Tapsan takinkääntö, E46 330cd -03

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

talidomi kirjoitti:1770kg

E39 530dA Suomenmittapuulla "ok" varusteilla

e. Sisältää 3310:n :halm:
Siis oikeesti 3310:n, vai 3110:n? :shock:

Kuva

Vai kuitenkin tämä?
Kuva
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Terho P kirjoitti:Oon just täs tuumaillukkin että mistähän tuohon st mesen manuskaan löysyis semmonen kytkin joka kestää ja olis mukava ilman rolinoita. Täällähän vastaus olikin :D Otappa kuvia ja kenties mittoja vähä siitä kytkimestä ja asetelmasta, meinaan vaan että mahtaako olla sama asetelma kuin m5 race tjsp :shock: Sitte mäki seleviääsin pelkällä vauhtiksen ostolla,paitsi että kiinnitys on erilainen varmasti kuin mesessä ja käpälän korkoja saa muokata tosissaan :?
Tuo X5:sen Bemun kytkin on aivan eri kuin e34 M5:sen jota ilmeisesti oot käyttäny mesessä? Kytkinakselin boori on diisselissä paksumpi, asetelma on itsesäätyvää SAC mallia, levy on jousittamaton ja vauhtis on tietysti kaksoismassa, tuskin haluat kassoismassa pyörää autoosi? Soita mulle joskus jos tahot tietoja bemun osista että mistä malleista mitäkin löytyy, kaikkea en tietenkään tiedä mut reilun 10v:n kokemuksella osaan jotain jo kyseisistä vehkeistä kertoa :lol: .
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
jpeltoma
Viestit: 21
Liittynyt: 19.6.2006 13:35

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

Sergey kirjoitti:mihi eldo tarvii e39? e46 olis täydellinen vehje.
E39:ssä on ne fyllit ääneneristeenä, mikkä unohtu e46:sen linjalla baijerin hallin nurkkaan...
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Ainakin tuossa koupessa on fyllingit kohillaan, ei pahemmin mekkaloi sisälle.

Nyt vähän sylettää, briteistä tuli väärä VP :evil: Sinne jäi bemmi nosturille levälleen, ei oikein kiinnostanut huonolla pyörällä laittaa kasaan. Kuitenkin oli melko ahtaissa paikoissa ylimmät pultit ja kone ei kippaa juur mittään :)
Tähdellisen parantola
JMTN
Viestit: 113
Liittynyt: 15.7.2013 21:18

Viesti Kirjoittaja JMTN »

Josko on kytkin laitettu paikalleen ?
Seuraavaksi käydä rullilla suuttaamassa, että tietää paljonko siellä todellisuudessa voimaa on.
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Ei oo paikoillaan vielä :lol: X5 vauhtipyöräkään ei käy. :) Soittelin jarille kokkolaan ja se olikin pelkkä kytkin mikä siitä kävi, eikä koko paketti. Eli nyt tilataan sitten orkkis pyörä. :lol:
Tähdellisen parantola
JMTN
Viestit: 113
Liittynyt: 15.7.2013 21:18

Viesti Kirjoittaja JMTN »

Ihmettelen vaan miksei se ensimmäinen variaatio vauhtipyörästä sovi paikalleen. Nimittäin sachs luettelo antaa saman nro. X5, E90 330d ja E46 330d vauhtipyörälle.

Massalevyssä ja asetelmassa on vain sitten eroja.
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Startin kehä+pyörä on molemmissa vesioissa 1,2cm isompi halkaisijaltaan kuin e46 :)
Tuo x5 pyörä on vielä samanikäisestä kuin tuo kupee ja silti poikkeaa. Niissä on isommat laatikon kytkinkopat, nuo pyörät ei mahdu edes tuon mun askin koppaan. :lol:
Tähdellisen parantola
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Meni järki tuon vp pelleilyn kanssa ja nykyisin jatke majailee jäsen skerpele pihassa. ;) loppujenlopuksi jatkeeseen tuli vakio e46 pyörä. Ja se mitään kestänyt. Vielä 600 nm kohdalla pohjasi. :evil:
Tähdellisen parantola
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

tapio89 kirjoitti:Meni järki tuon vp pelleilyn kanssa ja nykyisin jatke majailee jäsen skerpele pihassa. ;) loppujenlopuksi jatkeeseen tuli vakio e46 pyörä. Ja se mitään kestänyt. Vielä 600 nm kohdalla pohjasi. :evil:
Niinpä... BMW on BMW ja Autot erikseen :)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
JMTN
Viestit: 113
Liittynyt: 15.7.2013 21:18

Viesti Kirjoittaja JMTN »

Nyt sitten tulee ? että mikä vp minulla tuossa on.
E46 sopiva ja kestää, eikä pohjaa missään tilanteessa.
Asetelman ja levyn ei pitäisi vaikuttaa vp kestoon, vai olenko väärässä ?

2200 rpm ( 593nm ) ja 5 vaihteella talla pohjaan, niin luistonesto valo vilkuttaa vaan mittaristossa ja pakenee horisonttiin. Max. vääntöhän tulee vasta 2800 rpm kohdalla.
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

Herkällä luovuttaa, eikä edes kerinny vastustaa vielä. :D
Niinpä... BMW on BMW ja Autot erikseen
Noniinno, ei se tähdellinen niihin lukeudu sekään :)
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

kyl se mesellläki autoista autoin on onren volga.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Sergey kirjoitti:kyl se mesellläki autoista autoin on onren volga.
Tai mun satakasi :pappa: Ai, se ei muuten olekaan vielä liikenteessä :oops:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
tuikku
Mersutohtori
Viestit: 317
Liittynyt: 04.11.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Tuon verran lähtee noista ensimmäisistäkin "uudemmista" moottoreista.
Eikä tarvi ihan priima kunnossakaan olla.
Siis 204 ja 218 heppaisista.


Kuva
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä BMW,n ohjelmointia
JMTN
Viestit: 113
Liittynyt: 15.7.2013 21:18

Viesti Kirjoittaja JMTN »

Mikä mikä mikä notkahdus tuossa vääntökäyrässä on ? Ei hyvä ollenkaan.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

tuikku kirjoitti:Tuon verran lähtee noista ensimmäisistäkin "uudemmista" moottoreista.
Eikä tarvi ihan priima kunnossakaan olla.
Siis 204 ja 218 heppaisista.


Kuva
Miten tuo voima saadaan välitettyä luotettavasti? Mikä laatikko tuossa bemarissa oli. Manuaali ei voi kestää?, mutta mitä operaatioita automaattilaatikkoon täytyy tehdä?
Tuollainen voimamäärä on jo huomattava, kyllä auton täytyy jo liikkua tosi elastisesti! Sataseenkn pitää kivuta n. 6 sekunnissa.
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

Kai nuo manuaalinakin kestää? :roll: Ei nyt äkkiseltään tule mitään syytä mieleen miksei kestäisi. Tuokin käyrältään melko kuminauha, jotenkin toivoisi että 4000-4200 asti saisi pysyä käyrä nousujohteisena. Tietysti voihan tuossa olla jo niin että alkaa kaikki loppumaan kesken.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
tuikku
Mersutohtori
Viestit: 317
Liittynyt: 04.11.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Automaattihan tuo oli.
Vääntökäyrän alkupään kummallisuus johtuu ihan mittausteknisistä tekijöistä, piti kaasupolkimen kanssa temppuilla, ettei olisi vaihtanut pienempää, opetteluttaa vielä.
Jos polkimen kärsisi polkaista kunnolla pohjaan alussa, tod näköisesti vääntöä olisi enemmänkin.
Tehokäyrää ei lopussa rajoita muu, kuin ahtimen tuottama todellinen ilmamäärä.
Vanha ahdin, paljon ajettu.
Lambda - arvoa pienentämällä lopusta, saisi tehoa korkeammillekkin kierroksille.
Nyt lambda on 1,03, savua jo vähän tulee, muttei vielä näykynyt omissa peileissä, kun ihan tietyissä tilanteissa.

Ohjelma on tehty siten, että suuremman ilman määrän tuottavalla ahtimella ja coolerilla teho/vääntö myös nousee samassa asuhteessa ilman määrään aina jotain +20%,n asti nykyisestä.
Lambda ohjaus on hieno juttu.
Ei tarvi oikeastaan mitään muita syötönrajoittimia käyttää, kun vaan lambda karttoja.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä BMW,n ohjelmointia
JMTN
Viestit: 113
Liittynyt: 15.7.2013 21:18

Viesti Kirjoittaja JMTN »

kardaani kirjoitti: Miten tuo voima saadaan välitettyä luotettavasti? Mikä laatikko tuossa bemarissa oli. Manuaali ei voi kestää?, mutta mitä operaatioita automaattilaatikkoon täytyy tehdä?

Tuollainen voimamäärä on jo huomattava, kyllä auton täytyy jo liikkua tosi elastisesti! Sataseenkn pitää kivuta n. 6 sekunnissa.
Miksi manuaali ei kestäisi ?
On pikkaisen järeämpää tekoa, kuin mersun vastaavat.
automaatit on niitä jotka ei kestä, varsinkaan GM laatikot.
Manuaalilaatikon tyyppihän on ZF GS6-53DZ, samalaatikko, kuin E90 330d:ssä. Valmistaja lupaa 1000 Nm keston.

Kyllähän nämä kohtuu pirteesti liikkuu, vielläpä manuaalilaatikolla.
280hp/670 Nm = 0 - 100km/h 6,1 s vakiona 204hp/410 Nm = 8,2 s
100 - 160km/h 5,8 s

Pikkasen pitää ottaa vauhtia, että rekasta pääsee ohi. Samalla tekniikalla ohi, kuin 200d:llä :twisted: :twisted:
tuikku
Mersutohtori
Viestit: 317
Liittynyt: 04.11.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
E46 330d korimallissa automatti on se ranskalainen GM edelleen.
Ei voi vääntöjä paljoa ottaa ulos.
Tieto tuli itsellekkin vähän yllätyksenä ja pettymyksenäkin.
Ei ole auton aihioksi tästä mallista.
Uudemmalla moottorilla olevasta näyttää kuitenkin kivasti tehoa irtoavan.
Jospa saisi väännön pidettyä mahdollisimman lähellä viittäsataa ja kuitenkin kolmosella alkavan tehon, no aika näyttää.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä BMW,n ohjelmointia
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

e38 730d 1998-2001 ja alpina dieseleissä ei ole ollut tuota ranskalaista laatikkoa käytössä koskaan
kuinkahan onnistuisi naittaa 330d malliin sellainen laatikko
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Voihan harmi, oli se sitten niinkuin pelottelin. Taitaa olla zf isommalla kytkinkopalla, eli ei saa passaamaan ja mahtumaan mitenkään e46seen.
Tähdellisen parantola
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”