BMW näyttää mallia MB:lle dieselien kehityksessä
Tuulilasin mukaan tuo taisi mennä vain pari desiä suuremmalla kuin luvattu yhdistetty kulutus. Joten lie kohtuu onnistunu paketti.sonikki kirjoitti:Hyvältä näyttää taas kerran paperilla, mutta tuohon kun lisätää ne volvon jo perinteiksi muodostuneet 30% ilmoitettu/mitattu päästö- ja kulutusarvo kaunistelut, niin ollaan suurinpiirtein käytönnöntasolla
EDIT: alle 5l +1600kg V60 korissa.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Mitä te ehdottaisitte vastaukseksi tähän kysymykseen:
-Ja vastaukseksi tietenkin sarjavalmisteinen moottori, ei mitään "kaverin kaveri-tuning-huhuja"
http://www.kysy.fi/kysymys/mika-maailma ... elmoottoriHki:n kaupungin kirjasto kirjoitti:Mikä on maailman korkeimmalle kiertävä dieselmoottori?
-Ja vastaukseksi tietenkin sarjavalmisteinen moottori, ei mitään "kaverin kaveri-tuning-huhuja"
suihkuturpiiniLaaksonen kirjoitti:Mitä te ehdottaisitte vastaukseksi tähän kysymykseen:http://www.kysy.fi/kysymys/mika-maailma ... elmoottoriHki:n kaupungin kirjasto kirjoitti:Mikä on maailman korkeimmalle kiertävä dieselmoottori?
-Ja vastaukseksi tietenkin sarjavalmisteinen moottori, ei mitään "kaverin kaveri-tuning-huhuja"
Itseasiassa kaasuturbiini ei kaiketi ole tarkka, mitä polttoainetta saa käsiteltäväkseen, kunhan se on nestettä eikä halkoja ja hiiliä.
Tuo Audin Le Mans -kilpurille luvattu 5500 rpm onkin varmaan surimpia kierroslukuja dieselille, koska tässä JCB:n dieselkäyttöisessä nopeusennätysautossakin 2 moottorin kierrokset on rajattu 3800 rpm:ään:
http://en.wikipedia.org/wiki/JCB_Dieselmax
Tuo Audin Le Mans -kilpurille luvattu 5500 rpm onkin varmaan surimpia kierroslukuja dieselille, koska tässä JCB:n dieselkäyttöisessä nopeusennätysautossakin 2 moottorin kierrokset on rajattu 3800 rpm:ään:
http://en.wikipedia.org/wiki/JCB_Dieselmax
-
- Luupiä
- Viestit: 2269
- Liittynyt: 14.11.2010 10:24
Se joka on merenpinnasta mitattuna korkeimmalla ja kierrokset tapissa....xr kirjoitti:suihkuturpiiniLaaksonen kirjoitti:Mitä te ehdottaisitte vastaukseksi tähän kysymykseen:http://www.kysy.fi/kysymys/mika-maailma ... elmoottoriHki:n kaupungin kirjasto kirjoitti:Mikä on maailman korkeimmalle kiertävä dieselmoottori?
-Ja vastaukseksi tietenkin sarjavalmisteinen moottori, ei mitään "kaverin kaveri-tuning-huhuja"
Bemari muuten hörskyttää 5300rpm...
http://www.trafi.fi/filebank/a/13224785 ... ksesta.pdf
.
Viimeksi muokannut todellauupunut, 08.3.2014 18:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Luupiä
- Viestit: 2269
- Liittynyt: 14.11.2010 10:24
Nuohan on ihan kohtuulukemat, jos se meidän Volvojen tapaan menee ympärivuotisena keskiarvona (tankkikirjan mukaan) edes sen tavallisen 0.5 - 1 litran alle normilukeman?sonikki kirjoitti:Hyvältä näyttää taas kerran paperilla, mutta tuohon kun lisätää ne volvon jo perinteiksi muodostuneet 30% ilmoitettu/mitattu päästö- ja kulutusarvo kaunistelut, niin ollaan suurinpiirtein käytönnöntasollaMariini kirjoitti:Volvo vetää heittämällä ohi:
http://www.kauppalehti.fi/5/i/yritykset ... 2770&lang=
Mainos kyllä pistää harkitsemaan kantelua kuluttaja-asiamiehelle. Puhutaan puhtaasta ajonautinnosta, eikä rakkineessa ole YHTÄÄN kardaania. Ei hyvää päivää...
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Aika pitkälle auttaisi jo se, että auton vastusarvojen laskennallinen ilmoittaminen poistettaisiin normista kokonaan. Laskutapa tuntuu venyvän yhtä pitkälle kuin markkinamiehen omatuntu. Ja sehän venyy aika hyvin.sonikki kirjoitti:Tämä on kyllä myös mun mielestä aivan käsittämätöntä ettei näitä päästö- ja kulutusmittauksia ole jo siirretty kolmannelle osapuolelle, varsinkin nykypäivänä kun asian suhteen hössötetään muutenkinEldorado kirjoitti:Yleensäkin autotehtaiden ei pitäisi itse ilmoittaa noita kulutuksia vaan nekin pitäisi testata puolueettomasti kuten kolaritestit tehdään.
Labratesti on ainoa tapa tuottaa toistettavaa mittaustietoa, mutta autokohtaiset parametrit pitäisi käydä mittaamassa kokeellisesti vakiorenkain ja painein.
Näyttää myös siltä, että osa viime vuosien näennäisestä kehityksestä kulutuslukemissa on mittaustilanteen aiempaa huolellisempaa blueprinttaamista.
Vuoden 1999 - 2000 Volvolla oli helppo ajaa puolisen litraa alle keskiarvon. Vuoden 2004 automaattivolvolla on helppo ajaa jopa litran alle normin. Vuoden 2008 Mersulla pitää jo normiin päästäkseen ajaa tarkasti.
Muutaman vuoden uudemman S204 normikulutus on toista litraa pienempi kuin omani. Silti vähän epäilyttää, putoaisiko keskikulutukseni alle viitoseen jos vaihdan autoni uuteen samanlaiseen? Start-stop ei työmatkalla ehtisi toimia kylmässä autossa, ja liekö uusi myös mitattu "tarkemmin" ?
Löysää normia voi venyttää niin paljon, että tulokset eivät ole vertailukelpoisia
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
VW heittää haasteen dieseleiden kehitykseen tulevalla Passatillaan; 2-litraisesta nokivasarasta 258 hv:
2.0 TDI GTD: http://www.motorvision.de/vw/passat/vw- ... 65287.html
2.0 TDI GTD: http://www.motorvision.de/vw/passat/vw- ... 65287.html
Ei mitään maata mullistavaa, litratehoksi tulee kuitenkin vain 129hv/litra, tämän hetken M550d:ssä on 127hv/litra. Mersulta tulee 3 litranen 400hv teholla jossa siis mennään yli 130hv litra.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
-
- Luupiä
- Viestit: 2269
- Liittynyt: 14.11.2010 10:24
Niin eikös se mennyt silleen että vanha kehitysversio 140hv hajosi parissa vuodessa, vähintään ahdin. Tämä uusi tulee olemaan Vuoden AutoLaaksonen kirjoitti:VW heittää haasteen dieseleiden kehitykseen tulevalla Passatillaan; 2-litraisesta nokivasarasta 258 hv:
2.0 TDI GTD: http://www.motorvision.de/vw/passat/vw- ... 65287.html
.
Huhut lupaavat MB:n uusille R6-dieseleille hurjia teho ja vääntölukemia, mutta saas nähdä mitä todellisuudessa nähdään aikanaan. Mutta oletettavaa on että 400 hv / 800 Nm tienoille hurjimmissa versioissa mennään, koska BMW on jo nyt 381/740 lukemissa. Nähtäneen vihdoinkin AMG-leimalla oleva nakutin ensimmäistä kertaa sitten C30 CDI:n.Laaksonen kirjoitti:On muuten mielenkiintoista nähdä, tuleeko tuleva Mersun 3-litrainen R6 päätymään pakettiautokäyttöön esim. Sprinteriin tai Renaultin Masteriin.
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
^Miksipä ei:
Joka tapauksessa Mersun uusi kuningas-diesel tulee oleman tyypiltään OM656:
http://www.indiancarsbikes.in/auto-news ... 016-78285/
Joka tapauksessa Mersun uusi kuningas-diesel tulee oleman tyypiltään OM656:
http://www.indiancarsbikes.in/auto-news ... 016-78285/
BMW tarjoaa jo tehdasasenteisesti virityssarjaa dieseleihinsä:
http://www.bmw.fi/fi/fi/owners/accessor ... -sarja.pdf
http://www.bmw.fi/fi/fi/owners/accessor ... iesel.html
miksipä ei Mersukin.
http://www.bmw.fi/fi/fi/owners/accessor ... -sarja.pdf
http://www.bmw.fi/fi/fi/owners/accessor ... iesel.html
miksipä ei Mersukin.
Pieniä tehopäivityksiä jo vakiona uusiin 5-sarjalaisiin; 518d: 143 hv -> 150 hv | 520d: 184 hv -> 190 hv.
http://www.auto-motor-und-sport.de/news ... 61569.html
http://www.auto-motor-und-sport.de/news ... 61569.html
Laaksonen kirjoitti:Pieniä tehopäivityksiä jo vakiona uusiin 5-sarjalaisiin; 518d: 143 hv -> 150 hv | 520d: 184 hv -> 190 hv.
http://www.auto-motor-und-sport.de/news ... 61569.html
Voimaa jo kakslitrasessa puolimoottorissa enempi ku mulla kolmilitrises kuutoses. On se väärin!
Mut ehkä toi kutonen on "sitkeempi" ja ainakin sivistyneempi kone, ku on mukeja vähittäismäärä.
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Vensku_ kirjoitti:
Voimaa jo kakslitrasessa puolimoottorissa enempi ku mulla kolmilitrises kuutoses. On se väärin!
Omituiselta saattaa tuntua myös se, että uuden C:n "Rellulta lainatussa" 1,6-litrausessa nelosnakuttimessa (OM 626 DE 16 LA) on tehoa parhaimmillaan saman verran kuin "sata-lankun" OM603:n 24V-vapariversiossa, mutta vääntöä 90 Nm enemmän:
http://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-B ... selmotoren
Audi jatkaa myös tehodieseleiden kehittelyä
285 hv RS5 TDI:
http://www.iol.co.za/motoring/cars/audi ... 7kDRrEvjg0
285 hv RS5 TDI:
http://www.iol.co.za/motoring/cars/audi ... 7kDRrEvjg0
-
- Luupiä
- Viestit: 2269
- Liittynyt: 14.11.2010 10:24
Melko tyhjänpäiväinen sijoitus rahallisesti, ainoastaan jos takuu antaa vastinetta mielenrauhalle kannattaa ~1500€ sijoittaa tuohon. Muussa tapauksessa chippifirmoilta löytyy enemmän potkua tarjoavaa tuotetta kolmasosa sijoituksella.Laaksonen kirjoitti:BMW tarjoaa jo tehdasasenteisesti virityssarjaa dieseleihinsä:
http://www.bmw.fi/fi/fi/owners/accessor ... -sarja.pdf
http://www.bmw.fi/fi/fi/owners/accessor ... iesel.html
miksipä ei Mersukin.
Pääsin kokeilemaan moisen virisarjan ja vakion, 525d:n (200hv/400nm) jälkeen ei kyllä säväyttänyt mitenkään. Mieluummin laittaisin rahani johonkin muuhun varusteeseen, esim kiekkoihin tms.
.
Audi aikoo jatkaa V8-dieseleiden valmistusta:
http://www.autoexpress.co.uk/audi/87884 ... sel-models
http://www.autoexpress.co.uk/audi/87884 ... sel-models
Tuntuupa melkein jo, että 70-luvun lopullla tapahtuneen turbodieselin esittelyn jälkeen Mersu ei ole enää ollut dieseleiden kehityksessä aivan eturintamassa. Ensimmäisen suorasuihkutteisen henkilöautodieselin esittelikin 80-luvun lopulla Fioat mallissa Croma:
http://en.wikipedia.org/wiki/Turbocharg ... on#History
n. 10 v. myöhemmin sama merkki esitteli ensimmäisen yhteispaineruiskutuksen henkilöautoon.
http://en.wikipedia.org/wiki/Turbocharg ... on#History
n. 10 v. myöhemmin sama merkki esitteli ensimmäisen yhteispaineruiskutuksen henkilöautoon.
Jaguar nimittäin kertoo, että uutuus menee kahden litran dieselmoottorilla alle neljän litran.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-128 ... digi-nenos
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-128 ... digi-nenos
Seuraavaan Audi A8:iin luvataan über 400 hv V8-diesel:
http://www.auto-motor-und-sport.de/news ... 53668.html
-joissain huhuissa on mainittu myös 5-litrainen V10-diesel...
http://www.auto-motor-und-sport.de/news ... 53668.html
-joissain huhuissa on mainittu myös 5-litrainen V10-diesel...
Aivan noin paljon ei sentään myllystä tehoa irtoa (ainakaan ilman lastuttamista):Laaksonen kirjoitti:VW heittää haasteen dieseleiden kehitykseen tulevalla Passatillaan; 2-litraisesta nokivasarasta 258 hv:
2.0 TDI GTD: http://www.motorvision.de/vw/passat/vw- ... 65287.html
http://www.auto-motor-und-sport.de/fahr ... 37947.html