BMW näyttää mallia MB:lle dieselien kehityksessä

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

sonikki kirjoitti:
xr kirjoitti:mersulla ei tuo mallinottaminen onnistunut ihan täydellisesti kun sen jakoketjun ilmeisesti saa vaihdettua ilman moottorin poistoa
:lol:

Mikäs järki tässä koko asiassa muuten edes oli? Ihan kun muistelisin että tuolla asialla olisi ollut jotain tekemistä jalankulkijaturvallisuuden tms. kanssa?
Itse muistelisin jotain vastaavaa. Samankaltaisella syyllä perusteltiin kai myös siirtymistä rivi-6:sta V-konstruktioon.
Kuva
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

Jakopään siirtäminen moottorin "etupäästä" "takapäähän" säästää moottorille vaadittavaa tilaa. Vaihteisto kun vie joka tapauksessa moottorin perästä oman osansa, niin jakopää menee siinä ohessa. :idea: :idea:
530d Touring -01
250EXC-F -04
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

sonikki kirjoitti:Mikäs järki tässä koko asiassa muuten edes oli? Ihan kun muistelisin että tuolla asialla olisi ollut jotain tekemistä jalankulkijaturvallisuuden tms. kanssa?
Jotain sensuuntaista siinä on takana, konepellin ja moottorin kovien osien väliin on saatu enemmän pelivaraa. Joillakihan on sitten niitä hieman ylösponnahtavia konepeltejä, tai jalankulkijaturvatyynyjä tmv.
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Siis kuinkas monessa moottorissa on rassauspää siirretty jo peräpäähän? :shock:
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Onko kukaan mitannu paljonko se on käytännössä lyhyempi moottori jossa sekopää on takana? Mun järkeen ei äkkiä mahdu että se moottori ratkadevasti lyhenee vaikka sen sekopään tunkis mihin väliin tahansa.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

laineracing kirjoitti:Onko kukaan mitannu paljonko se on käytännössä lyhyempi moottori jossa sekopää on takana? Mun järkeen ei äkkiä mahdu että se moottori ratkadevasti lyhenee vaikka sen sekopään tunkis mihin väliin tahansa.
Ei se välttämättä kovin paljon lyhene mutta se etupää saadaan matalammaksi, kun saadaan kaikki ketjupyörät sieltä pois. Jalankulkijoilla pitää nähdä enemmän vaivaa, että saavat kolisteltua päitään sinne takapäähän. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Kyllähän tuon vaikutus silti kuullostaa siltä kuuluisalta pierulta saharassa.
Olisko tämäkin innovaatio sponsored by: EU? :)
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Jalankulkijaturvallisuudenkin osalta halutaan saada mielellään 5 tähteä törmäystestissä. Törmäystestien tuloksilla on uskomattoman suuri merkitys automallien markkinoinnissa. Auton ostajille turvallisuus on alkanut merkitä yhä enemmän, taloudellisuuden ohella.
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Ehkäpä tuolla jakopään taakse siirtämisellä olisi kaavailtua V16-moottoriakin saatu lyhennettyä sen verran että se olisi voitu asentaa W140:een. :tuumaus:
Kuva
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

taitaa kone lyhentyä vain sen verran mitä yks rivinen ketju on kapeampi kuin kaks rivinen
jalankulkijoidenhan turvallisuus tilastollisesti paranee kun autot seisoo korjaamolla, tosin tällöinhän on ainakin yksi jalankulkija enempi liikkeellä kuinkahan tuossa tilastollisesti loppuviimmein käy :D
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

xr kirjoitti:taitaa kone lyhentyä vain sen verran mitä yks rivinen ketju on kapeampi kuin kaks rivinen
jalankulkijoidenhan turvallisuus tilastollisesti paranee kun autot seisoo korjaamolla, tosin tällöinhän on ainakin yksi jalankulkija enempi liikkeellä kuinkahan tuossa tilastollisesti loppuviimmein käy :D
Valitettavasti koin tuon viime juhannuksena henkilökohtaisesti; C180 K (W203):ssa tosi jakoketju on vielä etupäässä. :cry:
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Volvo D4 Drive -moottori asettaa uudenlaisen riman autojen teho-päästö-suhteelle dieseleissä: 181hv:99g/km =1.8282... hv/g/km
(134.971677 kW/99g/km = 1.3633502727... kW/g/km)
http://www.carsession.com/car-news/volv ... sions.html
-Siinäpä haastetta seuraavalle C-mallille. :roll:
Kuva
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Onneksi volvo on aina rehellinen noissa ilmoittamissaan päästöarvoissa ja kulutuksissa, joten nämäkin varmaan pitävät ihan kutinsa :wink:
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

OT:na muistutan että aikanaan jo Saab 900 og:eessa oli moottori väärinpäin ketju tulipellin päässä.

Ja päästölukemista niin eiköhän niitä kaikki merkit kaunistele mikä tietty hyödyttää kotomaisia autonostajia.
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

ou812 kirjoitti:OT:na muistutan että aikanaan jo Saab 900 og:eessa oli moottori väärinpäin ketju tulipellin päässä.
Nehän oli sitten aikaansa edellä, jos katsoo nykyaikaisia, pitkittäin asennettavia moottoreita! :shock:
ou812 kirjoitti:Ja päästölukemista niin eiköhän niitä kaikki merkit kaunistele mikä tietty hyödyttää kotomaisia autonostajia.
Noinhan se menee mutta jostain kumman syystä puolueettomissa teisteissä nämä itseään vähäpäästöisinä ja vähäkulutuksisina mainostavat merkit/mallit, kuten volvo ja BMW ovat keikkuneet reilulla kaulalla kärjessä ilmoitetuttujen ja mitattujen arvojen suhteen. Juttuahan tästä on ollu ennenkin ja joku tolkku tuohon asiaan pitäisi saada kun nykyään autovalmistajat voivat ilmoittaa ties mitä diipadaapaa :roll:
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Uusi Alpina D3 saa ylitsevuotavat kehut brittiläiseltä Autocar-lehdeltä, joten eiköhän olisi "tähtimerkinkin" jo korkea aika kehittää oma powerdieselinsä:
Kuva
http://www.autocar.co.uk/car-review/alpina/d3 :roll:
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

BMW:n tuleva 5-sarja asettaa jonkinlaisia paineita Mersun suunnitteilla oleville R6-dieseleille, M550d-malliin huhutaan 400 hv:ta 4 turbolla:
http://www.carmagazine.co.uk/Secret-new ... c-express/ :!:
Kuva
Avatar
VMTD
Viestit: 183
Liittynyt: 20.10.2010 20:56
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Taitaa Saabin koneissa jakopää ollut jo 60-luvulla takapäässä kun 99 tuli markkinoille.
Alfa 166 2.4 JTD -00, Alfa 155 1.7 TS- 95, SAAB 9000 CDi -96, CS 2,0t -97
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Ruåttalainen lentokoneinsinööri on ensinnä suunnitellu pyörillä kulkevan kanootin. Sitten on todennut että siihen ei sovi moottori etuvetoiseksi oikeinpäin eli poikittain. Seuraavaksi keksi laittaa sen pitkittäin ja laittoi ketjun toiseenkin päähän moottoria. No, todettuaan pitkällisissä testiajoissa että viisi vaihdetta taakse ja yksi eteen ei ole käytännöllisin ratkaisu, päätettiin konetta jälleen kääntää. Lentokoneissa käytetty roikkuvasylinterinen venttiilit öljypohjassa-rakenne ei ollut sen parempi, kun öljykorkki tihkui, öljypumpun imusiivilä hori tyhjää ja kaasuttimen uimurikammio tulvi. Piti kääntää voimanpesää vielä kerran että saatiin vehje tuotantokuntoon. :idea:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Pekka Kaleva
Juustokeittomestari
Viestit: 58
Liittynyt: 01.1.2011 15:30
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja Pekka Kaleva »

Pemarilla on nyt tehtaan tekemä virityssetti ainakin dieseleihin. Kaverilla on 520d, taitaa olla viime vuonna rekisteröity. Pyydettiin mukaan testaamaan tehtaan ns. virityspakettia. Sisältää isomman välijäähdyttimen, ohjelmoinnin(tai boksin), muutoskatsastuksen ja kaikki näkyy auton sähköisessä tiedoissa. Takuu säilyy yms. Hintaa on maltilliset 1200e. Tehon lisäyksestä en tiedä, mutta jää alle 525d, koska muuten syntyy nolo tilanne..
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

VMTD kirjoitti:Taitaa Saabin koneissa jakopää ollut jo 60-luvulla takapäässä kun 99 tuli markkinoille.
Myös ranskalaiset osasivat käyttää moottoria 180° "keturallaan":
Kuva
Renault 16

Saabin rakenteesta teki vielä monimutkaisemman se, että veto ei mennyt kytkimeltä suoraan vaihteistoon vaan 3-rivisen ketjun kautta. Vaihteistossa 5 oli suora, mutta juuri tuo ketjuvälitys teki siitä "loikkarimaisen".
Sopiva auto naisille, koska tuo voimansiirtoratkaisu oli lähempänä heidän logiikkaa:
Kuva :hutsu:
Kuva
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Naisen logiikkaa juu.

Kun tästä sillasta:...

http://metro.fi/paakaupunkiseutu/uutise ... nunhaasta/

...oli yleisökyselyä, eräs nainen kysyi että miksi siitä pitää tehdä niin valtavan korkea isoja aluksia varten, eikö olisi halvempaa ruopata pohjaa syvemmäksi... :lol:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Kone
Viestit: 845
Liittynyt: 14.11.2010 12:17

Viesti Kirjoittaja Kone »

Jos jollain on laittaa räjäytyskuva siitä Saabin ketjuvälitteisestä voimansiirrosta niin olisi hieno juttu. En ole muuten ikinä kuullut että se olisi hajonnut, erikoinen silti.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1642
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

On se hienoa kun laaseri osuu vastaantulevan silmiin, no eikös nuo penari kuskit olekin aika mulkkuja.
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Audin tämän vuotisessa Le Mans -kilpurissa on myös laservalot (R18):
Kuva
-tuokin on dieselkäyttöinen hybridi.

Itse olen aina ihmetellyt, miksi Mersu vei ensimmäisen turbodieselinsä (300 SD) juuri USA:n markkinoille vaikka siellä eivät dieselhenkilöautot ole koskaan olleet suuressa huudossa. Peugeot toi ainakin tämän artikkelin mukaan ensimmäisen turbodieselin Euroopan markkinoille (604 D Turbo) samoihin aikoihin:
http://en.wikipedia.org/wiki/Peugeot_604#Turbodiesel :?
Kuva
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Laaksonen kirjoitti:Itse olen aina ihmetellyt, miksi Mersu vei ensimmäisen turbodieselinsä (300 SD) juuri USA:n markkinoille vaikka siellä eivät dieselhenkilöautot ole koskaan olleet suuressa huudossa.
Pudotti niillä merkin tuomien autojen kokonaispäästöjä.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

No tuo on kyllä aivan järkeenkäypä selitys (itse asiassa ainoa sellainen).:roll:
PSA-konserniakin voidaan pitää jonkinlaisena dieseleiden pioneerina; väittäähän Citroën tuoneensa ensimmäisen dieselhenkilöautonsa markkinoille samoihin aikoihin Mersun 260D:n kanssa ja onhan Peugeot'kin voittanut Le Mansin Audin lisäksi dieselillä 2009:
Kuva
Kuva
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

XUX63 kirjoitti:
Laaksonen kirjoitti:Itse olen aina ihmetellyt, miksi Mersu vei ensimmäisen turbodieselinsä (300 SD) juuri USA:n markkinoille vaikka siellä eivät dieselhenkilöautot ole koskaan olleet suuressa huudossa.
Pudotti niillä merkin tuomien autojen kokonaispäästöjä.
Lisäksi USA:ssa oli 70/80-lukujen vaihteessa tarjolla toinenkin dieselmalli jota ei euroopassa tunnettu, eli 300CD / myöhemmin 300CD Turbodiesel (123-sarjan coupé).
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”