Kesän telakalla ollutta 250D:ta tuuranneen 740 GLE:n kesä on kulunut tähän saakka aktiivisena käyttöautona, ja kilometrejä on kertynyt nopeammin kuin 10 vuoteen, mutta nyt jäi Volvo telakalle, kunnes jostain löytyy ehjä jakopään kotelo
Oire oli sangen dramaattinen, mittaritauluun latauksen valo, lämpömittari ponkaisi punaiselle, tehostin lakkasi toimimasta. Koneet seis ja tilannearvio. Jakohihna tuli kurkistamaan kotelon läpi, että kuka häntä kiusaa:
Moottorin täystuho oli parin millin päässä. E-koneen 10.3 puristukset takaavat varman kolahduksen kun jako sekoaa hihnan pudotessa rattaalta:
Juurisyy oli niinkin yksinkertainen, kuin kampiakselin nokassa olevan kiilahihnoja käyttävän hihnapyörän kiinnityspultin irtoaminen monen tuhannen kilometrin ajon jälkeen hihnan vaihdosta. Jakohihnan linjaus ohjataan vain alimmalla hammaspyörällä, jonka ulompana puoliskona toimiva peltilevy lähti omille teilleen apulaitteita käyttävän hihnapyörän paetessa paikaltaan. Hihnapyörän pysähtyminen pysäytti vesipumpun, laturin ja tehostimen pumpun, mikä varoitti aivan viime hetkellä
Kuten kuvasta näkyy, uusi hihna on jo paikallaan, mutta vanha ehti koneistaa suojakotelon niin huonoon kuntoon, ettei sitä tällä enää koota uudestaan:
Ajot ovat nyt tässä, kunnes jostain löytyy tuo kotelo, niin ylä- kuin alaosakin.
Mistä tuollaiset saisi ostaa, jos lupaa seuraavan kerran asentaa hihnapyörän pultin riittävän kireälle ja ruuvilukitteen kera
Tarjotakaa toki, jos jollain on ylimääräinen?