No niin, 20 tkm yhteistä ajoa takana ja viimein on jotain kirjoitettavaa

Tosin, ei kovin ihmeellistä mutta on nyt kuitenkin.
Aloitetaan vaikka lamppujen vaihdoista.
Olisko ollut elokuun alkupuolella kun huomasin hantin puolen lyhyen valon pimentyneen. No, ihan summamutikassa tutkailin tapausta (minua oli varoitettu että polttimoiden vaihto on veemäistä) ja totesin tilan liian ahtaaksi hoitaa homma umpio kiinnitettynä. No, siitä hieman umpiota ummikkona irrottamaan ja jotenkin sain sitä vedettyä irti ja sen verran tilaa että saatoin vaihtaa polttimon varsin helposti kun oli valoista ja valoa.
Tuolloin en vielä tiennyt että umpion olisi kuulunut olla kiinni myös alareunoistaan, tosin toisen kiinnikkeen saatoin itse ährätessä katkaista. Mutta umpio siirtyi sopivasti eteenpäin, tuli tilaa, polttimo vaihtui ja umpio asettui vakaasti paikalleen. Tosin huomasin samalla valoja testatessa että molemmat parkit olivat pimeänä.
Palasin sitten samaan aiheeseen nyt noin viikko sitten kun huomasin kuskin puolen lyhyen pimentyneen ja päätin samalla uusia myös ne parkitkin.
Valtavalla itseluottamuksella kävin asian kimppuun tallilla vailla kunnon valoa, olinhan saanut hantinkin puolen vaihdettua tuosta noin vaan. No, ensin totesin että akku on otettava irti. Sitten pääsinkin kunnolla ytimeen ja tilaa tuli sen verran ettei umpiota muka täytynyt irrottaa.
No, muistin väärin miten polttimoa paikallaan pitelevä jousi irrotetaan joten vahingossa irrotin koko jousen. Polttimo lähtikin hyvin pois mutta jousen asentaminen menikin ilman valoa keturalleen ja muitakin virheitä tein joten yritin samaa keinoa kuin toisella puolella eli umpion siirtoa eteenpäin.
Homma ei luonnistunut, joten pyysin vaimoa tuomaan kotoa sinne unohtuneet työvalot ja vihdoin tajusin kunnon valolla katsottuani miten homma piti tehdä. Samalla tietty muistin että joo, toisella puolella en irrottanut koko jousta. No kun tein sitten asentamisen oikeassa järjestyksessä, niin sain vihdoin homman pelittämään. Parkkeihin en tohtinut enää koskea kun oli jo niin kauan kulunut aikaa.
Mutta oikeasti lyhyen polttimo vaihtuu kuljettajan puolella seuraavasti kun umpio on paikallaan.
1. Varaa hyvä valaistu tila ja yksi hyvä otsalamppu tai muu kätevä pieni työvalo, peilikään ei ole pahitteeksi
2. irrota akku
3. avaa lyhyen polttimon suojakansi
4. irrota polttimoon tulevat johtot/liitin
5. irrota polttimoa paikallaan pitävä jousi YLÄPÄÄSTÄ, tsekkaa peilillä ja valolla miten se on kiinni, aika helppo nakki
6. polttimo pois
7. uusi polttimo tilalle
8. kiinnitä jousi yläpäästä
9. kiinnitä johdot
10. suojakansi kiinni ja akku paikalleen
Akun irrotus ei sekoita mitään, kun ennen ekaa käynnistystä pitää virtoja päällä ilman käyynnistystä noin reilun minuutin (oikein ohjekirjassa luki näin), ainoastaan kello ja päivämäärä täytyy asettaa uudestaan, jopa radion muistipaikat pysyivät kohdillaan.
Mokasin itse tuossa sen verran että kun kuskin puolella ei piuha tuntunut irtoavan kunnolla, niin oikaisin avaamalla jousen myös alapäästä eli koko jousen tosiaan irti ja sitten sain polttimon pois ja piuhat irti. Tollo kun olin, niin laitoin ensin piuhat kiinni ja sitten yritin samaan aikaan asentaa jousta ja polttimoa jossa oli jo piuhat kiinni. Eihän se siis onnistunut.
Hantin puolella homma menee ihan ihan käsikopelolla tehtäväksi jos umpio on paikallaan.
No parin päivän päästä ajattelin ahertaa parkkien kanssa. Hieman viisastuneena päätäin aloittaa kuskin puolelta jossa oli tilaa enemmän. Otin akun pois ja tiirailin pelillä paikkaa minne polttimo pitäisi asentaa. Tilaa oli todella vähän ja polttimo täytyy kantoineen asettaa paikalle pitkäkärkisillä tongeilla. Meni hieman turaamiseksi, joten otin aikalisän.
Mietiskelin ja totesin että helpoin tapa vaihtaa kaikki polttimot on ottaa umpio irti. Hankin kirjallisuutta ja huomasin, että tämä taas vaatisi koko etupuskurin ja molempien lampunpesijöiden irrottamista. Umpiot ovat kiinni kolmella pultilla ja yhdellä klipsulla. Yksi pultti on yläpäässä lokasuojan kärjessä kuten klipsukin ja kaksi muuta alakiinnitys pulttia puskurin alla. Lisäksi lampunpesimet ovat kiinni umpioiden alapinnassa ja tulevat puskurista läpi. Joten päätin ottaa etupuskurin pois ja tutustua tilanteeseen.
Tämän tein sitten eilisiltana. Korjaamokirjan ja pylväsnosturin avulla suoriuduin tästä puskurin irrotuksesta noin puolessa tunnissa ja sitten olikin koko komeus nähtävissä. Huomasin että hantin puolen alakiinnikkeet olivat katki, mutta umpio tukeutui niihin hyvin ja puskurin reuna piti umpiota paikallaan. Tästä johtuen en ollut huomannut että alakiinnikkeet olisivat jotenkin normista poikkeavat saati katki. Mutta koska olivat katki, niin siksi sain umpion hantin puolella siirrettyä kun vaihdoin loppukesästä sitä polttimoa.
Kuskin puolella vain toinen alakiinnike oli katki, siksi en ollut saanut sitä siirrettyä. Hetken tutkittuani, totesin, että jos katkaisen kuskinkin puolelta toisen alakiinnikkeen ja irrotan lampunpesimet mekanismeineen, ovat umpiot sen jälkeen irrotettavissa varsin helposti vaikka puskuri olisi paikallaan. Tämä tekisi polttimon vaihdosta helppoa.
Näin tein ja kun olin saanut puskurin takaisin paikalleen, niin varmistin vielä että puskuri pitää umpiot hyvin paikallaan. Kyllä tuli hieman ikävä satalankun polttimoiden vaihdon helppoutta...