Wanhaa Audia talven rientoihin? 100 Quattro förstås
Heheh, kyllä on perheen molemmat quattrot saaneet kyytiä, kun Ouluunkin tuota lunta tuli
Oma A6 menee ihan mukavasti, kun voimaakin tuntuu olevan riittävästi. Automaatti tosin vie hieman hauskuudesta pois. Mikähän lienee vetosuhde tuossa? tuntuu takapainotteiselta selkeästi.
Rouvan käytössä oleva A3 Q on selkeästi se "hauskempi" peli talvella
Oma A6 menee ihan mukavasti, kun voimaakin tuntuu olevan riittävästi. Automaatti tosin vie hieman hauskuudesta pois. Mikähän lienee vetosuhde tuossa? tuntuu takapainotteiselta selkeästi.
Rouvan käytössä oleva A3 Q on selkeästi se "hauskempi" peli talvella
Audi mennä porskuttelee. Eilen hajosi kuskin pyyhkijänsulka kun varomattomasti puhdistin tuulilasia. Ei kestä Valeot pakkasta.
Aamulla näytti pakkasmittari -22, ei riitä tässäkään volkkarissa lämpöä ihan Mersun malliin. Mutta tarkenee silti. Ensi kesänä puran lämppärikotelon pois, vaihdan kennon ja varmuuden vuoksi puhaltimen, niin eiköhän sitten saa olla niiden suhteen huoletta.
Aamulla näytti pakkasmittari -22, ei riitä tässäkään volkkarissa lämpöä ihan Mersun malliin. Mutta tarkenee silti. Ensi kesänä puran lämppärikotelon pois, vaihdan kennon ja varmuuden vuoksi puhaltimen, niin eiköhän sitten saa olla niiden suhteen huoletta.
® Mesen Porkkana-klubi
Tulipa juutuupiaki testattua Lunta meinasi tuossa alkuviikosta sadella, mutta quattro kuljettaa tasaisesti.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=yUR1j3sdVaI[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=yUR1j3sdVaI[/youtube]
® Mesen Porkkana-klubi
Audikin tuli otettua ajoon kun alkaa olla syksy jo lähellä. Mittarissa on nyt vajaa 270tkm eli noin 45tkm on tullut nyt ajeltua. Hyvin on toiminut, pelkkiä öljynvaihtoja tarvinut tehdä.
Vakkari heitti viime talvena pelaamasta, täytyy vaihtaa boksiin uudet konkat. Samoin sähköikkunoiden boksi piti ottaa pois kun alkoi akkua syömään, sillekin täytyy jotain keksiä. Tosin eipä talviautossa ikkunoita juuri tarvitse, mutta vakkari on ehdoton.
Öljyä vähän meinaa vuotaa vakiopaikasta kannentiivisteen välistä, eipä tuo vielä toimenpiteitä aiheuta. Katsoo ensi kesänä jos tekis ite kansirempan tuohon harjotuksen vuoksi.
Vakkari heitti viime talvena pelaamasta, täytyy vaihtaa boksiin uudet konkat. Samoin sähköikkunoiden boksi piti ottaa pois kun alkoi akkua syömään, sillekin täytyy jotain keksiä. Tosin eipä talviautossa ikkunoita juuri tarvitse, mutta vakkari on ehdoton.
Öljyä vähän meinaa vuotaa vakiopaikasta kannentiivisteen välistä, eipä tuo vielä toimenpiteitä aiheuta. Katsoo ensi kesänä jos tekis ite kansirempan tuohon harjotuksen vuoksi.
® Mesen Porkkana-klubi
Saako häiritä topiccia kun ei viitsisi uutta tehdä ja täällä olisi näitä diudimiehiä? Ei se mitään, kysytään silti Eli eukolle pitäisi löytää koira-auto ja homma alkaa pikku hiljaa kallistumaan tuonne 90-luvun loppu / 2000-luvun alkupään A4 (ehkä A6) linjalle ja quattrona tietenkin, muutenhan tälläistä ei edes harkittaisi Kysymys liittyisikin lähinnä noihin moottoreihin ja lootiihin, eli onko joku yhdistelmä sellainen mitä kannattaa välttää? Polttoainetaloudellisuus ei ole ihan ykkösprioriteetti ja pääasiassa bensa-manuaali hakusessa mutta dieseli ja tomaattikinkin tarvittaessa menee.
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
No tottahan toki tätä topicia saa häiritä, on tämä vähän yksinäinen ollutkin. Vaikka onko noista vanhoista renkulakeulista mitään hyvää tai huonoa kenelläkään sanottavana, uudemmista ehkä olis enemmän sitä huonoa.
Mie en oikeastaan tiiä kuin jotain noista C3- ja C4-korisista, mutta voin näin näppituntumalta heittää että ei automaattia, ei automaattista ilmastointia (muutenkin mitä enemmän sähkövehkeitä sitä enemmän ongelmia). 5-pyttyset bensakoneet pomminvarmoja, 2.6- ja 2.8-litraisissa V6:ssa omat tyyppivikansa, tai oikeastaan ainoa tulee mieleen että kannentiiviste vuotaa öljyä ulospäin pakosarjan päälle (haju). 2.6:ssa imusarjassa muoviläpät, jota ei ole 2.8:ssa, joten 2.8 on parempi valinta.
Jos itse saisin valita niin C4-koppanen 2.3E quattro manuaalivaihteilla.
Mie en oikeastaan tiiä kuin jotain noista C3- ja C4-korisista, mutta voin näin näppituntumalta heittää että ei automaattia, ei automaattista ilmastointia (muutenkin mitä enemmän sähkövehkeitä sitä enemmän ongelmia). 5-pyttyset bensakoneet pomminvarmoja, 2.6- ja 2.8-litraisissa V6:ssa omat tyyppivikansa, tai oikeastaan ainoa tulee mieleen että kannentiiviste vuotaa öljyä ulospäin pakosarjan päälle (haju). 2.6:ssa imusarjassa muoviläpät, jota ei ole 2.8:ssa, joten 2.8 on parempi valinta.
Jos itse saisin valita niin C4-koppanen 2.3E quattro manuaalivaihteilla.
® Mesen Porkkana-klubi
B5-mallin Aanelkku (1995-2000) jakajapumppu-TDI:llä manuaalivaihteisena ja etuvetoisena on myös varsin toimiva auto, pienikulutuksinenkin. Etupään tukivarrethan ne aika tyypillinen vika noissa on, mutta Saksasta saa uusia tarvittaessa hyvinkin halvalla.
Edit: Kuatro piti siis olla? No ei sekään mikään susi ole missään nimessä. Vähän enemmän väljistyviä puslia vaan alustassa verrattuna etuvetoiseen.
Edit: Kuatro piti siis olla? No ei sekään mikään susi ole missään nimessä. Vähän enemmän väljistyviä puslia vaan alustassa verrattuna etuvetoiseen.
S204, AZT250
No perketi kun juuri se kylmästöinti olisi koira-autossa oleellinen kriteeri Onko manuska kylmästöinnissä sitten varmatoimisempi?
Ja entäs kun noita kutvosiahan taitaa olla 2- ja 4-venttiilisinä, olisko näistä kumpi parempi? Sen verta katoin että 1,8 monivenassa taitaa olla samat hepat kun tuossa vanhemmassa 2,6 joten ei kai sekään pöllömpi vaihtoehto olis? Ja sitte se kuminauha, eli onko jakopää rempattavissa kaikissa koneissa ilman että tarvii koko keulaa purkaa ja tiputtaa konetta?
Kilometrejä tällä autolla ei ihan hirveästi tulisi, vaan lähinnä satunnaista kojootin kuskausta ja talvisin sellaisilla keleillä kun arveluttaisi vajaavetoisellä lähteä liikenteeseen kun meillä tuo tien auraus toimii vähän miten toimii, silloin kun se ylipäätänsä toimii
Ja entäs kun noita kutvosiahan taitaa olla 2- ja 4-venttiilisinä, olisko näistä kumpi parempi? Sen verta katoin että 1,8 monivenassa taitaa olla samat hepat kun tuossa vanhemmassa 2,6 joten ei kai sekään pöllömpi vaihtoehto olis? Ja sitte se kuminauha, eli onko jakopää rempattavissa kaikissa koneissa ilman että tarvii koko keulaa purkaa ja tiputtaa konetta?
Kilometrejä tällä autolla ei ihan hirveästi tulisi, vaan lähinnä satunnaista kojootin kuskausta ja talvisin sellaisilla keleillä kun arveluttaisi vajaavetoisellä lähteä liikenteeseen kun meillä tuo tien auraus toimii vähän miten toimii, silloin kun se ylipäätänsä toimii
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Mitäs vikaa siinä automaatti-ilmastoinnissa on? Koodit saa itse ilmastointijärjestelmästä suoraan ulos jos siihen jotain tulee. Ja VCDS softalla kaikki koodit pihalle autosta helposti, ei tarvi mitään T30 läppäreitä sarjaportilla. Tiptronic automaatti voi tietty mennä rikki helpommin kuin manuaali mutta jos siihen öljyjä vaihdettu niin saattaa sekin toimia. Automaatti-ilmastoinnissa on Eco nappi josta saa kompuran pois päältä jos haluaa säästää kompuraa ja menovettä.
Nii tosiaan mie tuossa lähinnä tarkoitin vain noita 90-luvun alun automaatti-ilmastointeja (samat systeemit oli kai jo 80-luvulla lötkössä). Uudemmat varmasti toimivatkin paremmin. Samoten nuo automaattiloovat.Kone kirjoitti:Mitäs vikaa siinä automaatti-ilmastoinnissa on? Koodit saa itse ilmastointijärjestelmästä suoraan ulos jos siihen jotain tulee. Ja VCDS softalla kaikki koodit pihalle autosta helposti, ei tarvi mitään T30 läppäreitä sarjaportilla. Tiptronic automaatti voi tietty mennä rikki helpommin kuin manuaali mutta jos siihen öljyjä vaihdettu niin saattaa sekin toimia. Automaatti-ilmastoinnissa on Eco nappi josta saa kompuran pois päältä jos haluaa säästää kompuraa ja menovettä.
® Mesen Porkkana-klubi
Audia tuli pitkästä aikaa oikein korjattuakin. Takapäähän vaihdoin "raidetangot" vai miksi noita säätötankoja takapäässä sanotaankaan. Pallonivelet oli niissä ihan väljänä. Remonttiin meni aikaa 20min per puoli. Pakoputken katalysaattorien liitoskohdasta oli laipan pultit ruostuneet poikki ja laippa pyöri ympäri putkea kolinaa. Se tuli laitettua uusilla pulteilla kiinni.
Eipä kolise mikään enää ja Audi tuntuu taas kuin uudelta. Käsitäämättömän jämäkkä kohta 23-vuotiaaksi autoksi. Vielä pitää pyörät suuntauttaa ja samalla hommata uudet kunnon nastarenkaat alle.
Vakkarin boksiin tilasin Elfalta läjän konkkia, samoin kuin kojelaudan valoja. Niitä pitää syksyn pääle vaihdella vielä.
Eipä kolise mikään enää ja Audi tuntuu taas kuin uudelta. Käsitäämättömän jämäkkä kohta 23-vuotiaaksi autoksi. Vielä pitää pyörät suuntauttaa ja samalla hommata uudet kunnon nastarenkaat alle.
Vakkarin boksiin tilasin Elfalta läjän konkkia, samoin kuin kojelaudan valoja. Niitä pitää syksyn pääle vaihdella vielä.
® Mesen Porkkana-klubi
Johan se tuli talvi Tornionlaaksoonkin.
Autiin tuli hommattua Nokian Hakka vitoset alle, sähköikkunoiden boksin hommasin Audifoorumin kautta (maksoi 10 euroa ) ja taas toimii klasit. Vakkarin boksi korjaantui juottelemalla kaikki juotokset uusiksi.
Kelpaa taas ajella.
Täytyy vielä kyllä sanoa, että C4-koppaisessa satkussa on hinta-laatusuhde kohdillaan. Tekniikka on vielä simppeliä, quattrolla pääsee huonossa kelissäkin ja sinkkikori pysyy ruosteettomana. Bensankulutus on tietty 10 litraa sadalle, mutta sen säästää muissa kuluissa helposti. Ja onhan tuo mukavan hiljainen auto.
Autiin tuli hommattua Nokian Hakka vitoset alle, sähköikkunoiden boksin hommasin Audifoorumin kautta (maksoi 10 euroa ) ja taas toimii klasit. Vakkarin boksi korjaantui juottelemalla kaikki juotokset uusiksi.
Kelpaa taas ajella.
Täytyy vielä kyllä sanoa, että C4-koppaisessa satkussa on hinta-laatusuhde kohdillaan. Tekniikka on vielä simppeliä, quattrolla pääsee huonossa kelissäkin ja sinkkikori pysyy ruosteettomana. Bensankulutus on tietty 10 litraa sadalle, mutta sen säästää muissa kuluissa helposti. Ja onhan tuo mukavan hiljainen auto.
® Mesen Porkkana-klubi
Audissa on tällä hetkellä mittarissa 265tkm. Kytkin alkoi pitämään ikävää ääntä, epäilen että levyn jouset ovat kuoleentuneet. Parin viikon päähän on varattu kytkimen vaihtoaika korjaamolle, samalla uusitaan kampiakselin takapään stefa kun kerran laatikkoa käytetään irti.
Olen myös alkanut tutkimaan tarkemmin mistä öljyä vuotaa kun haiskahtaa tyhjäkäynnillä melkoisen pahalle. Imusarjan irroituksen jälkeen tuli huomattua positiivisesti, että kansien välissä oleva ns. valley pan -kansi on täysin tiivis, kuten myös molempien sylinterikansien tiivisteet! Vuotopaikka on vänkärin puolen nokka-akselin takapäädyssä venttiiilikopassa, siinä on sellainen tulppa johon on joissakin malleissa kuulunut alipainepumppu.
Mutta kun kerran on alettu imusarjaa irroittamaan ja venakopat pitää käyttää auki, uusin samalla öljynpaineventtiilit 4kpl. Sittenpä saa Audilla ajella taas huoletta ja toivottavasti myös öljynkäry loppuu. Kuvia rempasta voin laittaa myöhemmin jos se nyt ketään edes kiinnostaa.
Talvea jälleen odotellessa.
Olen myös alkanut tutkimaan tarkemmin mistä öljyä vuotaa kun haiskahtaa tyhjäkäynnillä melkoisen pahalle. Imusarjan irroituksen jälkeen tuli huomattua positiivisesti, että kansien välissä oleva ns. valley pan -kansi on täysin tiivis, kuten myös molempien sylinterikansien tiivisteet! Vuotopaikka on vänkärin puolen nokka-akselin takapäädyssä venttiiilikopassa, siinä on sellainen tulppa johon on joissakin malleissa kuulunut alipainepumppu.
Mutta kun kerran on alettu imusarjaa irroittamaan ja venakopat pitää käyttää auki, uusin samalla öljynpaineventtiilit 4kpl. Sittenpä saa Audilla ajella taas huoletta ja toivottavasti myös öljynkäry loppuu. Kuvia rempasta voin laittaa myöhemmin jos se nyt ketään edes kiinnostaa.
Talvea jälleen odotellessa.
® Mesen Porkkana-klubi
Käytinpä Audia katsastuksessa ja pomppasi yllättäen.
Oikea takajarrulevy oli syöpynyt. No, päätin sitten uusia kaikki levyt ja palat kun kerran alettiin jarruja remppaamaan. Jarrut olikin yllättäen samat kuin Passatissa, ja osat löytyi tarvikeliikkeen hyllystä. Eikä ollut hinnoissa sitä quattrolisääkään. Pientä ropleemaa aiheutti vänkärin etusatula kun katkesi ilmausnippa satulaan ja tietysti vastakierretapin puuttuessa porasin sen tuhannen paskaksi. Audifoorumilta sain kolme vaihtosatulaa valtaisaan pakettihintaan 30 euroa.
Nyt on huippujarrut ja kelpaa talvea taas ootella. Mielessä on käynyt jos alkaisi penkinlämmittimet askartelemaan. Ruotsin puolelta saa n. 5000 kr ajokuintoisia ja jopa ilmastoituja satkuja, semmosen voisi varaosa-autoksi hakea ja keväällä päräyttää siirtää kylmäkoneen.
Joku varmaan pitää hulluna kun tämmöisiä vanhoja pelejä askartelee, mutta yksi ilta ynnäsin että semmoinen uudehko käyttöauto jolla kehtaa ajaa (BMW F10) maksaa sen 40ke, sillä hinnalla hakee Ruotsista 80kpl tämmöisiä varaosa-Audeja. Kummasti muuttu suunnitelmat.
Oikea takajarrulevy oli syöpynyt. No, päätin sitten uusia kaikki levyt ja palat kun kerran alettiin jarruja remppaamaan. Jarrut olikin yllättäen samat kuin Passatissa, ja osat löytyi tarvikeliikkeen hyllystä. Eikä ollut hinnoissa sitä quattrolisääkään. Pientä ropleemaa aiheutti vänkärin etusatula kun katkesi ilmausnippa satulaan ja tietysti vastakierretapin puuttuessa porasin sen tuhannen paskaksi. Audifoorumilta sain kolme vaihtosatulaa valtaisaan pakettihintaan 30 euroa.
Nyt on huippujarrut ja kelpaa talvea taas ootella. Mielessä on käynyt jos alkaisi penkinlämmittimet askartelemaan. Ruotsin puolelta saa n. 5000 kr ajokuintoisia ja jopa ilmastoituja satkuja, semmosen voisi varaosa-autoksi hakea ja keväällä päräyttää siirtää kylmäkoneen.
Joku varmaan pitää hulluna kun tämmöisiä vanhoja pelejä askartelee, mutta yksi ilta ynnäsin että semmoinen uudehko käyttöauto jolla kehtaa ajaa (BMW F10) maksaa sen 40ke, sillä hinnalla hakee Ruotsista 80kpl tämmöisiä varaosa-Audeja. Kummasti muuttu suunnitelmat.
® Mesen Porkkana-klubi