Kun tuo 4x4 Vito ostettiin pihasta jäin ilman pakua, pelkän Mondeon varaan. Eihän siihen sovi polttoöljytynnyri kyytiin, ja muutenkin turhan fiinissä kunnossa työhommiin. Peräkärry isolla pressukuomulla löytyisi, vaan ei sitäkään kiinnosta aina nykiä mukana. Sitäpaitsi aina pitää olla Plan B jos aamulla ei auto käynnistykään - siispä seuraavan pakettikulkineen haku päälle.
Selasin Nettiautoa, Toria ja kaikenmaailman huutokauppoja. Kyselin puskaradioissa. Ajatuksena oli hankkia Vitoa halvempi ja jättää vähän taskunpohjalle, lisäksi pienempi, taloudellisempi, muutenkin halvempi ylläpitää. Toki tuon Vito-yksilön tapauksessa melko helppoa

Mutta ei. Soittelin useampaa Caddyä, kävin koeajamassa Kangoota, ja lopputulos oli että tuossa hintaluokassa pikkukopperoita ei saa edes melkein ehjinä, paitsi jos haluaa riskeerata 400tkm ajettuun huoltokirjattomaan.
Eihän se auttanut kuin laajentaa hakua normaalikokoisiin pakuihin, koska Scudo/Jumpy/Expert -osasto on vaan niin rumia ettei sellaisilla viitsi ajaa (miten ihmeessä Kangoolla sitten muka viitsii?). Ducato/Boxer/Jumper taas halutussa hintaluokassa on niin vanhaa ettei kiinnosta. Jäljelle jää joko T5 Volkkari tai sitten Trafic/Primastar/Vivaro.
Näistä VW on pahempi ruostumaan, jälkimmäisissä taas väärä käyttö särkee laatikon herkemmin.
Aloin sitten katselemaan näitä yhteistyöpakuja, kriteereinä 2.5 litran moottori, edes sinnepäin säännölliset huollot ja asiallinen yleisilme. Hintaluokka edelleen alle 5000 euroa. Muutama yksilö tuli vastaan pitkin poikin Suomea, jostain syystä ei innostanut lähteä tutustumaan kovin kauas. Sitten Rovaniemelle Wetterin vaihtoautokeskukseen tuli myyntiin yksi Vivaro. 2007, 340tkm, alvillinen.
Sinne oli muutakin asiaa viikonloppuna joten kävin tutustumassa autoon, kun ei mitään "oikeaa" vikaa löytynyt niin pikainen hintaneuvottelu ja kättäpäälle kaupan sinetiksi. Kahta autoa kun on vaikea yksin ajaa, niin sovittiin autolle toimitus joko kotiin tai työmaalle, riippuen vähän minä päivänä ja mihin aikaan tämä tapahtuu.
Positiivisesti yllätyin kun jo tänä aamuna soi puhelin, auto tulisi jo puolenpäivän aikaan maisemiin. Luonnollisesti sovittiin sitten työpaikalle toimitus, sinnehän se oli hyvä jättää hallin pihalle viettämään ensi yö. Aamulla hyppään toisen työntekijän kyytiin niin saan sitten ajettua auton kotiin.
Ja tältä se nyt näyttää. Pitkä, matala, läpijuostava eikä pariovia. Webasto, ilmastointi, kahdet hyvät renkaat peltivanteilla. Koukku ja 13-napainen pistoke. Eipä juuri muuta

Vikoina siis pari palanutta lamppua, puhaltimen kolmosnopeus pimeä, ja kuskin turvavyön korkeussäätö ei toimi. Laitellaan pikkuhiljaa ja varustellaan muutenkin työkäyttöön sopivaksi.
Katsotaan mikä ensimmäiseksi hajoaa
