Forumilaiset, esitelkääpä ajopelejänne ! Muutakin kuin MB.
bmw 730i
Pitäisi nyt viikonlopuksi ottaa tuo seiska ajoon hieman venähtäneen talviseisokin jälkeen ja kiinnitellä pari listaa ja muuta pientä.
Tuli tuossa vaihdettua siihen 750i munuaiset ja muut himmelit talven aikana. (ehkä sen voisi pestä ja vahata )
http://kotiweb.kotiportti.fi/kaj.makela/seiska30i.jpg
http://kotiweb.kotiportti.fi/kaj.makela/nahkat.jpg
Ihan aluksi upotan nuo kammottavat kolmiovanteet näsijärveen ja pulttaan alle nämä...
http://kotiweb.kotiportti.fi/kaj.makela/borbetit1.jpg
http://kotiweb.kotiportti.fi/kaj.makela/borbetit2.jpg
http://kotiweb.kotiportti.fi/kaj.makela/borbetit3.jpg
Eli vanteet on Borbetin typ A. 9X16 ja renkaat 225/50 goodyearin eaglet.
Hieman kyllä tekisi mieli kiilloitella noita kukkapurkkien reunoja
Tuli tuossa vaihdettua siihen 750i munuaiset ja muut himmelit talven aikana. (ehkä sen voisi pestä ja vahata )
http://kotiweb.kotiportti.fi/kaj.makela/seiska30i.jpg
http://kotiweb.kotiportti.fi/kaj.makela/nahkat.jpg
Ihan aluksi upotan nuo kammottavat kolmiovanteet näsijärveen ja pulttaan alle nämä...
http://kotiweb.kotiportti.fi/kaj.makela/borbetit1.jpg
http://kotiweb.kotiportti.fi/kaj.makela/borbetit2.jpg
http://kotiweb.kotiportti.fi/kaj.makela/borbetit3.jpg
Eli vanteet on Borbetin typ A. 9X16 ja renkaat 225/50 goodyearin eaglet.
Hieman kyllä tekisi mieli kiilloitella noita kukkapurkkien reunoja
Re: bmw 730i
Jaaha, eli 9" vanteelle menee päälle 225 leveä rengas? Mikäs noissa porpeteissa on et? Oiskohan ne pemarin pyörät nuo mitkä meikäläisen tallissa on? Niissä on et 30. Jos viitsit niin kurkkaappa omistasi mitä niissä lukee.näätämö kirjoitti:Pitäisi nyt viikonlopuksi ottaa tuo seiska ajoon hieman venähtäneen talviseisokin jälkeen ja kiinnitellä pari listaa ja muuta pientä.
Tuli tuossa vaihdettua siihen 750i munuaiset ja muut himmelit talven aikana. (ehkä sen voisi pestä ja vahata )
http://kotiweb.kotiportti.fi/kaj.makela/seiska30i.jpg
http://kotiweb.kotiportti.fi/kaj.makela/nahkat.jpg
Ihan aluksi upotan nuo kammottavat kolmiovanteet näsijärveen ja pulttaan alle nämä...
http://kotiweb.kotiportti.fi/kaj.makela/borbetit1.jpg
http://kotiweb.kotiportti.fi/kaj.makela/borbetit2.jpg
http://kotiweb.kotiportti.fi/kaj.makela/borbetit3.jpg
Eli vanteet on Borbetin typ A. 9X16 ja renkaat 225/50 goodyearin eaglet.
Hieman kyllä tekisi mieli kiilloitella noita kukkapurkkien reunoja
Re: bmw 730i
Hienosti menee eikä näytä edes pahalta.HVM kirjoitti:Jaaha, eli 9" vanteelle menee päälle 225 leveä rengas? Mikäs noissa porpeteissa on et? Oiskohan ne pemarin pyörät nuo mitkä meikäläisen tallissa on? Niissä on et 30. Jos viitsit niin kurkkaappa omistasi mitä niissä lukee.
ET on 15 eli ns. ison pemarin ET. Noissa E36 bemuissa taitaa olla tuommoinen 30 tai yli.
Ihan varma en ole koska on tullut harrasteltua vain näitä isoja jatkeita jotka korvaavat täysin alkuperäisen.
Re: bmw 730i
Kiitokset tiedosta.näätämö kirjoitti:Hienosti menee eikä näytä edes pahalta.HVM kirjoitti:Jaaha, eli 9" vanteelle menee päälle 225 leveä rengas? Mikäs noissa porpeteissa on et? Oiskohan ne pemarin pyörät nuo mitkä meikäläisen tallissa on? Niissä on et 30. Jos viitsit niin kurkkaappa omistasi mitä niissä lukee.
ET on 15 eli ns. ison pemarin ET. Noissa E36 bemuissa taitaa olla tuommoinen 30 tai yli.
Ihan varma en ole koska on tullut harrasteltua vain näitä isoja jatkeita jotka korvaavat täysin alkuperäisen.
Vanha Audi-hörhö tiileri tahtoi lisää juttua tästä Audista, joten koitetaan kertoa jotain. Vähän historiaa näin alkuunMJF kirjoitti: Sitten iski tuo dieselin viritysinnostus ja piti hommata semmonenkin. Eli tuo nykyinen käyttis Audi 80 1,6 dieselillä. Viritys onnistui kohtuullisesti ja 100hv/litra ylittyi pikkusen.
Ajokortin ajoin opetusluvilla äidin vanhalla 1,5D Passatilla ja sieltä jäikin pieni kammo dieseleitä kohtaan. Aivan älyttömän laiska!!! Ammattikoulussa sillä tuli kuitenkin kuljettua Haapavedellä ja takalasiin liimasin "SAIRAAN NOPEE" tarran niihin aikoihin. Tämä yksilöhän oli suorituskyvyltään verrattavissa varmaankin vanhoihin 200D Mersuihin.
Vuosien mittaan alkoi kuitenkin kuulua hurjia huhuja yli 300 hevosvoimaisista hirviödiisseli-Mersuista. Tätähän ei tietenkään uskottu ihan helpolla, eihän vanhasta diisselistä VOI saada tehoa, eihän... No jossain vaiheessa kuitenkin eksyttiinkin tuonne käpy-voorumin silloiselle projektiosastolle ja pakkohan se oli jo uskoa. Kyllä diisselistä voimaa saa, enemmänkin kuin tarpeeksi
Perheessä kun on ollut iänpäivän volkkareita niin sinne suuntaanhan se haku keskittyi. Volkkarin helmoja hitsatessa isä kävi ohimennen sanomassa että Romu-Heikille olisi tullut 1,6 turbotiisseli Audi, ihan ajopeli kuuletti olevan. Aamulla lähettiin kaverin kanssa hakeen miggiin uusia suuttimia ja meinattiin käydä vilkaseen samalla reissulla Audiakin. Ja niinhän sitä tultiinkin kahdella autolla takaisin. Pikkuvikaa oli, mm. öljynpainevalo paloi tyhjäkäynnillä ja leima puuttui, mutta hintakin oli sopiva. Uudet laakerit koneeseen ja pientä tekohengitystä takajarruihin ja leima tuli että pätkähti, tästä se alkaa
Sen verran pahan kammon sai Passatin ajoilta että tehoa pitää autossa olla. Heti ensimmäisenä tein risan orkkisputken tilalle 2,5" putken yhdellä Marteliuksen läpivirtauspöntöllä. Jo tässä vaiheessa kävi isännät ihmetteleen että ompa pojalla iso putki diisselissä Heti perään syöttöpumppu lähti HP-dieseliin rukattavaksi. Uusi säädin ja 10mm nestepää löysi paikkansa sillä reissulla. Hukkaportin letkuun ilmestyi pultti samassa yhteydessä. Savua alkoi tulla jo siihen malliin että putken pää piti kääntää alaspäin(taustalla jo eläköitytnyt "sairaan nopee")
Enemmän piti kuitenkin saada ja Romu-Heikiltä haettiin toinen moottori projektiksi. Tämä porattiin heti alkuunsa ja runkolaakeripukitvahvistettiin Imppan ohjeiden mukaan. Nämä koneet kuulemma särkyy ensimmäisenä tuosta. Kanteen tuli isommat venttiilit ja kanavia tuli vähän itse sorkittua. Imusarjaksi löytyi Gti Golffin sarja ja pakosarjan hitsasin vesijohtokäyristä. Keulalta löysi paikkansa myös reilun kokoinen intercooler ja vitoskoneesta lähtöisin oleva syyläri. Tässä vireessä vakio Garretilla ja vakio 0,7 ahtopaineilla penkitettiin aloitustehoksi 113hv, tästä lähdetään parantamaan. Samalla kun oli kone levällään, niin tuli vähän siistittyä konehuonetta ja käytettyä pulverimaalauksessa suunnilleen kaikki irti lähtevä.
Sisäänajon jälkeen turboksi vaihtui V6 TDI Audin VNT20. Siipien ohjaus muutettiin ahtopaineella toimivaksi, eli alkuperäisen alipainekellon sisukset kääntyi toisinpäin. Tässä kokoonpanossa en saanut säädintä pelaamaan halutulla lailla ja ahtopaineet nousi syöttöjen mukana ylös. Täysillä syötöillä ahtoja oli 1,9bar ja tehoja 152hv/286nm pyöriltä. Ihan kivasti alkoi jo koppa liikkumaan noilla tehoilla. Varttimailiakin tuli tahkottua, paras aika 15,535/144km/h.
Syksyllä alkoi lämpöongelmat painaan päälle ja niinhän siinä kävi että kansi halkesi imukanavasta etukammioon Kone pois keulalta, ja vapari tilalle. Sattuipa vielä katsastus aikaan niin sai vaparilla leimata. Inssi polki hallin takana kaasua ja tuli ihmeissään kyseleen: "On tässä nuo ahtopaineet noussu enemmänkin joskus, oon minä nähny ku oot lähteny" Kansi hitsarille ja kone takaisin nippuun. Enää en lämpöjen kanssa halunnut tapella niin hommasin ´98 Passatin syylärin ja oikean öljynjäähdyttimen. Pikkasen joutui keulaa leikkeleen että mahtui oikealle paikalle.
Enää ei vanha cooleri sopinut paikalleen joten piti tehdä uusi Uudet ahtoputket tuli 2,5" rosterista, vanha pakoputkivärkistä tehty putki oli mennyt jännän näköiseksi sisältä Pienen lisäleikkelyn jälkeen coolerikin sopi keulalle. Puskurikin sopi vielä pienellä trimmaamisella paikalleen. Vähän jo sleeper ulkonäkö kärsi, mutta ompahan vähän ihmeteltävää vastaantulijoilla
Coolerin kanssa samaan aikaan tuli vaihdettua VNT20:n tilalle Saksasta hommattu 320CDI:n GT23V. Pakoputken alkuosa isoni kanssa kolme tuumaiseksi, loppu putken jäädessä vanhaksi. Sama säädin on vieläkin paikallaan. Vielä on kuitenkin säätäjässäkin vikaa, mutta paremmin on saanut paineet säädettyä tämän ahtimen kanssa.
Nyt mitattiin 174hv/291nm/1,8bar ja vartilla äkkiä testattuna loppunopeus parani 5km/h. Rata oli niin liukas ettei saanut kunnon aikoja. Vielä oli savua ilmassa noilla paineilla ja yli 2bar paineilla vedot vielä parani Alkaa vaan olemaan aika rajoilla kiertokankien kestävyyden kanssa. Ei viitsisi niitäkään hajottaa, tämä on kuitenkin työmatka-auto...
jälleen 730i...
Tulipa laitettua nuo porpetit alle kun 2mm levityspaloilla saatiin rengas irti iskarista
Hirvee horokkihan siitä tuli ainakin edestä mutta saa luvan kelvata
Ja autohan on edelleen toooooooosi paskanen.
http://kotiweb.kotiportti.fi/kaj.makela/alla1.jpg
http://kotiweb.kotiportti.fi/kaj.makela/alla2.jpg
(ja taustalla näkyvä paatti olisi kaupan, moottorina taloudellinen 150hv suzuki )
Hirvee horokkihan siitä tuli ainakin edestä mutta saa luvan kelvata
Ja autohan on edelleen toooooooosi paskanen.
http://kotiweb.kotiportti.fi/kaj.makela/alla1.jpg
http://kotiweb.kotiportti.fi/kaj.makela/alla2.jpg
(ja taustalla näkyvä paatti olisi kaupan, moottorina taloudellinen 150hv suzuki )
- cdi
- Filosofian insinööri
- Viestit: 2334
- Liittynyt: 04.5.2006 23:09
- Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä
Meinaakko tuntemattoman kanssa lähteä pensasotasille?
Mulle oli käydä samoin,kun meinasin showampujan kanssa lähtee
lännen nopein kisaan.....onneksi amanuenssin virka on aikaavievä
Mulle oli käydä samoin,kun meinasin showampujan kanssa lähtee
lännen nopein kisaan.....onneksi amanuenssin virka on aikaavievä
Viimeksi muokannut cdi, 30.5.2006 13:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Kielikuva on aika vaikeasti tulkittava, mutta sanotaan näin että kesämiitissä törmätään.cdi kirjoitti:Meinaakko tuntemattoman kanssa lähteä pensasotasille?
Mulle oli käydä samoin,kun meinasin showampujan kanssa lähtee
lännen nopein kisaan.....onnesi amanuenssin virka on aikaavievä
Mitä näihin tuntemattomiin tulee niin suunnilleen sadan tuntemattoman päänahka tässä on jo tullut vietyä, siinä se yksi kappale cdi:kin sivussa menee.
- cdi
- Filosofian insinööri
- Viestit: 2334
- Liittynyt: 04.5.2006 23:09
- Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä
Bensiini kisa peruttu....Palkkion metsästys alk...........
: "Tämä mies on nähtävä elävänä, maksoi mitä maksoi."
Tätä pelkäsinkin palkkionmetsästäjä sivistyneemmästä päästä,tai vieas-
korea ,kun jätti sen kuolleen sanan pois.
Tätä pelkäsinkin palkkionmetsästäjä sivistyneemmästä päästä,tai vieas-
korea ,kun jätti sen kuolleen sanan pois.
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Re: P_K
HAHAHA,voe helevettiläine.Eipähän ala tämäkään päivä synkissä merkeissä kun saa heti aamupäivästä nauraa kunnolla.
Ei siinä,vakava asiahan se kun potkukelkka tuossa kunnossa,ja hieno kesäkeli odottaa...Jotenkin en edes yllätyisi vaikka seppä taiteilisisi tuohon jonkun moottorin ja voimansiirron
Re: P_K
Tuohan näyttää varsin ehjältä, kuvakulmasta ei vaan näe että onko tuassa hitsattavaa vai menneekö vaan pulttaamalla nuo tukipalikat takasin tuonne alakiinnikkeisiin. (Potkukelkka kannattaa tehdä kokonaan rosterista niin ei käy noin, istuinosaan suositellaan jotain muuta materiaalia.....voi muuten tulla onkelmia)
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Re: P_K
Kaverin isällä oli aikanaan moottoroitu potkukelekka. Muistaakseni moottorsahan kone siinä oli ja joku piikkipyörä tuossa istuimen alla anto vauhtia. Se oli rakennettu potkukelkkailun MM-kisoja varten varmaan pro modified luokkaan.AM kirjoitti:HAHAHA,voe helevettiläine.Eipähän ala tämäkään päivä synkissä merkeissä kun saa heti aamupäivästä nauraa kunnolla.
Ei siinä,vakava asiahan se kun potkukelkka tuossa kunnossa,ja hieno kesäkeli odottaa...Jotenkin en edes yllätyisi vaikka seppä taiteilisisi tuohon jonkun moottorin ja voimansiirron
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Re: P_K
Mitä? Onko semmosiakin kisoja Parihan noita on tullu rakenneltua aikanaan mutta kisoissa ei ole tullu käytyäahonen v kirjoitti:Kaverin isällä oli aikanaan moottoroitu potkukelekka. Muistaakseni moottorsahan kone siinä oli ja joku piikkipyörä tuossa istuimen alla anto vauhtia. Se oli rakennettu potkukelkkailun MM-kisoja varten varmaan pro modified luokkaan.AM kirjoitti:HAHAHA,voe helevettiläine.Eipähän ala tämäkään päivä synkissä merkeissä kun saa heti aamupäivästä nauraa kunnolla.
Ei siinä,vakava asiahan se kun potkukelkka tuossa kunnossa,ja hieno kesäkeli odottaa...Jotenkin en edes yllätyisi vaikka seppä taiteilisisi tuohon jonkun moottorin ja voimansiirron
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Kyllä multialla järjetetään vuosittain potkukelkkailun MM-kisat.
http://www.multia.fi/potkut/
edit. linkki
http://www.multia.fi/potkut/
edit. linkki
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Onkos se Multialla sekin maailman suurin 800m korkea potkukelkka? Muistelen ajaneeni siitä ohi jossain...ahonen v kirjoitti:Kyllä multialla järjetetään vuosittain potkukelkkailun MM-kisat.
http://www.multia.fi/potkut/
edit. linkki
En tiiä Multian ketkupolkista mutta Sodankylän kunnan eteläosassa nelostien varrella on Raudanjoki-niminen kylä ja siinä yhen souveniirsmyymälän pihalla on melko iso äijä potkukelkan kanssa säikyttelemässä ohiajavia turisteja. Oisko korkeutta joku kymmenkunta metriä...HVM kirjoitti: Onkos se Multialla sekin maailman suurin 800m korkea potkukelkka?
Muistelen ajaneeni siitä ohi jossain...
I drive an Opel. What's your excuse?
No sehän se.Melitos kirjoitti:En tiiä Multian ketkupolkista mutta Sodankylän kunnan eteläosassa nelostien varrella on Raudanjoki-niminen kylä ja siinä yhen souveniirsmyymälän pihalla on melko iso äijä potkukelkan kanssa säikyttelemässä ohiajavia turisteja. Oisko korkeutta joku kymmenkunta metriä...HVM kirjoitti: Onkos se Multialla sekin maailman suurin 800m korkea potkukelkka?
Muistelen ajaneeni siitä ohi jossain...
Ihan ekana omana autona on ollut VW 1300 vm 73. Tuli ostettua nuorena innokkaana miehenä uljaaksi käyttöharrastekulkuneuvoksi.
Tuli hitsailtua, korjailtua sähköjä, verhoiltua ja vähän asennettua lofi-vehkeitäkin. Sitten alkoi huolestuttamaan se, kun jokaista ajettua 100 km kohden tuli lisättyä vajaa 10l 99-bensaa tankkiin, ja koneeseen vajaa litra öljyä.
Ei siinä vielä mitään mutta kun lähti se öljynkulutus kasvamaan melko jyrkästi samalla kun koneen ääni alkoi muuttua jonniin verran "mekaanisemmaksi". Eli ei muuta kuin Kuplaan konetta tekemään, ja remontin ajaksi halvalla "pikkuruosteinen" Coupe Taunus alle.
Autot on sen jälkeen vaihtuneet, noi kaksi ensimmäistä on edelleen kaikkien vuosien jälkeenkin tallella. Taunus on ollut pari vuotta molekyyleiksi purettuna, peltityöt tehtynä ja isolla rahalla erilaista Ford-osaa hankittuna. Suunnitelmat on hurjia, mutta elämäntilanne on pistänyt projektin koritöiden osalta jäihin vielä muutamaksi vuodeksi. Ford odottaa tällä hetkellä tiilikaton alla aikoja parempia. Innostus ei suinkaan ole omistajalta mennyt, mutta tosiasioiden edessä on vaan nöyrryttävä.
Kuplan konekin on edelleen tekemättä uusiin puihin. Tänä keväänä tosin on pokseriprojekti edennyt enemmän kuin moneen vuoteen. Hurjista hi-tech suunitelmista on tullut luovuttua, mutta jonniin verran tulee moottori kasvamaan isommaksi ja saattaa muutakin pientä muutosta tulla tapahtumaan. Voin laitella joskus kuviakin, kun sattuu kamera mukaan.
Tuli hitsailtua, korjailtua sähköjä, verhoiltua ja vähän asennettua lofi-vehkeitäkin. Sitten alkoi huolestuttamaan se, kun jokaista ajettua 100 km kohden tuli lisättyä vajaa 10l 99-bensaa tankkiin, ja koneeseen vajaa litra öljyä.
Ei siinä vielä mitään mutta kun lähti se öljynkulutus kasvamaan melko jyrkästi samalla kun koneen ääni alkoi muuttua jonniin verran "mekaanisemmaksi". Eli ei muuta kuin Kuplaan konetta tekemään, ja remontin ajaksi halvalla "pikkuruosteinen" Coupe Taunus alle.
Autot on sen jälkeen vaihtuneet, noi kaksi ensimmäistä on edelleen kaikkien vuosien jälkeenkin tallella. Taunus on ollut pari vuotta molekyyleiksi purettuna, peltityöt tehtynä ja isolla rahalla erilaista Ford-osaa hankittuna. Suunnitelmat on hurjia, mutta elämäntilanne on pistänyt projektin koritöiden osalta jäihin vielä muutamaksi vuodeksi. Ford odottaa tällä hetkellä tiilikaton alla aikoja parempia. Innostus ei suinkaan ole omistajalta mennyt, mutta tosiasioiden edessä on vaan nöyrryttävä.
Kuplan konekin on edelleen tekemättä uusiin puihin. Tänä keväänä tosin on pokseriprojekti edennyt enemmän kuin moneen vuoteen. Hurjista hi-tech suunitelmista on tullut luovuttua, mutta jonniin verran tulee moottori kasvamaan isommaksi ja saattaa muutakin pientä muutosta tulla tapahtumaan. Voin laitella joskus kuviakin, kun sattuu kamera mukaan.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Tuosta mallia punanen urheiluauto http://i2.tinypic.com/117a9fl.jpg
Sen verran vielä tuosta "paholaesesta",että oon kolome kertaa katastana tuon aaton tekemättä,oekeestaan mittään,mitä nyt kaasarin säävön se vuatii joka vues.Kulukineella on ajettu vaen 178 000km ja on vm-84 ja sillä 0.9l superkonneella,kiihtyy suunnilleen siihen,kun tuo 200d,van huiput on vähemmän n.135 km/h
ps.molempien ovien lukkopesät toimii erinomaisesti
Sen verran vielä tuosta "paholaesesta",että oon kolome kertaa katastana tuon aaton tekemättä,oekeestaan mittään,mitä nyt kaasarin säävön se vuatii joka vues.Kulukineella on ajettu vaen 178 000km ja on vm-84 ja sillä 0.9l superkonneella,kiihtyy suunnilleen siihen,kun tuo 200d,van huiput on vähemmän n.135 km/h
ps.molempien ovien lukkopesät toimii erinomaisesti
Tällänen on jätkien kans yhteiskäytössä!
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=762208
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=762208