Chrysler voyagerin ilmastointi murheita

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Chrysler voyagerin ilmastointi murheita

Viesti Kirjoittaja piippu »

Onkos kukaan koskaan joutunut painimaan kyseisten syslerien kanssa, siis kyseessä -97 grand voyager tuplailmastoinnilla

Vaihdoin rakkineeseen ihan uuden ilmastointi kompressorin (valeo) ja laitetta täytettäessä kompuraan lisättiin melkein tuplamäärä voiteluainetta (kompuran kannessa luki jotain tyyliin: please! Add pao oil tjmsp) mutta paikallinen korjaamon "jermu" kehui jotain kirjaa plarattuaan että ei sinne tarvi normaali voiteluaineen lisäksi muuta laittaa....ja nielin kuulemani, tosin se pieni extra sinne laitettiin! Homma onnistui ihan hienosti, mutta nyt alkaa olemaan "saundit" sitäluokkaa että ei kehtaa päällelaittaa ennenkuin saan joltain vahvistuksen että ääni kuuluu asiaan. Mielestäni kuulostaa siltä kuin laakeri vetelisi ihan viimeisiään ja ääni kuuluu ajossa sisällekkin vielä 100km/h vauhdissa :cry:

Ostin auton talvella ja alkuperäinen kompura leikkasi kiinni ennekuin kelit ehti lämmetä, joten en edes tiedä minkälaista ääntä on mahtanut ennen pitää :?

Joten, veikkauksia kehiin, mikä meni vääri-> Kompura valmiiksi laakerivikainen, öljyä olisi pitänyt laittaa muuallekkin kuin suoraan putkeen (tosin kuulin että JOS kompuraan olisi muukin öljy niin kyljessä pitäis olla tyhjennysproppu jota näissä ei ole kummassakaan) vai olenko luulosairas 8)
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Spudenius
Viestit: 115
Liittynyt: 09.9.2006 18:30
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Kuulosteleppa konepelti auki että kuuluuko kompurasta. Joskus voi paisuntaventtiili pitää melkoista narinaa jos se takertelee.
Kompurassa ei välttämättä ole ollut yhtään öljyä koska ne PAO öljyt imevät itseensä kosteutta eli ne ovat hygroskooppisia kuten jarruneste.
Tuollaiseen autoon luulisi menevän sitä öljyä ainakin n 2dl (kuivatäytös).
Ei sitä tarvitse laittaa muualle kuin kompuraan tässä tapauksessa (jos ei muuta vaihdettu). Kompuran öljymäärä saadaan oikeaksi seuraavanlaisesti (mikäli laitteisto on tyhjennetty hitaasti, ei äkillisiuä vuotoja):
Käännä vanha komp. ylösalas, pyörittele ja anna kaiken öljyn valua mitta-astiaan. Tee sama uudelle komp. ja kaada uuteen komp. sama määrä öljyä kuin vanhassa oli. Näin öljymäärä pysyy aina oikeana kylmä koneessa. Siitä ei kylläkään tiedä mitä se edellinen korjaaja on sinne pistänyt eli aivan varma ei voi olla mikäli sitä on joskus korjailtu.
Kuullostaa kyllä siltä että vaatii reissun korjaamolle takuukorjaukseen. Moni ilmastointihuolto ei nykyään tiedä ilmastoinneista mitään. Käyttävät vaan sitä automaattiaan...
Mikäköhän se oli se tupla määrä? Teelusikallinen joka yleensä lisätään kun vaihdetaan aineet?
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Kyllä se vonkuminen kompurasta kuuluu, kävin vielä varmistamassa asian oikein merkkiliikkeessä ja totesivat tylysti että kompuran laakerivika :cry:

Tosin en ole vieläkään löytänyt mainitsemaasi paisuntaventtiiliä, missä se on ja mitä sieltä puskee pihalle? Onko se kuivaimen lähellä vai kompuran lähimaastossa :nocando:

Siis ääni muistuttaa....no esimerkkinä toimikoon vaikka lietekärry :twisted: samantyylistä vonkumista ja vollotusta lisättynä aavistuksen metallista tärinää mukaan 8)

Tarkistin tuon "viestin" joka oli uuden kompuran päällä ja se öljy oli PAG oil ? Onko tuolla nyt sitten merkitystä, mutta täytönyhteydessä sinne lisättiin just 2dl sitä voiteluainetta joka meni suoraan kompuraan (merkkiliikkeestäkin tuli varmistus että näissä kompuroissa EI ole muuta öljyä tuonlisäksi) Vanhaa öljyä ei oikein pystynyt mitata koska kompuraa irrottaesaa jouduin kääntää sen ylösalaisin että sain "klöntin" pois kolostaan, joten öljyt yms. löytyikin sitten hallin lattialta :happy:

Ja kaikenhuippuuna joudun kääntyä takuuasioissa itseni puoleen :whistle: Nimittäin kompura tuli jenkeistä ja jotenkin luulisin että takuuasiat on nyt sitten käsitelty :evil: Vaikkakin laite tuli ihan normi kaupasta ja mukana oli hieno "Lifetime warranty" lappu....täytyy kysäistä

Elikkä asentelin kompuran ihan itse :hutsu: mutta tyhjäyksen ennen vaihtoa ja vaihdonjälkeisen täytön suoritti paikallinen korjaamo.



nim. paljon tinasin, paljon pilasin, viimein kolvini kylmeni...... :D
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”