
Vertailu Bmw 500 sarja vs. Mb 124
Vertailu Bmw 500 sarja vs. Mb 124
No niin arvoisat foorumilaiset,tämmöstä vertailua aattelin heittää.Leikiteltäisiin että vertailussa olisi jotakin tuossa vm.90-95 olevat kamppeet,bensa tai diisseli koneella ajokm. 350000-500 000.Vois toki vertailla merkkien muitakin malleja.Bemarista mulla ei mittään tietoo,joten antakaahan paukkua hyviä ja vähemmän hyviä puolia bemusta.....
tiiä vaikka joskus vaihtelis..... 

Vuosimallihaarukka kun oli asetettu välille 90-95 niin BMW:n korimalli on e34.
BMW:n dieselit eivät ole ikiliikkujan maineessa, kansivaivaa on kuulemma...
24-venttiilinen M50 bensakutonen on varsin luotettava peli. Jakopää ketjulla jne. Uudemmissa VANOS-malleissa tuppaa tuo nokka-akselinsäätö hajoamaan kilometrien myötä.
BMW:n dieselit eivät ole ikiliikkujan maineessa, kansivaivaa on kuulemma...
24-venttiilinen M50 bensakutonen on varsin luotettava peli. Jakopää ketjulla jne. Uudemmissa VANOS-malleissa tuppaa tuo nokka-akselinsäätö hajoamaan kilometrien myötä.
I drive an Opel. What's your excuse?
Elä kysy niin vaekeeta ,mutta voisko verrata pienempää esim.W201 jne.Hannu kirjoitti:e34 vai e39 korimallin bemu

Viimeksi muokannut daerok, 14.2.2006 20:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Bemarilla ei ole oikein kunnollista dieselkonetta.
Kuten Melitos mainitsi, 24V bensakuutonen on kelpo kone.
Vanos on ongelma lähinnä ensimmäisissä Vanos-systeemillä varustetuissa, niihin vaihdetaan uudemman malliset osat ja "kalkutus" loppuu.
Itse olen muutaman korjannut, ne on niitä -91 seutuvilta joissa ongelmaa on ollut.
E36 koppainen Bemari on kiva auto 2,5 litraisella 192 heppaisella koneella, siihen vielä automaattilaatikko, ilmastointi ym.
Kuten Melitos mainitsi, 24V bensakuutonen on kelpo kone.
Vanos on ongelma lähinnä ensimmäisissä Vanos-systeemillä varustetuissa, niihin vaihdetaan uudemman malliset osat ja "kalkutus" loppuu.
Itse olen muutaman korjannut, ne on niitä -91 seutuvilta joissa ongelmaa on ollut.
E36 koppainen Bemari on kiva auto 2,5 litraisella 192 heppaisella koneella, siihen vielä automaattilaatikko, ilmastointi ym.
wiimax.fi
joo ne tiisselit ei oikein kestävän maineessa ole...ja niissä vanhemmissa bensa ja diisseli koneissakin niitä kansia on halkeillu...nuosta vanoksista ei tietoa,mutta ajelin vähän kaverin 320i:llä niin oli kyllä mahtava kokemus...tuntu niin eriltä kun mursu...antaa mersu tietty tasoitusta kun 350tkm enempi ajettu...mutta ainahan on mainostettu ajamisen iloa ja sitähän se on...
ite kuitenkin päätyisin 124:een...paremman näköinenkin kuin tuo e34...mutta makuja on monia...
ite kuitenkin päätyisin 124:een...paremman näköinenkin kuin tuo e34...mutta makuja on monia...
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN-
-Lintta-AATELINEN-

Kyllähän tuo E34 hieno auto on. Varsinkin 94 faceliftin jälkeen (V8-maski ja muuta lisävarustetta). Pitäisi olla hiljaisempi ajossa kuin W124. MUTTA! Kestää huonosti kilometrejä, monet näyttää jo 200tkm ajettuna todella nuhruisilta (ainakin minun mielestä). Huoltokustannukset huomattavasti suuremmat kuin Mersussa. Noissa on kaikenlaista pikku sähköhilpettä jotka alkavat värkkäämään vanhetessaan (yksi murheenkryyni on mittaristo ja check control). Siitä ei tosin pääse mihinkään, että bemun suoran kutosen ääni on nannaa korville.
Bemarista puuttuu vaan se "jokin"...
Tulipa ennen Mersun ostoa katseltua tuommoisia 94-95 525i touringeja.
t. Onneksi Mersun ostanut


t. Onneksi Mersun ostanut

® Mesen Porkkana-klubi
Kyllä, Mersun jälkeen melkein kaikkien muiden autojen sisustukset tuntuvat laaduttomilta rimpuloilta. (Etenkin kun on tottunut pähkinäpuuhunHVM kirjoitti:Pemarissa on mersuun verrattuna kokolailla peltinen ja muovinen vaikutelma, ja nyt vertaillaan vaikkapa -92 ikäisiä autoja. Pemarin ovet ovat kuin suoraan jostain Camrysta, samaten sisustus. Tahtoo paaaaljoooon puuta autoonsa.![]()



® Mesen Porkkana-klubi
Vanhimmat bemun dieselit on pensakoneiden pohjalta kehitetty ja sen huomaa. Ei oikeen alumiinikannella ole jakoa valun kanssa. Kaverilla oli e30 dieselibemu n.1vuosi sitten. Mittarin mukaan oli 170tkm ajettu. Nätti auto muuten mutta tiputti esikammion palotilaan ja kone meni ihan killiin.Melitos kirjoitti:BMW:n dieselit eivät ole ikiliikkujan maineessa, kansivaivaa on kuulemma...
No verrataan nyt sitten, nimittäin työmaan pihassa on työkavereiden sopivat vertauskohdat, eli E34 525 bemari ja w124 260E.
Ensin Mersu: Ovi auki ja istuutuminen kuskinjakkaralle, tutun tuntuinen ja rattikin tuntuu tutulta ja asentokin on hienosäätöä vaille kohdillaan. Avain virtalukkoon ja hörähtää käymään, lähes yhtä hiljainen kuin nykykotterot yleensäkään tyhjäkäynnillä. sitten pois työpaikan pihalta ja tielle, on liukasta mutta mutkaisella tasaisella tiellä perä pysyy hyvin mukana vaikka painan reilumminkin kaasua...vähän reilummin ja hallittu luisu on saatu aikaan...tulee kiire pysähtyä risteykseen, muutaman sadan metrin suoralla ehti sutien kelata 130 mittariin ja jarruttelua, ABSit naputtaa hyvin, renkaat eivät ole parhaassa iskussa mutta muutama nasta sentään oli vielä olemassa. Käännyn maantielle, tuttu vikaviiksi josta vilkku päälle ja baanalle, vilkun palautus ei näköjään toimi.
Auto ei ollut piuhannokassa mutta 10min ajon jälkeen alkaa olla lämmintä vaikka on 15 astetta pakkasta, ei se tietysti kauaa ollut ehtinyt seistäkkään. Edessä rekkaletka, kevyt kaasunpainaminen ja kuivalla asfaltilla kiihtyvyys on jotain muuta kuin omassa väyrysessä...ohitus menee kevyesti ja samalla painan pissapojasta lasolia ruudulle.
Käännyn sivutielle joka on vähän heikossa kunnossa, kuopissa kolisee, olisikohan alapallo syypäänä ja vähän isompaa töyssyä niin pakoputkisto kolkkaa jostainkohtaa. Takaisin valtatielle ja auton palautus, tutulta tuntui auto ja en muistanutkaan että se noin paljon ripeämmältä vaikutti kuin oma väyrynen.
Sitten BMW: Avaimet käteen, kauko-ohjain ei toimi....ei kuulemma toimikkaan joten avainta oveen ja ovi auki ja istuutuminen autoon. Tämän auton omistaja on 10cm minua pidempi joten täytyy vähän säädellä penkkiä..eteenpäin ylöspäin ja selkänojaa vielä hieman. Ihan mukava istua mutta miksi päälakeni ja katon väliin jää 50cm tyhjää, kai tämä on sitten pitkänmiehen auto(itse vain 180cm). Tuntuu jotenkin hassulta istua lattialla vaikka penkki onkin noin jalkojen puolesta ihan mukavasti korkealla. Tältä kääpiöstä siis tuntuu.
Auto käymään ja murahtaa laakista, ovi on auki ja moottoripuolelta kuuluu kumma tiktiktik-ääni, koska tak-ääntä ei kuulu niin ovi kiinni ja samalle lenkille kuin Mersulla, pihalla pieni kaasun painaminen ja miehekäs murahdus tulee sisätiloihin, mutta tämä ei oikeastaan häiritse vaan kuulostaa hyvältä, käännös tielle ja hanaa....perä tulee rinnalle mutta hyvin pysyy hanskassa, herkemmin kyllä lähtee luistoon kuin mersu, kitkarenkailla voi olla osuutta asiaan. Kuivalle asvaltille paastyä kokeillaan kiihtyvyyttä, tässä on paremmat ääniefektit jotka luovat vaikutelmaa nopeammasta repäisystä mutta ehkä tämä lähteekin ripeämmin kuin mersu..edessä taas rekka, jotenkin minusta tuntuu että pitää nostaa persettä penkistä tähyilläkseni ohituspaikkaa. Ketään ei tule vastaan joten hanat kaakkoon...satasesta puoleentoista kiihtyy uskomattoman hyvin, kulutusmittari heilahtaa tappiin. Hiljentelen ja käännyn taas kuoppaiselle sivutielle, ei minkäänlaisia sivuääniä, tuntuu vähän jäykemmältä kuin mersu. Heitän saman lenkin takaisin ja kaarran pihaan. Jos näistä nyt jonkinlaista analyysiä alkaisi vääntää niin täytyy myöntää että mukavia molemmat.
Bemarille en voi oikeastaan antaa miinusta kuin ihmeellisestä ajoasennosta joka aiheuttaa pieniä näkyvyysongelmia ainakin minulle...voi olla tottumiskysymyskin. Ja ylimääräisiä hallintalaitteita lukuunottamatta ihan positiivinen koeajolenkki. Voisin jopa ajella tällaisella.
Mersun plussia olen vähän jäävi kommentoimaan, auto kun on niin tutunmakuinen kuin voi olla, miinustakaan ei oikein voi antaa, pikkuviat on pikkuvikoja. Mersumiehenä valitsisin tietysti tämän mutta ymmärrän kyllä että joku mieltyy tuollaiseen bemariinkin, statusarvoahan näillä vanhuksilla on jotakuinkin saman verran. Ja muu on ihan omasta mieltymyksestä kiinni. En nyt jaksanut alkaa yksityiskohtaisempaa raporttia laatimaan kun ei ole tuota aikaa, tyyliin kun kierrokset näyttävät 3450 niin....
Ensin Mersu: Ovi auki ja istuutuminen kuskinjakkaralle, tutun tuntuinen ja rattikin tuntuu tutulta ja asentokin on hienosäätöä vaille kohdillaan. Avain virtalukkoon ja hörähtää käymään, lähes yhtä hiljainen kuin nykykotterot yleensäkään tyhjäkäynnillä. sitten pois työpaikan pihalta ja tielle, on liukasta mutta mutkaisella tasaisella tiellä perä pysyy hyvin mukana vaikka painan reilumminkin kaasua...vähän reilummin ja hallittu luisu on saatu aikaan...tulee kiire pysähtyä risteykseen, muutaman sadan metrin suoralla ehti sutien kelata 130 mittariin ja jarruttelua, ABSit naputtaa hyvin, renkaat eivät ole parhaassa iskussa mutta muutama nasta sentään oli vielä olemassa. Käännyn maantielle, tuttu vikaviiksi josta vilkku päälle ja baanalle, vilkun palautus ei näköjään toimi.
Auto ei ollut piuhannokassa mutta 10min ajon jälkeen alkaa olla lämmintä vaikka on 15 astetta pakkasta, ei se tietysti kauaa ollut ehtinyt seistäkkään. Edessä rekkaletka, kevyt kaasunpainaminen ja kuivalla asfaltilla kiihtyvyys on jotain muuta kuin omassa väyrysessä...ohitus menee kevyesti ja samalla painan pissapojasta lasolia ruudulle.
Käännyn sivutielle joka on vähän heikossa kunnossa, kuopissa kolisee, olisikohan alapallo syypäänä ja vähän isompaa töyssyä niin pakoputkisto kolkkaa jostainkohtaa. Takaisin valtatielle ja auton palautus, tutulta tuntui auto ja en muistanutkaan että se noin paljon ripeämmältä vaikutti kuin oma väyrynen.
Sitten BMW: Avaimet käteen, kauko-ohjain ei toimi....ei kuulemma toimikkaan joten avainta oveen ja ovi auki ja istuutuminen autoon. Tämän auton omistaja on 10cm minua pidempi joten täytyy vähän säädellä penkkiä..eteenpäin ylöspäin ja selkänojaa vielä hieman. Ihan mukava istua mutta miksi päälakeni ja katon väliin jää 50cm tyhjää, kai tämä on sitten pitkänmiehen auto(itse vain 180cm). Tuntuu jotenkin hassulta istua lattialla vaikka penkki onkin noin jalkojen puolesta ihan mukavasti korkealla. Tältä kääpiöstä siis tuntuu.
Auto käymään ja murahtaa laakista, ovi on auki ja moottoripuolelta kuuluu kumma tiktiktik-ääni, koska tak-ääntä ei kuulu niin ovi kiinni ja samalle lenkille kuin Mersulla, pihalla pieni kaasun painaminen ja miehekäs murahdus tulee sisätiloihin, mutta tämä ei oikeastaan häiritse vaan kuulostaa hyvältä, käännös tielle ja hanaa....perä tulee rinnalle mutta hyvin pysyy hanskassa, herkemmin kyllä lähtee luistoon kuin mersu, kitkarenkailla voi olla osuutta asiaan. Kuivalle asvaltille paastyä kokeillaan kiihtyvyyttä, tässä on paremmat ääniefektit jotka luovat vaikutelmaa nopeammasta repäisystä mutta ehkä tämä lähteekin ripeämmin kuin mersu..edessä taas rekka, jotenkin minusta tuntuu että pitää nostaa persettä penkistä tähyilläkseni ohituspaikkaa. Ketään ei tule vastaan joten hanat kaakkoon...satasesta puoleentoista kiihtyy uskomattoman hyvin, kulutusmittari heilahtaa tappiin. Hiljentelen ja käännyn taas kuoppaiselle sivutielle, ei minkäänlaisia sivuääniä, tuntuu vähän jäykemmältä kuin mersu. Heitän saman lenkin takaisin ja kaarran pihaan. Jos näistä nyt jonkinlaista analyysiä alkaisi vääntää niin täytyy myöntää että mukavia molemmat.
Bemarille en voi oikeastaan antaa miinusta kuin ihmeellisestä ajoasennosta joka aiheuttaa pieniä näkyvyysongelmia ainakin minulle...voi olla tottumiskysymyskin. Ja ylimääräisiä hallintalaitteita lukuunottamatta ihan positiivinen koeajolenkki. Voisin jopa ajella tällaisella.
Mersun plussia olen vähän jäävi kommentoimaan, auto kun on niin tutunmakuinen kuin voi olla, miinustakaan ei oikein voi antaa, pikkuviat on pikkuvikoja. Mersumiehenä valitsisin tietysti tämän mutta ymmärrän kyllä että joku mieltyy tuollaiseen bemariinkin, statusarvoahan näillä vanhuksilla on jotakuinkin saman verran. Ja muu on ihan omasta mieltymyksestä kiinni. En nyt jaksanut alkaa yksityiskohtaisempaa raporttia laatimaan kun ei ole tuota aikaa, tyyliin kun kierrokset näyttävät 3450 niin....
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Löysin topicin sattumalta, niin pakko kirjoittaa kun on viimeisen vuoden aikana molemmat ollut itellä, ensin 300e automatic 124 ja sitten BMW 525ia touring. Molemmissa vehkeissä ilman muuta puolensa, BMW väännön ja kiihtyvyyden puolesta ihan eri planeetalta, jalkoihin ei jäänyt missään tilanteesa, 300 vähän laiskemmän sutjakka, tehneenkö loota kun Bemmissä on 5 vaihdetta ja MB:ssä 4 ja välitykset ilmeisen eri laiset, ajettavuus menee aika tasan, BMW:ssä mulla oli tasonsäätö pumput lopun edellä niin kellutti perää, liukkalla kelillä Mersu ehkä jämäkämpi. BMW:n pisteitä laskee palanut kannentiiviste(lämmöt nous helteellä punaselle kun visko hajos) ja melkein viikon palkan vienyt pakoputki, Molemmilla kerkesin noin 4.kk ajella ja suht saman verran ja samanlaista ajoa, Bemarissa enemmän pikkuvikaa mm.pissapojan pumppu, ilmastoinnin kuivain, valojen korkeussäädön moottori ja vähän isompaa: Viskokytkin, kannentiiviste,pakoputki kateilta asti, Mersussa ei oikeastaan mitään suurempaa, pari poltinta ja mittarinvalojen himmennin. Kokonaisuutena, tehoiltaan ja kulutuksen puolesta ( BMW:llä vakkaripäällä matka-ajossa 7,8 ja MB:llä samoilla spekseillä 9,2) ostaisin varmaan seuraavana BMW:n, mutta osat MB:ssä halvempia ja todennäköisesti vähemmän sätösvikoja. Yhteenvetona sanoisin että jos näistä kahdesta pitäis valita pitempiaikainen auto niin se olis herrasmiesmainen MB, mutta esimerkisi kesä-autoksi nuorekas ja urheilullinen BMW.
Once you get fat you never come back.
Itse omistaneen E34 525i ja W124 300E. Molemmat "vajaa" venttiilisiä ja manuaaleja. Bemariin kuin istui nii välillä tunsi suunatonta tarvetta laittaa lippalakki päähän, mersuun kun istahti nii semmoinen pappamainen olo iski päälle. Bemarissa 25% lukko ja mersussa ASD joten molemmilla myös talvella eteneminen onnistui moitteetta. Tuo 300E kulutus oli jotakin aivan järkyttävää tai etten sanoisi sairasta
Tuskin oli kaikki kunnossa... BMW:n puolella isona miinuksena tuossa M20 koneessa oleva jakopäänhihna ja herkästi halkeava kansi (prkl).
Jos nyt pitäisi takaisin valita toinen niin... Uskoisin että tuo 300 tulisi takaisin. Jotenki sitä autoa on aina tasaisin väliajoin ikävä. Eikä helpota ollenkaan että kyseinen peli jäi tänne Vaasaan ja se näkyy tasaisin väliajoin Prisman parkkipaikalla

Jos nyt pitäisi takaisin valita toinen niin... Uskoisin että tuo 300 tulisi takaisin. Jotenki sitä autoa on aina tasaisin väliajoin ikävä. Eikä helpota ollenkaan että kyseinen peli jäi tänne Vaasaan ja se näkyy tasaisin väliajoin Prisman parkkipaikalla
