:

- Hinta noin 3000 euroa ja joustovaraa +-1000e.
- EuroNCAP-testissä vähintään 3 tähteä.
- Pieni kulutus
- Halvat varaosat
- Tilaa ei tarvitse ylettömästi, mutta ei siitä haittaakaan ole
- Kilometrejä tulee sen verran, että tosi pihi diesel voi olla taloudellisesti kannattava ostos.

Tuossa rupesin katsomaan, että Nissan Primera vm. 1996 tai uudempi (korimalli P11) ja Scoda Octavia 1 täyttäisivät ehdot ja olisivat fiksun näköisiä eikä kulutuskaan päätä huimaa. Myös VW Polo neliovisena voisi käydä.

Mitä muita tulee mieleen tuossa hintaluokassa? Skoda Fabia voisi olla juuri ja juuri budjetissa ja olisi varsin tuoretta tekniikkaa mutta jos siitä hajoaa jotain niin se on jo avaruustekniikkaa ja kallista sellaista kun on 2000-luvulta. :roll:

Mutta eihän Skodat hajoa? Nissanit ainakin ovat pomminvarmoja? VW Polo dieselillä kestänee myös varsin hyvin nätissä ajossa?
2005 S 500 L
1995 C 220 Elegance
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

Jos ei tarvi kahta enempää istumapaikkoja niin tässä voisi olla yksi.
[nettiauto]1972580[/nettiauto]


Turvallisuutta, eikä ole paha ruokainenkaan 8) Toki kilometrejä jonnin verran, mutta...
[nettiauto]1972196[/nettiauto]
Avatar
®ÐÐ
Dr.Durex
Viestit: 3460
Liittynyt: 05.10.2005 9:20
Paikkakunta: FIN Springfield/Liminka/Kituvesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ®ÐÐ »

200D :D
raskaus on kemiaa
parittelu on fysiikkaa
yhdessä ne on biologiaa
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29284
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Polo, Corsa, Clio, 306, Escort jne tarjontaa löytyy dieseleistä.
Turvallisuudesta en tiedä mutta itse voisin harkita tuohon tarpeeseen tämäntapaista dieselautoa:

[nettiauto]1982012[/nettiauto]

Bensavehkeistä löytyy Fiatin Bravo, Brava, Punto ...

Tässäkin yksi vaihtoehto, ilmastoinnilla:

[nettiauto]1969261[/nettiauto]
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Skodillac äänenkorkeuden intervalli vois olla ihan hyvä! Itekin oon niitä katellu, vaikka oon VAG-karsastaja.. :roll: Skoda jotenkin sytyttää... :lol:

Kun tahtois jonkuu pieniruokasen tiiselifarkun, mutten mitää mopookaa. (suomeks Uus octavia RS TDI DSG 8) )
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
tupru
Hole 19
Viestit: 1587
Liittynyt: 27.6.2007 21:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tupru »

EuroNCAP testejä ei pidä tuijottaa sokeana.. Esim pieni auto voi saada 4 tähteä, mutta iso "vain" 3.

Väitän silti, että iso auto vie nokkakolarissa "voiton" :!:

Toki isommassa autossa tahtoo kulutus myös olla suurempi. :roll:

Vähä vaikia se voipi olla valita, semmosta pyörittelyähän se helposti on. :lol: :lol:
® Mesen linttaklubi
- Tyytyväisyys on kehityksen loppu ja rappeutumisen alku :ope:
Avatar
tuc
Ekomies
Viestit: 830
Liittynyt: 30.10.2005 1:59
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja tuc »

Corsa sai EuroNCAPissa juuri ja juuri 2 tähteä, eli ei semmoista. :/

Volvo olisi muuten messevä, mutta ylläpitokulut ja kulutus taitaa olla vähän turhan kovat.

200D voisi olla ihan passeli, mutta kun kyseessä ei ole maailman suurin rattisankari, niin uskaltaako sitä takavetoista?

Seatti ja Focus menevät segmenttiin erinomaisesti. Eipä ole hinnalla pilattu... NCAP-testitkin menneet molemmilla hyvin.

Hyvä kommentti tuprulta, että NCAP-tähdet eivät kerro kaikkea. Kuitenkin esim. Volvo 940 ja Renault Modus nokkakolarissa:

http://youtube.com/watch?v=k3ygYUYia9I

Rumaa jälkeä Volvoon... mutta joo, esim. Corsan 2 tähteä pienenä autona on jo huolestuttavaa. Isolla autolla 2 tähteä on vielä siedettävä lukema (esim. W202).

Kiitos tähänastisista vinkeistä, täytyy vielä katsella tovi!
2005 S 500 L
1995 C 220 Elegance
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

justhaa kotillakki menis putjettiin:
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1951968 8)

Miä voisin kyl tuollasen ottaa, kukas tarvis 940 turbon? 8)
tuc kirjoitti: 200D voisi olla ihan passeli, mutta kun kyseessä ei ole maailman suurin rattisankari, niin uskaltaako sitä takavetoista?
No johan tuossa on vakiona se luistonesto (loistava teho/painosuhde 8) ), niin mitäs tuossa nyt on vaarallista? :lol:
Viimeksi muokannut Vensku_, 20.6.2008 17:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Pikku Myy
Viestit: 3379
Liittynyt: 21.9.2005 19:49
Paikkakunta: pianotehtaan kupeessa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pikku Myy »

Tuc kirjoitti:200D voisi olla ihan passeli, mutta kun kyseessä ei ole maailman suurin rattisankari, niin uskaltaako sitä takavetoista?
No entäs sitten mie :oops:

Sankaria miusta ei saa tekemälläkään saati sitten ratti... Oman pesueen edelläajavan yksilön ahteriin törmäys jäisessä risteyksessä liki nollavauhdissa onnistuu helposti 8)

Talvella ei ollut juuri laisinkaan nastoja renkaissa, ei kyllä juuri talvikelejäkään ollut. Tosin sellaiset 15 000 kilometriä tuli tarvottua Suomenmaata ympäriinsä, että saattoi siinä ehkä paikoitellen toki liukastakin nähdä :?

Mutta silti 200Dee sopii käteen kuin hanska. Ja pois en vaihtaisi mistään hinnasta. Enkä varsinkaan etuvetoiseen :pappa:

Aina sanotaan, että takatuuppari on hankala ajettava talvella mutta mie väitän toisin. Kyllä jos itseltäni jompi kumpi Metsähallituksen puolelle talvikelillä lipeää niin se on silloin etuvetoinen :oops: Älkääkä kysykö miten se onnistuu. Mie tiiän, että jopa nelikon saapi kirpoamaan käsistä pöheikköön talvikelillä 8)
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

tuc kirjoitti: Isolla autolla 2 tähteä on vielä siedettävä lukema (esim. W202).
Corolla koko luokan auto ei ole likelläkään isoa :wink:
Avatar
pp d
Dieselspesialisti
Viestit: 2340
Liittynyt: 25.11.2005 16:10
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pp d »

Mullahan on tuo vähä ajettu 300D myynnissä, ei tartte ennää ettiä :idea:
No Merc at the moment
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Jopa tuc nakkas visaisen pähkinän purtavaksi!

Henkilöauton turvallisuus ja turvattomuus on perin juurin käsitteellinen asia ja käsittääkseni suhteellinen käsite. Mielestäni autot on vaarallisia autossa olijoille, kuin myös kaikille muille ihmisille, missä he yleensä ovatkaan.

Jututettuani eri alojen ihmisiä, kenelläkään heistä ei ollut varmaa tietoa turvallisista autoista. Ainoastaan Suomen hevosjalostusliiton projektipäällikkö antoi hieman toivoa asian suhteen. He aikovat aloittaa projektin, jossa on tavoitteena jalostaa hybridi, jossa olisi parhaimmat osat autosta ja hevosesta.

Jäämme suurella mielenkiinnolla odottamaan projektin tuloksia, jotta viimeinkin saisimme nähdä todellakin turvallisen auton!





Ps. Ruotsissa on tilastoja autojen kolariturvallisuudesta. Muistaakseni Saab 9000 on menestynyt hyvin, kun on tilastoitu vammautumis- ja kuolleisuus määriä todellisissa onnettomuustilainteissa.
Uula
Viestit: 276
Liittynyt: 31.10.2005 16:18

Viesti Kirjoittaja Uula »

Anopille turvallinen auto????? Miksi? :twisted:
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

En kyllä itsekään lähtisi tonnin tötteröä valitsemaan minkään eurotähtien mukaan. Itse olen nyt etsinyt perheeseen kakkosautoa (kohtuullisen taloudellista) ja minulla on yhtenä tärkeimpänä kriteerinä ajonvakautusjärjestelmä. Nyt kun olen hieman aiheeseen perehtynyt, niin näyttää siltä että corolla-luokassa pitää ostaa minimissään 2005 tai 2006 vuosimalli että ko. varusteen autoon saa. Minulla tällä hetkellä listalla Toyota Auris, Kiia Cerato ym kulkimet joita nyt seurailen.
220cdi
Viestit: 59
Liittynyt: 01.10.2005 0:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja 220cdi »

samanlaiseen ongelmaan löytyi itelle ratkaisu ostamalla 206 pösö, 5d, 1.6 eli isolohko. vm99, ajettu 170tkm ja hinta 3700e.

Suosittelen.

Hyvännäköinen ja motonetin hinnat ei oo pahoja.
Avatar
tuc
Ekomies
Viestit: 830
Liittynyt: 30.10.2005 1:59
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja tuc »

Mulla on vahvat ennakkoluulot Pököteistä ja etenkin 206-malleista kun ne tuntuu olevan vikalistojen kärjessä. :?

Ajonvakautusjärjestelmä on ihan turha laite naiselle, joka on ajanut mutkaisia pikkuteitä vuosikymmeniä eikä auto lähde käsistä koska ko. henkilö ajaa tosi varovasti.

Anoppikokelaalle turvallinen auto on tärkeä siksi, että jos se kupsahtaa niin arvatkaa vaan kuka sen jälkeen pannaan hommiin ylläpitämään perheen vanhaa omakotitaloa... :roll:

Mersut voisi kyllä olla ihan hyviä, mutta tosiaan tuo takavetoisuus vähän pelottaa. Toisaalta jos Ladalla on ko. henkilö pysynyt tiellä niin pysyy kyllä Mersullakin. Ja Mersu on aina Mersu.

Kovasti jälleen kiitoksia hyvistä vinkeistä. Pitäisi ruveta koeajamaan varmaan lähiaikoina.
2005 S 500 L
1995 C 220 Elegance
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2334
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

Anoppikokelaalle turvallinen auto on tärkeä siksi, että jos se kupsahtaa niin arvatkaa vaan kuka sen jälkeen pannaan hommiin ylläpitämään perheen vanhaa omakotitaloa... Rolling Eyes


Kerkeskö se soininvaara sellasenkin lain saamaan aikaan. :shock:
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
tuc
Ekomies
Viestit: 830
Liittynyt: 30.10.2005 1:59
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja tuc »

cdi, siinä ei paljoa lakeja ja pykäliä kysytä kun vaimokokelas kertoo miten asiat menee. :oops: :D
2005 S 500 L
1995 C 220 Elegance
Avatar
nehe
kivenpyörittäjä
Viestit: 2205
Liittynyt: 30.3.2008 18:17
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja nehe »

tuommone ketterä ja taatusti luja kauppakassi :shock: kulutus varsin kohtuullinen ja ei tarvi nii nuukasti valita ajolinjoja :D malli o T-54Kuva
*itut se oo vinossa..ite oot kallellaan.
Avatar
tuc
Ekomies
Viestit: 830
Liittynyt: 30.10.2005 1:59
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja tuc »

NONNI! Nyhä se löyty! T-54! Tuo kyseinen malli olisi vielä mukava ettei koirat jää auton alle. :shock:

Tosin parkkipaikka on aina välillä kuravelliä vaikka olen sinne vähän ojaa kaivellut, joten uppoisi noin iso lotjo aika syvälle jos pariksi päiväksi jättäisi ajamati.

Onko kulutuksesta mitään tietoa? Lasketaanko litroina per kilometri vai per minuutti? :lol:

Työmatkakin lyhenisi jokusen kilometrin, kun linnuntietä pääsisi.
2005 S 500 L
1995 C 220 Elegance
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Kaverilla joka meidän Zilin omisti aikanaan ja kilvitti sen sekä teki lavan, oli tuossa Tuusulassa T-54. Siinä sillä oli se keskellä pientaloaluetta ja ajeli välillä kyliäki ympäri. :lol: Naapurit vissiin mielissään, kun on kylällä omat puolustusvoimat. :roll:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Maiju-hoitsu
keittiön hengetär
Viestit: 158
Liittynyt: 24.2.2008 19:33
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja Maiju-hoitsu »

Oishan mellevä peli toi Nehen ehottama, pääsiskö kyytiin?
Muutoin minä kyllä vannon tuon Astran nimeen.
Sairaan hyvä hoitaja - nykyisin mersuilija, sydämeltään ooppelisti.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”