Spekulointia merkeistä & yrityskaupoista
Spekulointia merkeistä & yrityskaupoista
Monien autoharrastajien päätä on varmasti joskus vaivannut tämä sotku
Daimler-merkistä. Juttuhan menee ymmärtääkseni joenkin näin:
-Gottlieb Daimler perusti Daimler-Motoren-Gesllschaft firman 1890 joka alkuun valmisti Daimler merkkisiä autoja Saksassa.
-Fredrick Simms aloitti Daimlerin valmistuksen lisenssillä Englannissa 1897.
-Daimler merkki muuttui Saksassa 1900 Mercedekseksi Gottlieb Daimlerin
yhtiökumppanin Emil Jellinekin tyttären mukaan. Huomattavaa on, että yhtiön
nimeen Daimler-brandi jäi!!! (Josta tämä hämmennys johtuu.)
-1926 Daimler-autotehdas ja Carl Benzin perustama Benz & Cie, Rheinische
Gasmotorenfabrick yhdistyivät ja auto merkistä tuli Mercedes-Benz . Autotehtaasta tuli Daimler-Benz AG.
Englannissa Daimler-automerkki päätyi Lanchesterin, BSA:n ja Jaguarin kautta lopulta Fordin omistukseen.
Daimler-Benz AG-autofirma yhdistyi 1998 Chrysler Corporationin kanssa
DaimlerChrysleriksi.
Ymmärtääkseni tänä syksynä DaimlerChrysler firmana hajotetaan Chrysleriksi ja Daimler AG:si.
Koska Ford on pyrkinyt myymään tappiollisia yksiköitään, niin mieleeni on tullut ajatus, että Daimler AG voisi nyt hankkia Jaguar-merkin itselleen.
Näin se saisi Mercdes-Benzin kilpailijan haltuunsa ja samalla Daimler-automerkin takaisin itselleen, jolloinka tämä noidankehä nimisekaannuksesta saataisiin loppumaan.
Daimler-merkistä. Juttuhan menee ymmärtääkseni joenkin näin:
-Gottlieb Daimler perusti Daimler-Motoren-Gesllschaft firman 1890 joka alkuun valmisti Daimler merkkisiä autoja Saksassa.
-Fredrick Simms aloitti Daimlerin valmistuksen lisenssillä Englannissa 1897.
-Daimler merkki muuttui Saksassa 1900 Mercedekseksi Gottlieb Daimlerin
yhtiökumppanin Emil Jellinekin tyttären mukaan. Huomattavaa on, että yhtiön
nimeen Daimler-brandi jäi!!! (Josta tämä hämmennys johtuu.)
-1926 Daimler-autotehdas ja Carl Benzin perustama Benz & Cie, Rheinische
Gasmotorenfabrick yhdistyivät ja auto merkistä tuli Mercedes-Benz . Autotehtaasta tuli Daimler-Benz AG.
Englannissa Daimler-automerkki päätyi Lanchesterin, BSA:n ja Jaguarin kautta lopulta Fordin omistukseen.
Daimler-Benz AG-autofirma yhdistyi 1998 Chrysler Corporationin kanssa
DaimlerChrysleriksi.
Ymmärtääkseni tänä syksynä DaimlerChrysler firmana hajotetaan Chrysleriksi ja Daimler AG:si.
Koska Ford on pyrkinyt myymään tappiollisia yksiköitään, niin mieleeni on tullut ajatus, että Daimler AG voisi nyt hankkia Jaguar-merkin itselleen.
Näin se saisi Mercdes-Benzin kilpailijan haltuunsa ja samalla Daimler-automerkin takaisin itselleen, jolloinka tämä noidankehä nimisekaannuksesta saataisiin loppumaan.
Studebaker tekemässä paluun:
http://www.studebakermotorcompany.com
http://www.studebakermotorcompany.com
Mersun huhutaan olevan yksi Ducatin ostaja ehdokkaista:
http://www.eurocarblog.com/post/6817/du ... n-the-case
http://www.eurocarblog.com/post/6817/du ... n-the-case
Viimeisimmän huhun mukaan Audi olisi ostamassa Ducatin Lamborghinin jatkeeksi:Laaksonen kirjoitti:Mersun huhutaan olevan yksi Ducatin ostaja ehdokkaista:
http://www.eurocarblog.com/post/6817/du ... n-the-case
http://www.teknikensvarld.se/2012/03/12 ... en-ducati/
-Tämä kenties lopettaa AMG:n ja Ducatin hyvin alkaneen yhteistyön.
Mersu-Renault-Nissan-Lada
*Kohta kaikki samaa firmaa:
http://www.worldcarfans.com/11205044403 ... er-avtovaz
*Kohta kaikki samaa firmaa:
http://www.worldcarfans.com/11205044403 ... er-avtovaz
Eikö BMW ottanut aikoinaan opiksi Rover-seikkailustaan (saihan siitä toki Mini-brändin haltuunsa):
http://www.worldcarfans.com/11209144826 ... o---report
http://www.worldcarfans.com/11209144826 ... o---report
GM ja PSA yhdistymässä:
http://www.egmcartech.com/2012/10/16/re ... ng-merger/
http://www.egmcartech.com/2012/10/16/re ... ng-merger/
Mersun ja Aston Martinin yhteistyö saattaa sittenkin toteutua tulevaisuudessa:
http://www.leftlanenews.com/aston-marti ... ie-up.html
http://www.leftlanenews.com/aston-marti ... ie-up.html
Onko oma merkkisi premium-autojen listalla?
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288525782731.htmlAutomotive News kirjoitti:Lehden mukaan premium-autoja ovat:
...
Mini
...
Saab
...
Huonoiten myydyt autot:
http://www.autoblog.com/2013/01/07/thes ... s-of-2012/
-Tuo #6 oleva suomalaisittain outo Suzuki Equator on Suzukin versio Nissanin avolavasta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Suzuki_Equator
http://www.autoblog.com/2013/01/07/thes ... s-of-2012/
-Tuo #6 oleva suomalaisittain outo Suzuki Equator on Suzukin versio Nissanin avolavasta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Suzuki_Equator
Kansainvälisessä liiketoiminnassa sopimus on korostetussa asemassa, se on tapa tehdä yhteistyötä. Tuomas Lehtisen mukaan onnistumisen tärkein edellytys on, että sopimuskumppanit toimivat vilpittömästi ja lojaalisti.
Suomessa suuriakin sopimuksia on solmittu tarvitsematta klubiaskin kantta tai yhtä paperiarkkia enempää paperia; asiat on totuttu sopimaan ilman turhia koukeroita. Siksi massiiviset sopimukset, joissa on jopa monta sataa sivua, herättävät monessa suomalaisessa yrittäjässä torjuntaa. Tosin vaikeaselkoiseen tekstiin paneutuminen ei välttämättä kiinnosta muunmaalaisiakaan liikemiehiä.
– Väitöskirjassani on esimerkkinä Chryslerin ja Daimler-Benzin 102-sivuinen fuusiosopimus. Fuusio toteutettiin 1998, ja sen arvo oli noin 36 miljardia dollaria. Kun fuusion laadusta sittemmin riideltiin oikeudessa, paljastui, etteivät sen enempää Chryslerin kuin Daimler-Benzinkään hallitusten puheenjohtajat ja jäsenet, pääjohtajat taikka suurimmat osakkeenomistajat olleet koskaan lukeneet sopimustekstiä, kertoo oikeustieteen tohtori, asianajaja Tuomas Lehtinen.
Väitöskirjallaan hän tarkoittaa teosta Kansainvälisen kaupan liikesopimus ja remburssi, joka esitettiin julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa lokakuun 28. päivänä 2006. Vastaväittäjänä oli professori Juha Karhu Lapin yliopistosta ja kustoksena professori Ari Saarnilehto. Yli 400-sivuinen teos on julkaistu Suomalaisen Lakimiesyhdistyksen A-sarjassa.
– Fuusioesimerkki kuvaa hyvin myös sitä lähtökohtaa, että sopimusten laatiminen jätetään usein vain juristien huoleksi, Lehtinen sanoo.
http://www.lakimiesuutiset.fi/artikkeli?artid=473
Suomessa suuriakin sopimuksia on solmittu tarvitsematta klubiaskin kantta tai yhtä paperiarkkia enempää paperia; asiat on totuttu sopimaan ilman turhia koukeroita. Siksi massiiviset sopimukset, joissa on jopa monta sataa sivua, herättävät monessa suomalaisessa yrittäjässä torjuntaa. Tosin vaikeaselkoiseen tekstiin paneutuminen ei välttämättä kiinnosta muunmaalaisiakaan liikemiehiä.
– Väitöskirjassani on esimerkkinä Chryslerin ja Daimler-Benzin 102-sivuinen fuusiosopimus. Fuusio toteutettiin 1998, ja sen arvo oli noin 36 miljardia dollaria. Kun fuusion laadusta sittemmin riideltiin oikeudessa, paljastui, etteivät sen enempää Chryslerin kuin Daimler-Benzinkään hallitusten puheenjohtajat ja jäsenet, pääjohtajat taikka suurimmat osakkeenomistajat olleet koskaan lukeneet sopimustekstiä, kertoo oikeustieteen tohtori, asianajaja Tuomas Lehtinen.
Väitöskirjallaan hän tarkoittaa teosta Kansainvälisen kaupan liikesopimus ja remburssi, joka esitettiin julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa lokakuun 28. päivänä 2006. Vastaväittäjänä oli professori Juha Karhu Lapin yliopistosta ja kustoksena professori Ari Saarnilehto. Yli 400-sivuinen teos on julkaistu Suomalaisen Lakimiesyhdistyksen A-sarjassa.
– Fuusioesimerkki kuvaa hyvin myös sitä lähtökohtaa, että sopimusten laatiminen jätetään usein vain juristien huoleksi, Lehtinen sanoo.
http://www.lakimiesuutiset.fi/artikkeli?artid=473
Bentleyn valmistusta ehkä Slovakiaan:
http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/Auto ... slovakiaan
http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/Auto ... slovakiaan
Renault-Nissan ja Mitsubishi yhteityöhön - mielenkiintoista nähdä, sekoittuuko Mersu mitenkään tähän pakkaan, merkillä kun on ollut yhteityötä molempien tahojen kanssa:
http://www.egmcartech.com/2013/11/05/re ... -alliance/
http://www.egmcartech.com/2013/11/05/re ... -alliance/
tuossa vaihteeksi ChryslerDaimler. Juttu uusimmassa Mobilistissa:
http://www.joc.org.uk/phpBB2/viewtopic.php?f=2&t=16641
Silloin kun Seiska oli vielä aktiivipalveluksessa viimeisiä vuosiaan, ihmettelin jossain vaiheessa, että Volvo-Viesti tulee Rouvan nimellä (S80:n vuoksi, kai?).
Rouva vastasi aika napakasti, että "tuleehan sullekin Mobilisti"
http://www.joc.org.uk/phpBB2/viewtopic.php?f=2&t=16641
Silloin kun Seiska oli vielä aktiivipalveluksessa viimeisiä vuosiaan, ihmettelin jossain vaiheessa, että Volvo-Viesti tulee Rouvan nimellä (S80:n vuoksi, kai?).
Rouva vastasi aika napakasti, että "tuleehan sullekin Mobilisti"
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Juttua suomeksi tyyliin:Laaksonen kirjoitti:Renault-Nissan ja Mitsubishi yhteityöhön - mielenkiintoista nähdä, sekoittuuko Mersu mitenkään tähän pakkaan, merkillä kun on ollut yhteityötä molempien tahojen kanssa:
http://www.egmcartech.com/2013/11/05/re ... -alliance/
"Kaksi pientä autonavalmistajaa marssi näin aurinkoista tietä eteenpäin, koska autojen valmistus oli hauskaa niin, pyysivät he mukaan yhden toverin":
http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/Auto ... en-kaverin
-Otetaankohan seuraavassa säkeistössä Mersukin mukaan autojenvalmistusleikkiin (Mercedes Twingo?)
Melko mielenkiintoinen mies Fordin toimitusjohtaja Bill Ford jo sukunsa puolesta, koska isänsä puolelta on tietenkin Henry Fordin jälkeläinen (pojanpojanpojanpoika) ja äitinsä puolelta rengastehtailija Harvey Firestonen pojanpojantyttären poika.
Suvut ovat näköjään aina olleet läheisissä väleissä keskenään, koska esim. tässä kuvassa ovat Henry Ford ja H. Firestone Edisonin kanssa "puistotäteinä" -29:
sukujen välistä harmoniaa ehkä koetteli tämä skisma:
http://en.wikipedia.org/wiki/Firestone_ ... ontroversy
http://en.wikipedia.org/wiki/William_Clay_Ford,_Jr.
-Voorti ei ole auto, eikä Virestone rengas vai miten se meni
Suvut ovat näköjään aina olleet läheisissä väleissä keskenään, koska esim. tässä kuvassa ovat Henry Ford ja H. Firestone Edisonin kanssa "puistotäteinä" -29:
sukujen välistä harmoniaa ehkä koetteli tämä skisma:
http://en.wikipedia.org/wiki/Firestone_ ... ontroversy
http://en.wikipedia.org/wiki/William_Clay_Ford,_Jr.
-Voorti ei ole auto, eikä Virestone rengas vai miten se meni
///AMG:n ja Aston martinin mottoriyhteistyö solmittu virallisesti:
http://www.worldcarfans.com/11312196773 ... -deal-will
http://www.worldcarfans.com/11312196773 ... -deal-will
Kiina-ilmiö
Daimler AG osti palan kiinalaisyhtiötä
Päättyvän vuoden jymyuutisiin kuului kaupan käynnin kääntyminen toiseen suuntaan kiinalaisten ja eurooppalaisten autonvalmistajien välillä.
Tulevaisuus näyttää, muuttuuko trendi toiseen suuntaan. Tähän saakka kiinalaiset ovat ostaneet maailmalta autonvalmistajia ja alihankintayhtiöitä. Naapurista menivät sekä Saab että Volvo kiinalaisomistukseen ja aiemmin muun muassa Rover ja ”Lontoon taksi” ovat siirtyneet Kauko-Idästä tulleen ostajan valloitukseksi.
Mercedes-Benzin omistava Daimler AG osti 12 prosentin osuuden BAIC Motorista, joka on osa Beijing Automotive Groupia. Kyseinen yksikkö on keskittynyt henkilöautojen valmistukseen ja on yksi Kiinan tärkeimpiä alan yhtiöitä. Kiinan viranomaiset ovat antaneet kaupalle hyväksyntänsä ja BAIC suunnittelee jopa avoimen osakeannin tarjoamista pörssiin.
Kaupan myötä Daimler saa kaksi paikkaa BAIC:n johtokuntaan. BAIC puolestaan saa hallitsevan 51 prosentin osuuden yhtiöiden Beijing Benz Automotive Corporationista (BBAC).
Daimler saa valta-aseman Beijing Mercedes-Benzin myyntiyhtiöstä, kun se nostaa osuutensa yhdestä 51 prosenttiin. Sen jälkeen kaikki tuotavien ja Kiinassa valmistettavien Mercedes-Benzien myyntitoiminta on saman katon alla.
http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/Auto ... aisyhtiota
Päättyvän vuoden jymyuutisiin kuului kaupan käynnin kääntyminen toiseen suuntaan kiinalaisten ja eurooppalaisten autonvalmistajien välillä.
Tulevaisuus näyttää, muuttuuko trendi toiseen suuntaan. Tähän saakka kiinalaiset ovat ostaneet maailmalta autonvalmistajia ja alihankintayhtiöitä. Naapurista menivät sekä Saab että Volvo kiinalaisomistukseen ja aiemmin muun muassa Rover ja ”Lontoon taksi” ovat siirtyneet Kauko-Idästä tulleen ostajan valloitukseksi.
Mercedes-Benzin omistava Daimler AG osti 12 prosentin osuuden BAIC Motorista, joka on osa Beijing Automotive Groupia. Kyseinen yksikkö on keskittynyt henkilöautojen valmistukseen ja on yksi Kiinan tärkeimpiä alan yhtiöitä. Kiinan viranomaiset ovat antaneet kaupalle hyväksyntänsä ja BAIC suunnittelee jopa avoimen osakeannin tarjoamista pörssiin.
Kaupan myötä Daimler saa kaksi paikkaa BAIC:n johtokuntaan. BAIC puolestaan saa hallitsevan 51 prosentin osuuden yhtiöiden Beijing Benz Automotive Corporationista (BBAC).
Daimler saa valta-aseman Beijing Mercedes-Benzin myyntiyhtiöstä, kun se nostaa osuutensa yhdestä 51 prosenttiin. Sen jälkeen kaikki tuotavien ja Kiinassa valmistettavien Mercedes-Benzien myyntitoiminta on saman katon alla.
http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/Auto ... aisyhtiota
Fiat ostaa Chryslerin osakkeet.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288638494199.html
-Kaikkihan tietävät vitsi, mikseivät Fiat ja Skoda voi yhdistyä.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288638494199.html
-Kaikkihan tietävät vitsi, mikseivät Fiat ja Skoda voi yhdistyä.
Microsoft matkapuhelinten päävalmistajaksi Sony?
http://www.forbes.com/sites/amitchowdhr ... e-devices/
Sony-Ericsson-Microsoft-Nokia
http://www.forbes.com/sites/amitchowdhr ... e-devices/
Sony-Ericsson-Microsoft-Nokia
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Ei kait tuossa ollut puhetta muusta kuin winskapuhelinten valmistajakunnan kasvattamisesta? Mikkisoftan intresseissä on ilmeisesti kasvattaa Wmobile ekosysteemiä huolimatta siitä että toiset valmistajat tulevat kilpailemaan sen kanssa myös laitemarkkinoista.
Toisaalta vähän semmoinen kaksinaamainen strategia
Toisaalta vähän semmoinen kaksinaamainen strategia
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
Mersun teollisuusmoottoriyhtiö MTU (Motor und Turbin Union - entinen Maybach) on näköjään päätynyt vanhan kilpailijansa RR:n haltuun:
http://www.rrpowersystems.com/press/pre ... %2Fenviron
http://www.rrpowersystems.com/press/pre ... %2Fenviron
Mersun entisen yhtiökumppanin Chryslerin mentyä yhteen Fiatin kanssa, on uusi emohtiö nyt nimeltää FCA (Fiat Chrysler Automobiles):
http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/uusi ... utomobiles
-Kaikkihan tiedämme, mitä syntyisi, jos Fiat menisi yhteen Skodan kanssa.
http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/uusi ... utomobiles
-Kaikkihan tiedämme, mitä syntyisi, jos Fiat menisi yhteen Skodan kanssa.
Hurja huhu: Mersu ostamassa Aston Martinin:
http://www.emercedesbenz.com/autos/merc ... on-martin/
http://www.emercedesbenz.com/autos/merc ... on-martin/
Fiat kiinnostunut MV Agustasta:
http://www.autoblog.com/2014/03/26/fiat ... mv-agusta/
http://www.autoblog.com/2014/03/26/fiat ... mv-agusta/
Ihme hemmo se iso-Ämmä, laittaisi Alfan asiat kuntoon ennen kuin leikkii iisiraideria. Vaikka MV Agusta onkin legendaarinen merkki, ei sen nykyisillä pyörillä ole sellaista mainetta kuin ennen vanhaan, silloin kun Ago "repi silkkiä" Vuoksen rannallaLaaksonen kirjoitti:Fiat kiinnostunut MV Agustasta:
http://www.autoblog.com/2014/03/26/fiat ... mv-agusta/
Paikalla olleet tietävät tuon silkin repimisen vertauksen merkityksen. Sitä ääntä ei unohda koskaan
VW kiinnostunut lafkasta:Laaksonen kirjoitti:Mersun entisen yhtiökumppanin Chryslerin mentyä yhteen Fiatin kanssa, on uusi emohtiö nyt nimeltää FCA (Fiat Chrysler Automobiles):
http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/uusi ... utomobiles
-Kaikkihan tiedämme, mitä syntyisi, jos Fiat menisi yhteen Skodan kanssa.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-128 ... k-trm-auto
ja Volkswagen Groupista tulossa (jälleen) Auto Union:Laaksonen kirjoitti:VW kiinnostunut lafkasta:Laaksonen kirjoitti:Mersun entisen yhtiökumppanin Chryslerin mentyä yhteen Fiatin kanssa, on uusi emohtiö nyt nimeltää FCA (Fiat Chrysler Automobiles):
http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/uusi ... utomobiles
-Kaikkihan tiedämme, mitä syntyisi, jos Fiat menisi yhteen Skodan kanssa.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-128 ... k-trm-auto
http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/Auto ... auto-union