Ajatko taksia vai kuinka suuri normaali päiväsuorite? Jos vaikka reilut yöunet lataa kotona 11 kW:lla niin saa vaikkapa 120 kWh latailtua. 15 - 25 kWh satasen kulutuksella ajaa aika pitkän matkan. Kaikissa ei ole noin isoa akkua mutta sitä vähemmän kotilataus rajaa ajoja.
Kilanderin Tesla
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1945
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Re: Kilanderin Tesla
Re: Kilanderin Tesla
En aja taksia mutta nykyisellään ajosuorite on noin 220km työpäivä. Nykyisellä sähkösopimuksella ei viitti kotona ladata. Monesti näitä on laskenut ja kulutuksia seurailen mielenkiinnosta. 

Re: Kilanderin Tesla
Testasin latausta punaisesta pistokkeesta (en tietenkään kotona koska siellä on niin epäedullinen sähkönsiirtosopimus )
Testiaika tasan puolitoistatuntia, sovelluksen mukaan 10,66 kWh
tulisi virtaa tunnissa.
Testiaika tasan puolitoistatuntia, sovelluksen mukaan 10,66 kWh
tulisi virtaa tunnissa.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Re: Kilanderin Tesla
Itekki tämmöstä kattellu mutta hinta onneksi blokkaa homman kokonaan.
Joku tuollanen punainen 100D Ässä olis aika makea.
Kämpillä on sen 7kWp edestä paneleja katolla ja 45kWh akusto jonka vois aina öisin pukata auton akkuun, olis kesäisin aika "halpaa" ajamista.
Toisaalta talvikausi menis ostosähköllä joka tapauksessa.
https://www.nettiauto.com/tesla/model-s/14743803
Voi VEEE että ottaa päähän tuollaset teennäiset myyntikuvat, autokin näyttää kuvissa joltakin piirretyltä värkiltä.
Mutta joo, siinä ois punanen 100D.
https://www.nettiauto.com/tesla/model-s/14805093
75:nen vähän paremmilla kuvilla.
Joku tuollanen punainen 100D Ässä olis aika makea.
Kämpillä on sen 7kWp edestä paneleja katolla ja 45kWh akusto jonka vois aina öisin pukata auton akkuun, olis kesäisin aika "halpaa" ajamista.
Toisaalta talvikausi menis ostosähköllä joka tapauksessa.
https://www.nettiauto.com/tesla/model-s/14743803
Voi VEEE että ottaa päähän tuollaset teennäiset myyntikuvat, autokin näyttää kuvissa joltakin piirretyltä värkiltä.
Mutta joo, siinä ois punanen 100D.
https://www.nettiauto.com/tesla/model-s/14805093
75:nen vähän paremmilla kuvilla.
Viimeksi muokannut Mika.T, 21.1.2025 19:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1945
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Re: Kilanderin Tesla
Juu satanen ilmanmuuta, talvi ja pitkät välimatkat.. Ja kesällä maantiellä päälle 600 km rangea.
Tuota ensin ihmettelin ilmoituksessa Remote Climate Control, mutta onkin ilmastoinnin etäkäyttö.
Eikö se sitten kaikissa ole?
Ilmeisesti Premium Connectivityn kanssa vain tuon ikäisissä.
Mutta kai pienemmälläkin akulla voi pärjätä, työkaveri reissas paljon kotimaassa ja sillä alkupään Hyundai Ioniq, 28 kWh: n akulla.
Tuntuisi nyt vaikealle semmoisella matkaa taittaa.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Re: Kilanderin Tesla
Sotken vielä tätä Kilanderin topiccia. Onneksi on jaksotyö mikä tuo mukanaan vapaita. Ihan joka arkipäivä ei tarvi ajaa. Onneksi on siedettävät tiet mitä pitkin kulkea.
Tuollainen ”hidas lataaminen” olisi kuitenkin akulle hyväksi?
Tuommonen punanen vaaleella sisustalla. Melkosta auto erotiikkaa.
Onneksi noissa myyntikuvissa ei ole sitä pinkkiä nallea.
Tuollainen ”hidas lataaminen” olisi kuitenkin akulle hyväksi?
Tuommonen punanen vaaleella sisustalla. Melkosta auto erotiikkaa.

Onneksi noissa myyntikuvissa ei ole sitä pinkkiä nallea.
Re: Kilanderin Tesla
No ja varmasti pärjää. Tulee vaan aina mieleen se latauspaikkojen hakeminen ja rangen loppuminen

Tosin syklien kesto noilla akuilla on suht vakio, ja isoa akkua tarvii harvemmin ladata = Pidempi ikäinen.
100D:llä vois "yhellä istumalla" (ei siis välilatauksia) pöläyttää täältä esim kilpisjärvelle, tai skibotniin saakka jossa onkin sitten paljon latureita.
Re: Kilanderin Tesla
Kotilatauksellahan näillä sähköautoilla mennään, latausasema seinään ja 11kW yöaikaan niin se on viitisen tuntia ja valmis, vaikka tyhjästä täyteen suunnilleen. Ehkä joskus kotiakku, pörssisähkö ja paneelit, mutta nyt tavallisella kiinteällä sopparilla on menty koko kaks vuotta.
Re: Kilanderin Tesla
Mikäs se on tuon latausaseman juttu?Mariini kirjoitti: ↑23.1.2025 14:12 Kotilatauksellahan näillä sähköautoilla mennään, latausasema seinään ja 11kW yöaikaan niin se on viitisen tuntia ja valmis, vaikka tyhjästä täyteen suunnilleen. Ehkä joskus kotiakku, pörssisähkö ja paneelit, mutta nyt tavallisella kiinteällä sopparilla on menty koko kaks vuotta.
Itsellähän on voimavirtalatausjohto ja se on omaan käyttöön
hyvä kun kotona tarve tosi, tosi vähäistä.
Mutta hyvä kuskata mukana kun reissussa sitä enempi tarvitsee.
Latauksen ajankohdat voipi ajastaa kännykästä tai autosta,
niin latausasema kai ymmärtää -jos on pörssisähkö- määritellyn hintakaton jolla kannattaa ladata?
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Re: Kilanderin Tesla
Latausasema se on se tyhmempikin voimavirtatökkeliin laitettava latauslaite. Ja samoja laitteita on olemassa sekä kiinteästi asennettavissa että voimavirtakytkennällä. Ne hienommat (lue:kalliimmat) latauslaitteet osaa sitten tosiaan kaikenlaista kuormanhallinnasta pörssisähköohjaukseen. Itse olen kohta viisi vuotta ladannut kolmea eri sähköautoa ihan semmoisella kolmivaiheperuslaitteella, jossa on voimavirtatökkeli. Ainoat asiat, jonka se osaa, on näyttää meneillään olevan latauksen teho, siihen kulunut aika ja ladattu kWh-määrä. Ai niin, ja valita voi muutaman pykälän välein latausvirta 6A-16A. Olen itse ajatellut, että kun autoista voi ajastaa latauksen, niin keskimäärin niillä yön tunneilla, joilla lataaminen nomaalisti tapahtuu, se on aina niin edullista, ettei tosiaan hienompaan tekniikkaan tarvitse panostaa. Vähän kannattaa sähkölämmitteisessä huushollissa ja 3x25 nalleilla käyttää ajatusta sen latausvirran määrään kulloinkin. Harvemmin on 3x16A käytössä. Ne sipistelylaitteet on minusta jo vähän välineurheilua.
Re: Kilanderin Tesla
Tuolla kun käy lenkillä uusilla omakotitaloalueilla niin näyttää se ainakin kivalle latausasema tallin seinässä kun palaa erivärisiä valoja.
Mutta hankalampi sitä on mukana kuskata.
Itellä aina autossa schuko, type 2 ja voimavirtajohto.
Noilla pärjää aika pitkälle jos jossain reissussa sähköä tarjotaan.
Teslan oma johto oli kätevä missä vaihdettava schuko/voimavirta pää.
Mutta sille tuli tunnit täyteen niin ostelin TeleWell johdot sitten sitä korvaamaan.
Mutta hankalampi sitä on mukana kuskata.
Itellä aina autossa schuko, type 2 ja voimavirtajohto.
Noilla pärjää aika pitkälle jos jossain reissussa sähköä tarjotaan.
Teslan oma johto oli kätevä missä vaihdettava schuko/voimavirta pää.
Mutta sille tuli tunnit täyteen niin ostelin TeleWell johdot sitten sitä korvaamaan.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Re: Kilanderin Tesla
On muuten metka, miten uusi auto varustellaan. Mulla tuossa halvimmassa kikottimessa tuli mukana sekä 8A sukolaturi että type2-johto. Uudempaan ja kalliimpaan kuului varusteena vain sukolaturi, mutta sepäs onkin sitten fiinimpi vempain, kun lataustehoa saa säädettyä 6A-8A-10A-12A. Type2 piti ostaa erikseen. Appiukon kalliissa uudessa Audissa oli mukana vain type2-johto. Audilta olisi saanut lisävarusteena ostaa ilmeisen monipuolisen suko-/voimavirtayhdistelmälaitteen. Kallis. Osti sitten vastaavan Blaupunktin 11kW voimavirtamatkalaturin ja siihen tarkoitetun sukoadapterin muutamalla satasella. Itse vähän ajatellut, että sellainen varmaan pitäisi investoida itsekin, niin olisi sitten vähän samanlainen varustus matkassa mukana aina kuin sullakin, tarvitseepa sitten koskaan tai ei
.


Re: Kilanderin Tesla
Tästä innostuneena tein silmäyksen Model S 100D "free Supercharger " tarjonnan.Mika.T kirjoitti: ↑21.1.2025 21:32No ja varmasti pärjää. Tulee vaan aina mieleen se latauspaikkojen hakeminen ja rangen loppuminen![]()
Tosin syklien kesto noilla akuilla on suht vakio, ja isoa akkua tarvii harvemmin ladata = Pidempi ikäinen.
100D:llä vois "yhellä istumalla" (ei siis välilatauksia) pöläyttää täältä esim kilpisjärvelle, tai skibotniin saakka jossa onkin sitten paljon latureita.
No Suomessahan niitä ei ole, mutta yllättävää ettei autoilun mahtimaa Saksassakaan.
Kuka sellaisen on onnistunut saamaan ei siitä luovu. Järestään sataset 3/17 vuosimallia uudempia mitä niitä on myynnissä.
Ja sama homma Ruotsissakin, ei ole.
Hollannissa yksi kpl. Ja se on huomioitu hinnassa, pitäisi ajella yli miljoona kWh ilmaisilla että alkais kannattaa..
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Re: Kilanderin Tesla
Kilanderille seuraava testiajo.
https://fltp.fi/
Hesarissa oli iso juttu tämän vuoden ”sähköautolla lappiin” teemalla. Mielenkiintoista luettavaa.
Tesla model S long range selvitti tuon 1000km kolmella latauksella.
https://fltp.fi/
Hesarissa oli iso juttu tämän vuoden ”sähköautolla lappiin” teemalla. Mielenkiintoista luettavaa.
Tesla model S long range selvitti tuon 1000km kolmella latauksella.
Re: Kilanderin Tesla
Kivahan tuota olisi kokeilla, aina vaan tulee lähettyä etelään.
Eipä oo tullut käytyä lapissa kuin joskus kauan sitten.
Tuli kuitenkin joku aika sitten ajeltua rajalta toiselle. Merenkurkusta itä-rajalle. Hirvaskankaalla kahvitauko 25 min ja Mikkelissä 12 minuutin pysähdys-joka oli melko turha kun perillä oli vielä 18% virtaa jäljellä.
Matkaa kertyi n.500 km.
Renkaita päivittelin, oli takaa Continentalin kitkat kuluneet hassusti molemmilta reunoilta kun narinahelat loppu ja kulmat pielessä.
Niin korvaava tuote Nokian Hakkapeliitta 5 koossa 255/45-19.
Mutta eipä mennyt niinkuin suunnitteli, edessä otti kääntäessä kiinni.
Vanteetkin aattelin ostaa toiset, yhdet/auto on aika vähän.
Tuli käytetyt kun ei mieluisia uusia oikein ollut, menneisyyspuolueen mies osti tuommoiset vanhanliiton reunavanteet.
Ja eteen kun vaihteli Nokian Hakkapeliitta 3 kokoa 245/45-19 niin alkoi sopia.
Eipä oo tullut käytyä lapissa kuin joskus kauan sitten.
Tuli kuitenkin joku aika sitten ajeltua rajalta toiselle. Merenkurkusta itä-rajalle. Hirvaskankaalla kahvitauko 25 min ja Mikkelissä 12 minuutin pysähdys-joka oli melko turha kun perillä oli vielä 18% virtaa jäljellä.
Matkaa kertyi n.500 km.
Renkaita päivittelin, oli takaa Continentalin kitkat kuluneet hassusti molemmilta reunoilta kun narinahelat loppu ja kulmat pielessä.
Niin korvaava tuote Nokian Hakkapeliitta 5 koossa 255/45-19.
Mutta eipä mennyt niinkuin suunnitteli, edessä otti kääntäessä kiinni.
Vanteetkin aattelin ostaa toiset, yhdet/auto on aika vähän.
Tuli käytetyt kun ei mieluisia uusia oikein ollut, menneisyyspuolueen mies osti tuommoiset vanhanliiton reunavanteet.
Ja eteen kun vaihteli Nokian Hakkapeliitta 3 kokoa 245/45-19 niin alkoi sopia.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----