Ensimmäiset helteet ja ilmastointi ei tee kylmää... Helatorstain jälkeinen perjantai vapaata ja sain auton ilmastointihuoltoon. Pikkusen oli vajonnut, ei vuotoa. Täyttö 55e. Eikä tee edelleenkään kylmää. Yleistesteri ei näyttänyt mitään vikakoodia ja kompuran tehontarve 20Nm testerin mukaan. Mitä sitten tarkoittaa käytännössä...
Nettiä selasin ja siellä oli juttua magneettikytkimen löystyvästä pultista. Nyt oli aikaa ottaa auto nosturille ja tutkimaan... Aikani siinä katselin ja kokeilin oikeaa avainta paikalleen. Mikään ei passaa... Heräsi sitten ajatus, että onkohan koko pultti pois. Kilopultti laatikosta sopivan etsintään ja kokeilemaan.
Aikani siinä värkkäsin ja sain pultin paikalleen. Auto käyntiin ja ilmastoinnin flektit lähti pyörimään. Varovasti kokeilemaan tekeekö kylmää... Ainakin hallissa teki selkeästi kylmempää kuin sisäilma. Käytin pultin vielä irti ja kokeilin uudelleen... Flektit eivät pyöri. Sopivan aluslevyn ja lukitteen kanssa pultti paikalleen ja pohjamuovi takaisin. Aamupäivän sain tässä tärvättyä, mutta noin karkeasti arvioiden tuntipalkka oli noin 300€.
Varaosahaun kuvia katselemalla sain suuntaa millainen pultti siellä pitäisi olla. Autodocin yms sivujen selaaminen ilman sovellusta on mieltä avartava kokemus.

Merkkiliikkeen tarjous kompuran vaihdosta 1000€.
Voisiko nyt sanoa, että kilopultti on "tonnin pultti".
EGR vikakoodia on nyt pukannut muutaman kerran ja sen kustannusarvio on 1400€ mikäli menee venttiili vaihtoon. Murikka sijaitsee turbon alla, jakolaatikon päällä. Mietinnässä piuhan nokassa käynti, jolloin moottoriin lipsahtaisi vähän lisää löylyä. Egr vikakoodin ollessa päällä auto kulkee aivan normaalisti ja työmatkan kulutus 5.0ltr/100km muuttuu lukemaksi 4.4ltr/100km.