Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Eemeli ja Hyyymeri.
Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli
Kalkkoaivin pyöräreissulta muutama kuva.
Täällä tuli käytyä ~viikko Norjan reissun jälkeen.
Tällä reissulla oli aluksi ajatus ajella kiirunaan ja abiskoon, ja mahollisesti narviikkiin Norjaan mutta sääennuste näytti siltä ettei kannata sinne suuntaan lähteä niin keula käänty taas käsivartta kohti, tosin tällä kertaa ajelin Ruottin kautta.
Yöksi ~40km kaaresuannon eteläpuolelle.
Siitä seuraavana päivänä Suomen puolelle ja kilpparia kohti, apaut 70km ennen kilpisjärveä kääntyy sota-aikainen tie kohti erämaata ja kalkkoaivi tunturia. Tien alkupäässä on iso sorakenttä johon auto parkkiin.
Pari tuntia odottelin pilvien väistymistä kun pilviennusteet näytti että keli pitäs kirkastua iltapäiväksi, no en jaksanu jäädä odottelemaan kun tiedossa oli että edessä on 4-5tunnin pyöräreissu.
Päämäärä näkyy kuvassa, eli tunturin päällä tuli käytyä.
Kalkkoaivin autiotupa.
Tällä samalla tuvallahan kävin suburbanilla vuonna 2019.
Takasin autolle päästessä pyörän mittari näytti tasan 50kilometriä. Aikaa meni noin neljä ja puoltuntia eli ei tuolla kivisellä tiellä ollu kovin nopeaa etenemistä. Muutaman pidemmän maisemien kattelutauon pidin välillä.
Oli tilaa antaa omien ajatusten lentää ja sai olla täysin omassa rauhassa, ei ketään missään.
Seuraavana päivänä lähdin takasin ruottin puolelle. nyt ajoin kaaresuandoon ja siitä väylän vartta alas (jokivartta) Mielessä ollu monta kertaa käydä akamellan ikivanhalla hautausmaalla. eipä siellä mitään ihmeitä mutta tullu luettua joskus kaikenlaisia juttuja tuosta paikasta.
Ei näkyny kummituksia eikä noitia
Alla olevassa kuvassa näkyy pallas/ounas tunturien jono Suomen puolella.
Tuolta ajelin kotipuoleen möksälle ja saunomaan, seuraavana aamuna masentuneena töihin...
Rinulin kesän kulutus ollu 10.4l/100km. Ei ole tullu juuri hurjasteltua...
Täällä tuli käytyä ~viikko Norjan reissun jälkeen.
Tällä reissulla oli aluksi ajatus ajella kiirunaan ja abiskoon, ja mahollisesti narviikkiin Norjaan mutta sääennuste näytti siltä ettei kannata sinne suuntaan lähteä niin keula käänty taas käsivartta kohti, tosin tällä kertaa ajelin Ruottin kautta.
Yöksi ~40km kaaresuannon eteläpuolelle.
Siitä seuraavana päivänä Suomen puolelle ja kilpparia kohti, apaut 70km ennen kilpisjärveä kääntyy sota-aikainen tie kohti erämaata ja kalkkoaivi tunturia. Tien alkupäässä on iso sorakenttä johon auto parkkiin.
Pari tuntia odottelin pilvien väistymistä kun pilviennusteet näytti että keli pitäs kirkastua iltapäiväksi, no en jaksanu jäädä odottelemaan kun tiedossa oli että edessä on 4-5tunnin pyöräreissu.
Päämäärä näkyy kuvassa, eli tunturin päällä tuli käytyä.
Kalkkoaivin autiotupa.
Tällä samalla tuvallahan kävin suburbanilla vuonna 2019.
Takasin autolle päästessä pyörän mittari näytti tasan 50kilometriä. Aikaa meni noin neljä ja puoltuntia eli ei tuolla kivisellä tiellä ollu kovin nopeaa etenemistä. Muutaman pidemmän maisemien kattelutauon pidin välillä.
Oli tilaa antaa omien ajatusten lentää ja sai olla täysin omassa rauhassa, ei ketään missään.
Seuraavana päivänä lähdin takasin ruottin puolelle. nyt ajoin kaaresuandoon ja siitä väylän vartta alas (jokivartta) Mielessä ollu monta kertaa käydä akamellan ikivanhalla hautausmaalla. eipä siellä mitään ihmeitä mutta tullu luettua joskus kaikenlaisia juttuja tuosta paikasta.
Ei näkyny kummituksia eikä noitia
Alla olevassa kuvassa näkyy pallas/ounas tunturien jono Suomen puolella.
Tuolta ajelin kotipuoleen möksälle ja saunomaan, seuraavana aamuna masentuneena töihin...
Rinulin kesän kulutus ollu 10.4l/100km. Ei ole tullu juuri hurjasteltua...
Viimeksi muokannut Mika.T, 19.10.2023 18:29. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli
Ei tuo kohtuuttomasti vie kun miettii kokoa.
Kuitenkin mökki pyörillä ja vapaa yöpymään missä hyvältä tuntuu.
Kuitenkin mökki pyörillä ja vapaa yöpymään missä hyvältä tuntuu.
Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli
Ossaakos muuten kukaan sanoa paljonko tuomoseen W211 nelimatikkiin saa lyödä peräkärryyn painoa?
En nimittäin löytäny mistään vetopainoja tuomoselle.
En nimittäin löytäny mistään vetopainoja tuomoselle.
Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli
Jarruton 750kg ja jarrullinen 1900kg. Ei ole enää tätä autoa, joten en ole 100% varma muististani.
Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli
Joo, sedanissa käytännössä kaikissa tuo 1900kg pl. jotkut nelosbensat. Farkkuna sitten 2100
Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli
Eemeliäkin tässä tullu taas vähän rassattua.
Tuo jousihomma oli kesemmällä mutta nyt parisen viikkoa sitten meni yllättyyys w211:sen "tyyppivika" eli takajarruputki. No se ei ollu ihme homma uusia, laitoin liitoksen apaut takajalkatilan kohdalle, sieltä löyty ihan virheetöntä orkkis putkea niin sieltä vaan putki poikki ja liitin väliin.
Kuviakin otin ko. hommasta mutta eipä löyvvy
Toinen puoli olikin edellisen omistajan puolesta uusittu.
Saakeli mikä souvvi oli saaha ilmattua Tuli kokeiltua niin staaria, alipaineimuria nippaan, paineilmaa säiliöön ja samalla polkien jarrua auto käynnissä ja ilman... jne kikat, kunnes meni hermot ja otin ratista kunnon otteen ja hyppäsin kaksinjaloin jarrupolkimen päälle kymmenisen kertaa niin alkopa neste liikkumaan
Samalla vaihdoin kuskinpuolelle eteen alapallonivelen, alkukesästä saakka keulasta on pieni klopina kuulunu kun kuskin nurkan on ajanu terävään poikkivikaan tms monttuun. No alapallossa oli pieni välys, muuta en löytäny niin se uusiksi, äkänen homma nelimatikkiin kun on muttereilla kiinni eikä prässättynä kuten takavetosissa.
Tuon rassauksen jälkeen kävinkin katsastamassa lossin. Yllättäen viime kesänä vaihdettu arnotin etuiskari on aikalailla loppu...
Ei voi kestoa kehua jos alta 20tkm on iskarin teho tipahtanu huomattavasti, no meni sentään katsastuksen vaatimiin arvoihin kun napista napsautti alustan jäykkyyssäätöä tiukemmalle...
Jo auton ostosta saakka olen pidemmän tyhjäkäynnin (10-15min) jälkeen kattellu kun putkista alkaa tulemaan hienoisesti "höyryä" No tuo oire on alkanu pahentumaan kesän mittaan kun muutaman kerran on helteillä ollu auto parkissa käynnissä ilmastoinnin takia, samalla olen kuullostellut kun tyhjäkäynti on nykyään melko raskaan kuulosta.
Noh kusevat suuttimet on tiedossa näissä...
Alla videossa näkyy jo melkonen "höyryäminen"
Eilen vaihtelin myllyyn uudet suuttimet, tai viis. Ykkösen suutin vaihtu vuoden vaihteen tienoilla kun yks kaks heitti lähtemästä kylmänä käyntiin.
Uuet on bocshin vaihtosuuttimet.
Heleppo homma, yksikään ei ollu kiinni, senkun nosteli sormi voimin ylös.
Ainakaan heti suuttimien vaihdon jälkeen ei tuota höyrypilveä näkyny vaikka annoin auton käydä tyhjää melkosen tovin. Käyntiääni muuttu tutuksi kutosen raksutukseksi, ihme kyllä esim satasen vauhissa pakoputkistosta kuuluva vaimea mörinä katosi samoin keveästi kiihdyttäessä kone kuullostaa käyvän paljon hiljasemmin.
Tämä remppa oli vähän sen merkki että tällä pitää ajella ainakin ens kesään.
Kesärenkaat alkaa olla kyllä loppu, varsinkin takana, joutunee vielä tälle syksyä uusimaan nekin ko ei aivan vielä kehtais nastoja alle vaihtaa.
Desotolla ei ole tullu tänä kesänä paljoa ajettua, oisko ehkä maks 500km. (vanha kuva) Joutas kyllä jo talviteloille, jospa sais sen verran aikaseksi ennen syyssateita.
Hyvin on toiminu sen mitä on ajeltu, ei ole tarvinnu tehä mitään normaalia öljynvaihtoa kummempaa.
Tuo jousihomma oli kesemmällä mutta nyt parisen viikkoa sitten meni yllättyyys w211:sen "tyyppivika" eli takajarruputki. No se ei ollu ihme homma uusia, laitoin liitoksen apaut takajalkatilan kohdalle, sieltä löyty ihan virheetöntä orkkis putkea niin sieltä vaan putki poikki ja liitin väliin.
Kuviakin otin ko. hommasta mutta eipä löyvvy
Toinen puoli olikin edellisen omistajan puolesta uusittu.
Saakeli mikä souvvi oli saaha ilmattua Tuli kokeiltua niin staaria, alipaineimuria nippaan, paineilmaa säiliöön ja samalla polkien jarrua auto käynnissä ja ilman... jne kikat, kunnes meni hermot ja otin ratista kunnon otteen ja hyppäsin kaksinjaloin jarrupolkimen päälle kymmenisen kertaa niin alkopa neste liikkumaan
Samalla vaihdoin kuskinpuolelle eteen alapallonivelen, alkukesästä saakka keulasta on pieni klopina kuulunu kun kuskin nurkan on ajanu terävään poikkivikaan tms monttuun. No alapallossa oli pieni välys, muuta en löytäny niin se uusiksi, äkänen homma nelimatikkiin kun on muttereilla kiinni eikä prässättynä kuten takavetosissa.
Tuon rassauksen jälkeen kävinkin katsastamassa lossin. Yllättäen viime kesänä vaihdettu arnotin etuiskari on aikalailla loppu...
Ei voi kestoa kehua jos alta 20tkm on iskarin teho tipahtanu huomattavasti, no meni sentään katsastuksen vaatimiin arvoihin kun napista napsautti alustan jäykkyyssäätöä tiukemmalle...
Jo auton ostosta saakka olen pidemmän tyhjäkäynnin (10-15min) jälkeen kattellu kun putkista alkaa tulemaan hienoisesti "höyryä" No tuo oire on alkanu pahentumaan kesän mittaan kun muutaman kerran on helteillä ollu auto parkissa käynnissä ilmastoinnin takia, samalla olen kuullostellut kun tyhjäkäynti on nykyään melko raskaan kuulosta.
Noh kusevat suuttimet on tiedossa näissä...
Alla videossa näkyy jo melkonen "höyryäminen"
Eilen vaihtelin myllyyn uudet suuttimet, tai viis. Ykkösen suutin vaihtu vuoden vaihteen tienoilla kun yks kaks heitti lähtemästä kylmänä käyntiin.
Uuet on bocshin vaihtosuuttimet.
Heleppo homma, yksikään ei ollu kiinni, senkun nosteli sormi voimin ylös.
Ainakaan heti suuttimien vaihdon jälkeen ei tuota höyrypilveä näkyny vaikka annoin auton käydä tyhjää melkosen tovin. Käyntiääni muuttu tutuksi kutosen raksutukseksi, ihme kyllä esim satasen vauhissa pakoputkistosta kuuluva vaimea mörinä katosi samoin keveästi kiihdyttäessä kone kuullostaa käyvän paljon hiljasemmin.
Tämä remppa oli vähän sen merkki että tällä pitää ajella ainakin ens kesään.
Kesärenkaat alkaa olla kyllä loppu, varsinkin takana, joutunee vielä tälle syksyä uusimaan nekin ko ei aivan vielä kehtais nastoja alle vaihtaa.
Desotolla ei ole tullu tänä kesänä paljoa ajettua, oisko ehkä maks 500km. (vanha kuva) Joutas kyllä jo talviteloille, jospa sais sen verran aikaseksi ennen syyssateita.
Hyvin on toiminu sen mitä on ajeltu, ei ole tarvinnu tehä mitään normaalia öljynvaihtoa kummempaa.
- Teddy
- Viestit: 759
- Liittynyt: 23.6.2016 10:08
- Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)
Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli
Jessus sentään, selvisitkö alle puolentoista tonnin suuttimista?
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli
No maksohan nuo panttien palautuksen jälkeen vielä yli tonnin.
Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli
No ja eemelistä kärähti yks hehkutulppa.
En jaksanu alakaa hifistelemään tuon kans ja vaihtamaan kaikkia hehkuja ja relettä... ohimennessä hain kl:stä halvimman tulpan ja vaihdoin paikalleen. 15eurua kitooos.
Tulppa näky olevan berun valmistama, ihan samanlainen kuin paikallaan olikin, lie alkuperänen kun oli niin ryönän peitossa. Hyvin lähti irti, pikkuräikällä melkolailla sormivoimin napsahti auki ja pyöri sormivoimilla jatkovarrella ylös saakka.
Uus keraamisella rasvalla voideltuna paikalleen ja 7nm momenttiin kiinni kun sattu momenttiavain olemaan tallin oven pielessä odottelemassa.
Sinne katos hehkuvalon vilkkumiset.
Oikein jos olis virtaa niin pitäs käyttää alustan kompura irti ja kuivailla ryynit.
En jaksanu alakaa hifistelemään tuon kans ja vaihtamaan kaikkia hehkuja ja relettä... ohimennessä hain kl:stä halvimman tulpan ja vaihdoin paikalleen. 15eurua kitooos.
Tulppa näky olevan berun valmistama, ihan samanlainen kuin paikallaan olikin, lie alkuperänen kun oli niin ryönän peitossa. Hyvin lähti irti, pikkuräikällä melkolailla sormivoimin napsahti auki ja pyöri sormivoimilla jatkovarrella ylös saakka.
Uus keraamisella rasvalla voideltuna paikalleen ja 7nm momenttiin kiinni kun sattu momenttiavain olemaan tallin oven pielessä odottelemassa.
Sinne katos hehkuvalon vilkkumiset.
Oikein jos olis virtaa niin pitäs käyttää alustan kompura irti ja kuivailla ryynit.
Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli
Vielä käväsin viikonloppu reissun pohjosessa päin, serkkupojan möksällä muoniojoki varressa kolarissa.
Sanoisinko että talvi yllätti puskailijan
Pölläytti viikonlopun aikana pikkusta vajaa 40cm lunta
Perjantaina ylöspäin ajellessa oli keli hieno, arska paisto ja matka taittu hienosti.
Sunnuntai aamuna oli maisema aika luminen,
Takasin päin ajellessa sai olla kyllä hoksottimet kohallaan kun teitä ei juuri ollu aurattu, toki päätie pellosta alaspäin aavasaksalle oli ok ajella mutta kun noita pikkuteitäkin tuli reissulla ajettua ~250km. Ensimmäinen haaste oli heti lähtöön että miten hel#¤% päästään mökkipihasta pois 250m päähän väylänvarrentielle jota sitäkään ei ollu aurattu.
Noooh... Kotona ollaan eikä tässä kotikylällä ole lunta juuri lainkaan. Rinulin tämän vuoden reissut tais olla nyt siinä, joutaa pois liikennekäytöstä.
Tämän vuoden kilometri saldo näytti 12300km.
Sanoisinko että talvi yllätti puskailijan
Pölläytti viikonlopun aikana pikkusta vajaa 40cm lunta
Perjantaina ylöspäin ajellessa oli keli hieno, arska paisto ja matka taittu hienosti.
Sunnuntai aamuna oli maisema aika luminen,
Takasin päin ajellessa sai olla kyllä hoksottimet kohallaan kun teitä ei juuri ollu aurattu, toki päätie pellosta alaspäin aavasaksalle oli ok ajella mutta kun noita pikkuteitäkin tuli reissulla ajettua ~250km. Ensimmäinen haaste oli heti lähtöön että miten hel#¤% päästään mökkipihasta pois 250m päähän väylänvarrentielle jota sitäkään ei ollu aurattu.
Noooh... Kotona ollaan eikä tässä kotikylällä ole lunta juuri lainkaan. Rinulin tämän vuoden reissut tais olla nyt siinä, joutaa pois liikennekäytöstä.
Tämän vuoden kilometri saldo näytti 12300km.
Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli
Eemelin mittariin pyörähti 390tkm, ihan en tasalukua huomannu mutta tuomonen palindromi tarttu kameraan.
30tkm on tullu reilussa vuodessa (~15kk) työmatkaa.
Kuvan kulutuslukemaa älkää kattoko Auto kävi tunnin kaverin tallin pihassa joutilasta.
Aiemmin syksyllä mainittu alustan kompuran hiipuminen alkaa pikkuhiljaa ilmotella ittestään, nykyään tulee joka aamu airmatic hälytys mittaristoon kun lähtee ajelemaan. Tänään se tuli ensimmäisen kerran kesken ajon, käy liian pitkään.
Pitäs tilailla se uus kompura ko sais aikaseksi.
Muuten ei ole muuta tehty kuin ajettu ja tankattu. Kulutus huitelee taas talven tullen siellä lähempänä kymppiä, kulutuksen vastapainona toki neliveto joka kyllä aiheuttaa pieniä ilon pyrskähdyksiä risteyksistä näin talvikelissä lähtiessä Ei ole kyllä ikävä takavetosen kanssa nysväämistä.
Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli
Tämäki pitäny spämmätä jo aikaa sitten tänne, Siinä on kahden kesän aurinkopanelin tuotto sprintteristä. Viime kesältä 57kWh ja tältä kesältä 125kWh.
Asuinpuolen sähköt koko kesän päällä eikä ajonaikaista latausta käytetty kertaakaan.
Maksimi näkyy olleen 1.53kWh päivässä.
Akkukapasiteetti tänä kesänä 300Ah lifepo4 (3.84kWh) ja katolla 430W paneli.
Yöpymismääriä ei ole tullu laskettua mutta käytännössä pääsiäiseltä syyskuun puoleen väliin joka viikonloppu. 5viikon kesälomalla sitten enemmän, pisin yhtäjaksonen majottuminen oli 12vrk.
Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli
VanLife alkaa olla tuttua.
Oletko koskaan miettiny millainen olisi ”täydellinen auto” omaan retkielämääsi? Tämä nykyinen taitaa täyttää tarpeen hyvin
Oletko koskaan miettiny millainen olisi ”täydellinen auto” omaan retkielämääsi? Tämä nykyinen taitaa täyttää tarpeen hyvin
Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli
Vastaava extrapitkä neliveto paripyörä alustalla (519cdi) olis jo aika lähellä, siihen taakse suihkukoppi ja alle vesisäiliöt. Toisaalta kuten aiemminkin kirjotellu että semmonen puoli-integroitu oikea matkailuauto olis kans kiva ja niitä kokoajan tässä seuraillukkin.
Matkailuautoa vaan ei kehtais oikein huonoille teille saatikka pusikoihin puskaparkkeihin pukata, ja siitä olis varmasti aina huoli että koska tulee vesisateella tai kevät talvella vesi katosta sisään. Siinä mielessä peltikori on suht huoleton peli, pärjää ulkona niin vesisateissa kuin talvipakkasissakin.
Nykysessä ei ole oikeastaan mitään muuta huonoa kuin tuo suihkuttomuus, sekin kyllä Norjan reissulla hoitu kantovedellä ja 12v käsisuihkulla takaovet auki ja ovien päälle tarvittaessa heitetyllä "suihkuverholla" Ei tarvi sitä vähääkään olla ihmisten ilmoilla
Matkailuautoa vaan ei kehtais oikein huonoille teille saatikka pusikoihin puskaparkkeihin pukata, ja siitä olis varmasti aina huoli että koska tulee vesisateella tai kevät talvella vesi katosta sisään. Siinä mielessä peltikori on suht huoleton peli, pärjää ulkona niin vesisateissa kuin talvipakkasissakin.
Nykysessä ei ole oikeastaan mitään muuta huonoa kuin tuo suihkuttomuus, sekin kyllä Norjan reissulla hoitu kantovedellä ja 12v käsisuihkulla takaovet auki ja ovien päälle tarvittaessa heitetyllä "suihkuverholla" Ei tarvi sitä vähääkään olla ihmisten ilmoilla
Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli
Kokkeillaampa japsikippoa taas tähän väliin
Paljon ajavalle paskasti palkatulle duunarille V6 ja neliveto ei ole näillä kulutuksilla ja löpön hinnoilla oikein järkevä vaihtoehto niin mennään hetki kakslitrasella ja nelivedolla
No eee. Naapurin kans näitä romppeita rassailtu millon mitäki niin nyt oli työn alla tämmönen "konevikanen" ralliartti mitsu
Myyjän mukaan oireena oli että savuttaa ihan helvetisti eikä ole vetoja yhtään. No kaveri kyseli kaveriksi hakemaan trailerilla poies.
Haimma pois ja alettiin tutkimaan ja päädyttiin ottamaan pakoputki irti turbolta, ja sieltähän se vika löyty, föönistä akseli poikki.
Kaveri hommaili aikanaan uuden föönin ja nakkasi paikalleen, ja autohan alako toimimaan, aikansa savusi kun pakoputki oli kyllästetty aika tukevasti öljyllä.
Leiman kautta ajoon, toki keulaan alatukivartta ja puslaa uusiksi, taakse jarrut ja leima paperiin.
Kaverilla kun ei kuullostanu tarvetta olevan niin miepä kokkeilen miltä tämmönen tuntuu työmatka-ajossa. Aika karun olonen vehe kun mersuun vertaa
Tehdas lupailee 5.3l/100km joten voi olla että menee huomattavasti vähemmällä kuin mersu. Ja pitänee käydä konttorilla kysäsemässä miten pakuksi muutos onnistuu.
Kattelin laskurilla että pakuna vero olis ~350 vs, eemelin 880e...
Autohan on 2009 Mitsubishi Outlander "Instyle navi" ja keulalla kaks litranen vokkelon mylly ja sen jälkeen 6vaihteinen manuaali sähkösesti kytkettävällä nelikolla. (2wd/4wd auto/4wd lock)
Saapa nähhä mitä tulee, ensimmäinen volokkarin mylly tässä pihassa...
Paljon ajavalle paskasti palkatulle duunarille V6 ja neliveto ei ole näillä kulutuksilla ja löpön hinnoilla oikein järkevä vaihtoehto niin mennään hetki kakslitrasella ja nelivedolla
No eee. Naapurin kans näitä romppeita rassailtu millon mitäki niin nyt oli työn alla tämmönen "konevikanen" ralliartti mitsu
Myyjän mukaan oireena oli että savuttaa ihan helvetisti eikä ole vetoja yhtään. No kaveri kyseli kaveriksi hakemaan trailerilla poies.
Haimma pois ja alettiin tutkimaan ja päädyttiin ottamaan pakoputki irti turbolta, ja sieltähän se vika löyty, föönistä akseli poikki.
Kaveri hommaili aikanaan uuden föönin ja nakkasi paikalleen, ja autohan alako toimimaan, aikansa savusi kun pakoputki oli kyllästetty aika tukevasti öljyllä.
Leiman kautta ajoon, toki keulaan alatukivartta ja puslaa uusiksi, taakse jarrut ja leima paperiin.
Kaverilla kun ei kuullostanu tarvetta olevan niin miepä kokkeilen miltä tämmönen tuntuu työmatka-ajossa. Aika karun olonen vehe kun mersuun vertaa
Tehdas lupailee 5.3l/100km joten voi olla että menee huomattavasti vähemmällä kuin mersu. Ja pitänee käydä konttorilla kysäsemässä miten pakuksi muutos onnistuu.
Kattelin laskurilla että pakuna vero olis ~350 vs, eemelin 880e...
Autohan on 2009 Mitsubishi Outlander "Instyle navi" ja keulalla kaks litranen vokkelon mylly ja sen jälkeen 6vaihteinen manuaali sähkösesti kytkettävällä nelikolla. (2wd/4wd auto/4wd lock)
Saapa nähhä mitä tulee, ensimmäinen volokkarin mylly tässä pihassa...
Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli
No niin..
Laitahan sitten kulutuslukemaa näytille mitä oikeesti menee.
Japsithan huij...no kertoo vähän optimistisia lukuja.
Tuulitunnelissa "ajettu" ilman apulaitteita.
Mutta mistä näitä tietää, jotkut autot tosiaan kulkee vähällä.
Laitahan sitten kulutuslukemaa näytille mitä oikeesti menee.
Japsithan huij...no kertoo vähän optimistisia lukuja.
Tuulitunnelissa "ajettu" ilman apulaitteita.
Mutta mistä näitä tietää, jotkut autot tosiaan kulkee vähällä.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli
Joo, voihan se olla ettei tuohon lukemaan pääse kuin kesällä jyrkkään alamäkeen, noh aika näyttää. Nyt talvikelissä ei varmaan alle 7 pääse millään. Mersukin imee nyt talvikelissä yli 9litraa.
Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli
Yksi meidän kuskeista ajelee työmatkaa tuollaisella punaisella paholaisella, muuta en tiedä mutta hehkutulppia siitä etsittiin porukalla kun sellaisia oli vaihtamassa. Muistaakseni oli löytänyt ja saanut vaihdettua.
wiimax.fi
Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli
Vag koneella ja manuaalina voi mennä vähälläkin.
Hirviporukassa oli yhellä tämmönen ja teknikka psa konsernin tuotos. Yläkerta taisi mennä kertaalleen uusiksi. Muuten oli tyytyväinen.
Uutena ollut kohtuullisen kallis.
Hirviporukassa oli yhellä tämmönen ja teknikka psa konsernin tuotos. Yläkerta taisi mennä kertaalleen uusiksi. Muuten oli tyytyväinen.
Uutena ollut kohtuullisen kallis.
Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli
Eemeliin vaihoin tänään sen alustan kompuran.
Ei menny perkele sekkään aivan kommelluksitta... Ekana posti oli paskonu uuden kompuran johtoliittimen, liitin kuori murusina. No ei siinä ihimeitä, piuhat kiinni ja kokeilemaan, no ei sano mitään ja mittaristoon rävähtää heti airmatic malfunction... JES!
Aikansa kun ihimetteli niin nykäsin johtoliittimiä niin sen paineenvapautus tms venttiilin johtoliitin jäi käteen. Toinen johtopinni irtos ehjänä liitinrungosta mutta toinen johto meni poikki, Tarkemmin ko syynäs niin johto oli hiuttanu ittensä poikki sisälokaria vasten...
Täällä oli joku seppä käyny jo aiemmin kun ko, johdossa oli liima abiko liitos ennen kompuraa ja liittimelle tuli uudet johdot, jotka oli siis nyt taas poikki.
Ei aivan niin pientä kiroamista ja tuskailua tinakolovin ja kutisesukan kans johdot kuntoon ja liitin nippuun ja paikalleen, No niin heräs kompura henkiin ja alusta alko toimimaan.
Vanhassakaan kompurassa ei taida olla mitään vikaa, eppäilen että tuo johto on koirinu jo pidempään kun se airmaticin ilmotus on tullu viime aikoina mittaristoon vähän millon sattuu.
Vanhan kompuran kuorissa oli päiväys 07 eli mitä todennäköisimmin alkuperänen.
Myynnissä ja liikennekäytöstä poistettuna.
Mitsusta joku sata km kokemusta. Järkyttävä meteli sisällä, ajettavuus lähinnä katujyrän luokkaa ja kone jyrrää myös aivan vitusti sisälle, rintapellissä ei taida olla yhtään minkäänlaista eristystä
Ensimmäinen ei niin virallinen kulutusmittaus 7.9l/100km sisältäen nelivedolla leikkimistä umpihangessa tms muuta mettäteillä kikkailua.
Ei menny perkele sekkään aivan kommelluksitta... Ekana posti oli paskonu uuden kompuran johtoliittimen, liitin kuori murusina. No ei siinä ihimeitä, piuhat kiinni ja kokeilemaan, no ei sano mitään ja mittaristoon rävähtää heti airmatic malfunction... JES!
Aikansa kun ihimetteli niin nykäsin johtoliittimiä niin sen paineenvapautus tms venttiilin johtoliitin jäi käteen. Toinen johtopinni irtos ehjänä liitinrungosta mutta toinen johto meni poikki, Tarkemmin ko syynäs niin johto oli hiuttanu ittensä poikki sisälokaria vasten...
Täällä oli joku seppä käyny jo aiemmin kun ko, johdossa oli liima abiko liitos ennen kompuraa ja liittimelle tuli uudet johdot, jotka oli siis nyt taas poikki.
Ei aivan niin pientä kiroamista ja tuskailua tinakolovin ja kutisesukan kans johdot kuntoon ja liitin nippuun ja paikalleen, No niin heräs kompura henkiin ja alusta alko toimimaan.
Vanhassakaan kompurassa ei taida olla mitään vikaa, eppäilen että tuo johto on koirinu jo pidempään kun se airmaticin ilmotus on tullu viime aikoina mittaristoon vähän millon sattuu.
Vanhan kompuran kuorissa oli päiväys 07 eli mitä todennäköisimmin alkuperänen.
Myynnissä ja liikennekäytöstä poistettuna.
Mitsusta joku sata km kokemusta. Järkyttävä meteli sisällä, ajettavuus lähinnä katujyrän luokkaa ja kone jyrrää myös aivan vitusti sisälle, rintapellissä ei taida olla yhtään minkäänlaista eristystä
Ensimmäinen ei niin virallinen kulutusmittaus 7.9l/100km sisältäen nelivedolla leikkimistä umpihangessa tms muuta mettäteillä kikkailua.
Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli
Pikkuhiljaa alkaa olla mitsun kulutuksesta pientä tuntumaa. Ei kyllä mene vähällä, Nyt kun ollu pitkiään kovia pakkasia niin kulutus on ollu 9litran tuntumassa
Heti kun keli lauhtuu lähelle nollaa niin kulutuskin tippuu alle kasiin.
Tosin on tullu kyllä koluttua mettäteitä millon missäki että puhdasta maantie ajoa ei ole vielä tullu täyttä tankillista.
Sunnuntaina kävin koluamassa umpisia teitä revontulijahdissa. Hyvin mitsu menee vaikka tiellä oli ~30cm lunta.
Heti kun keli lauhtuu lähelle nollaa niin kulutuskin tippuu alle kasiin.
Tosin on tullu kyllä koluttua mettäteitä millon missäki että puhdasta maantie ajoa ei ole vielä tullu täyttä tankillista.
Sunnuntaina kävin koluamassa umpisia teitä revontulijahdissa. Hyvin mitsu menee vaikka tiellä oli ~30cm lunta.
Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli
Revontulissa enemmän värejä kuin meillä. Muutamana iltana ollut täälläkin jonkunlaiset ketun hännät.
Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli
Tuota punasta sävyä on kyllä tosi harvoin nähtävillä. En edes muista koska olisin viimeksi nähny.
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4289
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli
Hienoja on kuvat,
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli
Pari vuorokautta kerty vielä tämän vuoden rinulissa majottumisen saldoon.
Kivasti pysy pirssi lämpimänä kun löpölämmitin oli 2vrk päällä. Hupiakku oli parkkiin ajaessa täynnä ja ~2vrk aikana jääkaappi, lämmitin ja valot vei kapasiteetista reilu 40%.
Aamuisin kahvinkeitin ja mikro jonku minuutin päällä, iltasyömingit tuli nuotiolla.
Ihan viikkoa ei talvikelissä tuollanen 300Ah lifepo4 akku lataamatta riitä
Enemmän jos talvimajottumista harrastais niin ohjaamon etu/alaosan (rintapellin) eristäminen olisi aiheellista, jonku verran hohkaa kylmää tuolta kojelaudan alta kun ulkona on -12c. Toisaalta ei tuo lämmittimen puhalluskaan oikein sinne saakka yllä.
Mukavasti eristää nuo imukupeilla laseihin tulevat eristeet. Sisällä parikymppiä lämmintä eikä eristeet hohkaa yhtään kylmää sisään, mutta eristeet kun irrottaa niin ikkunat on sisäpuolelta ihan rehellisesti jäässä...
Nooh, Rinuli joutaa taas joksikin aikaa seisontaan. Tuskin ennen pääsiäistä on tarvetta.
Kivasti pysy pirssi lämpimänä kun löpölämmitin oli 2vrk päällä. Hupiakku oli parkkiin ajaessa täynnä ja ~2vrk aikana jääkaappi, lämmitin ja valot vei kapasiteetista reilu 40%.
Aamuisin kahvinkeitin ja mikro jonku minuutin päällä, iltasyömingit tuli nuotiolla.
Ihan viikkoa ei talvikelissä tuollanen 300Ah lifepo4 akku lataamatta riitä
Enemmän jos talvimajottumista harrastais niin ohjaamon etu/alaosan (rintapellin) eristäminen olisi aiheellista, jonku verran hohkaa kylmää tuolta kojelaudan alta kun ulkona on -12c. Toisaalta ei tuo lämmittimen puhalluskaan oikein sinne saakka yllä.
Mukavasti eristää nuo imukupeilla laseihin tulevat eristeet. Sisällä parikymppiä lämmintä eikä eristeet hohkaa yhtään kylmää sisään, mutta eristeet kun irrottaa niin ikkunat on sisäpuolelta ihan rehellisesti jäässä...
Nooh, Rinuli joutaa taas joksikin aikaa seisontaan. Tuskin ennen pääsiäistä on tarvetta.
Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli
Nyt kun pakkaset on huidellu -35c ja allekkin niin mitsusta semmonen huomio ettei siinä taida hehkutulpat toimia
Roikassahan se on 2-3tuntia aina ennen lähtöä ollu ja pitkällä vieterillä on lähteny yks pytty kerrallaan käynnistymään.
Yks päivä kokeilin ilman lämmitystä -24asteesta ja voi vittu että sai pyörittää ja kun alko lupailla niin järkyttävä kalkatus kun löpö syttyy pytyissä miten sattuu Ääni oli melkein kuin olis ex suburbania starttaillu pakkasesta käyntiin Onneksi on uus akku, siihen olis muuten jääny.
Kulutus ollu 9litraa/100km. Ei todellakaan huilaa yhtään kun potkasee vaihteen vapaalle.
Ja voi vittu tuota lämmityslaitetta, puhallusta ei saa yhtäaikaa tuulilasille ja sivuikkunoille
Autossa tarkenee kyllä mutta ikkunoita ei saa yhtäaikaa pysymään auki. Ajo on ollukki puhallussuunnan eestaas runkkaamista kokoajan, noh... onneksi huomenna lämpenee, tiistaille näytti tännekkin +4c
Jakopään hilippeet ostin odottelemaan inspiraatiota, pitäs vaihtaa kun tuo kone on tuttu siitä että se paskoo jakopäänsä ennen aikojaan.
Rinulista pitäs napata takaovet irti ja kiikuttaa maalattavaksi, nämä pakkaset vaan sotki vähän aikataulua.
Jos jollaki on takaovien lämpölasit tiedossa niin saa ilmotella Kävi nimittäin mielessä että takaoviin vois samalla laittaa ikkunat kun ovat irti.
Roikassahan se on 2-3tuntia aina ennen lähtöä ollu ja pitkällä vieterillä on lähteny yks pytty kerrallaan käynnistymään.
Yks päivä kokeilin ilman lämmitystä -24asteesta ja voi vittu että sai pyörittää ja kun alko lupailla niin järkyttävä kalkatus kun löpö syttyy pytyissä miten sattuu Ääni oli melkein kuin olis ex suburbania starttaillu pakkasesta käyntiin Onneksi on uus akku, siihen olis muuten jääny.
Kulutus ollu 9litraa/100km. Ei todellakaan huilaa yhtään kun potkasee vaihteen vapaalle.
Ja voi vittu tuota lämmityslaitetta, puhallusta ei saa yhtäaikaa tuulilasille ja sivuikkunoille
Autossa tarkenee kyllä mutta ikkunoita ei saa yhtäaikaa pysymään auki. Ajo on ollukki puhallussuunnan eestaas runkkaamista kokoajan, noh... onneksi huomenna lämpenee, tiistaille näytti tännekkin +4c
Jakopään hilippeet ostin odottelemaan inspiraatiota, pitäs vaihtaa kun tuo kone on tuttu siitä että se paskoo jakopäänsä ennen aikojaan.
Rinulista pitäs napata takaovet irti ja kiikuttaa maalattavaksi, nämä pakkaset vaan sotki vähän aikataulua.
Jos jollaki on takaovien lämpölasit tiedossa niin saa ilmotella Kävi nimittäin mielessä että takaoviin vois samalla laittaa ikkunat kun ovat irti.
Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli
Mersuaki taas välillä ulkoiluttanu tässä.
Onhan se, no onhan se kyllä Auto tuon mitsun rinnalla
Ei prkl tarvis tämmösiä kelejä olla ikinä.
Mutta mikäpä se on ajellessa, lämpöä riittää, ikkunat pysyy auki eikä ilma-alusta mene kivikovaksi tämmösilläkään pakkasilla.
Sen verran pitää myöntää että olen tukkinu keulan aikalailla kokonaan, eipä ne muuten nuo moottorilämmöt noin hyvin pysy ylhäällä tuossa kelissä.
Onhan se, no onhan se kyllä Auto tuon mitsun rinnalla
Ei prkl tarvis tämmösiä kelejä olla ikinä.
Mutta mikäpä se on ajellessa, lämpöä riittää, ikkunat pysyy auki eikä ilma-alusta mene kivikovaksi tämmösilläkään pakkasilla.
Sen verran pitää myöntää että olen tukkinu keulan aikalailla kokonaan, eipä ne muuten nuo moottorilämmöt noin hyvin pysy ylhäällä tuossa kelissä.
Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli
No se Eemelin toinenkin taka-absin kehä vaihtu tänään. Olipa taas kiva ajella kun ohjaus on kevyt, alusta pehmeä ja laatikkokin toimii loogisesti.
Eilispänä vaihdoin "sorapiha" remonttina moottoriöljyt, Niilläki oli jo menty melkein 20tkm.
Aina yhtä vittumaista hommaa sekin kun ropun avaa niin öljyt roiskuu apurungon päälle ja sieltä minne sattuu, pitäs olla vähintään metri x metri palju että öljyt osuis astiaan (tai se imuvaihtaja) Nyt ne on puoleksi pitkin pihoja
Viime viikolla kaapunnireissulla liikennevaloihin pysähtyessä nokkaan pisti hienoinen öljynkäry joka eilen öljynvaihdon yhteydessä tais paljastua kurahaaran vuodoksi. On sitä tässä vähän ooteltukkin... Pohjapanssarin päällä oli kuskinpuolella öljyä ihan mainittavaksi saakka, olipa näemmä sotkenu pohjaakin jo ihan kivasti.
Tilasin KL:stä tiivistesetin tuonne ja eiköhän se tässä loppuviikosta tiivistellä pois.
Aina s"#¤&na jotaki
Eilispänä vaihdoin "sorapiha" remonttina moottoriöljyt, Niilläki oli jo menty melkein 20tkm.
Aina yhtä vittumaista hommaa sekin kun ropun avaa niin öljyt roiskuu apurungon päälle ja sieltä minne sattuu, pitäs olla vähintään metri x metri palju että öljyt osuis astiaan (tai se imuvaihtaja) Nyt ne on puoleksi pitkin pihoja
Viime viikolla kaapunnireissulla liikennevaloihin pysähtyessä nokkaan pisti hienoinen öljynkäry joka eilen öljynvaihdon yhteydessä tais paljastua kurahaaran vuodoksi. On sitä tässä vähän ooteltukkin... Pohjapanssarin päällä oli kuskinpuolella öljyä ihan mainittavaksi saakka, olipa näemmä sotkenu pohjaakin jo ihan kivasti.
Tilasin KL:stä tiivistesetin tuonne ja eiköhän se tässä loppuviikosta tiivistellä pois.
Aina s"#¤&na jotaki
Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli
Imuvaihtaja on niin vaivaton ettei tarvitse monia öljyjä vaihtaa kun jo tuntuu että on hintansa haukkunut helppoudellaan.
wiimax.fi