Aito farkkuväykky (kiertue ohi, laatikkoöljyt vaihtoon?)
En tuota tiiä, mutta omassa nuo ovien johdotukset on kertaalleen teipattu ja välillä häröilee toinen takaovi.
Kannattaa ne ainaki katella, sähkölasitki on vähä happamia väliin toimimaan takana.
Murtumia sieltä varmaan löytyy.
Kannattaa ne ainaki katella, sähkölasitki on vähä happamia väliin toimimaan takana.
Murtumia sieltä varmaan löytyy.
Tuuria kuin Aku Ankalla.
s211, 270cdi,7-p.A
ex-Honda Shuttle -97, 2.2i A 7-p.
1500S 2105 lada -95, navetassa.
® Mesen linttaklubi -Kuluttaa ja kans kulukee.
s211, 270cdi,7-p.A
ex-Honda Shuttle -97, 2.2i A 7-p.
1500S 2105 lada -95, navetassa.
® Mesen linttaklubi -Kuluttaa ja kans kulukee.
Jep, hieman turhan vapaana johdot vaikuttavat menevän läpivientikohdassa. Tuo on ensimmäinen kohta tarkistuslistalla. Lähinnä ihmetyttää se, että joissain tapauksessa tuo takaluukun lukon käyttö kuintenkin ohjaa myös kuskin oven lukitusta (tosin väärin päin ). Eli joku signaali siellä siirtyy.Hese126 kirjoitti:En tuota tiiä, mutta omassa nuo ovien johdotukset on kertaalleen teipattu ja välillä häröilee toinen takaovi.
Kannattaa ne ainaki katella, sähkölasitki on vähä happamia väliin toimimaan takana.
Murtumia sieltä varmaan löytyy.
Mutta kuten todettu, kun avaimen napista painaa, mitään ei tapahdu missään.
Tilasin kokeeksi idänihmeiden halpisverkkokaupasta OBDII bluetooth-palikan (ELM327 mini) parilla eurolla. Yhteys palikkaan onnistui lumiassa olevan softan avulla, mutta autoon yhteys ei jostain syystä onnistunut. Osaisko joku sanoa, pitäisikö yhteyden lähtökohtaisesti toimia tässä 2004 vuosimallissa?
Eli tällainen palikka:
Eli tällainen palikka:
Viimeksi muokannut Andy, 07.5.2015 22:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kai sen pitäisi toimia. Itellä kans vastaava palikka joka on toiminut kaikissa autoissa mihin kokeiltu, mm samanikäiseen passattiin sai yhteyden.
Testaa toisella autolla toimiiko palikka ylipäätään?
Testaa toisella autolla toimiiko palikka ylipäätään?
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"
® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
OBD-lukija ei vielä(kään) osoita toimimisen merkkejä. Enkä ole kyllä päässyt sitä testaamaankaan missään muussakaan autossa.
Hieman pelonsekaisin tuntein vein tänään Linnaketta katsastukseen. Pelko oli sitten loppujen lopuksi melkein turha. Vikalistalle jäi vain oikea takajarrulevy, joka olisi vaihdettava. Tuolla puollella oli aiemmin jarrusatula rikki/jumissa, ja levy lienee kärsinyt tämän seurauksena. Satula korjattiin pari kuukautta sitten, mutta eipä korjauspojat silloin ilmeisesti jaksaneet tarkistaa levyn kuntoa...
Hieman pelonsekaisin tuntein vein tänään Linnaketta katsastukseen. Pelko oli sitten loppujen lopuksi melkein turha. Vikalistalle jäi vain oikea takajarrulevy, joka olisi vaihdettava. Tuolla puollella oli aiemmin jarrusatula rikki/jumissa, ja levy lienee kärsinyt tämän seurauksena. Satula korjattiin pari kuukautta sitten, mutta eipä korjauspojat silloin ilmeisesti jaksaneet tarkistaa levyn kuntoa...
Pihaan ilmestyi ehkäpä mielenhäiriön seurauksena aito 220CDI-väykky: ajettu sopivasti (480tkm) ja sopivasti (ei kovin pahasti) ruosteessa . Tuossa on vielä lisäpenkit takapaksissa, niin koko perhekin mahtuu tarvittaessa mukaan.
Mullahan ei koskaan ole CDI-vehjettä ollut aiemmin. Mutta lyhyen kokemuksen perusteella hinta-laatu-suhteesta ei ole mitään pahaa sanottavaa (tässä vaiheessa). Öljynvaihto tuohon pitäisi tehdä, käykö tuohon vaikkapa Teboilin Diamond Diesel 5W-40?
Mullahan ei koskaan ole CDI-vehjettä ollut aiemmin. Mutta lyhyen kokemuksen perusteella hinta-laatu-suhteesta ei ole mitään pahaa sanottavaa (tässä vaiheessa). Öljynvaihto tuohon pitäisi tehdä, käykö tuohon vaikkapa Teboilin Diamond Diesel 5W-40?
Nyt tuli eteen simppeli sulakekysymys.
Tuossa väykyssä ei toimi tupakansytkä edessä, takapaksissa oleva sytkäliitin taasen toimii. En pääse tänään sulakeostoksille, mutta onko nuo etu/taka tosiaan eri sulakkeen alla, kun vain toinen niistä toimii? Sulakeboksin kannessa oleva kartta sanoo "cigaret lighter = 2 or 5". Toisessa noista oli sulake, toisessa ei.
Tuossa väykyssä ei toimi tupakansytkä edessä, takapaksissa oleva sytkäliitin taasen toimii. En pääse tänään sulakeostoksille, mutta onko nuo etu/taka tosiaan eri sulakkeen alla, kun vain toinen niistä toimii? Sulakeboksin kannessa oleva kartta sanoo "cigaret lighter = 2 or 5". Toisessa noista oli sulake, toisessa ei.
Voi hyvinkin olla, ja todnäk onkin eri sulakkeiden takana
Oliko tuo niitä Paavoja, joissa sulakekartta ei pidä paikkaansa ??
Oliko tuo niitä Paavoja, joissa sulakekartta ei pidä paikkaansa ??
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Juuri kun pääästiin lähtemään pidemmälle matkalle, jossa OIKEASTI tarvitaan ilmastointia, niin sitten se väykyn manuaali-ilmastointi alkoi väliajoiin temppuilla.
Oireet:
- ilmastointi toimii
-> jossain vaiheessa (ajon aikana) eipä toimi enää, ja kuskin suuttimista alkaa puhaltaa hullun kuumaa (säätimestä riippumatta) ja apukuskin puolelta suurinpiirtein säätimen mukaan (mutta ei oikeaa kylmää)
-> auto parkkiin ajosta -> käynnistys -> ilmastointi toimii ja kylmää tulee taas.
Mikähän tuohon nyt yhtäkkiä iski? Oire tosiaan iskee ajossa päälle, tähän asti käynnistäessä ilmastointi on alkanut toimia heti. Ja nyt kun muistelen, niin kuskinpuolen lämmönsäätö ei ole taitanut toimia ihan oikein. Tietyssä kohtaa tulee ilmastointikylmää, mutta kun vähän säätää rullasta lämpimämmälle, niin sitten alkoikin tulla selvästi liian lämmintä.
Oireet:
- ilmastointi toimii
-> jossain vaiheessa (ajon aikana) eipä toimi enää, ja kuskin suuttimista alkaa puhaltaa hullun kuumaa (säätimestä riippumatta) ja apukuskin puolelta suurinpiirtein säätimen mukaan (mutta ei oikeaa kylmää)
-> auto parkkiin ajosta -> käynnistys -> ilmastointi toimii ja kylmää tulee taas.
Mikähän tuohon nyt yhtäkkiä iski? Oire tosiaan iskee ajossa päälle, tähän asti käynnistäessä ilmastointi on alkanut toimia heti. Ja nyt kun muistelen, niin kuskinpuolen lämmönsäätö ei ole taitanut toimia ihan oikein. Tietyssä kohtaa tulee ilmastointikylmää, mutta kun vähän säätää rullasta lämpimämmälle, niin sitten alkoikin tulla selvästi liian lämmintä.
Koputtelin munia ja nyt toimii riittävän hyvin. Ihmettelen tuota kotona sitten lisää.
Sitten siirrytään sujuvasti automaattilaatikkoon... Mikäs sen mukavampaa kuin ongelmia automaattiaskin kanssa Italiassa...
Tänään ja eilen oli paljon ajoa ja paljon MÄKIÄ, etenkin ylämäkiä. Noh, nyt illalla kalkkiviivoilla ennen majoitukseen saapumista tultiin 12km jyrkkää serpentiiniä ylämäkeen. 100m ennen päätepistettä tuli vielä entistä jyrkempi mäki pihaan. No siinä auto ei paljoa enää ylämäkeen noussutkaan, laatikko vain luisti tjsp... Auto äkkiä seis siihen ja peruutus takaisin tasamaalle.
Jotain (vähintään) pientä hajua tuli jostain, joka lienee automaattiaski... Nyt kun jälkeenpäin mietin niin kyllä sitä pientä hajustusta taisi tulla jo serpentiinin loppuvaiheilla...
Kun siinä tasamaalla heti kokeilin lyhyesti eteenpäin menoa, auto ei tuntunut lähtevän ryömimään juuri ollenkaan kun nosta jalan jarrulta. Tein saman lyhyen kokeilun 1,5h päästä uudelleen, auto lähti kyllä heti ryömimään normaalisti kun otti jalan kaasulta.
Mitäköhän tuossa on mahtanut tapahtua ja onkohan aski huomenna lainkaan ajokunnossa....?
Sitten siirrytään sujuvasti automaattilaatikkoon... Mikäs sen mukavampaa kuin ongelmia automaattiaskin kanssa Italiassa...
Tänään ja eilen oli paljon ajoa ja paljon MÄKIÄ, etenkin ylämäkiä. Noh, nyt illalla kalkkiviivoilla ennen majoitukseen saapumista tultiin 12km jyrkkää serpentiiniä ylämäkeen. 100m ennen päätepistettä tuli vielä entistä jyrkempi mäki pihaan. No siinä auto ei paljoa enää ylämäkeen noussutkaan, laatikko vain luisti tjsp... Auto äkkiä seis siihen ja peruutus takaisin tasamaalle.
Jotain (vähintään) pientä hajua tuli jostain, joka lienee automaattiaski... Nyt kun jälkeenpäin mietin niin kyllä sitä pientä hajustusta taisi tulla jo serpentiinin loppuvaiheilla...
Kun siinä tasamaalla heti kokeilin lyhyesti eteenpäin menoa, auto ei tuntunut lähtevän ryömimään juuri ollenkaan kun nosta jalan jarrulta. Tein saman lyhyen kokeilun 1,5h päästä uudelleen, auto lähti kyllä heti ryömimään normaalisti kun otti jalan kaasulta.
Mitäköhän tuossa on mahtanut tapahtua ja onkohan aski huomenna lainkaan ajokunnossa....?
Jos öljyä on tarpeeksi, niin olisiko pottuvoi päässyt kiehahtamaan ja viskositeetti karannut alle ohjearvojen. Se, että hajosiko jotain, selvinnee aamulla, kun kokeilee. Jos taas tuntuisi toimivan, niin nou panik. Öljyt tokkiisa kannattanee vaihtaa ensi tilassa.
Ville
Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Kävin äsken lyhyesti kokeilemassa autoa ja laatikkoa, ja aski ainakin kolmoselle asti näyttäisi vaihtavan normaalisti, kuin mitään ei olisi tapahtunut.
Mites tuo pidemmän ajamisen kanssa mahtaa olla, uskaltaako sillä lähteä eteenpäin reissussa vai pitääkö vähintään laatikon öljyt vaihtaa uusiin? Matkaa seuraavan kahden viikon aikana tulee vielä n. 3000km... Ja KUNNON pitkiä ylämäkiä tulee myös.
EDIT: kävin tekemässä vähän pidemmän testipätkän ja auto/laatikko toimii normaalisti, tai mitään oiretta ei tunnu jääneen. Tuossa äsken soittelin suomalaiselle automaattilaatikkopajalle. Epäilyksenä oli että laatikko olisi ylikuumentunut ja olisi siten laittanut vikatilan tuossa kohtaa päälle. Vikatilasta ei äsken ollut enää tietoakaan. Toinen seikka voi olla se, että jos laatikossa öljyn määrä ei ole ihan oikea, niin jyrkässä loppumäessä öljyä ei enää riitäkään oikealla tavalla -> paine nousee -> vikatila päälle.
Mites tuo pidemmän ajamisen kanssa mahtaa olla, uskaltaako sillä lähteä eteenpäin reissussa vai pitääkö vähintään laatikon öljyt vaihtaa uusiin? Matkaa seuraavan kahden viikon aikana tulee vielä n. 3000km... Ja KUNNON pitkiä ylämäkiä tulee myös.
EDIT: kävin tekemässä vähän pidemmän testipätkän ja auto/laatikko toimii normaalisti, tai mitään oiretta ei tunnu jääneen. Tuossa äsken soittelin suomalaiselle automaattilaatikkopajalle. Epäilyksenä oli että laatikko olisi ylikuumentunut ja olisi siten laittanut vikatilan tuossa kohtaa päälle. Vikatilasta ei äsken ollut enää tietoakaan. Toinen seikka voi olla se, että jos laatikossa öljyn määrä ei ole ihan oikea, niin jyrkässä loppumäessä öljyä ei enää riitäkään oikealla tavalla -> paine nousee -> vikatila päälle.
Jotkin termit voivat olla mulla vähän hakusessa...
Tuossa ongelmatilassa pakki toimi ja olisko eteenpäin sitten toiminut vain kolmonen? Joka tapauksessa kun peruuttamisen jälkeen ihan loivassa ylämäessä yritti mennä eteenpäin, se ei liikkunut nimeksikään. Ja siinä pahimmassa ylämäessä pihaan yrittäessä auto jäi keskelle mäkeä eikä juurikaan liikkunut vaikka painoi kaasua lisää.
Noh, joka tapauksessa tänään laatikko toimi kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Hyvä niin.
Tuossa ongelmatilassa pakki toimi ja olisko eteenpäin sitten toiminut vain kolmonen? Joka tapauksessa kun peruuttamisen jälkeen ihan loivassa ylämäessä yritti mennä eteenpäin, se ei liikkunut nimeksikään. Ja siinä pahimmassa ylämäessä pihaan yrittäessä auto jäi keskelle mäkeä eikä juurikaan liikkunut vaikka painoi kaasua lisää.
Noh, joka tapauksessa tänään laatikko toimi kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Hyvä niin.
Juuri näin. Tuo tuli mieleen vasta tuon episodin jälkeen... Ensimmäinen automaattiauto alla, ja tietyt käytännöt vielä hakee.Mika.T kirjoitti:Loota taisi lämmetä aika rajusti jos noin jo oireili.
Älä jurraa niitä vuoristomäkiä D:llä vaan aja pakkovaihteilla mäet päälle niin että koneessa on vähintään ~2000rpm niin turbiini ei luista ja kiehuta öljyä pilalle.
Kiertolaisreissu on nyt tehty. Mittariin tuli kilometrejä lisää 6650 kotipihasta kotipihaan.
Tuohon aiempaan automaattilaatikko-ongelmaan liittyen, auto/laatikko toimi episodin jälkeen omasta mielestäni normaalisti. Jos laatikon öljyt nyt kuitenkin kiehahtivat, ne lienee järkevä vaihtaa.
Edellinen laatikkoöljyjen vaihto on tehty n. 45tkm sitten. Onkostahan tuossa väliä, vaihtaako öljyt huuhtelemalla vai sillä toisella "normaalilla" (?) tavalla (jossa öljyä kuluu vähemmän) ja kuinka paljon öljyä kuluu noissa tavoissa? Mitäs öljyä tuossa pitää käyttää? Auto on siis -02.
Tuohon aiempaan automaattilaatikko-ongelmaan liittyen, auto/laatikko toimi episodin jälkeen omasta mielestäni normaalisti. Jos laatikon öljyt nyt kuitenkin kiehahtivat, ne lienee järkevä vaihtaa.
Edellinen laatikkoöljyjen vaihto on tehty n. 45tkm sitten. Onkostahan tuossa väliä, vaihtaako öljyt huuhtelemalla vai sillä toisella "normaalilla" (?) tavalla (jossa öljyä kuluu vähemmän) ja kuinka paljon öljyä kuluu noissa tavoissa? Mitäs öljyä tuossa pitää käyttää? Auto on siis -02.
Noh, tämä kertookin kaiken tarpeellisen oikeasta tavasta.dealer kirjoitti:Maininta huuhtelemisesta on osittain virheellinen, pitäisi miettiä vaihtaako öljyt vai osan öljyistä.
Mikäs luokitus tuohon laatikkoon riittää ja kuinka paljon öljyä tarvitaan vaihto-operaatiossa? Mistäs löytyikään lista öljyistä, jotka täyttäisivät luokituksen...?
Onkos Mobilin ATF 134 tuohon laatikkoon sopivaa öljyä? Sitä kun saisi suht järkevään hintaan IKH:sta.
http://www.ikh.fi/fi/mobil-atf-134-20l-mb150688
http://www.ikh.fi/fi/mobil-atf-134-20l-mb150688