Shitroen Berlingo 1.9d polttoainepuolen mystinen vika?
Shitroen Berlingo 1.9d polttoainepuolen mystinen vika?
Otsikon mukainen Berlingo -98 mallia, koneena XUD9A eli 1.9 vapari dsl. Polttoainepuolella on Boschin VE mallin jakajapumppu. Autolla ajettu 315tkm. Eräänä aamuna laitoin auton normaalisti käymään ja lämpenemään. Noin vartin päästä lähdin liikkeelle, niin pääsin puoli kilometriä ja meno hyytyi. Pakkasta -15 ja aattelin suodattimen jäätyneen. Uusin suodattimen ja ilmauksen jälkeen hyrähtikin normaalisti tulille. Ainoa vain kun ei suostu ottaamaan kierroksia. n. 2500 - 3000 rpm, eikä yhtään yli.
Auto pelaa normaalisti muuten. Lähtee käyntiin kylmänä ja kuumana hyvin, ei tarvi hinkuttaa. Voi ajaa, mutta moottoritielle ei asiaa. Ilmaa ei saa järjestelmään. Ei savuta. Ei mustaa tai valkoista, joten ennakko lienee kohillaan.
Nyt olen kokeillut seuraavaa:
-auton sulattelu
-polttoaine tankin tyhjennys ja uudet polttoaineet
-uusi suodatin myös sen jälkeen
-kaikki liitokset olen käynyt läpi ja uusinut kaikki konehuoneen polttoaineletkut, pumpun kuparitiivisteet sekä klemmarit
-polttoainejärjestelmän ohittaminen eli laitoin pumpun tulo- ja paluupuolen suoraan täyteen kanisteriin.
Onkos tämmösissä jotain vikakoodeja, jotka voi aiheuttaa tämän? Minkäänlaista ylimääräistä valoa ei ole mittaristossa syttynyt.
Auto pelaa normaalisti muuten. Lähtee käyntiin kylmänä ja kuumana hyvin, ei tarvi hinkuttaa. Voi ajaa, mutta moottoritielle ei asiaa. Ilmaa ei saa järjestelmään. Ei savuta. Ei mustaa tai valkoista, joten ennakko lienee kohillaan.
Nyt olen kokeillut seuraavaa:
-auton sulattelu
-polttoaine tankin tyhjennys ja uudet polttoaineet
-uusi suodatin myös sen jälkeen
-kaikki liitokset olen käynyt läpi ja uusinut kaikki konehuoneen polttoaineletkut, pumpun kuparitiivisteet sekä klemmarit
-polttoainejärjestelmän ohittaminen eli laitoin pumpun tulo- ja paluupuolen suoraan täyteen kanisteriin.
Onkos tämmösissä jotain vikakoodeja, jotka voi aiheuttaa tämän? Minkäänlaista ylimääräistä valoa ei ole mittaristossa syttynyt.
Kattele ja kyselele sitikkafoorumilta:
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/index.php
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/index.php
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4289
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Re: Shitroen Berlingo 1.9d polttoainepuolen mystinen vika?
Kuulostaa että olis jonkin moisessa vikatilassaKimi kirjoitti:Otsikon mukainen Berlingo -98 mallia, koneena XUD9A eli 1.9 vapari dsl. Polttoainepuolella on Boschin VE mallin jakajapumppu. Autolla ajettu 315tkm. Eräänä aamuna laitoin auton normaalisti käymään ja lämpenemään. Noin vartin päästä lähdin liikkeelle, niin pääsin puoli kilometriä ja meno hyytyi. Pakkasta -15 ja aattelin suodattimen jäätyneen. Uusin suodattimen ja ilmauksen jälkeen hyrähtikin normaalisti tulille. Ainoa vain kun ei suostu ottaamaan kierroksia. n. 2500 - 3000 rpm, eikä yhtään yli.
Auto pelaa normaalisti muuten. Lähtee käyntiin kylmänä ja kuumana hyvin, ei tarvi hinkuttaa. Voi ajaa, mutta moottoritielle ei asiaa. Ilmaa ei saa järjestelmään. Ei savuta. Ei mustaa tai valkoista, joten ennakko lienee kohillaan.
Nyt olen kokeillut seuraavaa:
-auton sulattelu
-polttoaine tankin tyhjennys ja uudet polttoaineet
-uusi suodatin myös sen jälkeen
-kaikki liitokset olen käynyt läpi ja uusinut kaikki konehuoneen polttoaineletkut, pumpun kuparitiivisteet sekä klemmarit
-polttoainejärjestelmän ohittaminen eli laitoin pumpun tulo- ja paluupuolen suoraan täyteen kanisteriin.
Onkos tämmösissä jotain vikakoodeja, jotka voi aiheuttaa tämän? Minkäänlaista ylimääräistä valoa ei ole mittaristossa syttynyt.
jospa hyytymiselle oli joku semmoinen syy mistä seurasi korjausen jälkeen kuittatva vikatila/koodin poisto
citroen...
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Auto kävi Boschin testerissä, eikä tultu hullua hurskaammaksi eli sieltä ei irronnut mitään. Ilmansuodatin tarkistettu. Kokeilin myös kääntää syöttöruuvia reilusti isommalle. Moottori reagoi niinkuin pitääkin eli syöttöä reilusti lisäämällä tyhjäkäyntikierrokset nousevat. Käytännössä tuolla syötön lisäykselläkin pääsee siihen 3000rpm. Siitä ei kierrokset nouse, vaikka ruuvaa kuinka tai painaa kaasua.
-
- aktiivimeseläinen
- Viestit: 1112
- Liittynyt: 26.10.2010 16:17
- Paikkakunta: sonkajärvi
Ettei vaan jako olisi hampaan verran pielessä? Nokka ja pumppu lukitaan pulteilla, startin yläpuolella pieni reikä mihin käy 6mm tappi ja se lukitsee kampiakselin. Nämä kolme jos menee kivuttomasti paikoileen niin jako on oikein.
...voi voi kuinka tuo vanha mercedes savuttaa ja kuljettajaa naurattaa niin että kärpäset lentää suuhun...
Tuota jakoa mietin kyllä vaihtoehtona, mutta en ole tarkistanut vielä. Tuntuu uskomattomalta, että se ois mennyt sekaisin. Kaikki toki on mahdollista ja pakko tuokin on tarkastaa.man 12-224 kirjoitti:Ettei vaan jako olisi hampaan verran pielessä? Nokka ja pumppu lukitaan pulteilla, startin yläpuolella pieni reikä mihin käy 6mm tappi ja se lukitsee kampiakselin. Nämä kolme jos menee kivuttomasti paikoileen niin jako on oikein.
Otin jakopään auki, eikä siellä mitään erikoista ollut. Hihna hieman löysällä. Kampiakselin lukitustapin reikää en löytänyt. Kuukle kertoi, että se löytyy startin takaa. Korjausopas neuvoo kyllä lukitsemaan kampiakselin pultilla tai poranterällä ja ihan kuvan kera. Se pieni yksityiskohta vain jäi kertomatta, että startti pitää irroittaa, jos ei käytä ihan vasittua työkalua lukitsemiseen.
-
- aktiivimeseläinen
- Viestit: 1112
- Liittynyt: 26.10.2010 16:17
- Paikkakunta: sonkajärvi
Apropoo, kaverilla oli Shitikka van, joka oireili hieman vastaavasti ja sitten tumppasi kesken matkan. Syyksi tosiaan paljastui että putki oli tukossaKimi kirjoitti:Pakoputki pitää käyttää vielä irti ja tarkistaa ettei ole tukossa.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
-
- aktiivimeseläinen
- Viestit: 1112
- Liittynyt: 26.10.2010 16:17
- Paikkakunta: sonkajärvi
Niin no... savupiippu ei tullut edes mieleen kun aina olen ensimmäisenä kopistellut katalasaattorin tyhjäksi, kulutus pienenee ja löytyy yleensä kateissa ollut alavääntö. Piippu irti ja reilusti rautakankea syöttämään katille
...voi voi kuinka tuo vanha mercedes savuttaa ja kuljettajaa naurattaa niin että kärpäset lentää suuhun...
Jaa-a, ettet sitten menisi nyt ojasta allikkoonKimi kirjoitti:Eipä auttanu. Otin kilvet irti, pukkasin tallin taakse ja kävin ostamassa väykyn
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
-
- aktiivimeseläinen
- Viestit: 1112
- Liittynyt: 26.10.2010 16:17
- Paikkakunta: sonkajärvi