Höömyn kauppakassi Polo 1,4 vm -95
Höömyn kauppakassi Polo 1,4 vm -95
Talouteen palasi kakkosautoksi tyttären 18-vuotislahjaksi ostettu Polo. Kippo tuli ensimmäisen kerran taloon keväällä 2010, jotta kortin saava tytär pääsisi kulkemaan itsekseen. Ideana oli hankkia kulkine, jonka kanssa ei tarvitse itkeä , kun tulee osuma liikenteen jakajaan tai muuhun kovaan paikkaan. Tytär ajeli sillä reilun vuoden ja sitten se tuli takaisin isän luo.
Maksoin autosta aluin perin tonnin ja saman hinnan uudestaan nyt sen palatessa. Kilometrejä oli silloin 201 000 ja nyt 221 000. Tyttären omistusaikana se sai päälleen lumet katolta (parkissa liian lähellä taloa), kerran pusun reunakivestä ja naarmun taksin puskurista (taksi ajoi päälle). Lumien jälkeen peltejä oiottiin käsin, kun maalipinta säilyi ehjänä siitäkin.
Heti ostamisen jälkeen autoon vaihdettiin pyöränlaakerit ja iskarit taakse. Matkan varrella uusittiin virtalukon pohja - eli hyvin vähillä remonteilla on kilometrit menty. Komeaa on, että tässä on pankinlämmittimet, toisin kuin Alabaman sarvikuonossa. Siinä tosin on ilmastointi, joten yhteensä meillä on yhden kohtuullisesti varustellun 1990-luvun auton varusteet.
1,4 on yllättävän pirteä tässä mikroautossa - siltä se tuntuu ML:ään verrattuna. Ja ML taas on panssarivaunu tähän verrattuna. Mutta kaupunkinopeudet Polo kelaa varsin hyvin, eikä se tielläkään ole mitenkään toivoton. Bensankulutrus menee niin, että Mersu vie tuplat Poloon verrattuna. Tosin tytär kun aikanaan ajoi ensimmäisen kerran Mersua ja painoi kaasua vähän reippaammin - kommenttina oli hämmästynyt "Eikä kaasu ollut edes pohjassa."
Tämän yksilön kytkimessä on ikävä porras, ensin pitää vähän ja sitten nykäisee kunnolla. Monta kertaa on ollut valoissa sammuminen lähellä. Pysyypähän manuaalilla ajamisen taito jotenkin tallella, kun jo toinen ykköspirssi on automaatti.
Viileämmillä ilmoilla pikkukoppi lämpenee kivasti nopeammin, kun ilmatilaa on vähemmän ja vähäinen jäähdytysnesteen määrä nopeuttaa lämpenemistä. Helkkarin kylmänä viime talvena Polo lähti aina avaimesta käyntiin ilman lämmityksiä.
Koitan raportoida tätäkin germaaniautoilua.
Maksoin autosta aluin perin tonnin ja saman hinnan uudestaan nyt sen palatessa. Kilometrejä oli silloin 201 000 ja nyt 221 000. Tyttären omistusaikana se sai päälleen lumet katolta (parkissa liian lähellä taloa), kerran pusun reunakivestä ja naarmun taksin puskurista (taksi ajoi päälle). Lumien jälkeen peltejä oiottiin käsin, kun maalipinta säilyi ehjänä siitäkin.
Heti ostamisen jälkeen autoon vaihdettiin pyöränlaakerit ja iskarit taakse. Matkan varrella uusittiin virtalukon pohja - eli hyvin vähillä remonteilla on kilometrit menty. Komeaa on, että tässä on pankinlämmittimet, toisin kuin Alabaman sarvikuonossa. Siinä tosin on ilmastointi, joten yhteensä meillä on yhden kohtuullisesti varustellun 1990-luvun auton varusteet.
1,4 on yllättävän pirteä tässä mikroautossa - siltä se tuntuu ML:ään verrattuna. Ja ML taas on panssarivaunu tähän verrattuna. Mutta kaupunkinopeudet Polo kelaa varsin hyvin, eikä se tielläkään ole mitenkään toivoton. Bensankulutrus menee niin, että Mersu vie tuplat Poloon verrattuna. Tosin tytär kun aikanaan ajoi ensimmäisen kerran Mersua ja painoi kaasua vähän reippaammin - kommenttina oli hämmästynyt "Eikä kaasu ollut edes pohjassa."
Tämän yksilön kytkimessä on ikävä porras, ensin pitää vähän ja sitten nykäisee kunnolla. Monta kertaa on ollut valoissa sammuminen lähellä. Pysyypähän manuaalilla ajamisen taito jotenkin tallella, kun jo toinen ykköspirssi on automaatti.
Viileämmillä ilmoilla pikkukoppi lämpenee kivasti nopeammin, kun ilmatilaa on vähemmän ja vähäinen jäähdytysnesteen määrä nopeuttaa lämpenemistä. Helkkarin kylmänä viime talvena Polo lähti aina avaimesta käyntiin ilman lämmityksiä.
Koitan raportoida tätäkin germaaniautoilua.
Polon sisään tulee aika ahdistavan oloista hengitysilmaa, kun pitempään on ajanut ja tulee kaupunkiliikenteeseen. Ei siellä pyörry tai sellaista, joten ei liene mikään vaarallinen kaasuvuoto, mutta epämielyttävää on.
Eikös tämäkin ota sisäilman siitä konepellin takareunasta ja siitä suljettuja teitä sisäpuolelle? Eli mistä ihmeestä sinne voi päästä jotain sekaan?
Eikös tämäkin ota sisäilman siitä konepellin takareunasta ja siitä suljettuja teitä sisäpuolelle? Eli mistä ihmeestä sinne voi päästä jotain sekaan?
Itsellä eka auto ennen tätä nykystä Opelia oli Vw Polo 1,4 Aut. -99. Nelisen vuotta sillä ajelin, 59 000 km oli mittarissa ku vaihoin tähän Astraan.
Ihan hyvin palveli, huolsin säännöllisesti merkkiliikkeessä. Mitä nyt joskus talavella kuskinoven lukko temppuili ja kuskin puolen sivuvilkun joutu muutaman kerran uusimaan ku jostakin syystä petti sen kiinnitys. En nyt äkkiä muista että oliko mulla mitään muita ongelmia tuon kulkineen kanssa. Mutta ajoi hyvin asiansa ekana autonani, vähän pienihän se oli 1,4-litranen kone automaattilaatikolle mutta kyllä tuolla pääsi ihan hyvin eteenpäin ja joskus taaksekin päin...
Ihan hyvin palveli, huolsin säännöllisesti merkkiliikkeessä. Mitä nyt joskus talavella kuskinoven lukko temppuili ja kuskin puolen sivuvilkun joutu muutaman kerran uusimaan ku jostakin syystä petti sen kiinnitys. En nyt äkkiä muista että oliko mulla mitään muita ongelmia tuon kulkineen kanssa. Mutta ajoi hyvin asiansa ekana autonani, vähän pienihän se oli 1,4-litranen kone automaattilaatikolle mutta kyllä tuolla pääsi ihan hyvin eteenpäin ja joskus taaksekin päin...
-
- Viestit: 541
- Liittynyt: 02.6.2006 22:43
- Paikkakunta: 97940
Se on ennemmän ominaisuus, kuin vika näissä volkkareissa, että kuskin ovi ei pakkasella aukea.Höömy kirjoitti:Kuskin oven lukko ei tosiaan ole mikään talvivaruste. Olen ottanut vakiovarusteeksi mustekalan, jolla saa kuskinoven kytkettyä apukuskin oveen. Muuten ei talvella monenakaan aamuna pääse mihinkään.
Ihan kokemuksesta vain kerron.
Näillä mennään.
BMW 330 D -03, 286hp/668nm
BMW 335i -07, 414hp/572nm
50 prossaa jostain on parempi, kuin 100 prossaa ei mistään....
BMW 330 D -03, 286hp/668nm
BMW 335i -07, 414hp/572nm
50 prossaa jostain on parempi, kuin 100 prossaa ei mistään....
Kun on tullu tarpeeksi kylmä, on ovi alkanut toimimaan. Ihme vehje tuo on sikäli, että noin 25 asteisten pakkasöitten ja viikonlopun seisomisen jälkeen lähtee liikenteeseen aika kivuttomasti, vaikka sitä ei saa piuhan päähän. Lämpiääkin noin pieni hytti aika nopeaan ja penkinlämmitin jo muutaman minuutin päästä lämmittää miestä. Sinänsä huvittavaa, että talouden ykkösautossa niitä ei ole.
Piti viimein hankkiutua siitä hajusta eroon, kun on alkanut pyöriä mielessä tämän päivittäminen italialaiseksi urheiluautoksi. Oli todella paskainen raitisilmasuodatin. Joku aikaisempi diy huoltaja olikin poistanut jo päällimuovin ruuvit ja tiivisteiden varassa näytti olevan pinta kiinni. Pitänee hoitaa sinne se suodatin, ettei mene kökköä tuulettimeen.
Hajut lähti, että heilahti suodattimen poistolla.
Tänään pistin alle kesäkumit, jotka piti ostaa, kun vanhat alkoivat olla lähes sileät. Siinä mielessä oli halpaa, että kumit maksoivat 29,90 kpl (175/70 13 GT Radial Champiro). Möllin kumit maksaa melkein 200 €/kpl. Mutta vanteelle laittaminen maksoi 15 €/rengas ja vielä kierrätysmaksua ja painomaksua niin yhteensä lasku oli 195 €. Siihen hintaan sain itse panna rinkulat alle. Se on toki hyväkin, että tarpeen vaatiessa saa ne pultit tienpäällä aukikin. Pajan jäljiltä siihen tarvittaisiin yleensä rengasavaimen lisäksi 300 kg:n mave.
Talven jäljiltä näyttää toisen etukaaren reuna aika ruskealta. Jos ei päivitys Italian ihmeeseen toteudu, täytynee ottaa röpelö kiinni, ettei se häviä kokonaan ensi talvena. Samalla voisi laittaa möllin takakaaret, joissa myös on nyt röpelöä. Suunnitelmana on hieroa kiiltävälle pellille kaarien "sisäosa" ja vetää päälle ruosteenestomaali ja päälle kiveniskumaali. Mustaa vaan, kun ei varmaan tule muutenkaan maalaritason jälkeä.
Tänään pistin alle kesäkumit, jotka piti ostaa, kun vanhat alkoivat olla lähes sileät. Siinä mielessä oli halpaa, että kumit maksoivat 29,90 kpl (175/70 13 GT Radial Champiro). Möllin kumit maksaa melkein 200 €/kpl. Mutta vanteelle laittaminen maksoi 15 €/rengas ja vielä kierrätysmaksua ja painomaksua niin yhteensä lasku oli 195 €. Siihen hintaan sain itse panna rinkulat alle. Se on toki hyväkin, että tarpeen vaatiessa saa ne pultit tienpäällä aukikin. Pajan jäljiltä siihen tarvittaisiin yleensä rengasavaimen lisäksi 300 kg:n mave.
Talven jäljiltä näyttää toisen etukaaren reuna aika ruskealta. Jos ei päivitys Italian ihmeeseen toteudu, täytynee ottaa röpelö kiinni, ettei se häviä kokonaan ensi talvena. Samalla voisi laittaa möllin takakaaret, joissa myös on nyt röpelöä. Suunnitelmana on hieroa kiiltävälle pellille kaarien "sisäosa" ja vetää päälle ruosteenestomaali ja päälle kiveniskumaali. Mustaa vaan, kun ei varmaan tule muutenkaan maalaritason jälkeä.
Nyt alkaa näyttää, että Polo tulee myyntiin ja korvataan amerikan myrskylinnulla. Pitää ensin hommata uusi leima Poloon. Saas nähdä mitä katsastushenkilö sanoo, kun paikkasin umpiossa olevan reiän jollain kirkkaalla uv-valola kovetettavalla aineella. Mahtaako täyttää edellisen korjauskehotuksen vaatimukset?
Muuten on kyllä ihmeellisen toiminnallinen kiesi. Ruma pinta ja kolhujakin on, mutta liikkuminen maittaa. Mittarissa on nyt 225 000 ja rapiat. Olisko uusien renkaitten ja pitkän leiman kanssa 850 € hyvä pyyntihinta?
Muuten on kyllä ihmeellisen toiminnallinen kiesi. Ruma pinta ja kolhujakin on, mutta liikkuminen maittaa. Mittarissa on nyt 225 000 ja rapiat. Olisko uusien renkaitten ja pitkän leiman kanssa 850 € hyvä pyyntihinta?
[nettiauto]4941276[/nettiauto]
Sama kuvalla.
Sama kuvalla.
Tsättiauton ilmotuksen mukaan sulla loppuu tosta leima tän vuoden lokauussaHöömy kirjoitti:Jos joku tarvitsee kauppakassin, jossa leimaa 15 kuukautta, tässä olisi sellainen.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
Tässä käy näköjään niin, että Polo ja T-birdi alkaa vuorottelemaan kakkosauton hommissa. Polo saa mennä talvikelit ja T-birdi muut kelit.
Lepovuorossa oleva pannaan lämpöiseen talliin lepäämään. Sanokaas joku viisaampi, onko säilönnässä parempi ottaa akku irti vai pitäisikö se pitää kiinni ja latailla sitä silloin tällöin?
Taitaa loppua tallissa treenaaminen, tulee se sen verran täyteen.
Lepovuorossa oleva pannaan lämpöiseen talliin lepäämään. Sanokaas joku viisaampi, onko säilönnässä parempi ottaa akku irti vai pitäisikö se pitää kiinni ja latailla sitä silloin tällöin?
Taitaa loppua tallissa treenaaminen, tulee se sen verran täyteen.
Polo meni tänään talliin ja pois liikenteestä. Tuli jo tehtyä esimmäiseksi helpoin korjaus vahingossa. Polon alta on kuulunut helinää jo jonkin aikaa ja kurkistelin sinne alle. Pakoputken päällä oli toisesta reunastaan irtonainen pellinpala. Tökkäsin sitä vähän harjanvarrella ja sehän otti kiinni johonkin ja helinä loppui. Täytyy vissiin jossain välissä tehdä jotain vähän konventionaalisempaa sille.
Ja raitisilmasuodatin täytyy hankkia - auto on nyt täynnä koivun siemeniä.
Ja raitisilmasuodatin täytyy hankkia - auto on nyt täynnä koivun siemeniä.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Tekastiin koivunsiemensyöksysuodatin eilen Hiluxiin Plastikpaddingtonin aluverkosta. Siis siitä jolla saa kitin kanssa vaihtoautoista ylimääräset reiät piiloon. Helppo muokata ja pysyy suht mukisematta lämppärin ropelin eessä tms. ilmatorvelossa. Mikään hepatiittisuodatin se ei ole, mutta isommat roskat se siivilöi. Poolon ropeliaukko löytynee konehuoneesta päin etulasin alta oikealta muovien kätköistä, varsinaisen raittarin paikkaa todennäköisesti ei, mutta sekin kai siellä jos varustukseen kuuluu.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Lainaanpa topicciasi, kun tuo siskon kulkine oikkuilee.
Elikäs ongelmakohteena vm. 1998 VW Polo Classic 1,6l/75hv, ajettu 305tkm. Koneen koodina voisi olla AEX tai AUD, NesteOilin voiteluainetaulukon (reknrohaku) mukaan.
Oireet:
- Tyhjäkäynti kadoksissa kylmänä (myös kesällä)
- Tyhjäkäynti aaltoilee kuumana, välillä käy 5/5
- Satunnaisesti puutuu, vähänkuin olisi kaasariautossa ryyppy päällä, tai painaisit ajaessa jarrua samaan aikaan kuin kaasua.
Googletus toi jotain vinkkejä kaasuläpän sopeuttamisesta, lämpöanturiviasta (missähän sijaitsee) tai lambdasta. Lambda on varmaankin vaihdettu, koska piuha on niin tökerön näköinen, kuinka herkkä lambda on niistä liitoksista?
Elikäs ongelmakohteena vm. 1998 VW Polo Classic 1,6l/75hv, ajettu 305tkm. Koneen koodina voisi olla AEX tai AUD, NesteOilin voiteluainetaulukon (reknrohaku) mukaan.
Oireet:
- Tyhjäkäynti kadoksissa kylmänä (myös kesällä)
- Tyhjäkäynti aaltoilee kuumana, välillä käy 5/5
- Satunnaisesti puutuu, vähänkuin olisi kaasariautossa ryyppy päällä, tai painaisit ajaessa jarrua samaan aikaan kuin kaasua.
Googletus toi jotain vinkkejä kaasuläpän sopeuttamisesta, lämpöanturiviasta (missähän sijaitsee) tai lambdasta. Lambda on varmaankin vaihdettu, koska piuha on niin tökerön näköinen, kuinka herkkä lambda on niistä liitoksista?
Lambda on herkkä huonoille liitoksille mutta lämpötila-anturia menisin veikkaan. Niitä antureita tais olla 2 kappaletta toinen kannessa ja toinen termari kotelossanmmake kirjoitti:Lainaanpa topicciasi, kun tuo siskon kulkine oikkuilee.
Elikäs ongelmakohteena vm. 1998 VW Polo Classic 1,6l/75hv, ajettu 305tkm. Koneen koodina voisi olla AEX tai AUD, NesteOilin voiteluainetaulukon (reknrohaku) mukaan.
Oireet:
- Tyhjäkäynti kadoksissa kylmänä (myös kesällä)
- Tyhjäkäynti aaltoilee kuumana, välillä käy 5/5
- Satunnaisesti puutuu, vähänkuin olisi kaasariautossa ryyppy päällä, tai painaisit ajaessa jarrua samaan aikaan kuin kaasua.
Googletus toi jotain vinkkejä kaasuläpän sopeuttamisesta, lämpöanturiviasta (missähän sijaitsee) tai lambdasta. Lambda on varmaankin vaihdettu, koska piuha on niin tökerön näköinen, kuinka herkkä lambda on niistä liitoksista?