Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Eemeli ja Hyyymeri.

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Pappi kirjoitti: 02.4.2023 19:05 Tuon tyyppinen tunturi oli Moottori lehdessä testissä.

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/sah ... ka-ajossa/

Pyöräkuumettako. 🤬. Huokaus.


Siellähän oli jopa ajankohtaista tietoa. Näissä emaxeissahan on vaihteet ja takapakka vaihtunu tänä vuonna 11vaihteisesta (olikohan sram) 10vaihteiseen shimanoon.
Kaverilla on tuo vanhempi sram ja sen kans on ollu vähän säätämistä, ei tahdo vaihtaja osua kunnolla kohdalleen vaikka miten säätää.
Ja oliko niin että etujarru on myös kasvattanu kokoaan tälle vuojelle, saatto olla kyllä jo aiemminkin.

Akkua saa myös 630Wh jolla saa toimintamatkaa lisää, toki melkosen älytön hinta tuolla akulla. Jos yhdellä pärjää niin saahan vanhan myynnistä osansa takaisin.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29284
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tuolta testistä:
Tunturin akku on 504 wattitunnin kokoinen, joka realisoituu kyllä siten, että sen toimintamatka ei välttämättä ole läskipyörien kategoriassa se pisin mahdollinen. Painava pyörä, isojen renkaiden raskaat vierinvastukset sekä keli, missä sähköpyörällä myös usein ajetaan, eli talvi, syövät kyllä Tunturin akun helposti tyhjäksi. Vaikka Tunturi on parhaimmillaan leveiden renkaiden ansiosta esimerkiksi työmatkapyöräilyssä talviaikaan, mihinkään valtavan pitkään työmatkaan se ei sovellu.
... ja lässynlässyn jne....mutta ainakaan ensi lukemalta ei minkäänlaista tietoa mikä se toimintamatka on. 5, 20, 40, 60 km ?
wiimax.fi
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Eiköhän se järkevällä ajolla ole siellä 60+km. Kesällä tiellä varmaankin 80+km
Toki onhan se siitäkin kiinni ajaako tuolla mettäpolkuja pienillä rengaspaineilla vai asfaltilla kovilla paineilla jolloin pyörä huilaa huomattavasti pienemmällä vastuksella.

Pitäiskin kokeilla kuinka nopeasti tuon saa joen jäällä täydellä avustuksella tyhjäksi. Tuolla täydellä avustuksellahan tuolla ei tarvi polkea käytännössä ollenkaan, senkun liikuttelee jalkoja :happy:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Rinulilla nyt tässä ajellu muutaman päivän.

Kardaanin kannatinlaakeri alkanu kihnuttaa aika kuuluvasti, varmaannii etummainen kun ääni kuuluu het tuosta etupenkkien takaa pohjasta.
Osaako kukaan sanoa mikä tuon laakerin tyyppi on kun ajattelin vaihtaa pelkät laakerit tuonne, koko jordaanihan on rempattu pari vuotta sitten uusilla ristikoilla ja kannattimilla joten kumit on kunnossa mutta millä lie vinkuintialaisilla laakereilla kasattu.

KL:stä vilkasin tuota mutta siellä ei ole kuin kokonaisia kannattimia ja hinta yli 200e kapale :shock:
Joku eco versio näky olevan satasen jossa varmasti on just tämä vinkuintialainen laakeri.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10756
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja Pappi »

dealer kirjoitti: 02.4.2023 19:53 ... ja lässynlässyn jne....mutta ainakaan ensi lukemalta ei minkäänlaista tietoa mikä se toimintamatka on. 5, 20, 40, 60 km ?
Pari arvostelua. jossa toisessa maininta myös rangesta: https://www.pyorasuomi.fi/epages/Pyoras ... FeMaxEP8FS
leveärenkaisuus ei ole pelkästään eduksi, metsäpoluiila erittäin mukava ja helppo ajettava. -10c pakkassäässä range keskimääräisellä tehostuksella noin 40 km 1 bar rengaspaineilla, loppuosa varauksesta laskee erittäin nopeasti viileässä, joten pyörän ilmoittama 15 km range voi mennä nollille ihan parilla kilometrillä.
Vaan onhan noilla leveillä renkailla mukavaa ajaa polkuja ja kelkan jälkiä. Se tuli todettua omalla semiläskilläkin. :happy:
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Pääsiäinen tuli vietettyä rintterissä suvun mökillä jokitörmällä, eli neljä yötä lisää vuoden saldoon :happy:

Eipä mitään ihmeellistä, parina päivänä tuli käytyä joen jäällä ajelemassa tunturilla, enemmänkin olis voinu jos olis viittiny :lol:
Päivät jo niin lämpimiä ettei kelkan jäljetkään enää kanna kun lämpömittari hivuttelee lähemmäs +10c lämpötiloja. Öisin ollu kyllä pakkasta taas se ~-10c joten aamupäivästä vanhat jäljet on olleet todella kovia.

Kuva

Kuva

Kuva

Aurinkopanelit riittää tähän aikaan vuodesta jo aivan täysin pitämään auton virroissa, lämppäri ollu joka yö pauttiarallaa ilta kasista aamu kasiin päällä.
Jääkaappi ollu tietenki kokoajan päällä, kahvinkeitin pari kertaa päivässä ja mikroakin tuli huudatettua pari kertaa päivässä. Joka ilta myös televisio ollu 2-3h päällä, vanhoja elokuvia sun muuta youtube ryönää tullu katteltua. Ja valot tietenki.
~1kwh latausta/päivä vaikka maksimitehoista ollaan vielä kaukana.

Vähän alkanu mietityttään hupiakkujen päivittäminen lifepo akkuun. Saksasta sais 300Ah lifepo4 akun tonniin koti ovelle. Tuon kanssa ei tarvis huolehtia ollenkaan akun tyhjenemisestä kun sen voi purkaa apaut 5000kertaa 100%:sti ilman huolta viottumisesta (eli yli 10vuotta joka päivä) Lyijyakkujahan ei sais purkaa alle 50% ollenkaan.
Eli nyt autossa on 320Ah AGM:t joissa käyttökelposta kapasiteettia ~puolet, eli 160Ah. Lifepo4:lla käyttöön sais koko 300Ah kapasiteetin jote se vastaa käytännössä 600Ah lyijyakkua.
Lifepon ei tarvis olla edes noin iso, 200Ah riittäis mainiosti kun nykyisiäkään ei ole saatu tyhjäksi :happy:
Ja toisekseen, tuossa päivityksessä säästäis yli 70kg painoa...

Miinuksena pakkaslatauksen rajotukset. Muuten latauspuoli on jo lifepo4:sta tukevaa joten muita muutoksia ei tarvis tehhä.


No mutta eemelistäki jotaki. Moottoriöljyt vaihtelin tänään, menny muutaman tonnin yli 15tkm vaihtovälin, ei prkl ole jaksanu alkaa pakkasessa värkkäämään.
Pistin sen taas nettisättiin tyrkylle niin eikö prkl joku tarjoa isokoneista bemaria vaihossa vaikka eritoten kirjoitin etten tarvi vaihossa mitään, mutta huomioin erityisen siistin neloskoneisen bensa W123:sen :idiot:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Nuita kartaanin kannattimia koittanu selvitellä mutta ei prkl mistään taho löytyä tietoa onko nuo molemmat kannatinlaakerit samanlaisia.
Osaako täällä kukaan sanoa?

Muutamasta nettikaupasta kattellu ja tarjolla on varmaan kymmentä erilaista pakettia, osassa suojakumeja ja osassa irto sokkia ja peltisuojia...
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Rinulissa taas majotuttu, ei mitään uutta siis :lol:

Viikonloppuna käytiin kaverin W212 E500cgi 4maticilla ~700km reissu. On mahtava matka-auto :idea: Todella hiljanen versus tavis kakssatanen tiisseli ja ohjelmoituna liikahtaa lähemmäs 550 hevosella ja yli 800 newtonilla varsin vaivattomasti :shock: Vääntö löytyy bensaturboksi hämmästyttävän matalilta kierroksilta, ja maticin siirtämänä se voima ei mene hukkaan vaan auto myös vaihtaa paikkaa :happy:

Eikä ole näemmä paha ruokanenkaan.

Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jordaani jumppaa :happy:
Se etummainen kannatinlaakeri siellä oli sökö mistä vähän tuolla aiemmin haastelinkin.
Molemmat kannattimet uusiksi, ristikot kunnossa joten niille ei nyt mitään.

Kuva

Kuva

ps. Pakoputkesta näkee hyvin että dpf on käytössä. On ihan täysin puhdas (ja kirkas) sisäpinnaltaan.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Aloin sitten hulluttelemaan tämän kans :happy:

Hommasin tuon aivan överin 300Ampeerituntisen lifepon mistä oli tuolla pari kirjotusta aiemmin juttua, eipähän tarvi enää ikinä huolehtia virran riittävyydestä.
Mallailin sitä ensin tuohon tavaratilan puolelle mutta aloimpa mittailemaan asuinpuolen istuimen sisustaa ja sinnehän se mahtu, pois näkyviltä "pois mielestä"

Kuva

Kuva

Vaikuttaa aika vittuilematta kestävän kovaakin kuormitusta, jännite ei tipu käytännössä yhtään vaan pysyy nätisti yli 12.5Voltissa vaikka lyö invertterin perään 2500W kuormaa... :D Virtaa menee tuossa vaiheessa ~200Ampeeria.
Vanhoilla tupla-akuilla jännite kyykkäs alle ~11Volttiin kun tuon verran löi kuormaa, ja silloin sammuu invertteri ja lämmitin jne valittaa alijännitteestä.



Takaovien kynnyksen tempasin irti ihan mielenkiinnosta että kuinka on ruostunu muovin alta, No ei ollu. Parissa kohtaa oli tiivisteen alla rupea, hivasin ne puhtaaksi ja maalia päälle. Ex land cruiserin sininen sattu kyllä niin hyvin kohdalleen rintterin oman värin kans ettei sävyeroa oikein edes huomaa, toki tuo jää kynnysmuovin alle joka tapauksessa.
Muovi vaan pitäs hommata joko uus tai siisti käytetty, tuo nykynen on hirveässä kunnossa.

Kuva

Kuva

Oikein jos olis virtapiirit kohallaan niin takaovet pitäs ottaa irti ja kiikuttaa maalattavaksi.


Vähän taas poltattelis vaihtaa tämä ihan oikeaan matkailuautoon. Mersu alustainen puoli-integroitu kiikarissa taas :happy:
Eura mobili pitäs olla ihan laatu kampe, ja lämmin. Toki vanhahan tuo jo on niin kunto voi olla mitä vain.
Kovasti myyjä kyllä kehu kun soitin tuota, mutta esim kosteusmittausta ei ole viime aikoina tehty, 2019 olivat ostaneet ja silloin oli mittaus tehty ja aina säilytetty tallissa niin tuskimpa se miksikään on menny. Pohjaa oli kuulemma katsastuksessa kehuttu.

https://www.nettikaravaani.com/eura-mob ... 16/1610535

Täytyy taas hieroa ohtaa tyhjällä lompakolla niin toivottavasti kuume menee ohi.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tänään oli sen verran lämmin iltapäivä että innostuin verhoileen nuo takaoven karmit kun ne on olleet rumasti peltipinnoilla. Siistiytyi se vähän kun sai peltipinnat piiloon.

Kuva


Tunturillakin kävin 25kilometriä ajelemassa, pääosin mettäteitä kun alkavat viimein olla sulat.
Lokasuojat on kyllä hyvät, ei sotke itteänsä ollenkaan vaikka melko märistä paikoista tuli ajeltua. Tavaratelineeseen tilasin siihen kuuluvan laukun jolla saa aika kivasti tavaraa mukaan.

Ai niin ja ohjaustangon korokkeen laitoin myös, muistaakseni se on 75millinen. Nyt on tanko sopivalla korolla eikä ajo ole tankoon nojailua, alkujaan ohjaus tapahtu lähinnä sormen päillä, nyt saa pitää tangosta kokoajan kunnolla kiinni.

Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Nyt tosiaan on muutaman pyöräreissun ajan ollu ajossa 630Wh akku.
Tänään sain sen käytännössä tyhjäksi.
Kolme soratie reissua sen eka latinki kesti.

Eka reissu oli 34km apaut puolet pehmeää soratietä ja puolet asfalttia
Toinen reissu eilen 25km oikeastaan paria kilometriä vaille kokonaan soraa, ja tänään 32km josta eka 17km soraa ja loput asfalttia.
Eli yks latinki kesti 91km.

Ei tosin vielä ihan tyhjäksi menny mutta noin 6km ennen kotipihaa akun varaustaso tippui viimiseen pykälään eli 1/5.
Olis tuolla varmaan vielä jonku kilometrin päässy mutta en nyt illasta lähteny enää lähteny kokeileen että mihin saakka vielä pääsisi.

Kokomatka ajettu keskimmäisellä avustustasolla, eli akkua ei ole säästelty edes maantie osuuksilla.

Mielenkiintoista nähä kesemmällä miten akku riittää jos pääsis pienemmille poluille.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Alkaa tuo 211:sen kulutus asettua suht järkevälle tasolle. Nyt pari viimeistä tankillista tankkauksista mitaten, kesärenkain 7.8l/100km
Avatar
kerosiini
Viestit: 773
Liittynyt: 05.12.2005 15:59
Paikkakunta: Tervola

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Mika.T kirjoitti: 10.5.2023 21:41 Alkaa tuo 211:sen kulutus asettua suht järkevälle tasolle. Nyt pari viimeistä tankillista tankkauksista mitaten, kesärenkain 7.8l/100km
Taitaa mennä aikalailla samalla kulutuksella kuin T4 syncro portteri. Talvella 9-11 ja kesäksi putoaa litralla ehkä enemmän.

Vaatiko tuo 7.8 kulutus kuinka pisaralla pidemmälle -ajotyyliä? :D
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

kerosiini kirjoitti: 11.5.2023 5:56
Vaatiko tuo 7.8 kulutus kuinka pisaralla pidemmälle -ajotyyliä? :D
Ei oikeastaan ollenkaan, työmatkaa ajettu yhtään säästelemättä. Hitaammat ajettu surutta reippaasti ohi. Nopeus satasen pintaan mennen tullen pauttiarallaa reilu 80km päivässä. Kemin päässä muuan risteys. Sitten tuossa on toki kyläpyöritystä muuan kymmenen km.

EGR-offi saatto auttaa tuohon jonkuverran, ainaki dpf:n polttoväli on ollu yli 1000km.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10756
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Miten tarkenee retkeilyautossa näillä keleillä.

Iisalmeen oli tullut myyntiin tämmönen. https://www.nettikaravaani.com/hymer/hy ... ne/1614867 Imastointi asunto-osassa.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kyllä on tarennut :happy:
Itteasiassa just eilen mietin että olen pääsiäisestä lähtien majottunu rintterissä jokasena viikonloppuna, millon missäki, kolilla, kiteellä, sodankylässä, inarissa jne... :shock:
Juhannus sunnuntaista taakse päin 9vrk aikana tuli 2500km ja kesäloma alkaa vasta kolmen viikon päästä.

Pikkusen muutin sisustaakin, tai lähinnä "kodinkoneiden" paikkaa, jääkaappi löysi paikan kuskinpuolelta ja vanhaan jääkaapin paikkaan tein ovellisen kaapin ja hommasin vessan, semmosen hätävaran hätävaran jos ihmisten ilmoilla majottuu, eipähän tarvi aamupaskalle lähteä kaikkien nähtäville :happy:
No vielä ei ole tarvetta ollu, eikä toivottavasti tulekkaan.

Samalla vaihdoin lattiamaton, eli käytin kaikki kalusteet kartanolla ja lattiaan tuli vinyylimatto. Ihan jonku verran helpompi pitää puhtaana kuin kaiken itteensä imevä karvanen terassimatto...


Ja voi veettu ko olis rahhaa...
https://www.nettikaravaani.com/eura-mob ... sb/1614903

Tuo sama auto oli yksityisellä pyynti 27000. soitinkin myyjälle ja kehu kyllä autoa kovasti, näemmä meni liikkeesseen ja siellä kevyt 6000euron hinnan korotus...
Ainoa miinus että on melkosen pienellä kantavuudella ja sprintshiftillä, mutta saahan sen paskan loovan vaihdettua pois.
Olis muuten kiva tietää paljonko noista karavaaniliikkeistä yleensä saa hinnan alennusta. :happy:
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10756
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Heh. Se kannettava portapotti on kyllä hieno keksintö. Siitähän on vielä kevyempi versio olemassa. Pöntön mallinen ämpäri johon voi laittaa 💩pussin.

Oikeilla aineilla portapottikin on hajuton mutta se tyhjennys🙄.

Tarjoot pirusillaan 6000€ vähemmän kuin nykyinen pyynti. Katsot mihin asti myyjä tulee vastaan. 🥶
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

No viimein suostu lataamaan osan viime aikojen kuvistakin palvelimelle...

Tuomosen maton laitoin lattiaan.
Kynnyskotelon harmaan muovinkin hommasin jo aiemmin, on saattanu jossaki kuvissa jo näkyäkkin.

Kuva

Takapenkin kiskoille en ole raskinu reikiä tehhä tuohon, mietin että muutanko kakspaikkaseksi koko vehkeen niin vois vaihtaa tuon alla olevan vaneroinnin sileäksi, samalla sais pari muutakin turhaa reikää umpeen tuosta lattiavanerista.

Juhannus meni taas perinteisesti pohjosessa, Vuokrasin saman kämpän missä olen ollu useamman kerran ennenki.
Juhannus iltana kävästiin pyörillä tuossa viereisellä tunturilla.

Mönkkäri jälkeä ylöspäin.

Kuva

Kuva

Välillä oli pari aika märkääkin jängän ylitystä.

Kuva

Hirvaspään huipulla juhannus aatto iltana.

Kuva

Kuva

9.5km kierros ja aikaa meni 3tuntia, ei ollu järin nopeaa etenemistä. :happy:
Keskiyön aurinkoa ei jääty odottelemaan kun porukan yks jantteri jäi saunaa lämmittelemään kun lähettiin.


Edellinen viikonloppu menikin sitten etelämpänä, kolilla ja kiteellä.

Kuva
Kuva



Muutama kuva Nightwish:n kiteen keikaltakin.


Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Pari videon pätkääkin setin kahdelta viimiseltä kappaleelta.

Kuva

Kuva



Eemelillä ajettu vain työmatkaa, kulutus on nyt kesällä asettunu 7.3-7.4l/100km tasolle. Miettiny että jos alakais laittaan 212sen tuohon työvälille mutta paraneeko auto tuosta nykysestä juurikaan. Ja rahaa pitäs laittaa väliin aika helvetisti.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jaahas...
Tätä päivää olen vähän odotellukki.

Kuva

391tkm ja viiminen airmaticin alkuperänen tolppa tussahti. Viime kesänähän on kaikki muut vaihettu.

EDIT: 381tkm
Viimeksi muokannut Mika.T, 13.7.2023 20:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4400
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja kilander »

Hyvät on reissukuvat, vissiin tullut kamera matkaan- vai tulisko S23 Ultralla jo noin hyvää laatua..
Missäpäin leiriydyit Kolilla?
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Nuo yllä olevat kuvat on otettu kaikki käytettynä hommatulla vanhalla naarmusella huawein p30 pro:lla.

Kolilla olin siinä kolin yläosan parkkiksella, siellä näky olevan pakuilijoita enemmänkin niin jäin kans sinne.
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4400
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja kilander »

Huaweissa on kyllä hyvät kamerat.
Harmi kun kauppasodan takia meni kikkailuksi googlen palvelut huaweihin.
Joskus joku huawei ollut ja myös nopeus & käytön jouhevuus miellytti.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

En osaa kyllä tuota p30stä moittia. Toimii todella jouhevasti eikä ole toiminnoissa viiveitä.

Pitäiskin metsästää varalle toinen samanlainen.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Etutolppa vaihettu ja matka jatkuu.
Nyt on joka nurkassa arnottia. Näyttää olevan ihan continentaalin leimoilla nuo kumiosat noissa.

Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Se alakas olla kesä pikku hilijaa paketissa, viiden viikon lomat lusittu ja kusinen talavi eessä töissä kulkemisen parissa. :?

Rinuliin tuli loman aikana mittariin apaut 4500km ja eemeliin aikalailla pyöreä nolla. Jopoonkin tuli lähemmäs 300km ja siitä ~250km Norjassa.
Reissun lähtö venähti omasta syystä muutaman päivän, Unohin perkele katsastaa rinulin ja kun aloin sitten aikaa varailemaan niin vapaa aika venyi viikonlopun yli seuraavalle viikolle niin reissukin lyheni ajatellusta parista viikosta vähän lyhyemmäksi. :idiot:
Katsastus sinänsä oli ihan läpihuutojuttu, ei havaittuja vikoja eikä mitään muutakaan.

Tuli kyllä käytyä pyörällä tosi hienoissa paikoissa, tunturiylängoillä suljettujen puomien takana joihin ei autolla/moottoriajoneuvoilla ole asiaa.
Nakkaan tuohon alle vaan muutaman kuvan pyöräreissuilta.


"lavkarittet"
Kilpisjärveltä ~20km Norjaan josta lähtee pyöräreitti tunturi ylängon yli signal/norddaleniin hattengin kylään. Kävin kilpparin tien varresta lavka ja koutajärvellä ja palasin takasin autolle. (nousua ~400m ja edestakaisin ~40km)

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Muuan kuva autoilustakin.
Kohti kilpparia.

Kuva

Kilpparilta Norjaan.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Tuon jälkeen ajelin Altaan ja sieltä sautsokanjonille. Auto parkkiin puomin taakse ja pyörä kohti sautso-kanjonia (alta-kanjoni)

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Tällä reissulla tuli 46km.

Ja muuan kuva välimatkalta.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Altasta sitten auton keula kohti ifjordia ja store måsvannettia ja mohkkejavrea. Auto parkkiin 35km maantiestä ja taas pyörän selkään kohti stalogaisaa.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Tämä oli apaut 30km pyörä reissu.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Tuolta tultiin nuorgamista Suomen puolelle, Tenojoki vartta alas karigasniemelle, välillä käväsin Nuvvus Ailigaksella, pyörällä tottakai...

Kuva

Kuva

Ja siitä pokan tien varteen parkkiin, Käväsin vielä litmuorvaaran tieltä mettän läpi vanhaa poromiesten uraan pitkin melkein kutturassa, Olipa rasittavan kivinen polku, ei tullu juur kuvia otettua.

Kuva

Kuva

Kuva


Pari päivää kotona ja takasin reissuun Ruottin puolelle lainiojoen suuntaan, näytti niin vesisateita että ajelin seuraavana päivänä karessuvantoon ja siitä taas kilpparin suuntaan, kalkkoaivin tien alkupäähän, auto parkkiin ja pyörä taas alle.

Alunperin oli ajatus suunnata abisko/narvik suuntaan mutta sääennusteet käänsi suunnan taas suomen puolelle.

Itte asiassa sen reissun kuvat on vielä lataamatta palvelimelle, eli jatketaan joskus... :D
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10756
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Hyvin onnistuu pyörän lataaminen reissussakin. Komeita kuvia. Millaiset paineet sinulla on pyörän renkaissa?
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Edessä taitaa olla kilon luokka, Takana vähän yli, oisko ~1.2.
En ole jaksanu hifistellä paineilla yhtään.

Talvella kuitenki oli vähemmän.

Lataamiset onnistuu nykyään hienosti autossa vaikka esimerkiksi nuo kaksi pyörän akkua imasee yli kilowattitunnin energiaa sisuksiinsa.
Siellä on myös airfryeri, keittolevyt, kahvinkeitin ja mikro.
Eli ruuanlaitot onnistuu ihan kuten kotonakin, kiitos tuon ison akun jossa on lähes 4KWh energiaa ja aurinkopanelinkin vaihdoin alku kesästä tehokkaampaan, nyt on 430W paneli katolla.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10756
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Toisaalla kirjoitit tästä. https://wallas.fi/fi/tuote/viking-air/

Melko hipleen oloinen lämmitin. Viksu tuo mahdollisuus lämpimään veteen😎
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Castillo
Viestit: 766
Liittynyt: 01.11.2006 13:47
Paikkakunta: Tavastkyro

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja Castillo »

Kyl tars itekki fillarin kans "jalkautua" ihan kunnolla noihin maisemiin. Käväsin varangerin teitä könyämässä defellä heinäelokuun vaihteessa ja siellä fillariakin (luomufätti) ulkoilutin hiukan mutta kelit ei ihan natsannu parhaiten nii jäi mankelointi aika vähille.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”