Hiljaisuus päättyy ja tiedote alkaa:
Aluksi syy vietettyyn hiljaiseen hetkeen. Eli en viitsinyt enää rasittaa palstaveljiä jokaisella pienellä rasauksella ja detaljilla vaan ajattelin päivittää keskustelua, jahka on jotain konkreettista.
Myyjä on ollut hissukseen ja mobilen palautteen kautta suolasin liikkeen oikein huolella. Ei sinänsä, että olisin vaatinut heiltä mahdottomia, edes yhteydenotto olisi ollut kiva. No, tuon suolauksen jälkeen en edes odottanut heiltä mitään eli kansi kiinni ja kuulemiin, nyt oli aika katsoa eteenpäin.
Rengasjumppaa osat 1-17:
Auton tärinää selviteltiin rengasliikkeen kanssa huolella. Tasapainotettiin renkaita joitakin kertoja, vaihdeltiin renkaiden paikkoja ja kiristettiin VW:n ohjeiden mukaisesti (renkaiden kiristyksestä ja tasapainotuksesta löytyy VW:n 9-sivuinen ohje
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
). Lopputuloksena se, että vaikka rengasliike väittää vanteita suoraksi niin joku kierous niissä taitaa olla. Kun tärinä ei muuttunut rengasjumpalla oikein suuntaan tai toiseen, paitsi siltä osin, että kun eturenkaat (jotka olivat rengasliikkeen mukaan paremmat) siirrettiin taakse ja takarenkaat eteen niin ratin tärinä vaimeni selkeästi ja perässä alkoi tuntua pientä pompottelua. Ilmeisesti noiden vanteiden pyöreys eli kierous pitäisi mittauttaa oikein asianmukaisesti, jotta päästään kiinni juurisyyhyn.
Vanteiden metsästys osa I:
Näin ollen aloinkin katsomaan toisia 20-tuumaisia vanteita. Löysinkin netistä Q7:an alla olleet vanteet, joissa loppuunkuluneet renkaat. Hinta oli sopiva ja vanteet ihan mukavan näköiset. Joten, kun kävin eräänä maanantaina Pohjanmaalla työreissussa niin ajoin sieltä kotiin Jyväskylän kautta, jossa otin vanteet kyytiin. Sanoin myyjälle ostotilanteessa pariinkin otteeseen, notta "jos vanteet eivät ole suorat niin tuon ne takaisin". Kotinurkille päästyäni vein vanteet tuttuun rengaspajaan ja sietä oltiinkin tiistaina yhteydessä ihan videon kera, että paskan möivät. Eli nämäkin vanteet olivat kierot ja kun renkaat otettiin pois vanteilta, niin jokaisessa vanteiden sisäpinnassa oli isot vauriot. Voihan vattu!
![Mad :x](./images/smilies/icon_mad.gif)
Soitin samantien myyjälle, notta "tuon vanteet takaisin tämän viikon sunnuntaina, kun olen matkalla työreissulle Lappiin". Luurin päässä todettiin vain, että "ok". Jäi siis nähtäväksi millainen paini on sunnuntaina tiedossa, jotta saa rahat takaisin.
Sitten alkoi suorien vanteiden metsästys osa II.
Elettiin tiistai-iltaa ja selasin nettiä kuin heikkopäinen, aikaa uusien vanteiden ja renkaiden saamiselle ei ollut paljoa. Sunnuntaina oli nääs tuhannen kilometrin ajo pohjoiseen ja silloin auto ei saanut täristä. Muistattehan, että olen hyvin hyvin hyvin allerginen täriseville autoille.
Ongelmana vanteiden etsimisessä on se, että yleensä kun löytyy hyvät vanteet niin ne maksaa paljon ja on "aivan väärällä puolella Suomea". Ja kun transaktiolla oli taas kiire, niin "kuspäisten lasten" eli vituiksi menevien kauppojen mahdollisuus oli suuri.
Soittelin Ylöjärveläiselle taksikuski-Kakelle, joka myi netin syövereissä 18-tuumaisia vanteita (Q7:ssa olleet) ja jotakuinkin ajamattomia Nokian Hakkapeliitta 2 kitkoja. Noihin kun hommaa kesärenkaat, niin niillä mentäisiin tämä kesä ja kitkoilla talvi. Win-Win!. Hinta oli uusiin verrattuna halpa, mutta silti suolainen siihen verrattuna, kuinka paljon olin ajatellut niihin sijoittaa. No, homma ratkesi sillä, että Kake prkl ei vastannut.
Netinselaaminen jatkui ja löysin uudet Touaregin vanteet. Otin yhteyttä myyjään Toivakkaan, joka ilmoitti, että kyseiset vanteet on myyty noin kaksi vuotta sitten. Jostain syystä ilmoitus oli edelleen netissä.
Jatkoin etsimistä...kunnes Kake soitteli takaisinpäin. Kysyin vanteista ja ajattelin mielessäni, että sekin myynti-ilmoitus oli vanha. Kake ilmoitti, että vanne-rengaspaketti oli edelleen olemassa ja ilmoitus ei ollut kovinkaan vanha. Kyselin, että mihin hintaan sen saa, jos tulen hakemaan? Sain vastaukseksi aivan helkkarin pienen hinnan verrattuna siihen paljonko netti-ilmoituksessa pyydettiin. Onneksi en alkanut itse tarjoamaan mitään summaa. Kröhin kurkkuani ja nieleskelin intoani ja aloin sopia hakuaikaa. Sovimme hakuajan seuraavaksi aamuksi Ylöjärven Shellin lähistölle.
Aamulla paikalle ja siellä Kake jo odotteli taksinsa kanssa. Renkaat ja vanteet näyttivät hyviltä ja suoritimme rahojen vaihdon vanteisiin. Kävi ilmi, että Kakella oli kyseinen paketti Tori.fi:ssä ja minä olin katsonut jotain vanhaa ilmoitusta, jostain toisaalta, siinä siis syy hintaeroon. Samalla siinä höpistessä tuli puheeksi, että hänellä olisi 18-tuumaiset melkein ajamattomat Michelinin kesärenkaat, jotka olivat jääneet Porsche Cayennen alta. Kake oli nääs tehnyt jonkinlaista autokauppaa aikaisemmin ja nämä kummatkin oli jääneet sieltä yli (sekä Audin, että Porschen omistajat olivat hankkineet isommat vanteet alle). Sovimme Kaken kanssa alustavan hinnan, joka oli halpa. Olin kuitenkin ajatellut, että tuttu rengasdiileri hommaa mulle 18-tuumaiset kesärenkaat, joten jätin Kaken kesärenkaat vielä toistaiseksi ostamatta. Renkaat olivat sitäpaitsi tällä hetkellä Kurussa ja mulla oli nelipyöräsuuntaus sovittuna klo 0900 Lempäälään.
Juu, olin ollut tiistaina nelipyöräsuuntauksessa ja auto oli saatu menemään ihan suoraan, mutta samalla ratti meni vinoon. Nyt oli siis vuorossa ratin suoristus. Nyt oli siis keskiviikko ja käytännössä oli perjantaihin asti aikaa saada ratti suoraan ja toiset renkaat alle...