Kummeli's kusiainen 126

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Kummeli
Viestit: 72
Liittynyt: 02.3.2011 19:19

Kummeli's kusiainen 126

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Moro!

Nyt alakaa toinen rojekti. Välillä kirjotella tällekki foorumille vaikka merkki ei ookkaan oikee... :roll:


Joo, elikkä talliin tuli suht hyvä korinen 126 johon olis tarkotus laittaa pyörän kone. Eli papereissa saa olla n. 850cc ja n. 22kw. Näissä rajoissa pysyttäessä ei oo mitää järkeä, joten kone vaihtoehtoja saa ehottaa. Itte oon aatellu 1000 kyykkypyörän konetta, 1100 blackbird, hayabusa tai zx 14 r:n koneita. Katsastusmies ite sano että eihän noista kukaan tiedä minkä kokonen tuollanen lohko on, jos vaan löytyy paperi että joku on allekirjottanu sen ja todennu cc olevan joku tietty. No, teho puoli sitten. noissa kaikissa on 150-200hp, ja kuristus tuohon 22kw pitäs tehä moottorinohjauksella tms. niin että sitä ei pysty todentamaan helposti. Tai vaihtoehtosesti jotakin muuta, mutta sanoo sen olevan tehty moottorinohjauksella tms.

Moottori tulis taka-akselin etupuolelle, ns. keskimoottoriseks, ja tällähetkellä parhain ratkasu olis impreza wrx sti:n torsen lukko. Pinjaanin paikalle ratas, johon pyöränkone vetää ketjulla. Eli välitys on rattailla, ja veto ketjulla ilman vaihelaatikkoa.

No, tästä etiäppäin alkaaki sitte ongelmat. Eli miten tehä tuo taka-akselisto? Koska fiatin omat vermeet on niin heikkoja että ne repee heti. Pitäskö ottaa tuohon subarun perään sopivat laipat ja nivelet (esim. king cap...) ja pyörännavat vaihtaa jostaki muusta autosta, esim. golf? Nimittäin olis hyvä jos osia ja vaihtoehtoja löytyis. Golfin navoille ainakin olis monenlaisia jarruja tarjolla... Niin, ja golfin etupään navat vetarin laippoineen, jolloin vetoakselin vois teettää, tai koittaa hitsata toisiinsa. (Toinen pää golfin, toinen king cap:in tai subarun...) Ehdotuksia?

Muusta vielä sen verran, että koriin tulossa turvakaaret sisälle ja 2kpl kuppipenkkejä jos vaan kantavuus riittää. Sekä starletin tms. lasikuitukaaret, niin että auto ei silti leviä 100mm enempää, jolloin tarvittais poikkeuslupa.

Aika moista pujotteluahan tää on noitten pykälien välissä, mutta jotenki se olis mukava saada rekkariin. Koijjaamistahan tässä joutuu vähän harjottaa, mutta minkäs teet... :roll: 126:sta on tehty gp mallia 800cc koneella, mutta ko. vehettä ei saa käyttää verrokkina, koska sen on tehny giannini talli.

Mielipiteitä ja ehdotuksia? Kiitos, ja anteeksi.
Kummeli
Viestit: 72
Liittynyt: 02.3.2011 19:19

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

http://www.youtube.com/watch?v=FIMOB2WcUGs

Siitä mallia ruotsista... :wink:
kumipää
Viestit: 503
Liittynyt: 19.10.2010 22:48
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja kumipää »

Tuossa kaverin tekele, kerkes vaan myymään.
http://www.youtube.com/watch?v=ActhaqSbcOQ
Star tunaukset ja bitti tuikkaukset
YV:llä kii
Kummeli
Viestit: 72
Liittynyt: 02.3.2011 19:19

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Mites tuossa on tuo takapää toteutettu? Ei sulla sattus olla tuon hepun puh. numeroa nii vois vähä kysellä... pistä vaikka yv.
Avatar
Garcia
Viestit: 447
Liittynyt: 19.10.2010 21:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Garcia »

Aloitusviestiä lueskelin suunnilleen puoleenväliin miettien koko ajan että ei hitto, ässässä prätkän kone, onko järkee vai ei... :lol:
S204, AZT250
Kummeli
Viestit: 72
Liittynyt: 02.3.2011 19:19

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Ajatustyötä sen verran viety eteenpäin, että joissakin autoissa (esim. V70...) on etunapa irrallinen kokonaisuus. Eli laakeri, napa ja navan kiinnitys "laippa". Tällasesta vois helposti saada vetävät navat taakse. Ku vaan löytyis sellanen napa, missä pulttijako on järkevä että saa tarpeeks pieniä vanteita. Jarruja varmaan löytyy jokaseen tuollaseen napaan tarpeeksi ja liianki suuria, mutta vetoakselit täytyy koppuloida sitten sopivista nivelistä ja pätkistä. Hitsaus heikentää kyllä merkittävästi vetarin kestävyyttä, mutta vois ensi koittaa ennenku lähtee teettämään tms.
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Kuulostaa asiameiningiltä 8)

Missään en ossaa aiheeseen liittyen auttaa, semmonen on tosin tullut joskus tehtyä kuin minin ja portterivolkkarin vetarien yhdistäminen hitsaamalla, olivat aivan erilaista materiaalia ja normimigillä poltettiin yhteen eikä uskottu sillä olevan minkäänlaisia kestämisen mahdollisuuksia, silti se kesti jäärata-autossa noin sataheppasella koneella ihan ongelmitta :P
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Portterissa on 112 jako mutta eihän se oo paha muuttaa speiserillä

http://www.oberschlachter.fi

Tuolta saa portterin osia käytettynä tai uutena varsin näppärästi.

Toinen vaihtoehto on sitten quatro audin takapään hilut.
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Nissan sx tai bluebird osista niin saa hyvän pulttijaon ja pieniä vanteita, valmiiksi hyvä modata ja on vahva... eikä maksa juuri mitään
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
kumipää
Viestit: 503
Liittynyt: 19.10.2010 22:48
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja kumipää »

Kummeli kirjoitti:Mites tuossa on tuo takapää toteutettu? Ei sulla sattus olla tuon hepun puh. numeroa nii vois vähä kysellä... pistä vaikka yv.
YV. laitettu
Star tunaukset ja bitti tuikkaukset
YV:llä kii
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Miten katsuri suhtautuu "omatekoisiiin" alustan osiin?
noonakki
Viestit: 721
Liittynyt: 24.10.2010 17:53
Paikkakunta: perse

Viesti Kirjoittaja noonakki »

Jiitek kirjoitti:Miten katsuri suhtautuu "omatekoisiiin" alustan osiin?
Hylkäämällä. Itellä oli ladassa itse korjattu/vahvistettu yksi tanko perässä niin kitisi ja valitti + hylkäsi.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Alustan osia saa laittaa samanpainoisesta/painavammasta autosta. Hitsaamalla vahvistettuja osia ei oo hylätty mun kuuloon, hitsaamalla jatketut/korjatut tukivarret on asia erikseen. Mites peruutusvaihde, käsittääkseni katsastusvaruste?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

peruutusvaihde jos on pakollinen, niin silloin voi laittaa starttimoottorilla takaperin vedon.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

jovihava kirjoitti:Kuulostaa asiameiningiltä 8)

Missään en ossaa aiheeseen liittyen auttaa, semmonen on tosin tullut joskus tehtyä kuin minin ja portterivolkkarin vetarien yhdistäminen hitsaamalla, olivat aivan erilaista materiaalia ja normimigillä poltettiin yhteen eikä uskottu sillä olevan minkäänlaisia kestämisen mahdollisuuksia, silti se kesti jäärata-autossa noin sataheppasella koneella ihan ongelmitta :P
Vaihdekeppinä?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
LiQQe
Viestit: 1649
Liittynyt: 19.10.2010 18:15
Paikkakunta: Pitsikylä

Viesti Kirjoittaja LiQQe »

Mulla olis purkuässästä etu- ja taka-apurungot... :lol:
® Mesen V8 Klubi
Avatar
eero1989
törröttäjä
Viestit: 2187
Liittynyt: 02.9.2006 22:32
Paikkakunta: Kullaa

Viesti Kirjoittaja eero1989 »

tuommoseen kuuluu mopon jarrutkin,,
ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

http://www.youtube.com/watch?v=QV_JWHg82IM

Leino tommi hämeenlinnasta,impissä tonninen jammun kone. ajaa rataa mutta vois osata jotain vinkkejä antaa. voin antaa numeron jos tarvetta kysellä jotain.
Kummeli
Viestit: 72
Liittynyt: 02.3.2011 19:19

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Joo, katsuri sano jotta vahvistaa kärsii aina :D On aika vapaamielinen tuo heppu, ei onnistu tää jossei pikkasen veetä "omia linjoja"...

Joo, pakki tulee silleesä, että tuohon torsen perään tulee kylkeen hammaskehä jota juurikin startilla väärippäin pyöritetään.

Kävin Lapuan lasikuidusta hakeen 4kpl erilaisia levikkeitä kaariin, mutta ykskään ei oikeen nätisti sopinu. Kaikissa turhan iso tuo kaari. Siitä tulikin mieleen, että pitäskö tehä kuitenki sleepperinä. Olishan siinäki jo jotain :roll:


Tosin tuo jarru ja napa-asia mietityttää vieläkin. Jos otettais vertailukohteeks esim. audin a3:n navat. No, nämä saa melko kivuttomasti paikalleen. Ja oletettavasti löytyis takapään levyistä tarpeeks pieniä malleja. Mutta, mistäs löytyy sellanen vanne joka on 13" 5x112? Vaihtoehdoiks jää teettä spaceri joka muuttaa 5 pulttisen vaikka 4x100:seen tai teettää tuo oma vanne tuolle 5 pultin jaolle.
Avatar
eseestie
Viestit: 7288
Liittynyt: 27.6.2007 19:14
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eseestie »

Kummeli kirjoitti:Mutta, mistäs löytyy sellanen vanne joka on 13" 5x112?
:arrow: http://www.teohydrauli.fi/PublishedServ ... code=19093 :?:
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi

No fiberglass shit, just rusty steel!
Kummeli
Viestit: 72
Liittynyt: 02.3.2011 19:19

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Tarkotin lähinnä alumiinivanteita, mutta totta tuokin! :lol:
Avatar
eseestie
Viestit: 7288
Liittynyt: 27.6.2007 19:14
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eseestie »

Kummeli kirjoitti:Tarkotin lähinnä alumiinivanteita, mutta totta tuokin! :lol:
Heikosti taitaa olla tarjolla 13" aluvanteita 5x112 jaolla...
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi

No fiberglass shit, just rusty steel!
Kummeli
Viestit: 72
Liittynyt: 02.3.2011 19:19

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

niimpä justii... :roll:

Mitä nytte oon kattonu, niin tuo sergey:n ajatuksenkukka ei ollu ollenkaa huono. Jos nissan 200sx s13:sen navoilla tekis, olis pulttikiinnitys ja 4x114.3 jako. Tällä jaolla löytyy paljon 13" tuumasia vanteita. Sitte jos laittaa bluebirdin jarrut, pitäs nuo 13" vanteet vielä sopiakkin... :roll:
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Kummeli kirjoitti:teettää tuo oma vanne tuolle 5 pultin jaolle.
Eiköpä se kuitenkin olisi helpoin käyttää se napa ja jarrulevy koneistettavana uudelle jaolle, jos ei löydy vannetta joka sopii?

VAG olkakalikkaan löytynee todennäköisesti kyllä 5x112 jakoisen tilalle 5x100 tai 4x100 napakikkare joka sopii, tai kaiketi ainakin 5x112/57 navalle saa jonkun 4x100 jarrulevyn sopimaan napalätkän jakomuutoksella.

Sergeyhän poras ite mersun jaon 4x100 tilalle Volkkarin napaan.

Mikäli napalaikan takapuoli ei ole tasainen, eli uudella jaolla jäis kierre heikoksi kun lätkä on siitä kohen ohut mihin uus reikä sattuu, niin tekee taakse kevyet upotukset ja vetää pinnapultit reikiin. Vähän kahtelee miten siitä tulee riittävän luja. :wink:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

nuita ehdotin juuri siksi kun niitä on käytetty ennenkin vastaavissa projekteissa saatavuuden ja hinnan takia. saat vaikka 11 tuuman vanteita
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Kummeli
Viestit: 72
Liittynyt: 02.3.2011 19:19

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Easy Rider kirjoitti:
Kummeli kirjoitti:teettää tuo oma vanne tuolle 5 pultin jaolle.
Eiköpä se kuitenkin olisi helpoin käyttää se napa ja jarrulevy koneistettavana uudelle jaolle, jos ei löydy vannetta joka sopii?

VAG olkakalikkaan löytynee todennäköisesti kyllä 5x112 jakoisen tilalle 5x100 tai 4x100 napakikkare joka sopii, tai kaiketi ainakin 5x112/57 navalle saa jonkun 4x100 jarrulevyn sopimaan napalätkän jakomuutoksella.

Sergeyhän poras ite mersun jaon 4x100 tilalle Volkkarin napaan.

Mikäli napalaikan takapuoli ei ole tasainen, eli uudella jaolla jäis kierre heikoksi kun lätkä on siitä kohen ohut mihin uus reikä sattuu, niin tekee taakse kevyet upotukset ja vetää pinnapultit reikiin. Vähän kahtelee miten siitä tulee riittävän luja. :wink:
Sinne vai ei oo tulossa sitä olka-akselia. Siellä kun on pelkästään sellanen laippa, missä kiinnitysreijät ja 60mm reikä keskellä. Siihen kaikista helpoin hitsata uus lätyskä mihin tekee vaikka tuollasen nissan 200sx:n navalle sopivan sovitteen. Kyllähän niitä olka-aksilallisia napoja on vaikka kuinka, mutta tuollasta pulttikiinnitteistä 4 jakosta ei oo muutaku tuossa nissanissa näillä näkymin... :roll:
Kummeli
Viestit: 72
Liittynyt: 02.3.2011 19:19

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Mjoo, näkyyhän noita olevan monessakin riisikupissa tuollasta irrotettavaa etunapaa missä 4x114.3 jako...


Tänään lähti nissan 200sx:n takanavat, levyt ja vetarit tuleen. Sen takia päädyin kuitenki tuohon, ku käsijarrusysteemit valmiina tuossa satsissa. Torstaina hakemaan perälukkoa, ja siihen mennessä pitäs tehä kaupat vetareitten toisista puolikkaista, jotka näillä tulossa nissan king cap:istä sen takia ku sopivat booreiltaan tuohon subarun lukkoon. Tämä sen takia ku ei nyt löydy noita katkenneita impun aksiloita... :roll:

Eli voimansiirron osat pitäs olla pian kasassa. Sitte vaan konetta miettimään...

Yks -00 busan täydellinen kone oli myynnissä, mutta 2500e tuntuu vähän paljolta... :roll:

Nimittäin olis esim. -01 1000cc gsx-r:n kone 850e kaikkine hilppeineen.

Seki mietityttää jotta kumpi nyt olis parempi? Tehoeroahan ei oo kun 10-20hv tietolähteestä riippuen, mutta olishan se "muuttohaukka" sentään jotain... Hinta vaan hirvittää...
Kummeli
Viestit: 72
Liittynyt: 02.3.2011 19:19

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Nipponin takapään osat tuli. Hiekkapuhallus, ja maalia pintaan jossaki vaiheessa. Pitäsköhän pistää kuvia nii vois olla vähän mielekkäämpää seurata... :D
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Kyllä kiitos, kuvia kehiin 8)
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Kummeli
Viestit: 72
Liittynyt: 02.3.2011 19:19

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Kuvia tulossa jossaki vaiheessa... Tällä haavaa projekti jäädytetty kun tuli vanha superi "vuosihuoltoon". :roll: vaatimattomasti pitäs rakentaa koko auto uusiks, ku vanha kori kävi mettähallituksen puolella. Eivät ilmeisesti tykänny ku aika lailla murjottuna tuli takasi... :lol:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”