Sportswagon ja Grand Cherokee

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Re: Sportswagon

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Karvanaama kirjoitti: 22.2.2021 18:20
Columba 16" vanteet:
Tavalliseen tapaan 4 x oikeanpuolen vanne.

Columbasta tehtiin oikean ja vasemman puoleinen versio, että turbiinisiiven lavat pyörisivät symmetrisesti. Silti uutena tehtaaltakin tilatut autot tulivat aina neljällä samanlaisella. Ne vasemman puolen vanteet piti älytä tilata erikseen omalla osanumerollaan.

Yhden ainoan auton olen nähnyt oikein rengastettuna. Oli Mika Myllylän sponsoriautossa. Autossa oli kaunis tyyliin sopiva teippauskin, kun kyljen koristeraitojen kahden puolen oli lisätty somman jäljet, joten vyötärölinjan ohuista pinstripe-raidoista muodostui auton kyljen mittainen perinteisen latu.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
Karvanaama
Viestit: 852
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Re: Sportswagon

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Olenkin ihmetellyt noita pyörimissuuntia, miksi ovat noin hassusti.
Hallussani on 8 kpl Columbavanteita ja kaikki oikean puolen. Jossain varastossa täytyy olla paljon vasemmanpuoleisia.
Olisi kiva päästä penkomaan.
Kiitos tiedosta, nytpä tuokin selvisi.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10764
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Re: Sportswagon

Viesti Kirjoittaja Pappi »

740 GLE kirjoitti: 26.5.2021 22:03 Tavalliseen tapaan 4 x oikeanpuolen vanne.
Piti katsella oman v70:n kuvia mutta en löytänyt kuin toisen kyljen kuvia... Joutuu syventymään arkistoon ajatuksella. :nerd:
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Karvanaama
Viestit: 852
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Re: Sportswagon

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

On taas vierähtänyt aikaa joutavanpäiväisistä päivityksistä, joten laitanpa sitten jotain muistamiani asioita.

Talven aikana varsinkin on ärsyttänyt lämmityslaitteen heikko puhallus tuulilasille.
Jaloille on kyllä puhaltanut hyvinkin, mutta lasin huurtuminen vaivasi.
Opiskelin hieman etukäteen asiaa, lämppärin merkkivalot vilkuttivat käynnistyksen jälkeen hetken, joka indikoi vikaa systeemissä.

Tässä värkissä läppien säätö hoidetaan pienillä moottoreilla, joita aloin etsimään, löytyihän niitä muistaakseni 5 kpl.
Hanskalokeron takaa löytyi yksi kappale, josta oli ilmeisestikin tyyppiviaksikin mainittu muoviosien murtuma, jonka takia ei akseli välittänyt voimaa läpälle.
Vuolin sitten puusta pitemmän tapin, jolla homma hoitui. :mrgreen:

Homma ei vaan tullut valmiiksi, jalkatilasta löytyi moottori ja läppä, jonka joku oli jo patentilla myöskin korjannut.
Peltivänkyrällä oli pakottanut läpän aukiasentoon (ilmaa jaloille). Vaihdoin käytetyn moottorin tilalle,
Jopa alkoi säätökin toimimaan, pikku vilunkia jouduin toki tekemään, systeemi meni yhä vikatilaan, jonka kuittaaminen oli melkoista tuskaa.
Jätin moottorin päässä olleen hammasrattaan pois, jolloin mottori saa tehdä mitä haluaa. Läpän liike on todella pieni ja nyt säätö toimii lasille ja jaloille.

Tässä kohtaa yritin pistää ilmastointiakin päälle, mutta vikatilahan siitä tuli ja taas tunti kuittausyrityksiä ja osien vaihtelua, kunnes vikatila taas kuittaantui.
Jätin homman noin, koska nyt ilmaa tulee ylös ja alas. En ole viittinyt enää ilmastointia kokeilla, ehkä keväällä taas.

Huohotussysteemin murtunutta putkea korjasin myöskin, tässä yhteydessä onnistuin kolhaisemaan ilmamassamittaria - > vikatila.. :supersad:
Hain uuden tarvikeosan Motonetistä, moottori ei toiminut moneen päivään kunnolla.Vikavalo paloi, tuli ja meni vaihtelevasti. Vaihdoin tulpat ja johdot, virranjakajan kannen ja pyörijän. Vitutti.
Lukulaitteella päästiin sitten imm:n lukemiin kiinni, josta kaveri tulkitsi ettei imm anna oikeita arvoja.
"Boschilainen" (Pierburg) tilalle ja käynti parani välittömästi. Motonet hyvitti viallisen imm:n. Kaikki hyvin lopultakin.

Hankkimani varaosat, oikea etulokasuoja, etuspuskurin alaosa, helmamuovit ja takaspoileri ovat maalarilla.
Toivottavasti pääsee vaihtamaan ne ennen lumen tuloa.

Edit: En osaa laittaa kuvia tuonne tekstin väliin oikeisiin kohtiin. Sorry!
Liitteet
IMG_20210809_130039.jpg
IMG_20210809_130039.jpg (649.25 KiB) Katsottu 14576 kertaa
IMG_20210809_145144.jpg
IMG_20210809_145144.jpg (373.82 KiB) Katsottu 14576 kertaa
IMG_20210809_145202.jpg
IMG_20210809_145202.jpg (705.1 KiB) Katsottu 14576 kertaa
IMG_20210807_115812.jpg
IMG_20210807_115812.jpg (642.21 KiB) Katsottu 14576 kertaa
IMG_20210806_154056.jpg
IMG_20210806_154056.jpg (423.12 KiB) Katsottu 14576 kertaa
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Karvanaama
Viestit: 852
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Re: Sportswagon

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Osat maalarilta eivät ole vielä valmistuneet, joten ovat myöskin vaihtamatta.
Ostin Motonetistä ovirajoittimen vasempaan etuoveen, oikeallekin olisi tarvinnut, mutta ei ollut saatavilla nyt. Vaihtamatta nekin.
Ostin yhden talvirenkaan, kun sarjassa oli yksi loppuunajettu ja muut "kelvollisia". Ne sentään on tänään vaihdettu alle.
Taitaa vetari aiheuttaa täristystä maantienopeudessa, veto päällä täristys alkaa, mutta lähes poistuu vapaalla rullatessa.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Karvanaama
Viestit: 852
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Re: Sportswagon

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Ostin huohottimen korjaussetin ja Calix letkulämmittimen. Molemmat on vielä asentamatta, sensijaan laitoin jo parissa mersussa olleet Hellan kolmetonniset. Ihan vaan komiantähären.
Nykyaikainen ledbar olisi varmasti parempi, mutta nyt ei tarvinnut ostaa kuin rele.
IMG_20211119_160341~2.jpg
IMG_20211119_160341~2.jpg (855.21 KiB) Katsottu 14279 kertaa
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Karvanaama
Viestit: 852
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Re: Sportswagon

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Katsastus pääsi menemään parilla päivällä yli, jotenkin muka muistin tuomiopäivän koittavan 31.5.
Sepä olikin 27.5. :idiot:

Maanantaina 30.5 kävin sitten autoa näyttämässä, olin aikaisemmin jo vaihtanut vetarin revenneen ulomman suojakumin (laitoin liimattavan) oikealta puolen.
Vaan kuitenkin samalta puolen katsuri löysi väljän raidetangonpään ja hylkyhän siitä tuli.

Motonetistä uusi ns. alkuperäislaatuinen tilalle pikaisesti ja takaisin konttorille. Leima lappuun, kiitos ja näkemiin.
Kulmien tarkistus vielä lie syytä tehdä vaikka samat 13 kierrosta laskin pyöritellessäni paikalleen.

Osat on vielä maalarilla, taisi tulla vuosi ja kolme kuukautta siitä kun ne sinne meni. Saas nähdä onko auto vielä olemassa ennen kuin osat on valmiit.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Karvanaama
Viestit: 852
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Re: Sportswagon

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

On taas vierähtänyt viime päivityksestä, mutta mitäpä sitä, ellei mitään ole tehty. Mutta nytpä on.
Sain viimeinkin värvättyä toisen innokkaamman maalarin, joka loppukesästä ruiskaisi maalit osien niskaan.
Maalattuja/parempia osia tuli siis etupuskurin kuori ja etuhelma ritilöineen.
Ajovalojen alle muovit.
Oikea etulokasuoja, roiskeläppä ja helmamuovi.
Vasen helmamuovi ja roiskeläppä.
Takaspoileri.
Tässäpä lyhyt kokoelma vaihdosta, kuvahan ovat kivoja:
Liitteet
IMG_20220815_184027.jpg
IMG_20220815_184027.jpg (847.44 KiB) Katsottu 12776 kertaa
IMG_20220924_152446.jpg
IMG_20220924_152446.jpg (836.4 KiB) Katsottu 12776 kertaa
IMG_20220924_152421.jpg
IMG_20220924_152421.jpg (870.2 KiB) Katsottu 12776 kertaa
IMG_20220924_123610.jpg
IMG_20220924_123610.jpg (746.04 KiB) Katsottu 12776 kertaa
IMG_20220924_104759.jpg
IMG_20220924_104759.jpg (825.18 KiB) Katsottu 12776 kertaa
IMG_20220924_104748.jpg
IMG_20220924_104748.jpg (951.74 KiB) Katsottu 12776 kertaa
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Karvanaama
Viestit: 852
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Re: Sportswagon

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Ostin Puuilosta Visbella lommojen oikaisusarjan, eli kuumaliima pyssyn, liimapuikkoja, erilaisia vetopäitä ja vetolaitteen, hinta 19,90.
Kovasti epäilin vehkeen toimivuutta, mutta niinvain muistaakseni 7 pikkulommoa oikeni.
Jokaista piti kyllä vedellä useita kertoja. Peräluukussa ollut pahin kolo jäi vielä näkyviin, mutta parani kyllä selvästi.
Kohtahan tuo värkki on lähes suora.

Öljyt + suodatin vaihtui samalla, Castrol Magnatec 5W-40. Vaihtoväliksi muodostui 4803 km / 1vuosi.
Kuskin oven rajoitin tuli fiksattua jo kesällä, vanha rajoitin löytyi oven sisältä, kiinnitykset oli revenneet ovesta.
Laiton vanhan sillä verukkeella, että se liikkui kuluneena kevyemmin, eikä rasita korjattua kiinnityskohtaa niin paljoa.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10764
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Re: Sportswagon

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Julmat nuo nokkapellin jouset. Toki peltikin iso moneen muuhun autoon verrattuna.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Karvanaama
Viestit: 852
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Re: Sportswagon

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Autotallissa lojuu vieläkin entisen 244:n konepellin jousi, oli samaa kaliiperia.
Melekosen paskahalvauksen aiheutti pamahtaessaan poikki avatessani konepelliä.

Viime syksynä hankkimani huohotinpönttösysteemin korjaussarjan vaihdon ulkoistin kaverille ja samalla hän vaihtoi myös uuden letkulämmittimen (Calix RE480).
Oli pönttö ja putket olleet pahasti ummessa, tosin se vaahtomuovieristeinen lisäksi poikki.
Tämä aiheutti ärsyttävää hajuhaittaa jo risteykseen pysähtyessä, tähän olin jo oppinut kääntämään lämmityslaitteen puhaltimen nolliin pysähdyksen ajaksi.
No nytpä ei kärytä enää.

Katotaan nyt paljonko hennoo lämmitintä käyttää näillä sähkön hinnoilla.
Ei ainakaan kuten ennen, mersu oli käytännössä koko talven lämmityksessä.
Toki kellokytkimen ohjaamana, päälle - pois, parin tunnin sykleissä. Enää ei työn takia tarvi lämmittää, joten tarpeen mukaan vaan.

Jonkunlainen vahaus olisi vielä syytä tehdä ennen talvea.
Takalasin pyyhkijä ei jaksa liikkua ilman auttavaa kättä, rasvauskaan ei enää auta.
On varmaan vaihdettava se lasin läpivientiholkki.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Karvanaama
Viestit: 852
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Re: Sportswagon

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Karvanaama kirjoitti: 30.1.2021 17:15
Mittariston ABS valo on hoidettu, hommasin -96 vaparin mittariston,.
Tällaista oli 2021 talvella puuhailtu..

Myöhemmin huomasin nopeusmittarin jäävän näyttämään n.87 km/h vaikka todellinen nopeus nousi tuon yli.
Epäilykset kohdistuivat vaihteiston nopeusanturiin, liitintä käpistelemällä mittari tuntui toimivan välillä oikein.
Vaan sattumaahan se taisi olla, lämpimällä kelillä tuntui toimivan useammin, kuitenkin vaan 2-3 kertaa kymmenestä.
Huohotinremontin yhteydessä päämonttööri kytki koemielessä liittimen muutamia kertoja auki-kiinni, jotta pinnit puhdistuisivat.. Eipä muutosta.

Tässä yhteydessä mieleen tuli että ongelmahan saattoi alkaa jo edellisen mittariston vaihdon jälkeen. Vaihto tapahtui talvella, eikä yli 90 nopeuksia tullut ajeltua ennen kevättä.
Varastossahan oli toinenkin -96 vaparin mittaristo, josta otin piirilevyosan. Autossa paikallaan olleesta matka - nopeus ja ahtopainemittarit, sekä itse mittaripanelin jossa numerot ja viisarit ovat.
Ongelma ratkesi sillä.
Tällä hetkellä näyttää siltä että piirilevyosassa olisi kontaktivika, on toki mahdollista että pinnien kontakti mittarin ja piirilevyn välillä VOI olla syy.
Itse nopeusmittari on kuitenkin sama, joka takkuili ja nyt toimii. Kunnes toisin todistetaan...

Edellisessä viestissä haikailtu vahaus on suoritettu.
Lampunpesimet pistin paikalleen ja nekin toimivat, mitä en todellakaan odottanut.
Takalasin pyyhkimen (ja verhoilun) irrotuksen yhteydessä oikaisin..tai no..pienentelin luukussa ollutta terävähköä lommoa kun sisäpuolelta siihen ylettyi.
Seuraavana odottelua, että liotuksessa oleva pyyhkijämekanismin holkki alkaa liikkumaan.

On viikon mittainen syysloma mennyt talteen tekemällä näitä roikkumaan jääneitä juttuja. Jopa autotalliakin (varastoa) sain järkkäiltyä.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1592
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Re: Sportswagon

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Onkos tuo tuulilasin puhalluksen moottori se siinä hanskalokeron takana ylhäällä? Mie vähän epäilen että mulla se läppä ei aukene tarpeeksi, kohtuu heikko puhallus on tuulilasille vaikka olis puhallus täysillä. Jalkatilan läpät menee kiinni kyllä kun ilmaa ei sieltä tule kun on suuntaus tuulilasille käännettynä. :roll:
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Karvanaama
Viestit: 852
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Re: Sportswagon

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Juu siellähän se, hanskalokero pois niin puhallin näkyy jo.

Katsoitko tuolta aikaisempia kirjoituksiani, tässähän oli myöskin ongelma tuulilasin puhalluksen kanssa?
Tästä löytyi kaksikin toimimatonta läppää.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1592
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Re: Sportswagon

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Lueskelin joo. Mikä muoviosa siitä tarkalleen ottaen murtuu?
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Karvanaama
Viestit: 852
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Re: Sportswagon

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Löysin puhelimesta kuvan, joka saattaa selventää.
Läppää liikuttaa tikkuaskin kokoinen musta "askelmoottori", neliskanttisen akselin välityksellä.
Kuvan musta laatikko, keskellä valkoinen neliskanttinen reikä, tässä on sen ympäriltä hävinnyt kaulus ja alkuperäinen akseli et riitä läpän vastakappaleeseen asti.
Joten tein puutapista pitemmän akselin.
Uusi moottori olisi tietysti ollut parempi, ei vaan just sitä ollut.
En tiedä jos 70:ssä on samanlaiset, luultavasti on.

Äh..en osannutkaan puhelimella pienentää kuvaa.
Edit: Nyt ehkä..
Liitteet
IMG_20210809_143426~2.jpg
IMG_20210809_143426~2.jpg (392.8 KiB) Katsottu 12341 kertaa
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1592
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Re: Sportswagon

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Ahaa, no nyt ymmärrän! Eiköhän tuo sama vika löydy multakin kun otan moottorin irti. Ilman suuntaus siis toimii, ilma menee oikeaan paikkaan ja sulkeutuu oikeasta paikasta kun suuntauspylpyrää kääntelee. Lasille ei vain tule (mielestäni) tarpeeksi ilmaa. Esim W124/126 kun kääntää puhalluksen lasille ja laittaa boforit täysille, meinaa tukka lähteä päästä. Tässä Volvossa se on vain sellainen lehmän henkäys. Kojelaudan suuttimista ja jaloille tulee kyllä ilmaa ja kunnolla, eli moottorissa pitäs tehoja piisata.

Eiköhän tuo puutappi asiansa aja, ihan hyvä korjaus. Ei kai moottoria kannata turhaa uusia jos se muuten pelaa (takaisinkytkentöineen myös) ja ON/OFF napeissa ei välky vikakoodi. Voi olla että itsekin päädyn puutappiin, ellen löydä miljoonalaatikosta sopevampaa tuohon.
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Karvanaama
Viestit: 852
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Re: Sportswagon

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Takalasin pyyhkijän läpivienti pehmeni öljyvatissa useamman päivän, silti sai koputella päättäväisesti akselia.
Irtosihan se lopulta, santapaperilla akselista rupulit pois, samoin puslaholkista, vaseliinia väliin.
Eipä ole takalasinsuti vispannut nuin vikkelään minun omistukseni aikana.

Kulahtaneen ja mattaantuneen muoviratin kunnostelin myös.
Tallista löytyi joskus ostamani black satin vinyylispray puteli, en edes muista miksi olen tuommosen hankkinut.
Santapaperia kehälle, karheaksi ja useita kerroksia maalia päälle, johtoajatuksena ettei siitä niin huonoa voi tulla etteikö sitä voisi roskiin heittää. On se nyt ainakin kädelle mukavampi eikä niin rumakaan.

Takaluukun sisäkahvan haljenneen muovipulikan tilalle ei uutta käytettyä tuntunut löytyvän, joten liimailin sen kasaan, kun osatkin oli tallessa.
2- komponentti epoksia ja vahvikkeiksi pätkiä popniitin ..öö..vetovarsista?
Katotaan nyt miten kestää, eipä tuota sisäkahvaa ikinä käytetä.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Karvanaama
Viestit: 852
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Re: Sportswagon

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Moottorinlämmitysdilemma on mennyt melko pitkän kaavan kautta.
Ostaessani auton, oli paikallaan ollut defan letkulämmitin kuollut.
Ensimmäisen talven sinnittelin ilman, akku täytyi ladata välillä kovimpien pakkasten aikaan. Pärjäsihän niinkin mutta ostin sitten Calixin letkulämmittimen.
Asennus venyi ja venyi.. kunnes tänä syksynä kaveri laittoi sen huohotinrempan yhteydessä paikalleen, se kesti yhden lämmityksen.
Hänellä oli jouten Defa, joka meni tilalle. Paloi sekin rikki ensimmäisellä yrityksellä.

Ilmaus oli kyllä tehty huolella ja ensimmäinen lämmitys tapahtui vasta useiden ajokertojen jälkeen.
Vastukset meni vanhalle lämmittimelle tehtyyn sovitukseen, joka lienee väärin valittu. Vesi ei vaan kiertänyt kunnolla.
Tietenkään ei Calixin asennussarjaa hankittu, joten en kehdannut vinkua takuuna uutta.

Hommasin sitten kokeeksi käytetyn säteilylämmittimen, sen asennuksessa kyllä oli oma ohjelmansa.
Ei riittänyt defan ohjeessakin (vapari) mainittu pakosarjan tuen irrottaminen. Turbon paluuputki aiheutti päänvaivaa, löysääminen ei tietenkään riittänyt. Päädyin veistelemään nurkkia pienemmiksi sieltätäältä. Viimein kun elementti luiskahti paikoilleen, älysin, että olisihan putken voinut katkaista ja liittää letkulla ja klemmareilla. ;D
No.. se on nyt siellä ja lämmittääkin, tiedänhän minä että se ei ole letkulämmittimen veroinen, mutta tällä mennään nyt.
Liitteet
IMG_20221217_164412.jpg
IMG_20221217_164412.jpg (323.79 KiB) Katsottu 11568 kertaa
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Karvanaama
Viestit: 852
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Re: Sportswagon

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Pari päivää sitten hoksasin käynnistyksen jälkeen ettei mittaristossa viisarit liikkuneet mihinkään.
Kone oli vielä lämmin edellisen ajon jäljiltä ja tällöin mittarit vielä toimivat.

Eli nopeus - kierros - matka - lämpö - polttoainemittarit, ajotietokone (kello toimii) eivät liiku. Myöskin service - valo lakkasi toimimasta.
Muut valot tuntuvat toimivan normaalisti.

Tuosta kykentäkuvasta voisi päätellä että mittaristossa olisi prosessori, joka hoitaa viisarimittarit sekä service - ja opiskelijavalon polttoaineelle.
Lataa kyllä mittauksieni mukaan riittävästi.
Kokeilin vielä buutata systeemin irrottamalla akun pariksi tunniksi. Eipä siitä apua ollut.
Vaparin varaosamittaristolla testasin sitten pikaisesti, jopa heräsivät viisarit. Eli lienee piirilevyltä prosessori varmaankin kuollut.

Hyvä että tuli hamstrattua mittaristoja, nyt jouduin laittamaan jo aikaisemmin paikalla olleen piirilevyn, jossa nopeusmittari ei yleensä nouse yli yhdeksänkympin.
Tarkistelin suurennuslasin avulla jos levyllä näkyisi huonoja tinauksia, sekä pinnien kontakteja.
En tiedä vielä muutuiko tuo yhdeksäänkymppiin jäätyminen, mutta muuten on taas toimiva mittaristo.
Tähän piti tietysti sitten naittaa omasta matkamittari ja viisaripaneli.
Alkaa jo mittariston vaihto ja purku onnistumaan melko livakasti.
Liitteet
Screenshot 2023-01-06 at 12-59-20 Volvo 850 System Wiring Diagrams - SystemWiringDiagrams.pdf.png
Screenshot 2023-01-06 at 12-59-20 Volvo 850 System Wiring Diagrams - SystemWiringDiagrams.pdf.png (91.41 KiB) Katsottu 11349 kertaa
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Karvanaama
Viestit: 852
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Re: Sportswagon

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Täältäkin iloisia uutisia:
Vaunu on jälleen katsastettu, suullisena muistutuksena oikean ulomman vetarin kumen klemmari lie jäänyt löysälle kun vaseliinia näkyi tulleen hieman ulos.
Itsehän minä semmosen liimattavan sinne viime vuonna laitoin.

Kesärenkaiden virkaa toimittavat ikivanhat Romanialaiset pinnoitetut Radburg - merkkiset 195-65-15 kumit peltivanteilla.
Volvovoorumilaiselta varastosta löytyi näille orkkis pölärit, nyt mennään pappalookilla toistaiseksi.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Karvanaama
Viestit: 852
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Re: Sportswagon

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Onpa tähänkin katiskaan saatu jotain päivitettävää.
Löytyi jälleen uusi (käytetty) vaparimittaristo, jonka ensin heitin sellaisenaan paikoilleen.
Nopeusmittari nousi normaalisti yli 90 kuten odottaa sopikin, jopa matkamittarikin toimi.

Testin jälkeen teurastin paikalla olleen ja uuden mittariston vierekkäin pöydälle.
Uuteen kokooonpanoon tuli turbon viisaripaneli mittareineen, ajotietokone, sekä matkamittari ajokilometrien takia ja kaikki merkkilamput, jotka tiesin ehjiksi.
Vasta hankitusta taas piirilevy runkomuovinsa kanssa, sekä lähes naarmuton lasi ja trippimittarin nollaustappi.

Mittaristo paikalleen, testiajolle ja niinpä vain nopeusmittari nousi kuten pitääkin.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Karvanaama
Viestit: 852
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Re: Sportswagon

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Mittaristo toimii yhä, hyvä niin.

Lasinpyyhkijöiden väljä vivusto on vaivannut koko omistusaikani, lomalla sain viimeinkin aikaiseksi vaihtaa koko vivuston.
Varaosan olin hankkinut jo pari vuotta sitten. ???
Jokatapauksessa oikean puolen vivustossa akseli heilui holtittomana pesässänsä, väljää useita millejä.
Nyt on melko hyvä, ehkä kuskin puolen pyyhkijän kulmaa pitää vähän nitkauttaa. Kumi hyppii tihkusateella hieman.

Seuraavaksi ilmastoinnin kimppuun.
Koko omistusaikanani ei kylmää ole tullut, venttiilistä kokeillessa melko reipas tuhaus kuului. Ainakin jonkin verran ainetta on siis.
Päädyin kokeilemaan samaa temppua, jonka tein edelliselle 124 mersulle. Lisäänpä kylmäainetta itse.

Näillä tarvikkeilla:
Crc kylmäspray, 2 mm. terä(+porakone), kiinasta ostettu r134 liitin korkkeineen

Kylmäspray sisältää käsittääkseni lähes kokonaan Tetrafluorieteeniä, (r134)
Tällä jopa mersun r12 ilmastointi alkoi toimia, muutamaksi viikoksi tosin vaan. Pikku vuoto oli olemassa.

Poralla korkkiin 2mm. reikä, vähän kerrallaan hoonaamalla isommaksi, kunnes pilli menee läpi.
Korkin sisälle jäävä pillin pää pitää levittää hieman vaikkapa naulalla ja mattopuukolla vähän halki päästä.
Siksi että aine pääsee ulos pillin kautta, vaikka pää painaa täyttöventtiiliin neulaan.
Tässä voisi periaatteessa käyttää alkuperäistäkin korkkia, mutta en viitsinyt pilata sitä reijällä.

Pillin levitetty pää sisäpuolelta tasalle. Korkki ruuvaten täyttöliittimeen, spraypullo pilliin kiini. Kone käyntiin, ilmastointi päälle.
Sitten työntäen pilliä korkista läpi sisäänpäin, jolloin pillin pää painaa neulaventtiilin auki. Jos poraus on tiukka, ainetta ei karkaa yhtään.
Ainakin kasipätkässä on just hyvä tila pullolle. Pikkuhiljaa putelista ainetta järjestelmään.
Irtoliittimellä on hyvä kokeilla miten neulaventtiili aukeaa, tussimerkkikin oli, mutta kului pian pois.
Melko pian alkoi kompressori naksahtelemaan päälle, ensin toki lyhyeksi ajaksi vaan.
Pullo (250ml) tyhjeni melko nopeasti, mutta hyttiin tuli jo selvästi jäähtynyttä ilmaa.

Hain seuraavana päivänä toisen pullon, siitä laitoin noin puolet. Olisi pitänyt punnita täysi ja tyhjä pullo, mutta ei siihen ollut välineitä.
Ei ollut myöskään kunnon lämpömittaria, mutta ihan selvästi kylmää suuttimista puhalsi.

Tämähän ei tietenkään korjaa vuotavaa ilmastointia, mutta halusin kokeilla kauanko paineet pysyy järjestelmässä.
Toistaiseksi toimii.
Liitteet
IMG_20230731_125525 (copy).jpg
IMG_20230731_125525 (copy).jpg (100.93 KiB) Katsottu 9728 kertaa
IMG_20230730_184755 (copy).jpg
IMG_20230730_184755 (copy).jpg (92.16 KiB) Katsottu 9728 kertaa
IMG_20230731_125357 (copy).jpg
IMG_20230731_125357 (copy).jpg (93.7 KiB) Katsottu 9728 kertaa
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Karvanaama
Viestit: 852
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Re: Sportswagon

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Ilmastointi toimi loppukesän, joskin viimeisillä lämpimillä keleillä sisääntuleva ilma ei ollut enää kovin kylmää.
Oletuksena on että järjestelmä vuotaa hieman.

Öljyt ja suodatin vaihdettu, Castrol Magnatec 5w40, 4285 km vuoden ajot. Vaihdan kuitenkin kerran vuodessa vähäisistä lukemista huolimatta.

Ikivanhat talvirenkaat meni taas alle, eihän ne noilla ajoilla juurikaan kulu.

Ravistuksen syy taitaa olla vetareissa, vasemmalla puolella tuntui vetaria riuhtoessani välystä sisemmässä nivelessä.
Saas nähdä milloin ostamani uudet vetarit löytävät tiensä paikalleen.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Karvanaama
Viestit: 852
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Re: Sportswagon

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

.Eihän siinä mennyt kuin kuutisen kuukautta.
Uudet vetarit nivelineen viimein vaihdettiin kaverin tallissa.
Vasen alapallo ei meinannut irrota suosiolla, joten asia kierrettiin irrottamalla napa iskarista.
Tällä saatiin nipinnapin riittävä tila vetarin ulostautumiselle, jarruletku oli kyllä jo melko suorana, mutta ei repeämiä ainakaan näkyviin tullut.
Oikea puoli toteutettiin samalla tavalla.
Etukäteen arvelutti kuinka paljon väkivaltaa vaaditaan, mutta molemmat irtosivat laatikosta varsin helposti.
Vasemmalla sisempi nivel väljä ja ulomman kumi oli päästänyt rasvaa ulos löysän klemmarin takia.
Oikeallakin joku kumeista oli roiskinut rasvaa ja välystäkin löytyi, eipä muista mikä niistä.

Muistutuksena mainittakoon että vetarin boorien lukumäärä on 26 tässä ainakin.
Vasen vetari oli Metelli merkkinen ja mutteri navan päässä oli paljon pienempi ja eri kierteellä kuin alkuperäinen.
Oikealle tuli Stark merkkinen, siinä mutteri oli lähempänä alkuperäistä, mutta sekin pienempi.

Samalla löytyi syksystä alkanut klopina, linnunluu oikealla väljä.

Eipä vaan operaatio tutinoihin vaikuttanut.

Pari viikkoa aiemmin piti herkistellä vasen takajarru, joka kiljui ja laahasi jo ärsyttävän paljon. Uudet palat laitoin, vaikka ei vanhatkaan juuri uusia ohuemmat olleetkaan.

Tässä ei ollut lainkaan sisäilmalle suodatinta, eikä edes koteloa. Sellaisen ostin purkuautosta (V70), sekä nahkaratin ja bägin.
Suodatin on paikallaan, ratti ei.

Lämmityslaitteen kenno taitaa vuotaa, matto märkänä ja alla vihreää nestettä. On ruvettava hankkimaan uutta, jotain kalliimpaa ja parempaa varmaankin, Behr, Hella?
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
kerosiini
Viestit: 773
Liittynyt: 05.12.2005 15:59
Paikkakunta: Tervola

Re: Sportswagon

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Isän '99 V70 laitettiin Nissens merkkinen kenno. Kasipätkässä mahtaa olla sama kenno ja kennon sijaan saattaa vuotaa pelkästään kennon ja nesteputkien väliin tulevat O-renkaat! Mutta jos päädyt kennoa uusimaan niin hommaa myös ne uudet o-renkaat.
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
Avatar
Karvanaama
Viestit: 852
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Re: Sportswagon

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Sama kenno varmaankin alkupään 70:ssä.
Kahtelin merkkifoorumilta (vrcf) kokemuksia noista kennoista, Nissens sai hyviä sekä huonoja arvosteluja.
Sopivuus on ilmeisen hyvä, mutta joissain tapauksissa talviolosuhteissa ei tuottanut lämmintä niin hyvin.
Ainahan asennuksessa voi kuitenkin tapahtua pientä ohivuotoa.
Päädyin kuitenkin tilaamaan Behrin Skruvatilta, hinta 64,45e. Saas nähdä tuleeko Behr..
Ainakin myyntikuvassa näytti olevan o-renkaat.
Motonetistä olisi tilaamalla saanut Nissensin likimain samalla summalla. Halvin taisi Skruvatilla olla jotain 16e luokkaa, en uskaltanut sitä sentään tilata.

Renkaat on varmaan kesänaikana hankittava, Linglong greenmax 205-50-16 on vahvoilla tällähetkellä.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Teddy
Viestit: 760
Liittynyt: 23.6.2016 10:08
Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)

Re: Sportswagon

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Piti oikein vilkasta, Aeromotorssilla Mahlen kenno 37 €. Behr on Mahlen merkkejä nykyään, että eiköhän se suht samaa tavaraa liene.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1592
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Re: Sportswagon

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Oletko huomannut huohotinrempan jälkeen muutosta kulutuksessa? Mie olen vaihtanu V70:iin melkein vuosi sitten ja pari kk sitten vaihdatin 960:iin (liekkilukko jäätyi). Molemmissa kulutus on pudonnut litralla. V70 menee minun työajossa n. 7,2 litralla, 960 syö 10,3-10,8, oli pakkasta tai lauhaa.
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10764
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Re: Sportswagon

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Yhteen vastaavaan volvoon olen tuon kennon vaihtanut. Oma näprääminen ja kannattaa varata pyyhkeitä jalkatilaan. O renkaat on kyllä katsottava, että ovat kunnossa. Onneksi kuitenkin vaihdettavissa tuo kenno ja hintakin siedettävä.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”