Jaa niin... tuli viime kuussa eli huhtikuussa tehtyä pikku Keski-Euroopan retki.
Ensin Naantaliin, satamassa yötä ja seuraavana aamuna Finnlinesin laivaan ja Kapellskäriin.
Sieltä kohti Tukholmaa ja sitten alkoikin lumi- ja räntäsade
Yötä jossain huoltiksen-/ruokapaikan P -paikalla ja aamulla matka jatkui Ruotsin itärannikkoa, komeita maisemia vaikka lunta tuli, viimein Ystadiin ja kelikin parani (ei.. ei näkynyt Kurt Wallanderia).
Matkalla kylien talot ja pihat olivat kuin satumaailmasta, maisemat nummimaisia ja paljon myyränkekoja.
Sieltä sitten Malmöön, paikalliselta Shelliltä tankki täyteen ja kohti Tanskaa.
Parit isot sillat (Juutinrauma ja Iso-Belt taas kerran) ja yöksi P -paikalle jossa sai tyhjentää harmaavesisäiliönkin, seuraavana aamuna Saksaan ja Stellplatzille kahvinkeittooon.
Elbe -joen alitus ja kohti Hollantia ja taas alkoi satamaan, onneksi vettä.
Hollannissa P -paikalle yöksi, keli parani jo illalla.
Hollannin maaseutukyliä katsellen Rotterdamin ja Amsterdamin ohitse ja Lissessäkin tuli poikettua Keukenhofissa, siellä tulppaaneja siintää silmänkantamattomiin eri värisinä "sarkoina".
Schipholin lentokenttäkin siinä matkalla tuli nähtyä, ohitustieltä näkee hyvin kauniin kentän.
Sitten vähän patojen ylitystä ja yksi tunneli meren alta (5 euroa kiitos) Belgiaan.
Belgian rantoja myöten Ranskaan, matkalla jotain sodan aikaisia tykkejäkin osoitti kohti merta.
Mielenkiintoista aluetta ja ilmeisen varakasta, luultavasti joku rikkaiden eläkeläisten eläkeparatiisi.
Ranskasta takaisin Belgian puolelle, sieltä Hollantiin ja taas Saksaan.
Saksasta kohti Tsekkejä ja yötä yhden itäsaksalaisen ravintolan pihalla Chemnitzissä jotta sai sähköä ja akut taas täyteen.
Meitä oli neljä autokuntaa majoittumassa siinä kohteessa, muut saksalaisia.
Prahaan saakka tie oli erinomainen ja kelikin, mutta Praha-Brno -välillä meni sekä keli että tie huonoksi.
Taas lunta ja räntää ja olipa siellä yksi ulosajokin.
Tsekin puolella olivat campingit vielä kiinni joten nokka kohti Puolaa ja Auschwitzia, vähän ennen sitä kohdetta tankki täyteen ja Auschwitziin yöksi, siellä on alue josta saa sähköä (ei kaasua, tällä kertaa....).
Yö maksoi 10 euroa ja meitä oli alueella jotain 5-6 ajoneuvoa, paljon enemmänkin olisi mahtunut, varmaan 50-60.
Sieltä sitten kohti Liettuaa, matkalla tietöitä ja yhdellä mäkkärillä poikettiin hamppariaterialla ja Hesburgerilla samanmoisella.
Pieni eksyminenkin kävi, kun oli kaistoja niin maan perusteellisesti Varsovan paikkeilla että tuli ajauduttua aivan ytimeen.
Ja matkalla ennen Liettuaa oli tietöitä yms. joten navi ehdotti vaihtoehtoisia reittejä.
Tartuin siihen täkyyn ja tuli nähtyä puolalaista maaseutua sekä pikkukyliä, joku vielä teki peltotöitä hevosella äes perässä.
Enpä ole minäkään aiemmin moista nähnyt vaikka ikää jo alkaa ollakin
Liettuassa ekalla huoltiksella kysyin että saisko tyhjentää kemiallisen WC:n.
Statoilin asemalla oli nuori tyttö joka ei ymmärtänyt sanaakaan englantia.
Onneksi paikalla oli nuori poika asiakkaana joka ystävällisesti tulkkasi pyyntöni.
Vastaus oli: ei saa.. omituista...., ehkei tulkkaus sittenkään aivan onnistunut...
No eikun etiäppäin ja seuraavalla P -paikalla oli WC, ajattelin että tyhjään sen sitten sinne.
No se olikin semmonen reikämallin toiletti
Luultavasti sen vessan hygienia parani kertaheitolla, kun tyhjensin sinne kemiallisen WC:n
No eiku etiäppäin ja kohta olikin edessä taas tuttu Hesburger.
Pihassa oli tilaa ja ilmainen WLAN, joten eikun sinne yöksi.
Seuraavana päivänä vähän pikkukylien kiertelyä ja mielenkiintoisia ja kauniitakin paikkoja oli.
Sitten kohti Latviaa.
Liikenne siistiytyi huomattavasti, ei enää ylinopeuksia tai muutakaan kohellusta.
Ainoa järkytys tietysti se, että kolme rinnakkain ajellaan.
Pitää olla tarkkana kun tulee rekka vastaan ja sen takaa pölähtään yht' äkkiä auto keskelle tietä, ei auta katsella maisemia vaan olla valmiina väistämään.
Muuten homma toimi liikenteessä loistavasti, osaavat käyttää koko tiealueen hyödyksi
Ja maisemathan siellä on kohdillaan, hiekkarantaa, mäntymetsää Itämeren rannalla, tykkäsin ja menen vielä uudelleenkin.
Latvian ja Viron rajalla on sitten se uusi SuperAlko, pitihän siihenkin käydä tutustumassa...
Sieltä sitten ostosten jälkeen kohti Pärnua, jossa Konse Campingissa yötä.
Olikin siisti ja moderni paikka, kymmenen pistettä ja puolikas päälle.
Suomalaisiakin oli ajankohta huomioiden paljon, muutama muu auto-/vaunukunta joista kahteen tulikin tutustuttua.
Sieltä sitten kohti Tallinnaa, ennen keskustaa taas tankki täyteen (Nesteen asemalta) ja laivaan.
Sikahintainen oli, yli 160 euroa ilman ruokia tai hyttejä.
Kun Naantali-Kapellskär oli vain 69 euroa ja hintaan kuului kaksi erinomaista lämmintä ateriaa.
Ja mekkalahan siellä oli samanlaista, kuin ruotsinlaivoilla... en tykkää
Kilsoja tuli jotain 5300-5400 km -välille.