Sprinter 412D -99 ilmastoinnin ongelmia

Vastaa Viestiin
vd5
Viestit: 5
Liittynyt: 11.5.2019 18:06
Paikkakunta: Pirkanmaan ja Kanta-Hämeen välillä

Sprinter 412D -99 ilmastoinnin ongelmia

Viesti Kirjoittaja vd5 »

Nyt on sen verran visaista ongelmaa ilmastoinnin kanssa, että pitää avata uusi aihe, kun ei googlen haun mukaan aivan samaa ongelmaa ole ollut kellään minkään muunkaan automerkin osalta.

Aluksi johdantoa: Sprinter oli alkuvuodesta korjaamolla erään toisen ongelman takia ja pyysin korjaajaa katsomaan ilmastoinnin kompuran magneettikytkimen välystä, koska toimi oudosti. Teki nimittäin sellaista, että ilmastoinnin päälle laiton jälkeen magn.kytkin veti ja kompura teki kylmää, mutta kun magneettikytkin ensimmäisen kerran käynnistyksen jälkeen päästi, niin seuraavan kerran vetäessään se alkoi hakkaamaan päälle-pois-päälle-pois n. puolen sekunnin syklissä. Kierroksilla tuntui jäävän paremmin päälle, mutta tyhjäkäynnillä humppasi ees taas. Ja käry nousi. Tämä oli aiheuttanut kytkinpintojen palamisen pilalle. Kompurassa kuitenkin oli vuoto akselilla, joten magneettikytkimen uusimisen sijaan päätettiin uusia koko kompura.

Nyt autossa on valeon tehdasuusi kompura ja kuivain, järjestelmä huuhdeltu ja koeponnistettu typellä ja niiltä osin toimivaksi todettu. Ja ainetta on oikea määrä 725g. Eilen hain auton korjaamolta ja ajoin n. 10 kilometriä, ja kotipihaan päästyäni huomasin, että kompuran letkulähtöjen välistä oli ampunut kylmäainetta pihalle kovalla paineella. Ja se pahuksen uusikin magneettikytkin toimii aivan samoin oirein kuin vanhakin, eli ensimmäisen kerran käynnistyttyään toimii normaalisti, mutta kun keventää ja sen jälkeen vetää, niin alkaa tuo humppaaminen päälle-pois. Ei yhtä pahana kuin ennen kun kytkinpinnat ovat uusia.

Auto toki menee takaisin tutkittavaksi, mutta tekniikasta kiinnostuneena tutkin oireita etukäteen kotipihassa itse. Oma diagnoosini olisi viallinen painekytkin. Molemmat oireet sopisivat siihen, eli sekä magneettikytkimen humppaaminen, että aineiden pursuaminen ulos ylipaineen takia. Mesessä painekytkin on kaksinapainen ja mittaukseni mukaan pitäisi ilmeisesti katkoa miinusta. On siis samassa potentiaalissa akun miinusnavan kanssa. Tuossa sprinterissä se ei nyt katko yhtään mitään. Eli yleismittarin piipparilla painekytkimen molemmat navat pysyvät koko ajan yhdessä auton käydessä ilmastointi päällä. Näin vanhassa ei ilmastoinnille varmaan ac-napin ja painekytkimen lisäksi ole mitään muuta ohjausta. Vai onko? Voisiko siis olla niin, että magneettikytkimen ohjaus ei katkea missään vaiheessa, vaan se alkaakin luistaa, kun paine kasvaa liiaksi? Tämä selittäisi myös aineiden tulemisen ulos.

Onko kenelläkään ollut vastaavaa ongelmaa? Olenko päätelmissäni hakoteillä?
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5982
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Sprinter 412D -99 ilmastoinnin ongelmia

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Eikö siellä korjaamolla katsottu starilla ja painemittareilla systeemiä ollenkaan?

Näkisi mitä paine anturi sanoo ja mitä se paine oikeasti on.

En kyllä sitä käyttäisi nyt ennen kuin nuo testattu ettei mene uuden kompuran kytkin paskaksi. Johto irti painekytkimeltä pitäisi varmaan auttaa ettei syö itseään hengiltä.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
vd5
Viestit: 5
Liittynyt: 11.5.2019 18:06
Paikkakunta: Pirkanmaan ja Kanta-Hämeen välillä

Viesti Kirjoittaja vd5 »

Ei ollut mikään mersun merkkispesialisti, eli ei stareja eikä ole katsottu mitään dataa. Ja eikös tämän ikäisessä tuo painekytkin/-anturi ole ihan on/off -tyyppiä, ja vain magneettikytkimen ohjaus kiertää tuon kautta. En tuota uskallakaan nyt käyttää, mutta ei se päälle lähde, kunhan ei vaan paina ac-namiskuukkelia.
karvanaamari
Viestit: 29
Liittynyt: 19.10.2010 18:07
Paikkakunta: Masku

kylmästöinti

Viesti Kirjoittaja karvanaamari »

Ei mulla ainakaan 98 mallisessa ollut kuin painekytkin , rlehän sille on jossain voiskohan sen kärjet olla huonossa hapessa. Mulla ainakain koko auto heilu kun ei saanut kunnolla kylmäainetta jäähtymään ulkokennossa. Sit laitoin 2 tietokone tuuletinta maskintaane suoraaan kennnon eteen niin loppu se humppaaminen kaupunkiajossa. Painetta ei kunnossa oleva järjestelmä tee niinpaljon että putken vuotais.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lämmitys, ilmastointi”