Belgialainen nokivasara eli Höömyn farkku-Mondeo -03
Ei sen myyntihinta mihinkään muuttunut, mutta käyttöarvo sentään palasi. Neljä suutinta meni kerralla. ALunperin vikatila oli ykkössylinteristä, mutta sen vaihdon jälkeen auto lähti käyntiin ja 10 minuutin päästä sammui ja vikakoodit muista kolmesta taulussa.
Tuossa siis pajan koko lasku, osat, työt ja alvit.
Tuossa siis pajan koko lasku, osat, työt ja alvit.
Ajattelin paaliakin, mutta jatkoon se meni silti. Pääsyynä se, ettei sillä 1 700 eurolla olisi sen kummempaa vehjettä saanut, ehkäpä suorastaan huonomman. Teetettynä työt maksaa, mutta niin kai pitääkin, jos työllä kerran pitää elääkin.
Autoilu ei ole halpaa itse asiassa missään vaiheessa: uudessa autossa pääoma kuluu aivan tajutonta vauhtia ja vanhassa korjaukset nielevät - aivan tajuttomasti. Vain hyvällä tuurilla tai korjaustoiminnan harrastamisella saa vanhan auton kulkemaan halvemmalla.
Autoilu ei ole halpaa itse asiassa missään vaiheessa: uudessa autossa pääoma kuluu aivan tajutonta vauhtia ja vanhassa korjaukset nielevät - aivan tajuttomasti. Vain hyvällä tuurilla tai korjaustoiminnan harrastamisella saa vanhan auton kulkemaan halvemmalla.
Ei nuo suuttimet mitkään kalliit ole, kun kerran auto kuntoon tulee. Vanhan auton kanssa on usein juuri näin, eli rahaa palaa eikä paalaus ole aina se järkevin vaihtoehto, kun auto on tullut jo tutuksi ja paikat on vähitellen saatu kuntoon.
Miksi asiaa olen kysynyt, niin Mondeo saattaa olla myös seuraava kakkosauto, jos sille tarvetta jostain syystä taas ilmenee. Niin hyvä oli tuo edellinen Mondeo ajaa, että hyvä maku siitä jäi näin jälkeenpäin kun muistelee.
Näiden vanhojen ropposten osalta olen koettanut noudattaa linjaa, että jos yksittäisen korjauksen kustannusarvio lähestyy auton arvoa, niin paalaus tai myyntiin laitto on ollut seuraava toimenpide.
Miksi asiaa olen kysynyt, niin Mondeo saattaa olla myös seuraava kakkosauto, jos sille tarvetta jostain syystä taas ilmenee. Niin hyvä oli tuo edellinen Mondeo ajaa, että hyvä maku siitä jäi näin jälkeenpäin kun muistelee.
Näiden vanhojen ropposten osalta olen koettanut noudattaa linjaa, että jos yksittäisen korjauksen kustannusarvio lähestyy auton arvoa, niin paalaus tai myyntiin laitto on ollut seuraava toimenpide.
Tämä menee nyt viikoksi peltipajalle Pohjolan laskuun. Melko kallista, mutta onneksi ei mene suoraan omasta pussista (vaan ajan kanssa vakuutusmaksuissa).
Mahtaa jossain ihmetyttää, kun 13 vuotiasta Fordia korjataan tuon verran. Hyvä kuitenkin, etteivät halunneet lunastaa sitä. Yhtä vähän ajettua ei olisi kuitenkaan löytynyt ja raha olisi varmaan ollut alle käyttöarvon suutinrempan jälkeen.
Mahtaa jossain ihmetyttää, kun 13 vuotiasta Fordia korjataan tuon verran. Hyvä kuitenkin, etteivät halunneet lunastaa sitä. Yhtä vähän ajettua ei olisi kuitenkaan löytynyt ja raha olisi varmaan ollut alle käyttöarvon suutinrempan jälkeen.
Vuoden vittumaisin huoltohomma on AINA Fordin renkaitten vaihto. Pajaan joutui taas turvautumaan. Siellä turvauduttiin kaasuliekkiin vanteiden irrotuksessa. Nyt niitä ei taas saa irti millään, mutta ei mitään väliä, kun viimeksi tuhoutui se tunkkikin.
Kas kun eivät ole tehtaalla hitsanneet niitä vanteita napoihin kiinni.
Kas kun eivät ole tehtaalla hitsanneet niitä vanteita napoihin kiinni.
Oon joskus joutunu irrottaan kanssa tosi ikäviä jumiutuneita vanteita. Kovimmin jumissa olleet sai irti kun avasi pyörän pultit/mutterit melkein auki, koukkupäinen ketju/hinausköysi vanteeseen kiinni ja ketjun/hinausköyden toinen pää kiinni toisen auton vetokoukkuun. Irtoaa kun kunnolla nykäsee 

-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Pajaukon mielestä vanteen keskireikä on mitoitettu turhan tarkkaan keskiön kanssa ja Mondeossa se on vielä aika "pitkä" joten ruostuminen tartuttaa niitä erityisesti takana. Mulla on ollut jumitusta eturenkaissakin. Ei ole enää suunnitelmissa vaihdella itse renkaita siihen, edistetään elinkeinoa sen verran.
Aikanaan tätä vaivasi maalin irtoaminen helmojen etuosasta ja ensimmäinen oma maalaus ei pysybyt kiinni. Pistin toisella kertaa ruosteenestomaalin päälle "spraykumia" ja pintamaalin vasta sen päälle. Ja ihme kumma, maali on pysynyt paremmin kiinni. Eniten sitä irrottanee runsas hiekkateillä ajelu yhdistettyna eturoiskeläppien puutteeseen.
Tälle kävi sillä tavalla erikoinen juttu, että rengas meni yllättävällä tavalla, kun rouva oli Hailuodossa koiran juoksukisoissa. Rengas oli sisäreunaltaan haljennut oikein perusteellisesti ja onneksi oli päiväaika ja saivat uuden nakin alle Ylivieskasta. On ihmeellistä, että rengasrikko iskeen aina koiratouhuissa.
Tämä alkoi hävittämään jäähdytysnestettä ja ei tullut maahan. Laitoin syylärinkorjausainetta ja toivon, että se loppuu. Voi toki olla myös vesipumppu, mutta epäilen, kun ei merkkaa alustaansa. Muuten ajettiin joulun aikaan tuolla toistatuhatta kilometriä ilman isompia ongelmia. Melkein 300 000 km alkaa olla mittarissa.
Ei ole vikatilat uusiutuneet, joten suutin lienee sinällään kunnossa. Laatikossa on alkanut turbiini lipsumaan, maantienopeuksista kiihdyttäessä alkaa nypyttämään ja kiekkamittari heijaa. Siinähän on sinetöity loota, jossa ei ole edes öljytikun reikää. Kilometrit on reilut 300 000.
Neljä vuotta ja yli 90 000 km on takana tällä. Meidän taloudessa eniten ajettu auto tähän mennessäj ja suutinjumpasta huolimatta halvimmilla korjauskuluilla mennyt.
Neljä vuotta ja yli 90 000 km on takana tällä. Meidän taloudessa eniten ajettu auto tähän mennessäj ja suutinjumpasta huolimatta halvimmilla korjauskuluilla mennyt.
Ei ole mitenkään tavatonta (kuulemma) että kun Mondeoon tulee mitariin yli 250 tkm niin automaatti alkaa antautumaan. Jotkut puhuvat jopa tyyppiviasta.Höömy kirjoitti:Ei ole vikatilat uusiutuneet, joten suutin lienee sinällään kunnossa. Laatikossa on alkanut turbiini lipsumaan, maantienopeuksista kiihdyttäessä alkaa nypyttämään ja kiekkamittari heijaa. Siinähän on sinetöity loota, jossa ei ole edes öljytikun reikää. Kilometrit on reilut 300 000.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
En ihmettele yhtään - huoltovapaa autonaattialaatikko on tyypillisesti ns. sadantuhannen mailin vehje. Fordihan myönsi joskus jopa julkisesti, että heiden valmistamiensa henkilöautojen käyttöikä on laskettu tuohon lukuun. Pakuilla on sen sijaan 150 000 mailin käyttöikäoletus.
Ne eivät ole kuulleet Suomesta ja Kreikasta. Mutta joka tapauksessa tuohon nähden ne ovat hämmästyttävän kestäviä laitteita.
Ne eivät ole kuulleet Suomesta ja Kreikasta. Mutta joka tapauksessa tuohon nähden ne ovat hämmästyttävän kestäviä laitteita.
Tämä taisi tulla nyt meillä tiensä päähän. Arvoa ei ole kaupallisesti enää mitään ja käyttöarvokin alkaa tökkimään. Vedet ei kestä sisässä, sauhua puskee ja kallimpaa remonttia ei enää tähän meillä tehdä.
Tämä sai kesällä motarilla kovan tällin kun joku ohittaja meni niin lähetlä, että osui. Benari häipyi horisonttiin ja jäljelle jäin vain kolhut takapuskuriin. Luulen, ettei ole enää ensi viikonloppuna pihassa.
Jos joku haluaa rempata tätä, saa tehdä muutaman satasen tarjouksia. Mittarissa on 310 tkm.
Tämä sai kesällä motarilla kovan tällin kun joku ohittaja meni niin lähetlä, että osui. Benari häipyi horisonttiin ja jäljelle jäin vain kolhut takapuskuriin. Luulen, ettei ole enää ensi viikonloppuna pihassa.
Jos joku haluaa rempata tätä, saa tehdä muutaman satasen tarjouksia. Mittarissa on 310 tkm.