Torsen, haldeks ja diisseli?

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Avatar
_Niko
Viestit: 285
Liittynyt: 08.3.2007 22:08
Paikkakunta: Hellsinki

Torsen, haldeks ja diisseli?

Viesti Kirjoittaja _Niko »

Viime talvena päätin, että ens talveksi tulee neliveto. Myös työmatka on pidentynyt vähän, että kuulutuksellakin on vähän väliä. Eli w124 ja 4matic ei oikein ole järkeenkäypä valinta. En oikein keksi muuta kuin VAG ja neliveto.

Perus Pertin valinta olisi tietysti Nelos koppanen Golffi 1.9tdi nelivetoisena. Mutta melkeen samaan hintaan, tai jopa halvemmalla saisi nelos koppasta passattiakin. Se olisi jo paljon isompi. Ja varmasti vikaherkempi?

Sitten pakan taitaa sekoittaa vielä nämä perkeleen torsenit ja haldexit. Onko 1.9tdi perään edes tarjolla kuin toista?

Ainut järkevä moottori taitaa olla 1.9tdi? 2.5tdi taitaa olla hieman shaisse? Toisaalta tehoa ja vääntöä olisi vähän eri tavalla.

Hirveitä kilometrejä noilla on yleensä ajettu, mites toi neliveto tekniikka kestää kilometrejä?
S211 270CDI -04
Tojota langgruiser

Oispa mullakin aamuisin pussit tyhjänä.
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

ÄÄNI GOLFFILLE
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
Ruoja
Listeria-spesialisti
Viestit: 2752
Liittynyt: 28.7.2006 7:56
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Ruoja »

Rouvalla oli juurikin 1.9 TDI 2003 Passatti, torsenilla. Yksi pyörä vetää edessä, toinen takana. Kaikkea muuta kesti muttei rekan peräänajoa. Taakse vaihdettiin vetopyörästön stefa, eteen vetoakselin suojakumi.
Oli mainio ajaa talvella ja myös kuivan kelin aikaan. Kulutus oli 6,4 sekalaisessa ajossa.
Golf on haldexilla.
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
xr kirjoitti:no onhan se nyt tullu todistettua että 124 kestää kauemmin kuin topik :D
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3648
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Tuttavapiirissä oli Quattro jolla ajettiin rapiat 400tkm tekemättä voimansiirroll yhtikäs mitään. Kyseessä oli 2,5tdi jollain mtm tms tehdaslastutuunauksella. :arrow: mukavasti romisi kaksoismassavauhtis kun isommalla jalalla joskus isäntä vaunua käski.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
latku
Viestit: 173
Liittynyt: 03.11.2005 10:50
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja latku »

Haldex= Moottori poikittain

Torsen=Moottori pitkittäin

Ihan sama mikä moottori siellä on, noin se menee.

Mulla on ollut sekä haldex ja torsen eikä kummastakaan ole moittimista. Haldex on normaalissa käytössä vallan toimiva neliveto, tosin torsenilla on ns.leikkimistä helpompi harrastaa.

Viritystä haldex kestää vähemmän (n.400nm muistaakseni). Haldex öljy + suodatin pitää vaihtaa 30tkm välein, se on aika tärkeä sen kestämiselle.
Ahneella on kehno loppu
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3648
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Niin toi Halltex on vähä niinkuin visko/ monilevyinen lamellikytkin, ohjattiinkohan sitä ja sen toimintaa sitten sähköllä? Tarkka on tosiaan öljyistään :roll:
Torsen on sitten täysin mekaaninen ruuvipyörähässäkkä vailla mitään ohjauksia. Perustuu siihe n että ruuvipyörällä voit pyörittää kierukkapyörää mutta et toisinpäin. Umpinainen möykky jossa hienoja hammastuksia sikinsokin. Pomminvarma ja yksinkertainen laite mutta kait senkin rikki saa.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
LiQQe
Viestit: 1649
Liittynyt: 19.10.2010 18:15
Paikkakunta: Pitsikylä

Viesti Kirjoittaja LiQQe »

Audin 1.9 TD koneesta yhdistettynä quattroon mulla ei ole mitään hyvää sanottavaa :evil:
® Mesen V8 Klubi
Avatar
latku
Viestit: 173
Liittynyt: 03.11.2005 10:50
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja latku »

Joo halteksii ohjataan sähköllä. Normaalissa ajossa vetosuhde 90/10 ja kun etuset pyörähtää tyhjää niin takapäähän tulee lisää vetoa. Ja tuo tapahtuu silmänräpäyksessä, että talvella, liukas risteys niin et kerkeä huomatakkaan kun nelivedolla oot jo eellä 8)

Torsenissa jatkuva jakosuhde 50/50.

A4 1.9TDI 85kw + torsen ei ollut minulla ainaskaan mitään probleemaa.
3B passat 1.8i 20v + torsen no problem
IV Golf 1.9tdi + haldex no problemo.

Ja tossa haldeksissa nii elä sekota et haldex öljy=peräöljy. Noin se ei mee, se perä on niinku jaettu kahteen eri osaan, halteksii öljy + suodatin 30tkm vaihto, se normi peräöljy sit 60tkm välein.
Ahneella on kehno loppu
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3648
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Eikös btw tuo torseeni (=TORque SENsing differential) ollu ekan kerran sarjatuotantohenkilöautossa Audin Quattrossa, vuosi taisi olla 1981? :D
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
_Niko
Viestit: 285
Liittynyt: 08.3.2007 22:08
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja _Niko »

Elikkäs torsenissa sutii yks takaata ja yks edestä, ja haldeksilla lisätään etupyörien sutiessa vetoa takasille? Golffin ollessa aina haldeksilla, ja passat torsenilla tai haldeksilla riipuen moottorista.

Haldeksiin saa ilmeisesti jonkun virityspalikan jolla saa auton muutettua vähän hauskemmaksi ajaa. Palikka ilmeisesti kytkee nelivetoa rivakammin ja antaa takatassuille enemmän vetoa. Kuulostaa mukavalta :D

Mites tuo passat, onko ihan tuomiopäivän kapistus, kokoa ainakin olisi enempi kuin golffissa.
S211 270CDI -04
Tojota langgruiser

Oispa mullakin aamuisin pussit tyhjänä.
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3648
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Eikös Paskatti ja Audit ole aina pitkittäisellä koneella, ja Golhvi + Skoodat poikittaisella? :idea:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Jiin
Viestit: 80
Liittynyt: 07.11.2005 14:39

Viesti Kirjoittaja Jiin »

Passat on -05 esiteltyyn malliin asti pitkittäiskoneella, jonka jälkeen kone siirtyy poikittain. A3 Audit ovat myös poikittaiskoneella.
Avatar
latku
Viestit: 173
Liittynyt: 03.11.2005 10:50
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja latku »

Onhan ne gurut kehitelleet jonku potikan siihe halteksiin et on ihan 50/50 nelikko, sitä sähhköjuttuahan siinä vissii huijattaan en mie tiedä.
Ahneella on kehno loppu
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Yksikäsitteistä vinkkiä ei voi edes antaa tietämättä mihin tarkoitukseen nelivetoa haetaan?

Jos vetovoiman kasvattaminen kinoksessa peuhaamista varten riittää, niin nelivetoiset henkilöautot ovat vajaavetoisia henkilöautoja parempia tekniikasta riippumatta.

Jos vetovoima on olennaisin asia, niin sitten Haldexin ja viskojen eri generaatioiden ja eri toteutuksien välillä on jo merkityksellisiä eroja. Yleensä niin päin, että uudet parantavat vetovoimaa reagoimalla nopeammin ja pienemmällä sutimisella. Ne pystyvät simuloimaan kovan nelivedon keskitasauspyörästön lukitusta varsin hyvin.

Parhaat kytkettävät nelivedot saattavat jopa pärjätä maantieajoon suunnitellulle nelivetoiselle katuautolle, josta on lukot pudotettu pois hinnan ja ketteryyden vuoksi. Mekaaninen neliveto ilman lukkoa sallii ääriliukkaalla paikallaan sutiessa toisen kardaanin pysähtymisen.

Sitten jos voimansiirron toiminnalla eri kaasun asennoilla ja eri sutimistilanteissa on merkitystä, alkaa vaakakuppi kääntyä mekaanisen nelivedon suuntaan. On se vaan helppo ajaa, kun auto on ja pysyy nelivetoisena, sama mitä kuljettaja tekisi.

Miten olisi VW Passat quattro, eli 4Motion ajalta, jolloin kone oli vielä pitkittäin?
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
MJF
VW-1,6D-superturbottaja
Viestit: 611
Liittynyt: 03.10.2005 22:42
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja MJF »

LiQQe kirjoitti:Audin 1.9 TD koneesta yhdistettynä quattroon mulla ei ole mitään hyvää sanottavaa :evil:
Mitäs huonoa tuosta on sanottavaa, ei tuu mieleen :shock:

2,5 V6 quattro on vähän syöppö minun mielestä, alle 7 litran ei mee missään olosuhteissa. On tosin automaatti ja A6 tuo mun.
Avatar
_Niko
Viestit: 285
Liittynyt: 08.3.2007 22:08
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja _Niko »

740 GLE kirjoitti:Yksikäsitteistä vinkkiä ei voi edes antaa tietämättä mihin tarkoitukseen nelivetoa haetaan?

Jos vetovoiman kasvattaminen kinoksessa peuhaamista varten riittää, niin nelivetoiset henkilöautot ovat vajaavetoisia henkilöautoja parempia tekniikasta riippumatta.

Jos vetovoima on olennaisin asia, niin sitten Haldexin ja viskojen eri generaatioiden ja eri toteutuksien välillä on jo merkityksellisiä eroja. Yleensä niin päin, että uudet parantavat vetovoimaa reagoimalla nopeammin ja pienemmällä sutimisella. Ne pystyvät simuloimaan kovan nelivedon keskitasauspyörästön lukitusta varsin hyvin.

Parhaat kytkettävät nelivedot saattavat jopa pärjätä maantieajoon suunnitellulle nelivetoiselle katuautolle, josta on lukot pudotettu pois hinnan ja ketteryyden vuoksi. Mekaaninen neliveto ilman lukkoa sallii ääriliukkaalla paikallaan sutiessa toisen kardaanin pysähtymisen.

Sitten jos voimansiirron toiminnalla eri kaasun asennoilla ja eri sutimistilanteissa on merkitystä, alkaa vaakakuppi kääntyä mekaanisen nelivedon suuntaan. On se vaan helppo ajaa, kun auto on ja pysyy nelivetoisena, sama mitä kuljettaja tekisi.

Miten olisi VW Passat quattro, eli 4Motion ajalta, jolloin kone oli vielä pitkittäin?
Melkeen olen punninnut fiksuksi valinnaksi golffin 1.9tdi ja nelivedolla. Tietysti farkkuna. Valintaa tukevat järkevä kulutus, helppo huollettavuus ja järkevä hintataso. Passat menee teknisemmäksi, mutta toisaalta tarjonta olisi parempi.

Tarjonta golffeista suomessa on aika suppean tuntuinen, autoja on, mutta lähes kaikki järkevän hintaiset on reilusti ajettuja. Hieman jännittää ostaa auto, jolla on tahkottu 250-300 tuhatta kilometriä.
Viron tarjonta on viel huonompi. Sakasassa sentään löytyy reilusti reilun satatonnia ajettuja hyvä varusteisia golffeja. Hinta pyörii viidessätä tonnista ylös. Siihen pari tonnia veroa ja tuonti kulut niin ollaan samoissa kuin suomessa, mutta auto on vähemmän ajettu ja paremmin varusteltu.

Nelivedolta haen lähinnä helppoutta talvi ajossa, myös loogisuus ääritilanteissa ja mahdollisuus ajaa autoa leikitellen on tärkeitä. Luettuani iänkaikkisia vänkkäyksiä torsenin ja haldeksin eduista ja haitoista, melkein aloin uakomaan haldeksin paremmuuteen.

Vaikka haldeksissa onkin muutama heikko kohta, on sen korjaus siltikin lähes tulkoon mahdollista minun budjetilla ja taidoilla. Monissa tapauksissa autollakin pystyy vielä sen vikaannuttua ajamaan, toisin etuvetoisena.
S211 270CDI -04
Tojota langgruiser

Oispa mullakin aamuisin pussit tyhjänä.
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

740 GLE kirjoitti:Mekaaninen neliveto ilman lukkoa sallii ääriliukkaalla paikallaan sutiessa toisen kardaanin pysähtymisen.
...ellei kyseessä ole mekaaninen neliveto ilman keskitasauspyörästöä. Sellasia tosin ei taida henkilöautoissa juuri olla?
jkvi
Viestit: 460
Liittynyt: 05.11.2005 19:43
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja jkvi »

Torsenilla varustetut 3B&3BG Passatit taitaa loppujen lopuksi olla niitä vähemmän teknisiä laitteita kuin Haldex-Golfit. Mekaaninin neliveto on mekaaninen ja pomminvarma neliveto sähköisesti ohjattuun haldexiin nähden. Samoin, jos haluaa talvella sitä leikittelyä, mistä on kirjoitettu, normaalisti 50:50 suhteella pelaava torsen on parempi.

Niin, ja minulle kelpaisi kyllä haldex. Käytön kannalta erot ovat käytännössä pieniä.
Avatar
BTriker
Viestit: 570
Liittynyt: 21.10.2010 20:45
Paikkakunta: Näläkämaa

Viesti Kirjoittaja BTriker »

Ääni torsenille. Käytettynä ja "paljon ajettuna" luotettavampi. Kokemuksesta :roll:
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 om606 compound STC,
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Avatar
_Niko
Viestit: 285
Liittynyt: 08.3.2007 22:08
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja _Niko »

BTriker kirjoitti:Ääni torsenille. Käytettynä ja "paljon ajettuna" luotettavampi. Kokemuksesta :roll:
Kerros toki kokemuksia jos on todellisesta elämästä.
jkvi kirjoitti:Torsenilla varustetut 3B&3BG Passatit taitaa loppujen lopuksi olla niitä vähemmän teknisiä laitteita kuin Haldex-Golfit. Mekaaninin neliveto on mekaaninen ja pomminvarma neliveto sähköisesti ohjattuun haldexiin nähden. Samoin, jos haluaa talvella sitä leikittelyä, mistä on kirjoitettu, normaalisti 50:50 suhteella pelaava torsen on parempi
Eikäs tää torsen ole kumminmkin sellanen neliveto joka siirtää sitä vetoa pois sutivilta pyöriltä, mutta toimii siis mekanisesti. Että ei ole kumminkaan kiinteä 50/50?
S211 270CDI -04
Tojota langgruiser

Oispa mullakin aamuisin pussit tyhjänä.
jkvi
Viestit: 460
Liittynyt: 05.11.2005 19:43
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja jkvi »

Eikäs tää torsen ole kumminmkin sellanen neliveto joka siirtää sitä vetoa pois sutivilta pyöriltä, mutta toimii siis mekanisesti. Että ei ole kumminkaan kiinteä 50/50?
Juu, ei ole kiinteä vaan vaihtelee akseleiden välillä tilanteen mukaan.
Avatar
_Niko
Viestit: 285
Liittynyt: 08.3.2007 22:08
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja _Niko »

Onkos tääkin nyt sillä torsenilla, eikös se just anna sutia, jos on nolla pito jollain akselilla?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HvqQuC_8VrM[/youtube]
S211 270CDI -04
Tojota langgruiser

Oispa mullakin aamuisin pussit tyhjänä.
MJF
VW-1,6D-superturbottaja
Viestit: 611
Liittynyt: 03.10.2005 22:42
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja MJF »

Sehän on se torsenin heikko paikka. Jos yhdellä renkaalla ei ole pitoa, ei veto välity muillekaan. Jarrulla voi auttaa noissa tilanteissa, mutta sekään ei auta jos vaikka vetari on poikki.
Torsen tuli quattroihin vuosimalleihin 87, aikasemmin oli lukittava keskitasauspyörästö.
Avatar
Mariini
Herrasmies
Viestit: 1022
Liittynyt: 02.10.2005 17:17
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Yhdellä akselilla, ei renkaalla.
jkvi
Viestit: 460
Liittynyt: 05.11.2005 19:43
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja jkvi »

^Rengas riittää. Mutta harvoin on tilanne, jossa pito on nolla. Rullilla sen saa aikaiseksi tai sitten katkaisemalla vetarin jostakin pyörästä.
Avatar
Mariini
Herrasmies
Viestit: 1022
Liittynyt: 02.10.2005 17:17
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Vänkään kyllä vieläkin, muistinvaraisesti TM nelivetotalvitestin ~02 perusteella: Volvon AWD, Mersun 4-Matic, Bemarin X-drive ja Audin quattro pääsivät liikkeelle liukkaalla vain yhdellä renkaallakin jonka alla pitoa.

Subarun tilannetta en muista, mutta Suba jäi mäkeen jossa toinen puoli autosta liukkaalla, toinen pitävällä, edellämainituilla ei ongelmaa. Jollakin artikkeli tallessa?

Ja tästähän on aikaa siis jo vuoskymmen, kaikki järjestelmät kehittyneet.
jkvi
Viestit: 460
Liittynyt: 05.11.2005 19:43
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja jkvi »

Vänkään kyllä vieläkin, muistinvaraisesti TM nelivetotalvitestin ~02 perusteella: Volvon AWD, Mersun 4-Matic, Bemarin X-drive ja Audin quattro pääsivät liikkeelle liukkaalla vain yhdellä renkaallakin jonka alla pitoa.
Kunhan joka pyörän alla on edes vähän pitoa (=ei ole "ilmassa"), torsen liikkuu kun se siirtää vetoa paremmin pitävään päähän. 0 x jotakin aina nolla.
Avatar
BTriker
Viestit: 570
Liittynyt: 21.10.2010 20:45
Paikkakunta: Näläkämaa

Viesti Kirjoittaja BTriker »

_Niko kirjoitti:
BTriker kirjoitti:Ääni torsenille. Käytettynä ja "paljon ajettuna" luotettavampi. Kokemuksesta :roll:
Kerros toki kokemuksia jos on todellisesta elämästä.
No sellainen kokemus haldexista, että työmaanportterista kasahti nelikko, eikä työnantaja alkanut korjaamaan, koska tulisi liian kalliiksi joten jouduttiin ajelemaan kaksvetosena. Ajettu sillä oli hieman alta 300tkm rikkoutuessaan.

Oma Quattro-Audi aikanaan oli Torsenilla, eikä ollut mitään ongelmia koko omistustukseni aikana. Työkaverilla on edelleen samanlainen paitsi bensa koneella oleva A6 Avant quattro. Hänellä tämä kyseinen quattro on ollut kahdeksan vuotta, eikä ole ollut mitään häikkää nelivedon suhteen.
Että näin
:roll:
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 om606 compound STC,
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Vanaha juttu mutta laitan silti:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ewCuL_MIbNk[/youtube]
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

jkvi kirjoitti:Mekaaninin neliveto on mekaaninen ja pomminvarma neliveto sähköisesti ohjattuun haldexiin nähden. Samoin, jos haluaa talvella sitä leikittelyä, mistä on kirjoitettu, normaalisti 50:50 suhteella pelaava torsen on parempi.
Jos ratin takana istuu takavetokuski, niin normaalissakin talviajossa 40/60 takapainoinen quattro on vielä parempi. Leikkimisestä puhumattakaan.

Nykyiset takavetoquattrot vaan menevät vielä valitettavasti yli aloittajan asettamasta budjetista.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”