V70 pelaa kuin unelma. Kesällä auto alkoi hieman nypyttämään ja ETS-valo syttyi. Kaasuläppäkotelo siis antautui. Tässähän oli vielä alkuperäinen kotelo paikoillaan. Hommasin vaihto-osan ATECH2 AB -nimisestä firmasta Malmöstä. Tuo firma tekee korjattuja kaasuläppäkoteloita, vaihtavat induktiiviset anturit orkkisten tilalle. Osalle tuli hintaa n. 300e ja vanha piti lähettää sinne takaisin. Korjatulla osalla on 2v takuu ja käytännössä kaasuläppäongelmia ei pitäisi tulla enää ikinä.
Tulppia vaihtaessa huomasin, että kanteen tuleva huohotinputki oli vuotanut aika lahjakkaasti öljyä sinne kaukaloon jossa tulpat ja puolat sijaitsee. Öljy oli sitten syönyt puolien johtojen muovikuoret ja ne hajosivat murusiksi. Vetaisin imusarjan irti ja vaihdoin Skandixilta tilatut huohotinpöntön ja kaikki letkut uusiksi. Samalla uusin myös jokaisen alipaineletkun kumiputken mitä konetilasta löysin.
Finjectorilta sai uutta öljynkestävää johtojen suojaputkea ja lämmönkestävää teippiä. Rakensin suojakuoret uusiksi puolan johtoihin. Samalla uudet puolat ja tulpat.
Remontti onnistui hyvin. Kone ei vuoda enää öljyä mistään eikä mitään muutakaan nestettä. Käynti myös parani selvästi. Kone ei ole käynyt ihan täydellisesti kun puolat ovat uineet öljyssä. Bensankulutus tippui selvästi, nyt minun työmatka-ajolla kulutus on ollut 7,2 litrassa. Ja öljynkulutus loppui myös kuin seinään.
V70 on nyt täydellisessä kunnossa, niin hyvässä kuin 23v vanha auto voi olla. Tekniikka pelaa kuin uutena ja koppa on edelleen 99,9% ruosteeton. Tämä auto tuli nyt siihen pisteeseen, että mitään hieromista ei enää ole. Ja pitäähän sitä jotain puuhaa keksiä, niin tuli haettua tämmöinen merikontti-Volvo:
Auto on 960 2.5 automaatti vuosimallia 1995. Kilometrejä on mittarissa vain 149tkm. Tuntui uskomattomalta, mutta huoltokirja löytyy ja nippu katsastuslappuja Ruotsin ajalta (tuotu vuonna 2017). Tekniikka pelaa hienosti ja auto kulkee kuin juna. Autossa on nahkasisusta, automaattinen ilmastointi, perslämppärit, vakkari, kattoluukku ja sähköikkunat. Kaikki varusteet vaikuttaisi myös toimivan.
Ainoa vika on, että auto on ollut ehkä vähän huolettomalla pidolla, sisusta vaatii täydellisen siivouksen. Mutta sisusta on muuten ehjä, jopa ovipahvit ovat ehjät eikä yläreunat ole kurttuuntuneet. Korissa on yksi ruostepaikka - etulokasuojissa roiskeläppä on hangannut maalipinnan puhki ja ruostetta on alkanut pukkaamaan. Nuo täytyy korjata ja laittaa roiskeläpän alle kiveniskuteippi.
Bensa kyllä kelpaa, eka tankillinen tasaista maantieajoa, kulutus 9,4.

Mutta onneksi bensankulutus näkyy jossain, nimittäin auto lämpenee hetkessä. -7 asteen pakkasella (ilman roikassa oloa), 500m jälkeen puhaltaa lämmintä ja 2km kohdilla ollaan jo normi käyntilämmöissä.
V70 jää perheeseen kakkosautoksi. Sitä en aio hukata.
