VAROITUS! Vaarallinen tunk,laite pettää kesken pyöränvaihdon
VAROITUS! Vaarallinen tunk,laite pettää kesken pyöränvaihdon
Kuluttajavirasto on saanut tietoja, joiden mukaan Ford Mondeon vakiovarusteena oleva saksimallinen tunkki saattaa pettää pyöriä vaihdettaessa.
Lisää aiheesta:
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?suba ... cle=134316
Heikki
Lisää aiheesta:
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?suba ... cle=134316
Heikki
En edes tiedä, miten nämä autojen orkkistunkit toimii. Aina hallitunkki mukana.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Tulipas sopiva aihe vastaan. Juuri tänään lounastauolla työkaveri kertoi omasta lauantaisesti renkaanvaihtoyrityksestään. Autohan on uusi E280 4-maticci farkkuna. Takapää auton omalla tunkilla ilmaan ja kaveri otti rengasraudan käteensä irrottaakseen pultit. No, eipä tarttenutkaan irroitella pultteja, koska samalla hetkellä tunkki petti ja lotja rojahti maihin .Mika.T kirjoitti:Olempa saanut mersunkin orkkis tunkin nitkahtamaan poikki
Luuri käteen ja soitto mersun johonkin serviceen. Meni puolitoista tuntia, niin palveluheppu oli tullut paikan päälle ja vaihtanut renkaat samalla kertaa.
Eli tunkki oli per***stä, mutta jälkihoito pelasi.
Kyllähän ne nykyiset tunkit on pilipalitavaraa VAG konsernin vehkeissäkin. -90 luvun VW:ssä oli vielä tunkki tehty paremmasta materiaalista, mutta -00 Passatissa ja samoin tuossa Touranissa on juurikin samanlainen tunkki kuin tuo edellisen vuosikymmenenkin tuote oli, mutta tehty jostakin "silumiinista" ja eipä se kestä auton alla jos auto vähänkin pyrkii liikkumaan ollessaan hiukankin kaltevalla pinnalla. Jollakin tasaisella lentokentällä pyöräkiilojen kanssa noilla renkaanvaihto onnistunee ammattimiehiltä, nimim. kerran Passatin myöskin pudottanut tunkin päältä
Nykyisin auton nostot hoidetaankin pienoisella hallitunkilla.
Nykyisin auton nostot hoidetaankin pienoisella hallitunkilla.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
- Jarno.V
- Opel - spesialisti
- Viestit: 1021
- Liittynyt: 30.9.2005 18:12
- Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa
Ne on vähän yksilöitä nuo halvat 2ton hallitunkit, itellä kärkkäisiltä 9.90€ maksanu sininen versio on toiminut täysin moitteetta jo 3vuotta.
Tutun 12.90€ punainen taas vuoti jo uutena auton pikkuhiljaa maahan.
Toki tuollaisen on hutera ja lyhyt nostoinen, mutta orkkis tunkit voittaa ihan 6-0.
Tutun 12.90€ punainen taas vuoti jo uutena auton pikkuhiljaa maahan.
Toki tuollaisen on hutera ja lyhyt nostoinen, mutta orkkis tunkit voittaa ihan 6-0.
Jos ei kulje niin kromaa se.
nykyään kaikissa autoissa on tuo oma tunkki enää koriste
nostaminen onnistuu vain kovalla pitävällä alustalla
pahimpia ovat nuo haitaritunkin puolikkaat
oikeaan nostamiseen hallitunkki jossa on pyörät riittävän etäällä toisistaan ettei pääse kaatumaan
ja tunkilla olevan auton allahan ei työskennellä
nostaminen onnistuu vain kovalla pitävällä alustalla
pahimpia ovat nuo haitaritunkin puolikkaat
oikeaan nostamiseen hallitunkki jossa on pyörät riittävän etäällä toisistaan ettei pääse kaatumaan
ja tunkilla olevan auton allahan ei työskennellä
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Ei kaatunut tunkki vaan tuo yläosan musta palikka levisi niin että kirkkaan poikittaisakselin päästä lähti lukkorengas lentoon ja akseli muljahti paikoiltaan. Kun auton paino poistui tunkilta niin se musta osa palautui jotakuinkin alkuperäiseen muotoon. Eli uudella lukkorenkaalla tuo jälleen aivan toimiva. Kevyempiä autoja olen sillä nostellut useamman kerran mutta mersun paino tuntui olevan liikaa.Chrispe kirjoitti:Ei hallitunkkia saa kaatumaan ellei sitä käytä vastoin ohjeistuksia. Tasainen alusta ja tunkki AINA 90' kulmassa autoon nähden niin ei tule vahinkoja. En ole eläessäni kuullut että tunkki olisi pettäny / vaurioitunut / kaatunut jos "tunkkaaja" ei ole edesauttanut asiaa.
Mie oon joskus nostana autova ihan alkuperäistunkillakin. Hyvin on onnistuna ainakin tähän asti. Koupessa oli sellainen veikeä, muovinen, auton helmoissa olevista reistä nostava malli, mutta nyt tuossa uuvemmassa on näköjään siirrytty vielä eriskummallisempaan malliin. Tuo 203:n tunkki ei siis ole sellainen tappi malli, vuan lähempänä perinteistä saksimallia, olematta kuitenkaan saksitunkki. Tunkin habitus on lähinnä tätä = ">" merkkiä. Eli tuollainen kolmio, joka ei pysy pystyssä ellei sitä ole jännitetty. Kaiken lisäksi tuo on valmistettu alumiinistä pop-niittejä apuna käyttäen. Suoraan sanottuna vähän hirvitti vaihtaa sillä talvirenkaat.
Ja takasi aiheeseen. Nuapurilla taitaa olla juuri tuon ikäinen mondeo, jota topikin ensimmäenen viesti käsittelee. Pitäsköhän joskus vihjasta että kokeilisi nostaa vaikkapa traktoria auton tunkilla, jos se ei siinä antaudu niin ei sitten missään.
Ja takasi aiheeseen. Nuapurilla taitaa olla juuri tuon ikäinen mondeo, jota topikin ensimmäenen viesti käsittelee. Pitäsköhän joskus vihjasta että kokeilisi nostaa vaikkapa traktoria auton tunkilla, jos se ei siinä antaudu niin ei sitten missään.
BMW 318d -09
Mie leikin aikani näillä piilteman 9,90 tunkeilla, sitten ostin korjaamokäyttöön suunnitellun ja kaupattavan 2,5T tunkin. Painaa paljon ja on tukeva. Ei tosin mahdu takakonttiin, eli orkkistunkeilla urheillaan kun ollaan baanalla. Mahtuukohan 20v autoilu-uraan 1 renkaanvaihto tien päällä? Sekin Ford Custom kuorma-autoon, ja orkkistunkilla.
(Meni vissiin puoli vuorokautta, että tajusin vänkärin etufillarissa olevan vasenkätiset jengat. Tulihan voimisteltua, mutterit vaikuttivat olevan "tiukassa" väännämme rengasavainta liikennemerkillä - turhaan.)
(Meni vissiin puoli vuorokautta, että tajusin vänkärin etufillarissa olevan vasenkätiset jengat. Tulihan voimisteltua, mutterit vaikuttivat olevan "tiukassa" väännämme rengasavainta liikennemerkillä - turhaan.)
- Olli Lajunen
- Mersutohtori
- Viestit: 559
- Liittynyt: 01.10.2005 13:52
- Paikkakunta: Yppäri
Anoppikokelaan -04 Focuksessa näyttäisi olvevan aivan samanlainen rimpula. Parikertaa olen sillä renkaat vaihtanut, mutta vaihto onkin tapahtunut tasaisella betonilattialla (huteraa oli silti). Pitäisi varmaan ehdottaa tosissaan sitä hallitunkin hommaamista seuraavalla kerralla..
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
-
- Viestit: 1014
- Liittynyt: 06.8.2006 15:33
Mulla on yks tuommonen kympin hallitunkki ja aika lelu on verrattuna tuohon meidän toiseen tunkkiin joka on myös 2T ja tuohin isompi on jo yli 10v vanha. Joskut, joku väitti, että nuo kympin hallitunkit ei välttämättä pellaa kovalla pakkasella, jos ne on pitkään ollut pakkasessa. Itse en asiasta sen enempää tiiä, kun se autossa ei ole mukana.
- Arto N
- Betonileipuri <br> Miele-mies
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 14.10.2005 8:25
- Paikkakunta: Kangasala
Ostat tulevalle armaalle anopille uuden hienon hallitunkinOlli Lajunen kirjoitti:Anoppikokelaan -04 Focuksessa näyttäisi olvevan aivan samanlainen rimpula. Parikertaa olen sillä renkaat vaihtanut, mutta vaihto onkin tapahtunut tasaisella betonilattialla (huteraa oli silti). Pitäisi varmaan ehdottaa tosissaan sitä hallitunkin hommaamista seuraavalla kerralla..
Tämähän on perusasioita. Eikö niin
® Mesen linttaklubi
Itellä on 2,25tn "parempi" kiinanhallitunkki renkaanvaihtokäytössä. Vie tilaa ja painaa sen verran ettei perähutlarissa viitsi turhaan kuskailla. Perimätietona olen kuullut, että noihin kun vaihtaa tiivisteet uusiin kunnollisiin, niin johan alkaa toiminta tehostua. Lähinnähän tuossa orgiskokoonpanossa kiusaa toi noston "väljyys", eli nostovarressa saa heilua kuin heinämies ja silti vasta viimeinen parin cm liike varressa nostaa taakkaa. Samoin laskuventtiilin toiminta on aika leväperäistä. Vähän kun löysyttää niin ylhäällä pysyy, ja sitten hiukankin lisää niin ryskis auto alas.
Tuollaisen 2ton pikkutunkin kanssakin on joskus tullut urheiltua, pärjätty on riittävillä aluspuilla. Laittaa lankut poikittain tunkin alle siten ettei tunkki ole pyöriensä päällä, niin pärjää kyllä. Ei välttämättä joka auton alle tuollaisena sovi.
Mutta ei saksitunkitkaan välttämättä huonoja ole. Isäpapalla on renkaanvaihtotunkkina 50-luvun EMW:n saksitunkki. Raudasta on tehty, eikä mistään tinapellistä. Kantavuutta ei missään lue, mutta onpa tuolla joskus kesämökin nurkkaakin menestyksekkäästi kohotettu. Nostokorkeutta on reilut 40cm, eikä takuulla kaadu jollei sitten liikkuvaa autoa ala vauhdista tunkkaamaan.
Tuollaisen 2ton pikkutunkin kanssakin on joskus tullut urheiltua, pärjätty on riittävillä aluspuilla. Laittaa lankut poikittain tunkin alle siten ettei tunkki ole pyöriensä päällä, niin pärjää kyllä. Ei välttämättä joka auton alle tuollaisena sovi.
Mutta ei saksitunkitkaan välttämättä huonoja ole. Isäpapalla on renkaanvaihtotunkkina 50-luvun EMW:n saksitunkki. Raudasta on tehty, eikä mistään tinapellistä. Kantavuutta ei missään lue, mutta onpa tuolla joskus kesämökin nurkkaakin menestyksekkäästi kohotettu. Nostokorkeutta on reilut 40cm, eikä takuulla kaadu jollei sitten liikkuvaa autoa ala vauhdista tunkkaamaan.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Hallitunkilla puuhastelen minäkin.
Kävin renkaita vaihdattamassa taannoin niin kahvikupposen saatuani menin katsomaan touhua, tyyppi oli nostanut semmosella jumalattomalla hallitunkilla väyrysen perämurikastaan ilmoille ja otti molemmat takapyörät pois kerralla, onko tuo aivan terveellistä
En meinannut uskaltaa katsoa että mistä se keulaa tunkkailee, öljypohjastako?
Ei nimittäin itsellä tulisi ihan heti mieleen tuollainen....ilmeisesti perä jäi vielä mukaan koska väyrynen on toistaiseksi edennyt työmatkat.
Firman koppimopo tojota nousee kätevästi trukilla, voi vaihtaa kaikki renkaat yhdellä kertaa.
Kävin renkaita vaihdattamassa taannoin niin kahvikupposen saatuani menin katsomaan touhua, tyyppi oli nostanut semmosella jumalattomalla hallitunkilla väyrysen perämurikastaan ilmoille ja otti molemmat takapyörät pois kerralla, onko tuo aivan terveellistä
En meinannut uskaltaa katsoa että mistä se keulaa tunkkailee, öljypohjastako?
Ei nimittäin itsellä tulisi ihan heti mieleen tuollainen....ilmeisesti perä jäi vielä mukaan koska väyrynen on toistaiseksi edennyt työmatkat.
Firman koppimopo tojota nousee kätevästi trukilla, voi vaihtaa kaikki renkaat yhdellä kertaa.
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Terve,
Ja OT:tä pukkaa:
Jos hallitunkilla nostaa pirssin ilmaan, niin mihinkä laitetaan ne pukit? Vai nostatteko jostain muualta kuin siitä kumitatista?
Issellä ei hallitunkkia ole, joten olen nostanut normitunkilla reiästään ja laittanut sitten pukin / pölkyn kumitatin alle.
t.
Risto
Ja OT:tä pukkaa:
Jos hallitunkilla nostaa pirssin ilmaan, niin mihinkä laitetaan ne pukit? Vai nostatteko jostain muualta kuin siitä kumitatista?
Issellä ei hallitunkkia ole, joten olen nostanut normitunkilla reiästään ja laittanut sitten pukin / pölkyn kumitatin alle.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Eipä ole tullu ajateltua koko asiaa....jos pukkeja tarvii niin sitten viedään mieluummin nosturille.Roisto kirjoitti:Terve,
Ja OT:tä pukkaa:
Jos hallitunkilla nostaa pirssin ilmaan, niin mihinkä laitetaan ne pukit? Vai nostatteko jostain muualta kuin siitä kumitatista?
Issellä ei hallitunkkia ole, joten olen nostanut normitunkilla reiästään ja laittanut sitten pukin / pölkyn kumitatin alle.
t.
Risto
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)